2016-08-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenrespekt
Glömde att fråga dig, intressant att det du nämner om välja en tik som första mastiff. Men är det jobbigt då tikar löper? Kan väl orsaka mycket hundbråk med hanar som vill doppa är min tanke.

Tik är bara mottaglig för hanar under kort tid av löpet. Olika för olika hundar när det infaller. Vissa sent i löpet.

Om en tik lägger svansen åt sidan när en hane nosar så är hon redo. Då är störst chans/risk för valpar. Och när de väl sitter ihop så sitter de som fan och inget man drar isär. (tiken låser princip fast hanens snopp och de kan sitta samman upp till 10-15 minuter)

Men man skall inte utsätta hanar i onödan för löptikar. Går du ner på ett rastfält med löptik kommer du få jäkligt mycket skit och utskällning. Du får rasta hunden på andra ställen under löpet med respekt för andra människor och hundar.
Senast redigerad av helofin 2016-08-15 kl. 19:22.
Citera
2016-08-15, 19:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Om en tik lägger svansen åt sidan när en hane nosar så är hon redo. Då är störst chans/risk för valpar. Och när de väl sitter ihop så sitter de som fan och inget man drar isär. (tiken låser princip fast hanens snopp och de kan sitta samman upp till 10-15 minuter)
Det kan rentav uppstå skador på båda parter om man försöker få isär dem eller de blir så störda att de sliter sig bort från varandra för tidigt. Lyckas två hundar börja para sig får man låta dem hållas även om det inte var meningen att det skulle bli så.

Citat:
Men man skall inte utsätta hanar i onödan för löptikar. Går du ner på ett rastfält med löptik kommer du få jäkligt mycket skit och utskällning. Du får rasta hunden på andra ställen under löpet med respekt för andra människor och hundar.
Jag råkade passera ett par med småhundar som inte fattade det. En hade en höglöpande tik, den andra en handhund. De bara skulle gå bredvid varandra och prata samtidigt som de fick rycka i kopplen för att hålla isär de allt mer helvilda hundarna från varandra. Sånt borde klassas som djurplågeri
Citera
2016-08-16, 01:50
Medlem
HemligPandas avatar
Citat:
Intressant! Får man höra mera? Hane eller tikar?
Hane båda två.
En sen sommarkväll när jag skulle låta hunden kissa, så träffar jag på en man som står och trycker upp en tjej emot ett träd och slår henne med öppen handflata i ansiktet.
Så jag frågar mannen vad han håller på med. Han svarar aggressivt att jag ska skita i vad han gör. (hunden vid detta tillfälle är helt lugn)
Men så fort den här mannen tar ett steg emot mig och säger åt mig att sluta lägga mig i. Så går hunden emellan och skäller och visar här är det ingen ide att du försöker ta dig fram.
Tjejen kommer då loss och går åt andra hållet. Min hund står och håller mannen i schack ett tag. Efter det så sa jag åt min hund att det var dags att gå vidare, vilket vi också gjorde.
(Hunden var 1år och kastrerad vid tillfället.)

Händelse nr 1 var när jag var yngre. minns inte så mycket av den. Men i korta svängar, Hunden gick emellan emot en aggressive person och min familj.
(Hunden var runt 5år okastrerad vid tillfället)
Citera
2016-08-16, 01:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Föräldrarna skall ha känd MH status på Schäfer. Ja. Känd MH status betyder dock inte att man undviker nervskrapen.

MH beskriver bara hundens mentala status. Och det räknas som beskriven även om beskrivaren avbryter provet eller om föraren väljer bort skottmomentet. MH går dessutom att träna hunden för eftersom MH testet inte får ändras av beskrivaren under testet, till skillnad från försvaret och polisens L-test där beskrivaren får ändra på testet om man inte får svaren han söker, eller om man misstänker att hunden kan vara förberedd för L-testet.

L-testet är mycket mer pålitligt om man vill ha en mer rättvis bild av hundens mentalitet. Men så skulle de flesta uppfödarna inte bli så glada om man plötsligt började testa hundar på ett seriöst sätt. Folk vet inte bättre och tror på MH spindlar uppfödare visar upp utan att veta under vilka förutsättningar som hunden testas på.

