• 1
  • 2
2016-08-14, 03:19
Medlem
shadow666s avatar
Hejsan

Jag undar helt enkelt om varninga försvinner pga att man stört grannar med att man spelat lite hög musik. Har sällan fest hemma, men när jag väl har det brukar det spela ganska högt (försöker låta bli i fyllan och villan). Och har fått 2st varningar från mitt hyres bolag hitills och hört att efter 3st kan man bli vräkt , det är det sista jag vill.
Citera
2016-08-14, 04:17
Medlem
SilentVictorys avatar
Vem har du hört av att tre varningar gäller?

http://lawline.se/answers/antal-varn...ll-hyresgasten
Citat:
Ur Jordabalken framgår således inte någon slags minimigräns för antalet varningar som hyresvärden måste utdela innan avhysningsprocessen kan påbörjas. Det är alltså inte sant att det krävs mer än en varning för att avhysa en hyresgäst vid störningar.

Sen får du frågan hyresvärden eller bostadsbolaget om när och om varningar försvinner.

Hade jag varit du så hade jag varit jävligt försiktigt framöver, för du kan lika gärna bli vräkt när som nu.
Citera
2016-08-14, 04:18
Medlem
Man kan ju tycka att du efter 2 varningar borde ha fattat piken, men nåja. Dom kan ge hur många varningar som helst. Det som krävs för att du ska kunna bli vräkt är att Kronofogden kopplas in. Dom kommer då att samla in alla varningar som utfärdats - dock endast skriftliga sådana. Sen gör dom en samlad helhetsbedömning om det är grund nog för en avhysning av hyresgästen. Och nej - varningarna försvinner inte. Men det är endast KFM som du behöver passa dig för. Den dagen då hyresvärden kopplar in dom i ärendet är det enda rätta att du införskaffar dig ett par mjuka tofflor och är tyst som en mus i hemmet. För fortsätter grannarna att uppleva störningar efter detta så är det bara för dig att börja packa ihop dina saker.
Citera
2016-08-14, 04:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory

Sen får du frågan hyresvärden eller bostadsbolaget om när och om varningar försvinner.

Hade jag varit du så hade jag varit jävligt försiktigt framöver, för du kan lika gärna bli vräkt när som nu.

Det intressanta för TS är nog snarare hur praxis föreligger, exempelvis hos hyresnämnden. Möjligen kan det kanske vara så att den "folkliga" uppfattningen om tre varningar inte är taget ur luften?
Håller med om att TS ska hålla sig i skinnet, då han tydligen sitter löst. (Själv är jag nog inte världens bästa barn, men ser till att jag har lagfart på fastigheterna där jag bor.. Blir lixom svårvräkbar då..)
Länk till hyresnämnden: http://www.hyresnamnden.se/
Citera
2016-08-14, 05:24
Bannlyst
Skippa att ha fester hemma och kör med ett par schyssta hörlurar
Citera
2016-08-14, 12:54
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory

Okej tack för detta svar! då kan iaf andas ut lite.

Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Man kan ju tycka att du efter 2 varningar borde ha fattat piken, men nåja. Dom kan ge hur många varningar som helst. Det som krävs för att du ska kunna bli vräkt är att Kronofogden kopplas in. Dom kommer då att samla in alla varningar som utfärdats - dock endast skriftliga sådana. Sen gör dom en samlad helhetsbedömning om det är grund nog för en avhysning av hyresgästen. Och nej - varningarna försvinner inte. Men det är endast KFM som du behöver passa dig för. Den dagen då hyresvärden kopplar in dom i ärendet är det enda rätta att du införskaffar dig ett par mjuka tofflor och är tyst som en mus i hemmet. För fortsätter grannarna att uppleva störningar efter detta så är det bara för dig att börja packa ihop dina saker.

Hehe, Jag har absolut fattat piken! så försöker hålla nere volymen.
Citera
2016-08-14, 21:01
Medlem
Fenjal888s avatar
Du får väl helt enkelt avsluta festen vid 23:00 och gå ut på krogen istället? För man får väl väsnas (inom rimliga gränser) fram tills dess?
Citera
2016-08-14, 22:31
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Det var ju inte många rätt här inte. Nåväl. För det första så är läget kört när kfm kopplas in. För innan de kopplas in så har du redan blivit uppsagd och ska ha varit ute ur bostaden redan. Tofflor är skönt för fötterna men värdelöst här.
Citera
2016-08-14, 22:32
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Hejsan

Jag undar helt enkelt om varninga försvinner pga att man stört grannar med att man spelat lite hög musik. Har sällan fest hemma, men när jag väl har det brukar det spela ganska högt (försöker låta bli i fyllan och villan). Och har fått 2st varningar från mitt hyres bolag hitills och hört att efter 3st kan man bli vräkt , det är det sista jag vill.
Formellt så försvinner de inte, men beroende på hur lång tid det gått så kommer de väga ganska lite eller inget alls om ärendet går till hyresnämnden.
Citera
2016-08-14, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det var ju inte många rätt här inte. Nåväl. För det första så är läget kört när kfm kopplas in. För innan de kopplas in så har du redan blivit uppsagd och ska ha varit ute ur bostaden redan. Tofflor är skönt för fötterna men värdelöst här.

Efter att KFM kopplas in så börjar en process. Det är inte så att dom kommer direkt till lägenheten för att lyfta ut hyrestagaren för att värden begär det. Man har som hyrestagare möjlighet att komma med bestridan och överklagan samt komma överens med hyresvärden. Det kallas för att återvinna hyresrätten. Om det skulle misslyckas så ja, då kommer dom att verkställa vräkning i praktiken.
Citera
2016-08-15, 00:36
Medlem
Citat:
Efter att KFM kopplas in så börjar en process. Det är inte så att dom kommer direkt till lägenheten för att lyfta ut hyrestagaren för att värden begär det. Man har som hyrestagare möjlighet att komma med bestridan och överklagan samt komma överens med hyresvärden. Det kallas för att återvinna hyresrätten. Om det skulle misslyckas så ja, då kommer dom att verkställa vräkning i praktiken.

Det har beror på när KFM kopplas in. Vissa använder KFM redan i första skedet och då kan man bestrida och ta det till rätten.
Men om det gått till rätten först och domstolsbeslut redan finns som vunnit laga kraft då är det för sent när KFM kommer för att verkställa avhysningen.

Nästan alla går till KFM som sista åtgärd efter domstolsbeslut m.m. och hyresgästen fortfarande vägrar att flytta.

Att ge någon rådet att det är lugnt fram tills dess att KFM kopplats in är extremt oärligt/missvisande för i en överväldigande majoritet av fallen är det kört när KFM väl kopplats in.
Citera
2016-08-15, 16:54
Medlem
shadow666s avatar
Hur kommer de sig att KFM kopplas in? handlar ju inte om att jag inte betalt hyran i tid?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in