2016-08-13, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Ja, både ärendet och mediabevakningen/läckandet är skumma...

Det verkar faktiskt farligt (risk för suicid eller angrepp från uppretade personer) att peka ut en enskild innan den tagits i förvar. Det är också oetiskt, för om man inte har tillräckligt på fötterna för att ta in personen, har man då tillräckligt på fötterna för att hänga ut vederbörande i media?

Att utredningar läcker mot utredningsledningens vilja är inget nytt. Det kan vara en polis som får betalt eller som har någon egen agenda. Det kan vara spridning via lösmynta anhöriga, kompisar.

Och vi själva i en aktiv tråd på Sveriges största forum - "hjälper" ju till att trissa upp det hela genom att förmedla klick till tidningarna...

Det är ju, som sagt, som att följa en deckare i verkligheten. Bättre människa än så är man inte.

Så vi ska kanske påminna oss själva att det fortfarande är spekulationer och inofficiella källor som pekar mot JM.

VLT har nog inga höga tankar om henne efter deras mellanhavanden i samband med asylsexskandalen, plus att en sådan här historia genererar många klick i nyhetstorkan. Kanske får sommarvikarier en chans att visa sig på styva linan?

Jag tycker ju själv att hon "verkar skum" men ska man vara ärlig så bygger det ju på antagande och intryck snarare än fakta.

Att hon av det vi fått veta inte ger intryck av att vara någon särskilt "bra" person, antaganden om att det kan ha varit felaktigt att lägga ner tidigare utredningar ("ingen rök utan eld"). Antaganden om att misshandeln är kopplad till JM och asylsexärendet eller kanske är en hämnd för att de "golade" om sitt undermåliga boende. Det bygger också lite på misstankar om att JM har kontakter/samarbeten med kriminella element i samband med dessa placeringar. Hon hävdar att hon inte varit medveten om hemmets ölämplighet men jag har misstankar om att det kan vara värre än så, i o med att det förekommer oegentligheter i branschen och kriminell inblandning.

Men, jag ska vara ärlig med att allt detta bygger på en massa antaganden och vad man hört och läst om att kriminell inblandning i branschen förekommer. Man lägger ihop ett och ett och får fyra i sin hjärna. Det hela verkar väldigt skumt. Men där finns mycket antaganden och egna slutledningar, som mycket väl kan visa sig riktiga, men man får försöka att inte blanda ihop sina egna slutledningar med fakta.

Vi har så vitt jag vet, inte fått några detaljer/konkreta fakta som binder JM till denna händelse. Vad polisen kan tänkas ha, eller inte vet vi inte än.

Vi har inte heller någon vidare koll på BO och deras umgänge/affärer/ev hotbilder.

Det intryck jag får av polisens agerande är att de har vissa saker som är intressanta men att viktiga bitar saknas*.

Man kan fundera över:
- Att BO har skydd på sjukhuset.
- Att polisen går ut med att de kommer vara närvarande på stan i helgen och gärna vill ha tips.

Kan det vara så att de vill ha kontakt med vissa grupper som kanske är svåra att lokalisera/få att prata? Typ, missbrukarkretsar, asylsökande ungdomar, e dyl. Jag spånar väldigt fritt nu... Tänker bara att grannar, släkt, kollegor kan de ju uppsöka direkt utan att springa omkring på staden. Det lär ju vara betydande resurser som de satsar på detta - på OB-tid och semestertider. Vad är de ute efter?

Mina tankar leds till att man kanske är intresserad av grupperingar snarare än en enskild GM som i ett klassiskt familjebråk.

* De kan ju ha en egen uppfattning om vem som är skyldig men det de vill ha tillräckligt för att kunna hålla personen kvar i häktet, och sedan bevis som håller för åtal och fällande dom.

Såklart ligger ”asylsexskandalen” bakom denna mediabevakning. En media som visar att dom inte ger sig fastän åtalet är nerlagt. Bara att läsa artiklarna gällande ”skandalen” rörande dom utnyttjade barnen så inser man att media ej lagt locket på. Man hävdar t ex att Johannas bil används som fortskaffningsmedel för att piska upp asylanterna och tolkar kallas in till redaktionen för att dementera att ”barnen” på svararen lämnat meddelanden till tidningen där dom tar tillbaka anklagelserna mot Johanna. Detta meddelande har ingen bäring säger media i sina reportage för så säger just deras tolk, dialekten stämmer inte överens med asylanternas hävdar dom.

Man bör nog tänka till lite här och där i detta fall och inte äta direkt ur medias hand, visst donnan verkar säregen men tänk ändå självständigt för som sagt var redan av mig så har jag aldrig sett på maken där anklagelserna haglar kring en person som inte ens är anhållen ännu.

