2016-08-12, 01:57
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Du väljer alltså att presentera detta trams istället för bevisen?

Jag tolkar det som att du inte har några bevis, men bara auktoritetsargument, precis som alla andra religiösa fåntrattar som inte kan skilja på tro och fakta.

Du menar att vetenskapliga belägg inte slutgiltligen behandlas som auktoritetsargument?
Citera
2016-08-12, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnoth
Du menar att vetenskapliga belägg inte slutgiltligen behandlas som auktoritetsargument?
Jag tror inte Dawkins (t.ex.) kan "få igenom" en vetenskaplig teori bara genom sitt namn.
Citera
2016-08-12, 02:07
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag tror inte Dawkins (t.ex.) kan "få igenom" en vetenskaplig teori bara genom sitt namn.

Det jag menade var att, just nu till exempel, använde du namnet Dawkins som auktoritetsargument för evolutionsteorin.
Citera
2016-08-12, 02:15
Medlem
Citat:
Det jag menade var att, just nu till exempel, använde du namnet Dawkins som auktoritetsargument för evolutionsteorin.
Oj, nämnde jag evolutionsteorin? Var då?
Om ett namn nämns, så är det för att den personen bevisat något. Bara att kolla upp för den som är intresserad. Men visst, vissa kanske använder det som auktoritetsargument.
Citera
2016-08-12, 02:24
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Oj, nämnde jag evolutionsteorin? Var då?
Om ett namn nämns, så är det för att den personen bevisat något. Bara att kolla upp för den som är intresserad. Men visst, vissa kanske använder det som auktoritetsargument.

Så länge man inte är den personen som publicerat teorin blir det per definition ett auktoritetsargument.
Citera
2016-08-12, 02:29
Medlem
Citat:
Så länge man inte är den personen som publicerat teorin blir det per definition ett auktoritetsargument.
Inte om det finns bevis med. Då talar bevisen för sig själv.
Citera
2016-08-12, 02:39
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Inte om det finns bevis med. Då talar bevisen för sig själv.

Det måste finnas konkreta sinnesintryck för bevis annars kan de inte vara bevis.
Citera
2016-08-12, 02:50
Bannlyst
Citat:
Det måste finnas konkreta sinnesintryck för bevis annars kan de inte vara bevis.

Du glömmer ditt själsliv som är svår att tyda, speciellt i dessa tider. Där handlar det inte om sinnesintryck men tyvärr materiell och personlig framgång som är billigt och ogudaktigt.

Framgångsteologi a la livets ord.
Citera
2016-08-12, 02:52
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar. Dock så kan jag se skillnad på ett auktoritetsargument som innehåller info, bevis m.m. och ett auktoritetsargument som bara vilar på namnet. Så ser jag på saken.
Det förstnämnda brukar jag inte ens kalla för auktoritetsargument.
Citera
2016-08-12, 03:03
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar. Dock så kan jag se skillnad på ett auktoritetsargument som innehåller info, bevis m.m. och ett auktoritetsargument som bara vilar på namnet. Så ser jag på saken.
Det förstnämnda brukar jag inte ens kalla för auktoritetsargument.

Jag har då aldrig i mitt liv sett ett enda Australopithecus-fossil framför mina ögon, inom armslängd för att verifiera dess existens, än mindre sett hela raden evolutionssteg som krävs för att konstatera att det var människans förfader.
Citera
2016-08-12, 03:08
Medlem
Cloviuss avatar
En ödmjuk önskan om att vi kanske i alla fall kan låtsas vilja hålla oss till ämnet för tråden?
Citera
2016-08-12, 03:09
Medlem
Citat:

Det gör det säkert av vissa. Ta det med dem i stället. Själv opererar jag inte med auktoritetsargument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in