Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-08-14, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
HäPM är ju i praktiken offentlig numera, även om man kan anse att den inte borde blivit det. Av Stefan Lindskogs tal i Australien får man intrycket av att han läst HäPM från nätet, alternativt att någon kollega briefat honom. Han ville väl förstå vad som låg bakom den stenhårt låsta förundersökningen.

Stefan Lindskogs tal i Australien är knepigt. Dels genom att UD sponsrade och att det skedde på "semester" som privat person. Dels att det var ett ärende som kunde antas gå till HD. Det är anmärkningsvärt att en person med hans position lyckas ha fel på fakta vid flera tillfällen. T.ex så hävdade han att målsägarnas förhör var inspelade. En petitess kan tyckas men man kan ifrågasätta vad anledningen var att hålla detta tal. Hade det skett efter att fallet var helt avslutat så skulle man inte tyckt det var konstigt men jag tycker det var ett väldigt märkligt agerande och man kan undra vad syftet var. När han nu höll talet så är det märkligt att han inte får alla fakta korrekt.
Citera
2016-08-14, 13:07
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Därför att jag läst om det. Inte nog med detta, JA:s avokatkader hängde ut kvinnornas namn på nätet.

Mitt omdöme:

Fy fan! och ytterligare en anledning till skyddat identitet

Hittar förresten en artikel om trakasserierna.

Och här, från AA:

(Med "Maria" istället för SW)

Citat:
Anna och Maria har utsatts för svåra förföljelser och hot. Under en tid har Maria levt under skydd.
Anna, nu 34, deltar nu i dokumentären, filmad med peruk och i motljus.
– Det förekom så många rykten och rena fantasier. Den vildaste historien var att jag var en CIA-agent, säger Anna och fortsätter:
– Det här är ett brottsfall, ingen offentlig debatt.
På nätet florerar mängder av hotfulla bilder och kränkande budskap mot Anna och Maria.
– Vi har varit utsatta förföljelser. Under två år har människor kommit till mitt hem. Det har varit hot, mest sexuella hot, säger Anna.
Senast redigerad av Anonymare 2016-08-14 kl. 13:15.
Citera
2016-08-14, 13:12
Medlem
Citat:
Och här, från AA:

(Med "Maria" istället för SW)

Hur vet vi att det ligger någon sanning i detta?
Förmodligen är dessa uttalanden lika trovärdiga likt den kondom som lämnades in utan DNA.

Tyvärr! Kan inte tycka synd om bevis förfalskare!
Citera
2016-08-14, 13:18
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxan
Hur vet vi att det ligger någon sanning i detta?
Förmodligen är dessa uttalanden lika trovärdiga likt den kondom som lämnades in utan DNA.

Tyvärr! Kan inte tycka synd om bevis förfalskare!

Viken anledning skulle de ha att ljuga om detta? Givet det jag själv har läst om vad andra skrivit om kvinnorna, i denna tråd och på andra ställen, verkar det mycket trovärdigt. Eftersom SW är utsatt för det grövre sexualbrottet enligt sannolika skäl misstänkt så torde det vara rimligt att hon dessutom utsatts hårdare än AA. Har hon tvingats leva med skyddad indentitet i 6 år för att JA håller sig undan rättvisan så borde detta motivera skadestånd i mångmiljonklassen men tyvärr får man ju sällan några högre skadestånd i Sverige. Möjligen om det kan utkrävas som del av straffet för borgensbrottet.
Citera
2016-08-14, 13:18
Medlem
Citat:
EF lade ner för att bedömningen i den stunden var att man inte hade nog bevis för brott för att gå vidare. Detta ändrades senare och ännu idag håller på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt. Vad som gällde initialt är lika ointressant som vad JA gjorde 10 år innan han blev på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt med internationell efterlysning och EAW.

