2016-08-11, 09:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du är inte på något sätt konkret angående t.ex. hur mycket kraftigare ökning du avser och 30-40 år är så lång period framåt att det är omöjligt att uttala sig om. Väldigt mycket kan hända under så lång tid.

Men svara gärna på mitt exempel som jag gav tidigare är en bubbla om du vågar det. Få bubbelbabblare verkar våga vara konkreta och säga vad de tycker.
Är det någon som inte svarar aå är det du och min definition på bubbla har jag redan angett och ja, vi är mitt i den och enda chansen är pyspunka.
2016-08-11, 09:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är det någon som inte svarar aå är det du och min definition på bubbla har jag redan angett och ja, vi är mitt i den och enda chansen är pyspunka.

Jag kan inte svara på en diffus fråga som sträcker sig 30 till 40 år fram i tiden, det tror jag ingen kan.

Att du däremot inte vågar svara på min konkreta fråga är rätt talande, den var enkel men ändå för svår för dig.
2016-08-11, 09:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag kan inte svara på en diffus fråga som sträcker sig 30 till 40 år fram i tiden, det tror jag ingen kan.

Att du däremot inte vågar svara på min konkreta fråga är rätt talande, den var enkel men ändå för svår för dig.
Du vet att du har fel och således hittar du på en ursäkt för att slippa svara.

Jag talar trenden och att den visar på att den utveckling som pågått i åtminstone 10 år inte är uthållig.
Du vill då tala enskilda fall och regelverk när individer lånar pengar, men regelverk fångar aldrig upp trender, det såg vi vid subprimekrisen, de hade modeller som beräknande risk på ett ypperligt sätt så länge som alla paramentrar höll sig inom den teoretiska ramen. När det inte skedde så blev förlusterna 10-100 gg större än vad man kunde förutspå.

Samma situation här, trenden ljuger inte, desto större lånevolymer desto större känslighet för störningar då obalanserna växer.

Men papegojan gapar: Vad är en bubbla! Vad är en bubbla! Vad är en bubbla! Polly vill ha gratispengar!
2016-08-11, 09:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du vet att du har fel och således hittar du på en ursäkt för att slippa svara.

Jag talar trenden och att den visar på att den utveckling som pågått i åtminstone 10 år inte är uthållig.
Du vill då tala enskilda fall och regelverk när individer lånar pengar, men regelverk fångar aldrig upp trender, det såg vi vid subprimekrisen, de hade modeller som beräknande risk på ett ypperligt sätt så länge som alla paramentrar höll sig inom den teoretiska ramen. När det inte skedde så blev förlusterna 10-100 gg större än vad man kunde förutspå.

Samma situation här, trenden ljuger inte, desto större lånevolymer desto större känslighet för störningar då obalanserna växer.

Men papegojan gapar: Vad är en bubbla! Vad är en bubbla! Vad är en bubbla! Polly vill ha gratispengar!

Exakt vilket påstående som jag gjort är fel menar du, ge gärna ett citat!
2016-08-11, 09:49
Medlem
Citat:
Dina svar är ekon av dina egna tankar men inga svar på det jag skriver, svara på vad jag skriver istället för att jämföra päron med äpplen.
1. Jag bad dig förtydliga din fråga då den var omöjlig att dechiffrera. Du kommer inte med något förtydligande.
Är det så att du själv märker att din fråga är stollig när du ska förtydliga, och det är därför du låter bli?

2. Din kommentar om att "jämföra päron med äpplen" är helt irrelevant för min text. Detta är i stället en fras du brukar ta till när du blir svarslös. Du kan gå tillbaka och titta i dina egna inlägg om du inte tror mig.

3. Och du är helt svarslös inför min fråga om byggkostnadens utveckling.
Det är den som håller uppe bostadspriserna. Kan den minska signifikant? Hur då? Svara på det.
Om inte byggkostnaden kan minska, hur ska vi då kunna få någon betydande prisfall på bostäder??
Du behöver svara på det. Annars är ditt yrande om prisfall bara ett yrande.
2016-08-11, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Ok sammafattingsvis kan vi säga att du har inga referenser/länkar eller andra källor att visa på att det är korrekt att säga "hushållen sitter med stora nettotillgångar även om tillgångarna i bostäder halveras." mer än att du ber mig "knalla iväg till SBC och börja räkna".
Nu saknar du fullständigt läsförståelsen. Du har två ggr fått info att data kommer från SCB. SCB tillhandahåller data för hushållens finansiella tillgångar och skulder.

