2016-08-13, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Det finns ingen quickfix mot psykos sjukdom och flunizar skrivs inte ut till psykiskt sjuka. Mediciner som Zyprexa hjälper smått men det är som sagt ingen quickfix för om det vore det hade det skrivits ut till alla.

Vad är flunizar till för?
Citera
2016-08-13, 17:42
Medlem
För många åkommor så hjälper KBT lika bra eller bättre än psykofarmaka. Men vid diagnoser såsom psykossjukdomar eller bipolaritet (främst typ 1) är ju medicinering viktigt. Men Psykofarmaka har ju biverkningar, antipsykotiska läkemedel sliter verkligen på kroppen och kan ge irreversibla biverkningar. Litium gör att saliveringen minskar vilket skapar problem -> folk slarvar eller slutar med litium -> sedan blir livet en bergochdalbana igen.
Citera
2016-08-13, 17:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Håller med om dessa punkter. För mig var valet enkelt att sluta när jag blev gravid. Har inte märkt någon större skillnad mot tidigare så jag har inga tankar på att börja medicinera igen. Jag har också hört att det finns vissa mediciner som kan ge biverkningar som acne, mardrömmar, ökad risk för karies, klåda, trötthet, rastlöshet, koncentrationssvårigheter, illamående, svettningar, ja listan kan göras hur lång som helst.

Ja, allt du räknar upp har jag haft nöjet att få uppleva då jag provade olika sorters "lyckopiller" efter att flera nära anhöriga gått bort. Har nog testa 5-6 sorter. Gör jag en lista med fördelar och en med nackdelar, så vinner nackdelslistan med hästlängder.

Men för att väga upp lite så känner jag en (!) som blev hjälp av citalopram. Gällde årstidsdepression.
Citera
2016-08-13, 17:44
Medlem
bithaxs avatar
Man blir inte frisk av mediciner. De dämpar symptomen något, men det blir ändå inte bra, och du får en massa biverkningar.

Just biverkningarna av SSRI är jävligt nasty. Man får magknip, ingen sexlust, impotens, blir snurrig i huvudet, seg, gäspar hela tiden, likgiltig och känslolös.

Det känns verkligen i huvudet, och när läkaren kommer med att man skall "öka dosen" eftersom det står i deras manualer så blir det som att gå runt med ett strykjärn på huvudet.

Vem orkar med det i längden? Du blir inte mer än ett kolli lixom, ingen människa längre.
Citera
2016-08-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Ja, allt du räknar upp har jag haft nöjet att få uppleva då jag provade olika sorters "lyckopiller" efter att flera nära anhöriga gått bort. Har nog testa 5-6 sorter. Gör jag en lista med fördelar och en med nackdelar, så vinner nackdelslistan med hästlängder.

Men för att väga upp lite så känner jag en (!) som blev hjälp av citalopram. Gällde årstidsdepression.

Testade du länge då fram o tillbaka? Alltså pågick byten mellan medicinerna i flera månader?

Tråkigt att du fått så mycket biverkningar. Vissa får ju inga. Det är verkligen så olika😕
Citera
2016-08-13, 17:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Man blir inte frisk av mediciner. De dämpar symptomen något, men det blir ändå inte bra, och du får en massa biverkningar.

Just biverkningarna av SSRI är jävligt nasty. Man får magknip, ingen sexlust, impotens, blir snurrig i huvudet, seg, gäspar hela tiden, likgiltig och känslolös.

Det känns verkligen i huvudet, och när läkaren kommer med att man skall "öka dosen" eftersom det står i deras manualer så blir det som att gå runt med ett strykjärn på huvudet.

Vem orkar med det i längden? Du blir inte mer än ett kolli lixom, ingen människa längre.

Och har man ett förhållande, så är det lätt hänt att det är borta när man vaknar ur dimman.
Jag gjorde slut med min partner och drog utomlands. Ångrade mig dock rätt snabbt, när folk talade om för mig vad jag höll på med. Så jag åkte hem, spolade ner tabletterna och lappade ihop förhållandet igen.
Citera
2016-08-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Feltolkning av min text.

Jag skriver att det är hjälp på traven för att orka ta itu med ev de tunga bitarna, problematik, övergrepp etc som ligger till grund för att bli frisk.

Du feltolkade nog din egen frågeställning i så fall. Att människor hakar upp sig på det du skriver är för att du undrar varför folk inte vill bli friska av piller.
Piller botar Inga psykiska problem, håller du med om det?
Citera
2016-08-13, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Nä där måste man ju verkligen överväga för mitt nackdelar. Men då kanske du inte varit suicidal?

Upplever att många män tar upp sexlusten faktiskt som en utav de värre biverkningarna men inte kvinnor. Vad tror du det beror på? Att det kanske betyder mer för män eller att kvinnorna helt enkelt inte får de biverkningarna på samma sätt?
Citera
2016-08-13, 17:51
Medlem
Det är ju inte så kul att äta en medicin som gör att man känner sig likgiltig och avtrubbad. Det är svårt det där, i vissa fall kan man ju behöva medicin och då får man väl acceptera de biverkningar som finns. Jag tror nog ändå att medicin funkar bäst i kombination med samtalsterapi.
Citera
2016-08-13, 17:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Testade du länge då fram o tillbaka? Alltså pågick byten mellan medicinerna i flera månader?

Tråkigt att du fått så mycket biverkningar. Vissa får ju inga. Det är verkligen så olika😕

Tog en kombo av två antidepp under drygt ett år, de andra pallade jag väl med dryga halvåret per medicin. Lider av svår migrän också, och den förvärrades av vissa av dessa pillrena.

Har svårt att tro att folk inte får ut antidepp. Läkarna kastar ju dessa efter folk. Har inte tagit psykofarmaka på cirka fem år. Men går jag till doktorn för vilken krämpa den än månde vara, så nog f-n vill de ge mig antidepp.
Citera
2016-08-13, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Det är ju inte så kul att äta en medicin som gör att man känner sig likgiltig och avtrubbad. Det är svårt det där, i vissa fall kan man ju behöva medicin och då får man väl acceptera de biverkningar som finns. Jag tror nog ändå att medicin funkar bäst i kombination med samtalsterapi.

Man blir avtrubbad av medicinen och tar inte till sig terapin. Been there done that.
Citera
2016-08-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
För många åkommor så hjälper KBT lika bra eller bättre än psykofarmaka. Men vid diagnoser såsom psykossjukdomar eller bipolaritet (främst typ 1) är ju medicinering viktigt. Men Psykofarmaka har ju biverkningar, antipsykotiska läkemedel sliter verkligen på kroppen och kan ge irreversibla biverkningar. Litium gör att saliveringen minskar vilket skapar problem -> folk slarvar eller slutar med litium -> sedan blir livet en bergochdalbana igen.

Just kbt är bra. Jag syftar nog mer på personer som verkligen är för sjuka för att kunna börja kbt. När man mår så pass dåligt o inte ser någon ljusning. Där man isolerar sig mer o mer😀.

Hållet med dig angående bipolär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in