2016-08-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att bygga hyresrätter till underpris överlåter jag åt de debattörer som sett "bristen".

Själv har jag inte gjort det, men skulle kunna tänka mig att finansiera marknadsprissatta hyresrätter.

När du byggt bort bristen kan du säkert få till marknadshyra. Överskott och marknadshyra är nog få emot. Vad tror du?
Citera
2016-08-11, 14:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ni som vill ha marknadshyra kan ju börja bygga och sedan införa marknadshyra när ni byggt bort bristen. Då lär nog få vara emot marknadshyror. Så bara börja bygga. Se så chop chop.

Hur bygger man bort en brist som beror på en prissättning till underpris? Samma sak som att säga till någon att bygga Ferraribilar och kränga de för 100 k per styck?

Nu snackar vi svarta hål och sådana pengar har nog ingen människa.
Citera
2016-08-11, 14:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
När du byggt bort bristen kan du säkert få till marknadshyra. Överskott och marknadshyra är nog få emot. Vad tror du?

Bristen av hyresrätter som kostar mindre än marknaden är beredd att betala kommer aldrig byggas bort.
Citera
2016-08-11, 14:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Hur bygger man bort "bristen" tänkte du? Det är nog lika lätt som att försöka fylla ett badkar med proppen urdragen.
Citera
2016-08-11, 15:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det blir lönsamt med tiden, bygg bort bristen och sedan inför marknadshyror. Win win. Eller vänta, ni vill ha marknadshyror NU med en BRIST? i see. Marknadshyror är inte lika roliga när man inte kan ta ut ockerpriser.
Det är ju vid situationer som denna ockerhyror är möjliga. Har du inte kollat blockets andrahandsmarknad?
Citera
2016-08-11, 15:26
Medlem
Citat:
Hur bygger man bort en brist som beror på en prissättning till underpris? Samma sak som att säga till någon att bygga Ferraribilar och kränga de för 100 k per styck?

Fast... ferrari är dyra för att det produceras relativt få... kostnaden för produktion står knappast i paritet vad försäljningspriset.
Citera
2016-08-11, 17:07
Medlem
Citat:

Och producerar man fler ferraris så sjunker priserna eftersom kostnaden per bil sjunker att producera. Bara börja bygga så lär du få till din marknadshyra till slut.

Citat:
Hur bygger man bort "bristen" tänkte du? Det är nog lika lätt som att försöka fylla ett badkar med proppen urdragen.

Man slutar slänga pengar på blattar, man kastar ut de som går på bidrag(blattarna) sedan ser man hur mycket lägenheter man måste bygga och bygger fler. Man använder pengarna som förr gick till blattarna. När man kommit ikapp och förbi slipper man lägga mer skattepengar på det hela och så får ni privata marknadsliberaler fritt spelrum att bygga hur mycket ni vill.

Du kan säga att "jag vill inte att..." och det har du all rätt till men vi lever inte i ett land där vi själva får bestämma vad skattepengarna används till. Jag vill inte ösa skattepengar på Orcher från Mordor men det gör vi i alla fall.

Citat:
Det är ju vid situationer som denna ockerhyror är möjliga. Har du inte kollat blockets andrahandsmarknad?

Ja, och därför bygger man bort bristen först, sedan inför man marknadshyror. Vad tror du händer om man inför marknadshyror i dagsläget? Precis, samma sak som med andrahandsmarknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Bristen av hyresrätter som kostar mindre än marknaden är beredd att betala kommer aldrig byggas bort.

Det återstår att se när det finns ett överskott av bostäder så man har valmöjligheter.
Citera
2016-08-11, 17:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Och producerar man fler ferraris så sjunker priserna eftersom kostnaden per bil sjunker att producera. Bara börja bygga så lär du få till din marknadshyra till slut.

Man slutar slänga pengar på blattar, man kastar ut de som går på bidrag(blattarna) sedan ser man hur mycket lägenheter man måste bygga och bygger fler. Man använder pengarna som förr gick till blattarna. När man kommit ikapp och förbi slipper man lägga mer skattepengar på det hela och så får ni privata marknadsliberaler fritt spelrum att bygga hur mycket ni vill.

Du kan säga att "jag vill inte att..." och det har du all rätt till men vi lever inte i ett land där vi själva får bestämma vad skattepengarna används till. Jag vill inte ösa skattepengar på Orcher från Mordor men det gör vi i alla fall.

Ja, och därför bygger man bort bristen först, sedan inför man marknadshyror. Vad tror du händer om man inför marknadshyror i dagsläget? Precis, samma sak som med andrahandsmarknaden.

Det återstår att se när det finns ett överskott av bostäder så man har valmöjligheter.

Så vi ska sluta slänga pengar på blattar men istället slänga pengarna på hyresgäster som inte själva vill betala vad det kostar att bo? Varför ska alla skattebetalare tvingas betala pengar till en grupp priviligierade individer?
Citera
2016-08-11, 18:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så vi ska sluta slänga pengar på blattar men istället slänga pengarna på hyresgäster som inte själva vill betala vad det kostar att bo? Varför ska alla skattebetalare tvingas betala pengar till en grupp priviligierade individer?

Du har att göra med den största egoisten av alla i tråden som använder oskyldiga invandrare som slagträ för att själv få tillgång till en hyresrätt med låg hyra.

"Man ska bygga" och "Man ska bygga" men vem 17 är "Man" egentligen?

Det är mycket oklart... Själv är jag inte det minsta sugen på att finansiera min rika grannes nya hyresrätt. Den får han betala själv för ur egen ficka.
Citera
2016-08-11, 18:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du har att göra med den största egoisten av alla i tråden som använder oskyldiga invandrare som slagträ för att själv få tillgång till en hyresrätt med låg hyra.

"Man ska bygga" och "Man ska bygga" men vem 17 är "Man" egentligen?

Det är mycket oklart... Själv är jag inte det minsta sugen på att finansiera min rika grannes nya hyresrätt. Den får han betala själv för ur egen ficka.

Ja det är märkligt att höra folk som själva inte vill vara generösa med bidrag åt andra men ändå förväntar sig att andra ska vara generösa med bidrag mot dem själva. Hur är dessa människor funtade egentligen?
Citera
2016-08-11, 19:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

1. Varför skulle Ferrari göra så och därmed riskera förstöra sitt varumärke?

2. Vem ska bygga med förlust menar du?

Citat:

1. Vem är "Man"?

2. Hur vet du hur många lägenheter som behövs?

3. Och vem ska betala kalaset tänkte du?

Citat:

Det är inte bara jag som inte vill. Vi är nog ganska många fler där ute.

Citat:

1. Vem ska bygga bort bristen?

2. Hur definierar du "brist"? Jag har ju visat att man kan få en ny hyresrätt helt utan kö.

3. Fungerar hyresmarknaden lär vi se att både "ockerhyror" försvinner och bostadspriserna kommer dämpas.

Citat:
tror du på allvar att det kommer att ske. Nu är vi uppe i 800 sidor i tråden och det blir bara värre och värre
Citera
2016-08-11, 20:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingolol
Fast... ferrari är dyra för att det produceras relativt få... kostnaden för produktion står knappast i paritet vad försäljningspriset.

JA man kan ju dra en parallell till den ytterst begränsade marken där folk helst bor. Och vad händer då med priset på bostäderna där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in