Och utgående från det räknar du själv ut hur det blir med en halvering av bostädernas värde. Du har väl gått ut grundskolan iaf.

För 2016 Q1 gäller att hushållens finansiella nettotillgångar var 7677 mdr. Däri ingår värdet på BR med 2283 mdr. Halverar vi det värdet så åker vi ned på nettotillgångar på 6535 mdr.
Vi saknar dock värde på fasta tillgångar som småhus. Det fanns 2006 ca 1.6 miljoner småhus i landet. Medelpris är enligt SCB (juli 2016) 2.77 MSEK. Halverar vi det får vi lägga till tillgångar om 2216 mdr.

Summan av hushållens tillgångar är nu 8751 mdr SEK.
Och detta är med bostäderna halverade i pris. Och då har vi ändå inte lagt till andra fasta tillgångar som fritidshus och bilar mm.

Hur svårt var detta att räkna ut. Varför i all världen kunde du inte gör det i stället för att skriva enfaldiga gnälliga inlägg.
2016-08-11, 10:13
Medlem
Citat:
Hur tar du då ställning till om priset var för lågt tidigare eller för högt nu, spelar det ingen roll för dig? Det var kanske underprissatt tidigare eller är det inte möjligt?

Man kan se det på skillnader i prisfluktuationer jämför med inflationen så långt tillbaka som det finns mätdata.

Sen kan man förstås hoppas på att uppgången som varit sista 10-15 är ett paradigmskifte.

https://bostaden.wordpress.com/2012/06/19/dagens-myt-bostadspriserna-gar-alltid-upp-pa-sikt/
2016-08-11, 10:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Man kan se det på skillnader i prisfluktuationer jämför med inflationen så långt tillbaka som det finns mätdata.

Sen kan man förstås hoppas på att uppgången som varit sista 10-15 är ett paradigmskifte.

https://bostaden.wordpress.com/2012/06/19/dagens-myt-bostadspriserna-gar-alltid-upp-pa-sikt/

Ja visst kan du se det men det ger inget svar på frågan om priset var för lågt tidigare eller om det är för högt nu. Enbart en stark uppgång i sig säger inget om när priset eventuellt var fel.
2016-08-11, 10:28
Medlem
http://www.friatider.se/bankerna-om-svenska-bostadsmarknaden-festen-r-ver

"Även SBAB:s chefsekonom Tor Borg och SEB:s privatekonom Jens Magnusson håller med om att priserna inte kan fortsätta stiga. Brexit, amorteringskravet och de redan låga räntorna är förklaringen."

där rök den vanliga svenssons argument för att köpa sin bostad. "Det går ju alltid upp" som man hört otaliga gånger.
2016-08-11, 10:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Du är tyvärr inte ensam i den här tråden om "men om en komet slår ner" argumentet för att bevisa att du har rätt. Helt meningslöst att prata om att ett jordskred skulle utlösa en bubbla. Kom tillbaka när du är intresserad av att diskutera med sakliga argument.
Jag tog det exemplet bara för att övertydligt kunna illustrera att bara för att man har en kraftig prisuppgång eller prisnedgång i en tillgång så behöver det inte handla om en bubbla.
2016-08-11, 10:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
http://www.friatider.se/bankerna-om-svenska-bostadsmarknaden-festen-r-ver

"Även SBAB:s chefsekonom Tor Borg och SEB:s privatekonom Jens Magnusson håller med om att priserna inte kan fortsätta stiga. Brexit, amorteringskravet och de redan låga räntorna är förklaringen."

där rök den vanliga svenssons argument för att köpa sin bostad. "Det går ju alltid upp" som man hört otaliga gånger.

Det argumentet rök redan för flera årtionden sedan i så fall.
2016-08-11, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
[url]

Ja visst är det så, när man på diverse sociala tillställningar dom senaste 10 åren ständigt fått höra hur bra det är, samt när man själv blivit tillfrågat hur man bor och då svarat att jag hyr min bostad och är skuldfri, varpå dom blir helt galna för dom kan inte förstå varför jag hyr (samtidigt som man kan ana en misstänksamhet när dom försöker ta in att man kan vara skuldfri), och jag svarar "för att jag har råd"

Diskussionen brukar alltid sluta någonstans kring att dom tycker det verkar skönt att vara skuldfri.
Senast redigerad av highbanker 2016-08-11 kl. 10:43.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in