Samtidigt som 4 fall av "På sannolika skäl" inte innehöll något som var i närheten av att kunna leda till åtal och inte hade gjort på flera år eftersom det senaste som hänt i fallen hände 2010 enligt Karin Roussssander språkexpert(Nyspråk och Engelska) på åklagamyndigheten. Dvs under runt 4.5 år så bedömdes det att man hade för lite bevis för åtal men att han ändå var "på sannolika skäl misstänkt". Verkar som att någon verkställde ett utomrättsligt straff ... något som brukar förknippas med skurkstater och något som brukar benämnas med "godtyckligt frihetsberövande".

EF hade en annan åsikt än MN. Det är nämligen så att OM det tillkommit information som skulle ändra bedömningen så hade det varit EF som återupptagit förundersökningen och inte MN. MN kunde bara återuppta den pga EF inte höll med. Den informationen tackar jag ödmjukast din kompis BOB för. EF ansåg att inget brott begåtts på exakt den grund som MN ansåg att brott eventuellt begåtts.
Citera
2016-08-14, 13:22
Medlem
Citat:
Därför att jag läst om det. Inte nog med detta, JA:s avokatkader hängde ut kvinnornas namn på nätet.

Mitt omdöme:

Fy fan! och ytterligare en anledning till skyddat identitet

Hittar förresten en artikel om trakasserierna.

Korrekt, det var uselt av JA's dåvarande advokat. Konstigt bara att du är oerhört kritisk mot detta men samtidigt helt ser mellan fingrarna när JA hängts ut av svenskt rättsväsende, svenska tidningar och när målsägarnas advokater svartmålar JA på ett sätt som bara fungerar om mottagaren till budskapet inte läst HPM. Neutralitet och saklighet har ioförsig aldrig varit några starka karaktärsdrag från dig.
Citera
2016-08-14, 13:23
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Samtidigt som 4 fall av "På sannolika skäl" inte innehöll något som var i närheten av att kunna leda till åtal och inte hade gjort på flera år eftersom det senaste som hänt i fallen hände 2010 enligt Karin Roussssander språkexpert(Nyspråk och Engelska) på åklagamyndigheten. Dvs under runt 4.5 år så bedömdes det att man hade för lite bevis för åtal men att han ändå var "på sannolika skäl misstänkt". Verkar som att någon verkställde ett utomrättsligt straff ... något som brukar förknippas med skurkstater och något som brukar benämnas med "godtyckligt frihetsberövande".

EF hade en annan åsikt än MN. Det är nämligen så att OM det tillkommit information som skulle ändra bedömningen så hade det varit EF som återupptagit förundersökningen och inte MN. MN kunde bara återuppta den pga EF inte höll med. Den informationen tackar jag ödmjukast din kompis BOB för. EF ansåg att inget brott begåtts på exakt den grund som MN ansåg att brott eventuellt begåtts.

Oavsett EF och MN, enligt den bedömning som gjorts i rätten, ända upp i högsta instans, så föreligger fortfarande misstanke om på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt. Jag vet inte vilken lägesbild EF hade vid tidpunkten men aktuell lägesbild tyder i alla fall på att brott kan ha begåtts. Om EF hade exakt samma lägesbild då som MN hade senare, vilket jag betvivlar, så tycks det som att EF har begått ett misstag som senare rättades till av MN och fastställdes i HD.
Citera
2016-08-14, 13:23
Medlem
Nostradumbasss avatar
Ja fy fan!

http://www.expressen.se/nyheter/assanges-advokater-hangde-ut-kvinnorna/

Citat:
- Den person som bestämde att man skulle nämna kvinnorna vid namn var Marianne Ny, den svenska åklagaren. Hon skrev deras namn i den europeiska arresteringsordern, vilket är ett offentligt dokument, och hon kunde ha anonymiserat dem, säger han till nyhetsbyrån UKPA.

Citat:
Ursprungligen postat av Women against rape
Vi är förfärade att våldtäktsanklagelser kan manipuleras i syfte att få herr Assange utvisad eller till och med till ett överlämnande till USA där folkvalda politiker har begärt att han ska avrättas för sitt arbete med Wikileaks. WAR kan inte blunda för detta hot. Vi motsätter oss dödsstraff för alla brott, särskilt när inga åtal har väckts.

