Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-08-11, 01:06
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det finns många och återkommande exempel där Amerikanska politiker (inklusive presidenter) talat från hjärtat. Det går alldeles utmärkt om det görs med omdöme och känsla för situationen.

Men det som torde stå klart även för Trumpanhängarna vid det här laget är att Donald Trump är precis den han verkar vara.

Det finns ingen omdömesgill, eftertänksam och analytisk Donald Trump som döljer sig under narcissisten, lögnaren och översittaren.

Sedan kan man köpa ovanstående och fortfarande tycka att Trump är lämplig för ämbetet och den exekutiva makten. Jag gör det inte.

För mig (och många andra som inte heller gillar Clinton) så är Trumps personliga karaktärsbrister betydligt viktigare än de politiska skiljelinjerna i sammanhanget.

För mig är fortfarande Trump enda räddningen, men i övrigt håller jag med. Trumps största problem är inte att folk tror att han uppmanar folk att skjuta Clinton. Hela debatten är löjlig. Det verkliga problemet är att allt fler kan börja se honom som direkt olämplig.

Jag tror de allra flesta av Trumps supportrar (de mytiska lågutbildade arga männen) skulle ha så mycket omdöme att de inte själva skulle ha fällt Trumps kommentar. Och när de ser att de själva förmodligen skulle klara av att kampanja till presidentposten utan att hamna i de här problem som Trump hamnar i så börjar de fråga sig vad det är för en kandidat de stödjer.

Jag ska ta ett annat exempel som inte fått så stor uppmärksamhet. För ett par veckor sedan babblade Trump om att alla borde ta ut sina pensionspengar från börsen. Jag tror detta ensamt kan ha kostat ett par tre procentenheter i stöd som aldrig kommer tillbaka. Folk blir livrädda. Tänk att ha en president som helt plötsligt säger att alla bör lämna börsen och så en dag när man vaknar upp på morgonen så är man helt utraderad ekonomiskt.

De flesta människor, den stora majoriteten, vet att man inte säger så här om man är presidentkandidat, men Trump fattar inte det. Han fattar inte vad det var för fel på uttalandet om second amendment förrän hans stab talade om det för honom efter talet. Men de flesta i publiken fattade det direkt. De visste vad som skulle komma efter, men Trump var förmodligen en av de få i rummet som inte fattade.

Detta är ett gigantiskt problem, för det kommer att komma mycket mer av den här varan. Fattar man inte så går det inte att lära sig när man är 70.
2016-08-11, 01:09
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Handlar inte om "tycker att".
Det handlar om förhandlingsstyrka. Vilket alternativ har Sydkorea och Japan och Sverige?
Hur högt pris är de villiga att betala för amerikanskt beskydd?
De får nytta, USA får cash. Så enkelt är det. Vilken nytta har Japan och NATO-Europa av att USA lovar stödja dem? Hur många trillions of dollars om året är det värt? Varför betalar de parasiterna inte vad det är värt?
Ujj vad var det värt? de är INTE medlemmar i NATO dvs skyddet är inte från NATO utan ett avtal med USA. Om Donald blir potus så skapar länderna ett eget samarbete i sydostasien och skapar några kärnvapen (ja både sydkorea och Japan kan på väldigt kort tid skapa dessa), upprustar sin militär. Fantastisk utveckling. Bra förhandlingstaktik. Usa blir mindre och mindre och ingen bryr sig (Make Amerika Great Again).
2016-08-11, 01:09
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Du tittade på detta och det enda är att han använde inte telepromter...Sa han något av värde?
"Let's make America great again!"
2016-08-11, 01:17
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Ujj vad var det värt? de är INTE medlemmar i NATO dvs skyddet är inte från NATO utan ett avtal med USA. Om Donald blir potus så skapar länderna ett eget samarbete i sydostasien och skapar några kärnvapen (ja både sydkorea och Japan kan på väldigt kort tid skapa dessa), upprustar sin militär. Fantastisk utveckling. Bra förhandlingstaktik. Usa blir mindre och mindre och ingen bryr sig (Make Amerika Great Again).
Hur skulle något land kunna skaffa sig kärnvapen om de inte får handla med USA eller med något land som är USAs vän? Det är teknologiskt omöjligt.

