2016-08-08, 11:40
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefistofeles.
Varför kan jag inte sätta upp en automatisk månadsöverföring från mitt avanzakonto till mitt ISK?

Citat:
Ursprungligen postat av citronsaft
Även jag vill göra det här!

Hej!

I nuläget kan pengarna endast dras från ett konto i en annan bank eller från det konto som du ska månadsspara på. Jag ska föra vidare din fråga som ett förslag till våra utvecklare.

Återkom gärna om du har fler frågor eller förslag!

/Arvid, Avanza
Citera
2016-08-09, 23:29
Medlem
joims avatar
Varför svarar du inte Arvid?
Citera
2016-08-10, 09:31
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joim
Alltså, mitt förslag var en rörlig courtageklass så att man slipper hålla på att välja courtageklassen själv.
Sätt pris på summan man handlar för istället.

För att förtydliga ännu mer:
Prislista:
För ordar:
Under 15 600 kr - 0,25% rörligt courtage
15 600 - 46 000 kr - 0,15% rörligt courtage
46 000 - 143 500 kr - 0,069 % rörligt courtage
För över 143 500 kr gäller ett fast courtage om 99 kr

Så här slipper man hålla på att klabba med att välja courtageklass som man bara kan göra en gång per månad. För att imorgon kanske jag vill köpa en post för 10000 kr, i övermorgon 100000 kr och om en vecka 1000000.
Förstår du vad jag menar?

Hej!

Jag förstår vad du menar och håller med om att det finns fördelar med helt rörligt courtage, i synnerhet för kunder som handlar på det sättet du beskriver. När vi ändrade vår prislista tittade vi på hur våra kunder handlar, vi såg att majoriteten handlar i samma intervall största delen av tiden och bestämde oss då för de nuvarande courtageklasserna. Genom att ha fasta courtageklasser kan vi fortsätta sänka courtaget och samtidigt kunna prognostisera våra intäkter och kostnader för att driva vår affär framåt. Det är såklart en viktig aspekt i det hela eftersom Avanza är ett vinstdrivande företag.

Återkom gärna med fler frågor!

Ha en bra dag

/Arvid
Citera
2016-08-10, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Jag förstår vad du menar och håller med om att det finns fördelar med helt rörligt courtage, i synnerhet för kunder som handlar på det sättet du beskriver. När vi ändrade vår prislista tittade vi på hur våra kunder handlar, vi såg att majoriteten handlar i samma intervall största delen av tiden och bestämde oss då för de nuvarande courtageklasserna. Genom att ha fasta courtageklasser kan vi fortsätta sänka courtaget och samtidigt kunna prognostisera våra intäkter och kostnader för att driva vår affär framåt. Det är såklart en viktig aspekt i det hela eftersom Avanza är ett vinstdrivande företag.

Återkom gärna med fler frågor!

Ha en bra dag

/Arvid

Jag tycker att ni borde se över det här igen. Systemet med courtageklasser är faktiskt lite irriterande och jag vet att i alla fall jag skulle göra fler affärer med systemet som joim föreslår.
Citera
2016-08-10, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shef
Jag tycker att ni borde se över det här igen. Systemet med courtageklasser är faktiskt lite irriterande och jag vet att i alla fall jag skulle göra fler affärer med systemet som joim föreslår.

Håller med, trist när man skall göra en större omplacering i portföljen och missar byta/eller inte kan byta courtageklass. Då svider det lite.

Men man måste ju låta Avanza tjäna lite pengar också, att hela tiden handla för "bästa" courtage känns lite orimligt kan jag tycka. Om man ser hur utvecklingen på courtaget har sett ut sen millennieskiftet tycker jag vi ändå får vara väldigt nöjda.

Däremot borde ju hela superlånet konkurrensanpassas så det blir bästa eller iaf lika bra som andra värdepapperslån på marknaden.
Citera
2016-08-15, 11:42
Medlem
Jag skulle uppskatta om ni gjorde era Instagram-"snaps" längre. I nuläget hinner man inte läsa texten innan allt försvinner och man måste öppna den flera gånger för att både kunna se bilden och läsa texten.
Citera
2016-08-15, 13:45
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag skulle uppskatta om ni gjorde era Instagram-"snaps" längre. I nuläget hinner man inte läsa texten innan allt försvinner och man måste öppna den flera gånger för att både kunna se bilden och läsa texten.

Hej!

Det går tyvärr inte att välja en längre tid men du kan hålla ditt finger på skärmen så fryser den och du hinner läsa vad det står. Jag har också bett vår content manager att försöka hålla ned textmassan alternativt dela upp den i flera stories.

Tack för att du hör av dig,

Ha en bra dag!

/Arvid
Citera
2016-08-15, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
du kan hålla ditt finger på skärmen så fryser den
Nu skäms jag, hade ingen aning om denna funktion. Fan, man börjar bli gammal, hänger inte längre med i allt det tekniska. Men tack för hjälpen!
Citera
2016-08-15, 15:19
Medlem
Riktigt bra uppdatering av avanza appen (Android) med notifieringar men blev lite förvånad över att man inte får notifieringar om utdelningar. Är det på gång?
Citera
2016-08-15, 15:40
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Riktigt bra uppdatering av avanza appen (Android) med notifieringar men blev lite förvånad över att man inte får notifieringar om utdelningar. Är det på gång?

Hej,

Vad kul att du gillar den, just nu är notiser för utdelningar lite längre fram då vi inte har backend-delen klar för att bygga det i apparna. Men jag tar vidare ditt önskemål!

Tack för att du hör av dig!

Ha en bra dag :-)

/Arvid, Avanza
Citera
2016-08-15, 16:15
Medlem
Cerwins avatar
Går det inte att ha ett månadssparande på ett vanligt sparkonto? Eller måste man göra det via sin vanliga bank?
Citera
2016-08-15, 16:39
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerwin
Går det inte att ha ett månadssparande på ett vanligt sparkonto? Eller måste man göra det via sin vanliga bank?

Hej!

Du kan skapa ett månadssparande till vårt egna sparkonto, dock inte till ett sparkonto+ (som jag gissar är det du syftar på?). Om du vill göra en automatisk insättning till ett sparkonto+ måste du lägga upp det via din andra bank.

Återkom gärna om du har fler frågor!

/Arvid, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in