Citat:
Ursprungligen postat av
it-takes-2
Same here. 1,1% i annan bank. SEB erbjöd 1,5% när lånen skulle omplaceras. Mångårig kund med mycket god ekonomi och säkerhet. De var helt omedgörliga. Ett tips är att behålla dina konton i SEB. Kostar dig inget och kan vara bra om du vill komma tillbaka nästa gång de vill öka antalet bolånekunder.
Dessutom avskyr bankerna att erbjuda dessa transaktionskonton till sina kunder, just nu till nollränta vilket är en förlusthistoria för banken pga negativ ränta när de placerar sina pengar hos Riksbanken över natten. De kostar alltså banken pengar som de tar igen på sina naiva bolånekunder. Så avsluta inte dina konton.
SEB var riktigt tragiska vid förhandling.
Deras första erbjudande där jag inte sa speciellt mycket var 1,89%. När jag då sa att det inte var okej och började förhandla. Erbjöd dig mig först 1,75% men att det var det absolut lägsta de kunde gå.
Jag skrattade och sa att då har vi inte mer att diskutera. Då bad hon mig vänta och kom tillbaka och att hon hade lyckats få ner det till 1,70% men att det inte gick lägre än så.
Jag förklarade då att jag hade ett erbjudande på 1,29% på Danske Bank och det var utan förhandling
och att jag är övertygad att jag kan få ner det mer än så. Hon bad mig vänta igen och jag fick ett bytt erbjudande på 1,62%.
Jag sa då att jag är bara intresserad av erbjudande under 1,30% och att hon kan ringa mig igen inom en vecka om de har ett sådant erbjudande. De ringde inte och jag flyttade till Danske.
Det är synd att inte fler våga ändra sin bank och ställa krav på räntor och avgifter. Själv är jag nog kund i samtliga storbanker och flera andra med. Ser dock till att det inte kostar något i avgifter.
Är jag inte nöjd flyttar jag även om det ofta handlar om småpengar.