Hillary och Hussein har accelererat kärnvapenspridningen mer än någon annan president eller utrikesminister. De gjorde så att Nordkorea skaffade sig kärnvapen, och nu är Iran och Saudi och fler på tur. USA måste upphöra med sin helt oansvariga utrikespolitik och tvärtom stoppa kärnvapenspridning och internationellt terrorism.

Det är kontentan av Trumps argumentation.
2016-08-11, 01:19
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Jag ska ta ett annat exempel som inte fått så stor uppmärksamhet. För ett par veckor sedan babblade Trump om att alla borde ta ut sina pensionspengar från börsen. Jag tror detta ensamt kan ha kostat ett par tre procentenheter i stöd som aldrig kommer tillbaka. Folk blir livrädda. Tänk att ha en president som helt plötsligt säger att alla bör lämna börsen och så en dag när man vaknar upp på morgonen så är man helt utraderad ekonomiskt.

Ett bra exempel och potentiellt mycket allvarligt dilemma. Det är ju möjligt att många inbitna Trumpanhängare inte fullt ut förstår det du pekar på men faktum är att många inte bara amerikaner utan även svenskar (och naturligtvis förvärsarbetande och därigenom investerande människor över hela världen) kan påverkas negativt på ett väldigt påtagligt sätt pga den ekonomiska volatilitet som skulle följa med Trump till Vita Huset.
2016-08-11, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi får korrigera: Japan betalar alltså nu 2.0 miljarder USD för USA's militär. Kostnaden för USA är 2.66 miljarder USD. Så Japan betalar 75% av kostnaden.

Japans totala försvarsutgifter är 40 miljarder USD. Låt oss hålla oss till sanningen

Nu tänkte du nog fel.

Kostnaden för aktiva us soldater i Japan är 2.6 miljarder usd, men USA är skyldiga att gå i totalkrig mot Kina vid en konflikt mellan JP och Kina.

Den kostnaden skulle uppgå till tiotusentals miljarder dollar, miljoner döda amerikaner och i värsta fall göra hela USA till en nukleär öken.

Även om chansen för krig bara är 1% så är det en enorm risk och sinnessjukt avtal, bättre att Japan bygger upp sin egna arme.
Vilket intresse skulle Trumps väljare ha av att skicka sina söner till slakt i Asien för att Japan och Kina bråkar om ett par obeboliga öar i havet? Bara Clinton röstare är så korkade.
2016-08-11, 01:32
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Det jag egentligen blir mest fundersam över när det gäller Trump-anhängare och andra som försöker släta över Trumps utspel 2nd amendment av annat än rent väljartaktiskt skäl, är ju att det implicerat att antingen:

A) Man anser inte Clinton är eller kommer bli en sådan korrupt, despotisk politiker att rätten till revolution är aktuell eller,
B) Man är så mentalt demokratiserade - i dubbel bemärkelse - att man vill ta ifrån amerikanarna det mest fundamentala i det amerikanska, rätten till revolution.

Jag vet inte vad som är värst, antingen har de blivit fruktansvärt naiva om Clinton eller så saknas den grundläggande känslan för folkets frihet som är en nödvändig del av all verklig antietablissemangspolitik.

Det är glasklart att du är en revolutionsromantiker. Diskussionen handlade dock om vad Trump faktiskt sa. Du har istället sprungit långt till skogs i ditt skrivande om saker som ditt hjärta brinner för, och jag ska inte säga att det inte är intressant och viktigt. Du ägnar dock inte ens en sekund åt att seriöst bedöma vad Trump faktiskt sa. Istället förefaller det som att du utifrån din revolutionsromantik läser in vad du själv vill i det hela.