Och du köper valpen och inte föräldrarna. Finns inga garantier att valpen blev rätt i huvudet. Har sett flera exempel på där en kombination av hane och hona inte blev så bra. men det kan ta några kullar innan de byter. Så jag skulle helst ta valp på en kombination som redan fått ett par kullar där man kan kolla utfallet, både mentalt och medicinskt på avkomman.
Nej, "känd status" räcker inte - man måste kunna läsa beskrivningen också..

Nej - L-test är inte bättre.

Skillnaden på L-test och MH är just att MH är standardiserat och uppbyggt och utfört lika oavsett vilken hund eller var det är frågan om. L-test å andra sidan kan variera beroende på hundens reaktion, vilka som utför det osv.

Du har fel om du påstår att L-test (eller korning) kan ersätta MH.

Därmed faller ditt påstående om hur "kunnig" och erfaren du är som nedskjuten skata ..

Jag föreslår att du läser lite på Reino (Hedeforsens) sida och inhämtar kunskap så att du i framtiden vet skillnaden på MH och L-test, och vilken betydelse vad har för aveln..

MH-Mentalbeskrivning för hund beskriver de egenskaper som genom forskning visat sig vara ärftliga för hund. MH beskriver stora delar av en hunds personlighet och kan också säga en del om en hunds lämplighet som brukshund. MH – beskrivning har en standardiserad utformning.

[...]

L-test – Lämplighetstest är ett arbetstest framtaget för att testa en hunds lämplighet mot en specifik arbetsuppgift. Bl a använder sig tullen, polisen och försvarsmakten av detta test. Ett L-test kan till vissa delar vara av standardiserat slag men själva syftet med testet är att undersöka hundens starka och svaga sidor för att göra en samlad bedömning av individen. Detta innebär att testet individanpassas. Vissa moment kan t ex bytas ut medan andra moment varieras för att öka belastningen i olika situationer. Vad har hunden för vilja att arbeta? Vad är den lämplig till?

Det finns ingen forskning kopplad till L-test och arvbarhet. Testet kan inte användas som ett hjälpmedel i avelsarbete för det säger ingenting om kullsammansättning. Testet är ett instrument för att få fram dugliga tjänstehundar. Punkt-slut.

http://www.hedeforsen.se/?p=15208
Senast redigerad av micro113 2016-08-16 kl. 02:01.
Citera
2016-08-16, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HemligPanda
Hane båda två.
En sen sommarkväll när jag skulle låta hunden kissa, så träffar jag på en man som står och trycker upp en tjej emot ett träd och slår henne med öppen handflata i ansiktet.
Så jag frågar mannen vad han håller på med. Han svarar aggressivt att jag ska skita i vad han gör. (hunden vid detta tillfälle är helt lugn)
Men så fort den här mannen tar ett steg emot mig och säger åt mig att sluta lägga mig i. Så går hunden emellan och skäller och visar här är det ingen ide att du försöker ta dig fram.
Tjejen kommer då loss och går åt andra hållet. Min hund står och håller mannen i schack ett tag. Efter det så sa jag åt min hund att det var dags att gå vidare, vilket vi också gjorde.
(Hunden var 1år och kastrerad vid tillfället.)

Händelse nr 1 var när jag var yngre. minns inte så mycket av den. Men i korta svängar, Hunden gick emellan emot en aggressive person och min familj.
(Hunden var runt 5år okastrerad vid tillfället)
Ok! Grymt!
Hur var energin på era hundar? Har fått för mig att dalmatiner har väldigt hög energi!
Citera
2016-08-16, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Doppa?

Om du menar att en löptik slåss med hanar,så nej.
Vissa löptikar kan bli lite sura,men inte så dom slåss för livet. Efter löp kan en del tyvärr kan bli skendräktiga och det är mindre kul.

Har du en löptik så undviker du hanhundar,ganska enkelt.
Ok. Har lite kunskap eller rättare sagt noll kunskap om tikar. Blir det så att dom går och dräller blod också?

Dreglar Schäfrar lika mycket som dessa raser Rottweiler, boxrar, Cane Corso?

Någon av er med erfarenhet av en Bullmastiff?
Citera
2016-08-16, 11:04
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Glömde att fråga dig, intressant att det du nämner om välja en tik som första mastiff. Men är det jobbigt då tikar löper? Kan väl orsaka mycket hundbråk med hanar som vill doppa är min tanke.
Har inte läst vad du fått för andra svar men jag ser inga som helst problem med en löptik, det är hanarna som blir knasiga.
Det är större problem med hanar som ska vara stöddiga mot varandra.
En hane och en tik har inga problem med varandra för att hon löper, tvärt om
En hane där emot kan vara väldigt jobbig om det finns löptikar i närheten (vissa känner av om det finns någon i området, så de behöver inte alltid finnas nära).
Som ägare till löptiken märker man inte av det.

