Citat:
Ursprungligen postat av
vallero
Om uppgifterna skulle vara direkt skadliga för utredningen så skulle de dels snabbt hitta och tysta läckan på ett eller annat sätt samt vända sig till direkt till ansvariga utgivare och be dem hålla käften. De har även möjlighet att officiellt kraftfullt dementera uppgifterna som helt grundlösa. I detta fall så hade de gjort allt detta om uppgifterna skadade utredningen.
Om uppgifterna helt enkelt är fel, dvs att JM inte alls är misstänkt så tror jag de hade dementerat, men det är inte säkert. Men jag tror att poliskällans uppgifter har läckts fullt medvetet i detta fall.
Helt omöjligt att tysta läckan då meddelarfriheten är allt för stor. Inte heller får du söka efter
läckan eftersom efterforskningsförbud råder då även anonymitetsskyddet omfattar meddelarfriheten. Meddelarfriheten är enorm och lätt får en sekretessad förundersökning kliva åt sidan för denna regel
om polis i egenskap av person vill läcka.
Helt ok enligt mig att läcka ibland det behövs absolut men sällan ser man detta utnyttjande av meddelarfriheten som hittills skådats. Vi har inte ens en person anhållen men media sprutar
ändock ut artiklel efter artiklel som tydligt och klart insinuerar vem är högintressant i fallet.
Styckmördare, våldtäktsmän, pedofiler och barnamördare som suttit häktade månader i
sträck ja t o m blivit dömda har inte ens blivit uthängda på detta sätt som JM redan blivit.
Media har en agenda och jag tror inte poliskällan kunde förstå vidden av vad som komma skulle
när media fick dennes infon för inget snack om saken en häxjakt pågår i ett fall där ingen ännu
ens är anhållen. Jag har då aldrig sett något sjukare i media,
hoho sicken dårskap.