Enligt media är nu Johanna skyldig till mord på sin make, mord på sin pappa, mordförsök på sin mamma, sexuellt utnyttjande och därtill misshandel. Inga småsaker så att säga och visar sig detta stämma så är jag den förste som tackar och tar emot en psykologisk godispåse att få gotta
sig i men än så länge kan jag inte ta något till mig. Finns liksom ingen fakta alls att tillgå ännu
endast ett mediadrev som gömmer sig bakom meddelarfriheten.
Citera
2016-08-13, 12:33
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Helt omöjligt att tysta läckan då meddelarfriheten är allt för stor. Inte heller får du söka efter
läckan eftersom efterforskningsförbud råder då även anonymitetsskyddet omfattar meddelarfriheten. Meddelarfriheten är enorm och lätt får en sekretessad förundersökning kliva åt sidan för denna regel
om polis i egenskap av person vill läcka.

Helt ok enligt mig att läcka ibland det behövs absolut men sällan ser man detta utnyttjande av meddelarfriheten som hittills skådats. Vi har inte ens en person anhållen men media sprutar
ändock ut artiklel efter artiklel som tydligt och klart insinuerar vem är högintressant i fallet.

Styckmördare, våldtäktsmän, pedofiler och barnamördare som suttit häktade månader i
sträck ja t o m blivit dömda har inte ens blivit uthängda på detta sätt som JM redan blivit.

Media har en agenda och jag tror inte poliskällan kunde förstå vidden av vad som komma skulle
när media fick dennes infon för inget snack om saken en häxjakt pågår i ett fall där ingen ännu
ens är anhållen. Jag har då aldrig sett något sjukare i media, hoho sicken dårskap.
Meddelarskyddet (och vänsterstollar som Varg Gyllander) ger dig kanske rätt men jag garanterar att det inte är så i verkligheten. En polis som förstör utredningar genom att sälja info till slaskpressen får kanske inte sparken men de blir totalt utfrusna, omplacerade och allmänt mobbade tills de lämnar frivilligt (och tro mig - de blir hittade). Det finns interna, oskrivna lagar och strukturer inom polisen som står över meddelarskyddet.
Men - till saken - så tror jag att uthängningen av JM är en medveten läcka som sker med polisens goda minne, annars så hade man åtminstone gått ut med en dementi.
Citera
2016-08-13, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag tror ingenting egentligen, men om hon har någon inblandning, vilket vi i dagsläget inte vet, så är det mesta som hänt kring henne av intresse. Varför blir du så upprörd över att jag ifrågasätter det som inte verkar stämma i männens berättelse? De och hon för del delen får göka med vem de vill men att äga sig åt utpressning är ett brott...relevant? Vi vet inte
Jag blir inte upprörd. Men jag kan inte förstå dina tankar om att denna sexhistoria med eller utan hot om utressning skulle kunna vara relevant i det aktuella brottet som denna tråd handlar om. I min mening är Johanna helt osannolik som GM. Vem som helst förstår att anhöriga är de som misstänks först. Hon skulle redan vara anhållen om det fanns några bevis mot henne.
Citera
2016-08-13, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Meddelarskyddet (och vänsterstollar som Varg Gyllander) ger dig kanske rätt men jag garanterar att det inte är så i verkligheten. En polis som förstör utredningar genom att sälja info till slaskpressen får kanske inte sparken men de blir totalt utfrusna, omplacerade och allmänt mobbade tills de lämnar frivilligt (och tro mig - de blir hittade). Det finns interna, oskrivna lagar och strukturer inom polisen som står över meddelarskyddet.
Men - till saken - så tror jag att uthängningen av JM är en medveten läcka som sker med polisens goda minne, annars så hade man åtminstone gått ut med en dementi.

Självklart har jag rätt och din verklighet existerar inte annat än i fablernas värld där du tydligen tror att detta är taktik ifrån polis att via media skrämma den högintressante till att begå misstag så dom kan "haffa" denne. Och du polis dementerar sällan och aldrig sina läckor offentligt för serru oftast är läckorna från polis sanna och att då gå ut och dementera läckan blir lite svårt eftersom det oftast som sagt var är sanningen som levereras.

Utfrysning sker visst i samband med läckor men oftast då polis läcker om polis för så kan även ske att man får insyn på att allt inte riktigt gått rumsrent till ifrån utredande polismyndighet.

Nog om detta.
Senast redigerad av LKVN 2016-08-13 kl. 12:59.
Citera
2016-08-13, 13:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero

Du tänker på efterforskningsförbudet? Meddelarskyddet gäller ju för journalistens rätt att inte uppge sin källa.

Du har rätt att efterforskningsförbudet (exempelvis en chefs åtgärder att efterforska vem som lämnat uppgift som kommit till medias kännedom) ofta åsidosätts, även när det gäller förhållanden som knappast är sekretessbärande i någon del, men det är ingen "oskriven lag" för den skull.

