2016-08-12, 20:58
Medlem
Guzs avatar
Om man har ett ventiationsrör från en paxfläkt upp genom badrumstaket, via ett varmt förrådsutrymme och sedan ut genom ytterväggen, hur gör man med isoleringen av röret i förrådsutrymmet?

Och hur bra funkar ett kallrasskydd vid ytterväggen för att inte kall uteluft ska kunna ta sig in i röret på vintern med kondens på röret som följd?

(Det handlar om en stuga som inte har full värme på vintern och som är i blygsam användning under vinterhalvåret med ytters lite duschande och dylikt.)
Citera
2016-08-12, 21:03
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Om man har ett ventiationsrör från en paxfläkt upp genom badrumstaket, via ett varmt förrådsutrymme och sedan ut genom ytterväggen, hur gör man med isoleringen av röret i förrådsutrymmet?

Och hur bra funkar ett kallrasskydd vid ytterväggen för att inte kall uteluft ska kunna ta sig in i röret på vintern med kondens på röret som följd?

(Det handlar om en stuga som inte har full värme på vintern och som är i blygsam användning under vinterhalvåret med ytters lite duschande och dylikt.)

I stället för ett kallrasskydd vid ytterväggen så sätter du upp en fläkt som går på solen då får du ventilation hela tiden när du inte är i stugan
Röret som går i förrådet gör du en enkel isolering på så att du inte får att fukten ställer till det.
Citera
2016-08-12, 21:26
Medlem
Guzs avatar
Inte aktuellt med nåt soldrivet, tyvärr.

Men kallrasskydd/backspjäll för fläktkanal, hur funkar de? Jag har aldrig haft med dem att göra. När jag kollar på backspjäll på nätet verkar de hänga ihop med specifika fläktmodelle, vilket gör mej fundersam.

Ska såna där runda backspjäll alltså monteras fast i fläkten, eller kan man t.ex. ha paxfläkt i badrumstaket och sedan ett backspjäll inne i kanalen vid ytterväggen, en meter från paxfläkten?
Citera
2016-08-12, 21:52
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Inte aktuellt med nåt soldrivet, tyvärr.

Men kallrasskydd/backspjäll för fläktkanal, hur funkar de? Jag har aldrig haft med dem att göra. När jag kollar på backspjäll på nätet verkar de hänga ihop med specifika fläktmodelle, vilket gör mej fundersam.

Ska såna där runda backspjäll alltså monteras fast i fläkten, eller kan man t.ex. ha paxfläkt i badrumstaket och sedan ett backspjäll inne i kanalen vid ytterväggen, en meter från paxfläkten?

Det allra enklaste är ju ett sånt där spjäll som sitter på utsidan av ventilen, och som faller ner när inte fläkten blåser.

Exempel

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ve...dd-2000031391/
Citera
2016-08-12, 22:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Som ovan.

Och se till att isolera röret i förrådsdelen.
Citera
2016-08-12, 23:48
Medlem
Guzs avatar
Jo, jag började inse att en lamellventil är det som gäller.

Ett par frågor:
1) lönar det sig att ha stormkåpa på en lamellventil?
2) är det problem att ha både lamellventil och ev. inbyggt kallrasskydd i fläkten (funderar närmast på om det blir tungt för en svagare fläkt att blåsa upp två skydd)?
Citera
2016-08-14, 09:35
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Jo, jag började inse att en lamellventil är det som gäller.

Ett par frågor:
1) lönar det sig att ha stormkåpa på en lamellventil?
2) är det problem att ha både lamellventil och ev. inbyggt kallrasskydd i fläkten (funderar närmast på om det blir tungt för en svagare fläkt att blåsa upp två skydd)?

Nej, du behöver ingen stormkåpa till en lamellventil/jalusislutare

Ja, det blir lite mer motstånd, men inte mycket. Du ska bara ventilera ut 10-20 l/s, så om du inte gör en väldigt knasig kanaldragning är det lugnt.

Isolera utvändigt med lamellmatta på kanalsnutten i förrådet.
Citera
2016-08-14, 14:11
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Nej, du behöver ingen stormkåpa till en lamellventil/jalusislutare

Ja, det blir lite mer motstånd, men inte mycket. Du ska bara ventilera ut 10-20 l/s, så om du inte gör en väldigt knasig kanaldragning är det lugnt.

Isolera utvändigt med lamellmatta på kanalsnutten i förrådet.

Ok (ang. lamellventil). Jag tänkte om stark blåst kan då lamellerna att fladdra.

Ska kolla in lamellmattor. Fråga. Skulle det gå att snitta upp en isolerstrumpa och sedan tejpa snittet?
Citera
2016-08-15, 07:57
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ok (ang. lamellventil). Jag tänkte om stark blåst kan då lamellerna att fladdra.

Ska kolla in lamellmattor. Fråga. Skulle det gå att snitta upp en isolerstrumpa och sedan tejpa snittet?

Nej, det är ingen större risk för fladder, jalusierna sitter i linje med huset, så det är väl egentligen bara om det är stark sidvind som risken finns. Däremot kan de förstås rassla lite.

Isolerstrumpa i vad för material? Om är kondens du är orolig för så ska du ha kondensisolering. Är strumpan det så är det lugnt. Annars klipper du lamellmattan så att den når runt röret och sedan tejpar ihop skarven med alu-tejp.
Citera
2016-08-23, 22:18
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Nej, det är ingen större risk för fladder, jalusierna sitter i linje med huset, så det är väl egentligen bara om det är stark sidvind som risken finns. Däremot kan de förstås rassla lite.

Isolerstrumpa i vad för material? Om är kondens du är orolig för så ska du ha kondensisolering. Är strumpan det så är det lugnt. Annars klipper du lamellmattan så att den når runt röret och sedan tejpar ihop skarven med alu-tejp.

Okej, tack!
Citera
2016-08-28, 21:22
Medlem
Guzs avatar
Jag har monterat lamellventilen på utsidan (och isolerat röret).

Några funderingar: fläkten har kallrasskydd, och lamellventilen fungerar ju också som ett sådant. När jag nu monterat lamellventilen på ytterväggen noterar jag att fläkten verkar suga ut klart mindre luft ur badrummet än tidigare. Åtminstone utgående från det faktum att endast hälften av lamellerna i fläktens inbyggda kallrasskydd öppnar sig efter att jag monterat lamellventilen på ytterväggen. Det handlar väl om att fläkten måste jobba för att öppna två kallrasskydd.
Fråga: är det normalt, eller pekar det på att fläkten inte är den bästa?

En annan grej: när fläkten går, och lamellerna i det inbyggda kallrasskyddet öppnar sig, börjar fläkten vissla. Det uppstår tydligen en visslingseffekt när lutften dras in mellan fläktens galler och lamellerna strax bakom det (vissa springor är smala, och ljudet försvinner om jag håller ett finger vid det stället och därigenom förhindrar att fläkten tar in luft just där). Fråga: är sådana här biljud vanliga?

Jag har funderat på att plocka bort fläktens inbyggda kallrasskydd - alltså det som orsakar visseljuden. Jag har ju ändå lamellventilen på utsidan. Men jag föreställer mig att det är okej att köra med dubbla uppsättningar kallrasskydd - alltså vid fläkten i badrumstaket och vid ytterväggens ventil - under vintern. För det handlar om en stuga som inte är i mycket anv på vintern, och jag föreställer mig att det är rätt bra att då inte ha så mycket luftrörelser i röret, för att försöka undvika kall luft där. Tänker jag rätt?
Senast redigerad av Guz 2016-08-28 kl. 21:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in