2016-08-07, 22:42
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ett exempel på en cisperson kan vara en person som känner sig som och definierar sig som kvinna, ses av andra personer som kvinna, är uppfostrad som kvinna, är född med xx-kromosomer och vulva, är registrerad som kvinna i myndigheternas register, och beter sig i stort sett utefter en kvinnlig könsroll.

Är det inte lämpligare då att kalla henne för kvinna?
Citera
2016-08-11, 12:49
Medlem
pannsexuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Man är ju född som pojke eller flicka även om man senare tar avstånd, så något har man ju med det att göra.

De bryr sig inte om vad du tycker, förstår du inte det? Jag gör inte heller det för den delen.
Citera
2016-08-12, 10:17
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pannsexuell
De bryr sig inte om vad du tycker, förstår du inte det? Jag gör inte heller det för den delen.

Fast i detta fallet är det inte fråga om tycka. De är födda som pojke eller flicka. Det är alla.
Citera
2016-08-12, 10:58
Medlem
penols avatar
Citat:
De är födda som pojke eller flicka. Det är alla.

Nej inte alla. Det finns några få om året som föds med något intersexsyndrom. Men Freja är inte en sådan utan ett helt vanlig provokatör.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualism
Citera
2016-08-12, 11:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Kvällsposten meddelar att Freja fick stryk av en gubbe under Malmö Pride.
http://www.expressen.se/kvallsposten/flera-attacker-mot-pridetaget-i-malmo/
Tyvärr är det bara en påhittad historia, Freja hade verkligen behövt den där käftsmällen.
Citat:
Ursprungligen postat av Da-Evil-Hitlah
Jag älskar Freja Lindberg! För att vara så ung som hen är så är hen verkligen så intelligent för sin ålder. När jag var 18 år så hade jag inte ens tankarna på orättvisor och diskriminering, det kom först senare när jag insåg och accepterade att jag är homosexuell. Men att en såpass ung människa som Freja VÅGAR stå för att hen är transperson och speciellt ickebinär är riktigt häftigt.

Tråkigt att hen får så mycket näthat då hen faktiskt belyser en väldigt viktig fråga. Transpersoner har egentligen väldigt få företrädare och människor som står upp för dem även om det på senare år har kommit fler och fler människor som tar upp deras kamp om bland annat tvångssteriliseringen av transpersoner som korrigerar sitt kön. Det kommer mer och mer men ickebinära har inga som står upp för dem bortsett ifrån Freja.

På vilket sätt kan vi underlätta för ickebinära? Jag tror att det är bra att som Freja gör, visa sig, inte låta sig tystas av etablissemanget men också att vi cis-personer faktiskt inser hur mycket vi försvårar för ickebinära och Transpersoner. Jag märker av i gaykretsar tyvärr mycket kvinnohat men även transfobi och vi som är cis-personer och är queera måste ändra vår attityd. Det tog tyvärr även ett tag för mig att acceptera det här till 100%.

Om du läser detta Freja, fortsätt och låt dig inte tystas eller tryckas ner av trångsynta cis-personer!
Det är nästan som att man vill ifrågasätta hur autentiskt detta inlägg är, det verkar nästan lite för bisarrt. Att du och Freja kom in på dessa tankebanor så sent som i 18-årsåldern beklagar jag djupt. Många av oss hade dessa tankar när vi var barn. Vi var naiva, vi ville ha fred på jorden och julklappar på julafton. Sedan växte vi upp och blev vuxna, och jag beklagar djupt att varken hon eller du har nått det stadiet.
Etablissemanget är för övrigt på er sida, de älskar er i sann marxistisk anda.
Citera
2016-08-12, 16:16
Medlem
pannsexuells avatar
Citat:
Fast i detta fallet är det inte fråga om tycka. De är födda som pojke eller flicka. Det är alla.

Du tycker inte att det handlar om att tycka. Tror du att det är vem som helst som får för sig det eller?
Citera
2016-08-12, 21:19
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Du tycker inte att det handlar om att tycka. Tror du att det är vem som helst som får för sig det eller?

Om man föds som pojke så har man någonting med det manliga könet att göra, och om man föds som flicka så har man något med det kvinnliga könet att göra. Inte svårare än så. Det är inget någon behöver tycka.
Citera
2016-08-12, 22:51
Medlem
pannsexuells avatar
Citat:
Om man föds som pojke så har man någonting med det manliga könet att göra, och om man föds som flicka så har man något med det kvinnliga könet att göra. Inte svårare än så. Det är inget någon behöver tycka.

Varför är det så främmande för dig att tro att det kan bli fel någonstans på vägen? Människor har 5 fingrar, men trots det finns det sådana med 6 eller 4.
Citera
2016-08-13, 03:06
Medlem
Jag förstår inte hur en människa kan vara av ett "icke-binärt kön" när kön är just binärt; varje barn föds med ett av två tillgängliga könsorgan och får du det ena är du pojke och får dy det andra, då är du flicka. Pojke, flicka. Ett, två. Binärt. Punkt.

Kritik av könsroller är, även om det knappast är min favoriträtt, åtminstone greppbart, jag kan förstå varför somliga ser en poäng av att kritisera könsroller som sociala konstruktioner, men att påstå att kön är "icke-binärt" är inte bara villfaret utan rent av psykotiskt. Människan är antingen hona eller hane och Freja är det förstnämnda.
Senast redigerad av Adversarium 2016-08-13 kl. 03:25.
Citera
2016-08-13, 06:11
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarium
Jag förstår inte hur en människa kan vara av ett "icke-binärt kön" när kön är just binärt; varje barn föds med ett av två tillgängliga könsorgan och får du det ena är du pojke och får dy det andra, då är du flicka. Pojke, flicka. Ett, två. Binärt. Punkt.

Kritik av könsroller är, även om det knappast är min favoriträtt, åtminstone greppbart, jag kan förstå varför somliga ser en poäng av att kritisera könsroller som sociala konstruktioner, men att påstå att kön är "icke-binärt" är inte bara villfaret utan rent av psykotiskt. Människan är antingen hona eller hane och Freja är det förstnämnda.

Freja kommer då att påstå att du är besatt av kön och inte har något tolkningsföreträde. Att hennes könsidentitet tar upp extremt mycket av hennes tid betyder förstås inte att hon är besatt av könsidentitet. Att hennes existens blir ogiltigförklarad(?) av formulär och sådant tyder naturligtvis inte på en sjuklig besatthet.

Citat:
just för att det skulle skona mig personligen från väldigt mycket ångestkänslor, jag känner ofta att min existens blir ogiltigförklarad när jag ska göra saker i vardagen, fylla i formulär och sådant.
Citat:
Min könsidentitet tar upp en extremt stor del av mitt liv

http://www.etc.se/inrikes/juridiska-kon-borde-avskaffas-totalt
Citera
2016-08-13, 07:00
Medlem
Naknekejsarens avatar
Hur ömtålig kan man vara ifall hen mår psykologiskt dåligt av att kallas hon/han?

De flesta har väl kallats bög, fitta, horunge, mes innan de ens fyllt 10. Livet är ju ingen jävla dans på rosor och kommer aldrig vara det.
Citera
2016-08-13, 11:42
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Varför är det så främmande för dig att tro att det kan bli fel någonstans på vägen? Människor har 5 fingrar, men trots det finns det sådana med 6 eller 4.

Vet inte vad du menar, men är du född som pojke så har du naturligtvis haft någonting med det manliga könet att göra, och motsvarande på andra hållet om du är född som flicka. Oavsett vilka beslut du tagit senare i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in