Jag hade bara hanhundar när jag var yngre men har på senare år gått över till tikar då de är så mycket enklare att ha att göra med. Hanar behöver inte vara problematiska men en tik är ofta mer "mjuk" mot sina nära på ett enklare sätt (svårt att beskriva) utan att vara mesig för de hon är till för, tex vakta osv.
Jag ser bara fördelar med en tik, speciellt i en stor ras. Och om hon ändå väger ca 50 kg så är hon ju inte liten

Sen finns det ju möjlighet att para sin tik om hon skulle vara väldigt bra (inte bara bra i ägarens ögon utan även rent medicinskt osv) och de kan ju om man gör det ge lite klirr i kassan.
Om man inte vill ta valpar på hunden så går det ju att kastrera tiken och då slipper man allt vad löp är.
Har själv haft en Rottweiler som var kastrerad, men egentligen är det inga stora problem med löp heller så det känns som det inte spelar någon större roll där.

Edit: Tiken löper ca 1-3 gånger per år, då 1-2 veckor ca. Vissa blöder lite mer andra nästan ingenting. De som blöder "mer" är ändå inte så att det rinner blod utan de kommer oftast någon droppe då och då. Oftast sköter dom allt själva, tvättar sig och håller rent eller så har man på en trosa på hunden. Våra hundar har alltid skött det hela själva. Har bara en filt där hon sover som ja sen kan tvätta istället för att de ska bli fläckar.
En kastrerad tik löper inte alls.
Senast redigerad av bonobono 2016-08-16 kl. 11:08.
Citera
2016-08-16, 11:38
Medlem
bonobonos avatar
Jag tycker att du ska ringa in de du vill ha/använda hunden till, tex vakt, sällskap, träning osv.
Storleken du vill ha, och vad du kan erbjuda hunden och vill lägga ner i tid osv i tex promenader, träning, lydnad, utställning osv.
Sen faller vissa raser bort medans andra kanske känns lite mer passande.

Ska du tex vara aktiv och kan lägga mycket tid på aktivering är Schäfer och Rottweiler väldigt trevliga hundar, vaktar och fungerar väldigt bra i sällskap osv. Men raserna kräver motion och aktivering för att fungera på bästa sätt. En understimulerad hund kan bli väldigt jobbig på många olika sätt.

Kolla upp vad rasen du är intresserad av är framtagen för.
Cane Corso tex är en vakt och gårdshund som trivs med att sköta sig själv och kräver inte lika mycket som tex Schäfer och Rottweiler.
Vanlig vardagsmotion i form av promenader behöver alla hundar oavsett ras.

Hane eller tik spelar ingen roll i val av ras. Väl ras först och sen hane eller tik.
Det blir tex fel att jämföra en Rottweiler tik med en Cane Corso hane då de är olika raser (om du förstår hur jag menar).

Har du dåligt med erfarenhet av hundar skulle du kanske ha en mindre krävande hund.
Ska du ha en stor och lite "tuffare" ras är Cane Corso väldigt bra, men ska du ha en "mjukare" ras så funkar ju även tex Labrador, om det tex är din första hund.
Men allt är vad DU gör av hunden, men grunden i hunden bestämmer mycket hur enkelt det är att forna hunden som du vill ha den, enklast och bäst är ju att hitta en ras som redan har de du söker och bara behöver vardagslydnad.
Tex Cane Corso kommer du aldrig att behöva lära vakta eller skydda dig, hon har det i sig från början.