Assange håller på att knäcka the Clinton Foundation med sitt Wikileaks. USA är mitt uppe i en valrörelse, och jänkarna börjar få bråttom. Vi kan anta att det finns press på Ecuador och Sverige som inte funnits förrut i att "frigöra" Asssange så att USA får tag i honom på egen hand nu, när proxy lösningen "våldtäkt midre grov" inte har fungerat på 6 år.

Så förhöret kommer att bli av, Sverige kommer att lägga ner fallet, och han kommer ändå sitta på ambassaden utan att EAW och svensk häktning kvarstår. För går han ut så kommer han nog bli skjuten innan han hinner ombord på ett flygplan. Och efter släppen som orsakat att 5 personer dött i närhet till Clinton är det för farligt att hoppa på ett komersiellt flygplan.

Återstår då att Ecuador flyttar honom med något regeringsplan till en annan plats. Vi har sett prov på hur sådana regeringsplan tvingats ner och luftrum stängts i fallet när USA trodde att Snowden var på väg någonstans från Ryssland.

Det är alltså för hett att flyga någonstans. Så ÅKM som de klåpare dom är gör nog bäst i att sköta det där förhöret om ett par veckor, komma hem igen och lägga ner hela skiten och backa tillbaka till behörigt avstånd från Wikileaks - annars kommer svensk ÅKM att få skit på hela kostymen när skiten träffar fläkten ännu mer än det redan gjort...
Citera
2016-08-14, 13:27
Medlem
Citat:
Viken anledning skulle de ha att ljuga om detta? Givet det jag själv har läst om vad andra skrivit om kvinnorna, i denna tråd och på andra ställen, verkar det mycket trovärdigt. Eftersom SW är utsatt för det grövre sexualbrottet enligt sannolika skäl misstänkt så torde det vara rimligt att hon dessutom utsatts hårdare än AA. Har hon tvingats leva med skyddad indentitet i 6 år för att JA håller sig undan rättvisan så borde detta motivera skadestånd i mångmiljonklassen men tyvärr får man ju sällan några högre skadestånd i Sverige. Möjligen om det kan utkrävas som del av straffet för borgensbrottet.

Jag vet att AA på sin blogg censurerade alla som var kritiska men sakliga mot henne medans alla "galningar" som uppfattas som idioter blev publicerade. Dvs personer som uttryckte sig kränkande och olämpligt mot henne blev publicerade men inte andra. Ett sätt att förvrida sanningen.
Citera
2016-08-14, 13:31
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Jag vet att AA på sin blogg censurerade alla som var kritiska men sakliga mot henne medans alla "galningar" som uppfattas som idioter blev publicerade. Dvs personer som uttryckte sig kränkande och olämpligt mot henne blev publicerade men inte andra. Ett sätt att förvrida sanningen.

1. Hon censurerade alla som var kritiska
2. "Galningar" blev publicerade

Vad är skillnaden?

Dessutom, om hon ville visa på trakasserier så var det väl detta som var intressant att förmedla, inte alla som ev. stötta henne. Att stötta henne är ju heller inte något fel men att trakassera henne är det. Jag kan inte alls se hur detta skulle vara att förvrida sanningen. Vilken sanning är det som förvrids menar du?
Citera
2016-08-14, 13:31
Medlem
Citat:

Hur var det med saklighet? Det finns ett fåtal personer som gjort enstaka inlägg i tråden som skrivit kränkande om kvinnorna. Ett fåtal personer och inlägg och ingen av de som skriver frekvent. Däremot så finns det bland de som skrivit kränkande mot JA en galning som spottar ur sig inlägg som ofta är väldigt kränkande mot JA. Kan jag ana en viss dubbelmoral?
Citera
2016-08-14, 13:34
Medlem
"The UK government also refuses to confirm or deny whether there is already a US extradition request."

Vi vet inte ifall det finns en utlämningsförfrågan från UK. Det är betydligt naturligare att den först sänds till UK ifall det svenska fallet skulle läggas ner. Med tanke på UKs ambassadbevakning så verkar det inte osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in