2016-08-16, 01:14
Medlem
Diskussionen om vad som är riktig islam eller inte är egentligen endast ett villospår för att skapa en olöslig diskussion. All religion är personlig och det är individen som bestämmer vad som är rätt.

Vad som istället borde belysas är att islam (i alla former) är inkompatibelt med ett modernt sekulariserat samhälle och diskussionen borde röra hur vi kan omvända, alternativt omyndigförklara, dessa stackars vilsna människor.
Citera
2016-08-16, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Diskussionen om vad som är riktig islam eller inte är egentligen endast ett villospår för att skapa en olöslig diskussion. All religion är personlig och det är individen som bestämmer vad som är rätt.

Vad som istället borde belysas är att islam (i alla former) är inkompatibelt med ett modernt sekulariserat samhälle och diskussionen borde röra hur vi kan omvända, alternativt omyndigförklara, dessa stackars vilsna människor.
Det finns sekulariserad islam.
Läs på om Turkiet.
Citera
2016-08-16, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Läs på om Turkiet.

Och det samhället fungerar exemplariskt eller?
Citera
2016-08-16, 02:21
Medlem
Citat:
Läs på om Turkiet.

Då är det inte islam. Islam => teokrati.
Citera
2016-08-16, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Det finns som sagt olika tolkningar.
Precis som med kristendomen.
Citera
2016-08-16, 02:37
Medlem
SeverianTheLames avatar
Det är en ganska intressant fråga, det finns liksom ingen muslimsk påve man kan fråga vad som är sann islam.

Påståendet kommer ursprungligen från knäppa liberalteologer, ett gäng viktigpettrar som menar att de förstår den sanna innebörden av islam och alla andra har fel.

Varje gång det påståendet kommer så ska man lägga fram motfrågan, "vad grundar du det på?" och sen eventuellt följa upp frågan om alla andra muslimer än den körsbärsplockade gruppen "xyz" är kättare och hur det kommer sig att alla muslimer före dem, med undantagsvis för Muhammed inte höll med.
Citera
2016-08-16, 02:50
Medlem
Citat:
Tycker du att alla kristna samhällen fungerar exemplariskt?

Ovidkommande tramsfråga. Du tog upp Turkiet som ett exempel på ett modernt sekulariserat muslimskt samhälle... landet är ett korrupt skithål och eftersom du snabbt insåg det så frågar du mig om alla kristna samhällen fungerar exemplariskt

Är det enda alternativet till islam är kristendom? Vill du ha ett exemplariskt samhälle, så basera det på vetenskap, inte religion.

Det finns en mängd kristna skitländer. Jag skulle till och med hävda att ju starkare ställning religion (valfri sådan) har i landet desto sämre fungerar det.
Citera
2016-08-16, 03:26
Medlem
Citat:
Är Italien ett korrupt skithål?

Du driver längre och längre off topic och gör det utan varken intelligens eller finess. Det här kommer raderas när moderatorn vaknar.

Möjligen har du ytterligare stärkt min tidigare tes att troende borde omyndigförklaras. God natt.
Citera
2016-08-16, 07:34
Medlem
Citat:
Det finns som sagt olika tolkningar.
Precis som med kristendomen.

Och då är frågan hur man motiverar det. Motivera en sekulär stat...
Citera
2016-08-16, 08:13
Moderator
skunkensunes avatar
Medier och journalistik --> Religion
/Moderator
Citera
2016-08-16, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Och det samhället fungerar exemplariskt eller?

Inget samhälle är väl perfekt.

Hur som helst var det länge sen jag såg någon i media tala om "riktig islam".

Att muslimer försvarar sin tro är väl dock inte så konstigt.

Det torde för de flesta också vara uppenbart att Sudans politik, ett av världens mest primitiva länder, inte är samma som i T ex Nordafrika där utbildningsnivån ökar rätt konstant.
Och utan att kolla på Youtube klippet så gissar jag att ungdomar i Sudan trots allt gör annat än att memorisera koranen.

Citat:
Ursprungligen postat av flirk

Aha, så DU vet vad "sann islam" är...

---
edit
kollade lite på videoklippet.
Det är ju från 1994! Inte värt sitta och diskutera en 20 år gammal video. Landet har haft krig i många år också.
Senast redigerad av grelin1999 2016-08-16 kl. 08:51.
Citera
2016-08-16, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Inget samhälle är väl perfekt.

Hur som helst var det länge sen jag såg någon i media tala om "riktig islam".

Att muslimer försvarar sin tro är väl dock inte så konstigt.

Det torde för de flesta också vara uppenbart att Sudans politik, ett av världens mest primitiva länder, inte är samma som i T ex Nordafrika där utbildningsnivån ökar rätt konstant.
Och utan att kolla på Youtube klippet så gissar jag att ungdomar i Sudan trots allt gör annat än att memorisera koranen.

Aha, så DU vet vad "sann islam" är...

---
edit
kollade lite på videoklippet.
Det är ju från 1994! Inte värt sitta och diskutera en 20 år gammal video. Landet har haft krig i många år också.

Läs Koranan och sunnan och kom sen och påstå att em sekulär stat är förenlig med islam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in