Jag älskar Rottweiler. Det är en hund med en grymt härlig personlighet och förmåga att fungera överallt, men kräver träning och aktivering. Många som haft Rottweiler går över till Cane Corso då dom ungefär får samma saker men med mindre krav. Cane Corso är generellt enklare och en gårdshund vill stanna på gården och har inget intresse att söka intressen längre bort vilket många andra raser behöver tränas till. Rottweiler är har tyvärr börjat få problem i aveln (som så många andra raser). Många mindre seriösa uppfödare har velat få fram aggressivitet vilket kan bli väldiga problem, speciellt i fel ägares händer.
Hade en Rottweiler hane som var helt knäpp. Galet fin och snäll när han fick göra vad han ville men extremt jobbig när man sa ifrån då han gjorde saker han inte fick. Han hade extrem energi och åt bokstavligt upp hela min lägenhet. Slet av lister runt dörrarna, åt upp disk och möbler när jag inte var hemma.
Jag lyckades omplacera honom efter ett par års letande av ny ägare.
Han var extrem och de hade kanske kunna blivit så även med en annan ras, men med en stor hund kan det bli väldigt jobbigt om det är fel redan ifrån början. Därför är det väldigt viktigt med val av uppfödare.
Pris eller placering i landet är det minst viktiga vilket många missar.
Uppfödaren jag valde till vår Cane Corso har tex fött upp över 300 hundar av samma ras. Var en av de första i landet med rasen. Dom ställer ut hundar överallt i Skandinavien och vinner priser på priser. Dom vet vad rasen är och vad den ska vara, dom skulle aldrig laborera med att få fram nåt annat än vad rasen i grunden är.
Jag betalade 15.000 kr (normalt pris idag) och vet att jag inte kan få en bättre hund i den rasen.

Skriver kanske mer än du undrar
Fråga allt du vill veta, här eller privat.
Jag har haft hund i 30 år, i olika raser både hanar och tikar. Är inget "hundfreak" som tävlar, ställer ut utan använder min erfarenhet för att få bra vardagshundar för familjen.
Med freak menar jag att det finns mycket hundfolk som är "lite speciella" och dom kommer du säkert att stöta på förr eller senare, speciellt om du besöker en hundklubb
Citera
2016-08-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
.

Jo, jag förstår du tror du kan detta.
Citera
2016-08-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det kan rentav uppstå skador på båda parter om man försöker få isär dem eller de blir så störda att de sliter sig bort från varandra för tidigt. Lyckas två hundar börja para sig får man låta dem hållas även om det inte var meningen att det skulle bli så.

Japp, det är bara gilla läget och så får man åka in till veterinären och få en abortspruta om det varit en fullbordad hängning.
Citera
2016-08-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Edit: Tiken löper ca 1-3 gånger per år, då 1-2 veckor ca. Vissa blöder lite mer andra nästan ingenting. De som blöder "mer" är ändå inte så att det rinner blod utan de kommer oftast någon droppe då och då. Oftast sköter dom allt själva, tvättar sig och håller rent eller så har man på en trosa på hunden. Våra hundar har alltid skött det hela själva. Har bara en filt där hon sover som ja sen kan tvätta istället för att de ska bli fläckar.
En kastrerad tik löper inte alls.

Det där varierar väldigt mycket både från tik till tik. Men kan även variera mellan löp på samma tik. Jag hade en tik som hade helt tyst löp ibland. Inte en droppe blod. Sen har jag haft de som blöder mycket varje gång. Och det varierar även i tider. Haft en som löpte nästan en hel månad.
Citera
2016-08-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag föreslår att du läser lite på Reino (Hedeforsens) sida och inhämtar kunskap så att du i framtiden vet skillnaden på MH och L-test, och vilken betydelse vad har för aveln..
http://www.hedeforsen.se/?p=15208

Flera påstående som är direkt felaktiga i Reinos påstående. Och intressanta inlägg i kommentarsfälten om FM, SKK, L-test och MH. Och även där mycket okunskap. Och samma tjafs som det alltid blir mellan hundfolk. För alla är små experter.

Försvarsmakten har den största och mest väldokumenterade aveln av schäfers i Sverige. Jag har själv haft deras hundar, varit med på flera av deras tester och nära kontakt med dem under en period. Och de har otroligt bra och väldokumenterat avelsarbete på schäfer. Den är så bra att flera slutat föda upp schäfer för FM förser marknaden med så mycket bra hundar ändå. (jag känner flera som slutat föda upp). Och det stör naturligtvis Reino som själv föder upp. Och så klart talar han varmt om MH och snackar skit om L-test. I grund och botten bygger L-test på MH men har vidareutvecklats. Fortfarande många moment som är lika. Jag har varit på föreläsning om hur detta arbete har gått till hur man förädlat testerna med tiden.

Du däremot har bara googlat ihop något på internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in