Vill man vara lite konspiratoriskt lagd kanske man kan spekulera i att denna typ av företeelser sker med bakomliggande syfte att media självt ska börja "ge upp" exempelvis meddelarskyddet, genom att involvera dem i hög grad till att sprida villfarelser må det gälla massförstörelsevapen i Irak eller oegentlig uthängning av lokalt "bus". Istället för att behöva övertyga väljare om förmodat impopulära författningsändringar.
Viss orsak kanske kan finnas i det förändrade medielandskapet där tillgänglighet för "output" och "input" av information är såväl kvantitativt förändrat och kanske kvalitativt mer svårbedömt (en vanlig blogg kanske har en tillförlitlig uppgistslämnare som ger korrekt och adekvat info medan den formellt "riktiga" med ansvarig utgivare och för vilken meddelarskydd och efterforskningsförbud aktualiseras hamnar fel i sin informationsspridning).
Citera
2016-08-13, 13:13
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Greppar inte riktigt dina argument: varför är det nys med en poliskälla, ljuger media? Måste man vara varaktigt boende i bygden för att vara mördaren i detta fall? Kan inte kvinnor mörda?
"Livets hårda skola"; sen när blev den en förutsättning för illdåd?
Vem som är gm återstår att se men att på dina grunder utesluta anhöriga är iaf för mig uteslutet.
Användaren som du citerar, nantale, skriver inlägg av en och samma typ hela tiden: JM är oskyldig, allt som hon har gjort i det förflutna är falska anklagelser, hon är positiv på alla sätt.

Kolla gärna nantales posthistorik i denna tråden. Kan vara bra att ha i åminne när man läser dennes inlägg så att man vet att användaren skriver med en agenda.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-08-13 kl. 14:00.
Citera
2016-08-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag blir inte upprörd. Men jag kan inte förstå dina tankar om att denna sexhistoria med eller utan hot om utressning skulle kunna vara relevant i det aktuella brottet som denna tråd handlar om. I min mening är Johanna helt osannolik som GM. Vem som helst förstår att anhöriga är de som misstänks först. Hon skulle redan vara anhållen om det fanns några bevis mot henne.

Jo men om hon nu inte är GM så skulle det ju kunna vara intressant att utreda henne "som om" hon vore misstänkt. Ifall det nu är så att hon är utsatt för systematiska trakasserier och utpekanden som klandervärd finns ju genom utredning av henne (som leder till att hon formellt avförs, det närmaste "kvitto" på oskyldig man kan få om det inte går till huvudförhandling) och möjlighet att gå vidare mot de som i såfal trakasserar, utpressar eller vad det är frågan om. Tyvärr verkar inte en del poliser verka begripa riktigt om de får in en anmälan där anmälaren uppger ett händelseförlopp där någon verkar framträdande men där anmälare tror att någon annan "drar i trådarna". Inom ekobrott är sådana förhållanden mer vanligt förekommande och här skulle det väl kunna vara teoretiskt tänkbart att det finns någon gemensam koppling till något obskyrt affärskontakt som utåt kanske ser ok ut men som är något slags bulvanförhållande där verklig intressent ägnar sig åt sabotage i konkurrensstörande eller annat syfte där man ser till att backa upp illasinnad ryktesspridning med någon verklig ingrediens (att man skapar en händelse) som ytligt sett verkar passa? Ett slags systematiskt och avsiktligt karaktärsmord som har den tacksamma förutsättningen att "alla" vet att där är "ingen rök utan eld". När Thomas Bodström beklagar sig över att medverka i debattprogram i public servis inför ett val utifrån att man "inte vet hur bilderna sprids", dömer han då hundpälsen efter hur han själv fönar luggen? (Periodvis verkar det vara pudlings-VM även bland politiker som man väl tänker borde ha intresse av en hederlig medieåtergivning i de flesta fall).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-08-13 kl. 13:27.
Citera
2016-08-13, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Helt omöjligt att tysta läckan då meddelarfriheten är allt för stor. Inte heller får du söka efter
läckan eftersom efterforskningsförbud råder då även anonymitetsskyddet omfattar meddelarfriheten. Meddelarfriheten är enorm och lätt får en sekretessad förundersökning kliva åt sidan för denna regel
om polis i egenskap av person vill läcka.
Går att försöka tysta läckor på lagligt vis också.

