2016-08-11, 21:18
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vad var den proceduren och lyckades man någonsin utföra den?

Mr. Belger som utfrågades av kommissionen och som hade trettio år inom FAA och då enligt egen utsago varit med om dussintalet kapningar menade att kommunikationen mellan de olika myndigheterna fungerade bra och att de olika myndigheterna kunde sina roller. Men den 11:e september verkar allt ha fungerat annorlunda och kommunikationen mellan myndigheterna fungerade inte alls.

Citat:
Eftersom man måste hitta någon skyldig till något innan de får stå till svars antar jag. Ingen fick väl sparken efter att man misslyckats tvinga ner golfproffset Payne Stewart's privatjet heller vad jag vet.?

Menar du det privatjet där både besättning och passagerare var medvetslösa? Hur tvingar man ned ett sådant?
Citera
2016-08-11, 21:19
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Stod det klart för samtliga inblandade? Nyanser och för karriären potentiellt ödesdigra beslut? Förvirring? Och, vad var motiven vid båda ändringarna?

Hur ska jag någonsin kunna svar på det??
Du kan väl inte heller svara på om samtliga inblandade hade läst ordern och förstått att den var ändrad?
Nu börjar det bli tramsigt, eller hur...?
Citera
2016-08-11, 21:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Mr. Belger som utfrågades av kommissionen och som hade trettio år inom FAA och då enligt egen utsago varit med om dussintalet kapningar menade att kommunikationen mellan de olika myndigheterna fungerade bra och att de olika myndigheterna kunde sina roller. Men den 11:e september verkar allt ha fungerat annorlunda och kommunikationen mellan myndigheterna fungerade inte alls.
? Det var inget svar alls på min fråga.

Citat:
Menar du det privatjet där både besättning och passagerare var medvetslösa? Hur tvingar man ned ett sådant?
Ja det menar jag - och problemet är att US airforce den gången behövde 1 timme och 22 minuter för att hinna ikapp det lilla privatflygplanet med en F-16. Och då hade man ändå en fullt fungerande transponder man kunde spåra!

Hur tvingar man ner en kapare i ett fullsatt passagerarplan?
Citera
2016-08-11, 21:24
Avstängd
Citat:
Hur ska jag någonsin kunna svar på det??
Du kan väl inte heller svara på om samtliga inblandade hade läst ordern och förstått att den var ändrad?
Nu börjar det bli tramsigt, eller hur...?
Nej. Att skapa oklarheter i befälsgången är ännu ett sätt att skapa optimala förutsättningar för en attack, utan att för den skull bevisligen göra sig skyldig till högförräderi.
Citera
2016-08-11, 21:25
Avstängd
Citat:
?Hur tvingar man ner en kapare i ett fullsatt passagerarplan?
En bra början är att försöka.
Citera
2016-08-11, 21:26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej. Att skapa oklarheter i befälsgången är ännu ett sätt att skapa optimala förutsättningar för en attack, utan att för den skull bevisligen göra sig skyldig till högförräderi.

Argumenten låter allt mer desperata - vad är det som är så himla svårt att förstå i det ytterst korta dokumentet? Och hur skiljer det sig mot tidigare utfärdade direktiv vid terroristattacker? (ledtråd - det skiljer sig inte alls vid terroristattacker eftersom det hänvisar till dokumentet från 1996/1999)
Citera
2016-08-11, 21:28
Avstängd
Citat:
Argumenten låter allt mer desperata - vad är det som är så himla svårt att förstå i det ytterst korta dokumentet? Och hur skiljer det sig mot tidigare utfärdade direktiv vid terroristattacker? (ledtråd - det skiljer sig inte alls vid terroristattacker eftersom det hänvisar till dokumentet från 1996/1999)
Så, vem var det då som beslutade att inga plan skulle skjutas ned 9/11?
Citera
2016-08-11, 21:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
En bra början är att försöka.
Försöka vad? Att hinna ikapp planet vore nog en omöjlighet med tanke på att man var förbjudna att flyga i överljudshastighet vid flygkapningar vid denna tid. Och om man hann ikapp planet på något mirakulöst sätt - vad skulle man göra - skjuta ner det?
Citera
2016-08-11, 21:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Så, vem var det då som beslutade att inga plan skulle skjutas ned 9/11?

Var det någon som beslutade det? Var en nedskjutning ens möjlig eller någonsin aktuell?
Citera
2016-08-11, 21:31
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
? Det var inget svar alls på min fråga.

Du frågade om proceduren tidigare fungerat och enligt denne Mr. Belger verkar den ha fungerat under de trettio år och dussintalet kapningar han varit med.

Citat:
Ja det menar jag - och problemet är att US airforce den gången behövde 1 timme och 22 minuter för att hinna ikapp det lilla privatflygplanet med en F-16. Och då hade man ändå en fullt fungerande transponder man kunde spåra!

Hur tvingar man ner en kapare i ett fullsatt passagerarplan?

Du svarade inte på min fråga, hur var det ett misslyckande att inte klara av att tvinga ner ett plan där besättningen är medvetslös?
Citera
2016-08-11, 21:33
Avstängd
Citat:
Försöka vad? Att hinna ikapp planet vore nog en omöjlighet med tanke på att man var förbjudna att flyga i överljudshastighet vid flygkapningar vid denna tid. Och om man hann ikapp planet på något mirakulöst sätt - vad skulle man göra - skjuta ner det?
Då vet du säkert varför man har som rutin att "scramble jets" och "intercept" kapade flygplan, till att böja med?
Citera
2016-08-11, 21:34
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Du frågade om proceduren tidigare fungerat och enligt denne Mr. Belger verkar den ha fungerat under de trettio år och dussintalet kapningar han varit med.
Har du några exempel på lyckade avbrutna flygplanskapningar som USAF avbrutit inrikes?
Att rutinerna att kommunicera fungerat vid diverse övningar säger ju inte speciellt mycket...

Citat:
Du svarade inte på min fråga, hur var det ett misslyckande att inte klara av att tvinga ner ett plan där besättningen är medvetslös?
Försökte de ens tvinga ner det?
Nu börjar ni bli fåniga - det tog alltså 1 timme och 22 minuter för en F-16 att hinna ikapp en liten Learjet med fungerande transporter och medvetslös pilot - hur fasen kan ni tycka det är så märkligt att man misslyckades avbryta kamningarna 11 september??
Senast redigerad av SnakePlisssken 2016-08-11 kl. 21:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in