1. Man begränsar den krets som får vital information.

2. Man säger till pressen att det som deras källa säger är skitsnack. Då vill inte tidningen använda källan mer.

I detta fallet är givetvis källan sanktionerad av utredningen. Det vet tidningen också, de deltar i spelet eftersom de tjänar på det.
Citera
2016-08-13, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo men om hon nu inte är GM så skulle det ju kunna vara intressant att utreda henne "som om" hon vore misstänkt. Ifall det nu är så att hon är utsatt för systematiska trakasserier och utpekanden som klandervärd finns ju genom utredning av henne (som leder till att hon formellt avförs, det närmaste "kvitto" på oskyldig man kan få om det inte går till huvudförhandling) och möjlighet att gå vidare mot de som i såfal trakasserar, utpressar eller vad det är frågan om. Tyvärr verkar inte en del poliser verka begripa riktigt om de får in en anmälan där anmälaren uppger ett händelseförlopp där någon verkar framträdande men där anmälare tror att någon annan "drar i trådarna". Inom ekobrott är sådana förhållanden mer vanligt förekommande och här skulle det väl kunna vara teoretiskt tänkbart att det finns någon gemensam koppling till något obskyrt affärskontakt som utåt kanske ser ok ut men som är något slags bulvanförhållande där verklig intressent ägnar sig åt sabotage i konkurrensstörande eller annat syfte?
Jag är inte alls insatt hur det går för hennes företag.Har hon något företag överhuvudtaget ?Oavsett så har hag svårt att tro att hon skulle ha planerat mord på sina föräldrar .Om hon inte är helt galen förstås. Mannen som mördades hade ett företag och ett liv.. Varför ligger allt fokus på hans dotter? Jag förstår givetvis varför. Men eftersom detta inte är Avpixlat ännu så borde vi kanske vidga våra vyer lite.
Senast redigerad av nantale 2016-08-13 kl. 13:39.
Citera
2016-08-13, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Har du någon bestämd uppfattning om vem som är skyldig om du antar just Afghanistan som logisk tillflyktsort?

(Det finns nog många länder som Sverige inte har utlämningsavtal med som jag tänker det för de flesta skulle vara lättare att leva och gömma sig i).
Beror ju lite på vilket medborgarskap man har själv också. Om jag som svensk drar till exempelvis Turkiet så blir jag ju utlämnad, Turkiet skiter ju i mig. Som Turkisk medborgare blir det däremot ingen utlämning. Om GM har utländskt medborgarskap och har lämnat landet så kan det bli knepigt beroende på vilket land det rör sig om. Libanon utlämnar ej sina egna exempelvis. Har mycket svårt att tro att Sverige har utlämningsavtal med Afghanistan, ser det närmast som en omöjlighet.

Hela EU är däremot grönt för utlämning till Sverige.
Citera
2016-08-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag är inte alls insatt hur det går för hennes företag.Har hon något företag överhuvudtaget ?Oavsett så har hag svårt att tro att hon skulle ha planerat mord på sina föräldrar .Om hon inte är helt galen förstås. Mannen som mördades hade ett företag och ett liv.. Varför ligger allt fokus på hans dotter? Jag förstår givetvis varför. Men eftersom detta inte är Avpixlat ännu så borde vi kanske vidga våra vyer lite.

Jag vet inte heller om hennes ev. företag. Hon benämns i artiklar som "företagaren" och sexskandalen utgick väl från att hon drev asylboendet (därav position att kunna anklagas för utnyttjande)? Tillvägagångssättet är ju rätt typiskt för ekobrottslingar, de är inte bra entreprenörer som startar eller vidareutvecklar ett företag. De letar en relativt lukrativ verksamhet som de söker ta över med mer eller mindre obskyra metoder, och oftast kör de verksamheten i botten därefter och dumpar den i vissa fall på någon annan. Det äe inte ovanligt att grunden till oegentligheter i en verksamhet ligger hos ett tidigare led av styrelse eller ägare även om konsekvensen syns eller ger sig tillkänna hos övertagaren (som kanske förvärvat det utan att uppmärksamma latenta problem, skadeståndsskyldighet för felaktiga tillhandahållanden, leverantörsproblem för att överlåtaren hade skulder eller upphaussad bokföring etc)?
Citera
2016-08-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Beror ju lite på vilket medborgarskap man har själv också. Om jag som svensk drar till exempelvis Turkiet så blir jag ju utlämnad, Turkiet skiter ju i mig. Som Turkisk medborgare blir det däremot ingen utlämning. Om GM har utländskt medborgarskap och har lämnat landet så kan det bli knepigt beroende på vilket land det rör sig om. Libanon utlämnar ej sina egna exempelvis. Har mycket svårt att tro att Sverige har utlämningsavtal med Afghanistan, ser det närmast som en omöjlighet.

Hela EU är däremot grönt för utlämning till Sverige.

Nä vi betraktar väl inte officiella handlingar från Afghanistan som tillförlitliga så jag tror inte vi har utlämningsavtal. Men det skulle ju kunna tänkas att Afghanistan skulle skicka någon till Sverige i alla fall. Det är väl det som är "lustig" och i viss mån illustrativt om varför tillförlitligheten är tveeggad i någon mån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in