Så ingen behöver släta över något som Trump aldrig sa.
2016-08-11, 01:33
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hur skulle något land kunna skaffa sig kärnvapen om de inte får handla med USA eller med något land som är USAs vän? Det är teknologiskt omöjligt.

Nu är det aningen OT men vad fan yrar du om? Vilken som helst industrination eller samarbetande gruppering av nationer av västerländskt snitt inklusive Sverige skulle utan vidare kunna utveckla och producera taktiska kärnvapen komplett med vapenbärare helt på egen hand inom en 5-årsperiod om det blev absolut nödvändigt. Japanerna hade klarat av det på ett år.

Du fattar inte, och du har detta gemensamt med Trump, att USA´s militära garantier inom ramen för de bilaterala försvarsavtalen försäkrar USA om kontroll över kärnvapenspridningen i en global kontext.

Med Trumps fantasier omsatta i verkligheten så öppnar han dörren för 10+ nya kärnvapenmakter inom 10-15 års tid och det är lågt räknat.
Senast redigerad av DaEzz 2016-08-11 kl. 01:37.
2016-08-11, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Tyvärr har det visat sig att även ett flertalet Trump-anhängare här i tråden gör samma infantila koppling mellan vapenlobby och vapenbruk, m.a.p. att stoppa Hillarys framfart. Så då för man böja sig för det faktum att det är så som detta allmänt uppfattades.

Ett rejält skott i foten av Trump alltså.

Jag gillar verkligen en politiker som äntligen talar fritt och inte är förprogrammerad, utan talar från hjärtat. Men talar man fritt uppstår förr eller senare den här typen av missförstånd, och sen blir det spin spin spin på det in absurdum. Mänskligheten får alltså köpta, förprogrammerade och teleprompterstyrda politiker eftersom det är det som de effektivt efterfrågar (och förtjänar uppenbarligen).

Fast det är ett medvetet missförstånd. Spelar ingen roll vad Trump säger, media hatar honom och kommer fortsätta att förtala honom.

Nu är tex nyheten att någon aktivist klättrar runt med sugproppar på ett av hans hus.

Istället borde huvudnyheten handla om att mannen som läckte Clintons mejl blev mördad i Washington DC.
Tänk om en Trump medarbetare hade mördats efter att ha kontaktat wikileaks.
2016-08-11, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tackar, ett problem bara...jag följde din länk och följde även deras länk och hamnade återigen med Donald Trumps twitter konto som källa.

http://live.reuters.com/Event/Election_2016?utm_source=Twitter&utm_medium=Social

Så jag känner mig lite osäker på hur sant det är att CNN ljög, det skall dock inte tolkas som att jag säger att de talar 100% sanning men efter hela biten med att Trump skulle ha sett en video som han inte såg så är jag skeptisk. (Hade den biten inte hänt så hade jag troligen trott honom)

Om det är Trump som ljuger hade du märkt det på rubrikerna i alla tidningar.

Nu låter dem det ebba ut och fokuserar istället på sugproppsmannen, imorgon blir vi blir serverade någon annan bra historia om vilka krig, anfall eller statskollapser som kommer ske ifall inte Hillary Clinton blir President.
2016-08-11, 01:43
Medlem
bludderbladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tror du får gråta åt att vi lyckades prata förbi varandra genom att du antingen missförstod mig eller genom att jag var otydlig.

Jag har pratat om att om Trump vill fortsätta och hålla den amerikanska armén på den kostnadsnivå som den är i dagsläget utan att se till att ha någon ekonomi som fyller upp den kostnaden så kommer dollarn att kracha, att kräva att Japan och andra länder där amerikanska trupper befinner sig skall betala för 100% av trupperna (vilket jag inte anser är något fel, det kan bli svårt att få till men det är inte fel) plus de trupper som befinner sig på amerikansk mark (det är är problemet uppstår) är något endast en idiot vill.

Ingen kommer att vilja betala för trupper som inte finns där för att beskydda en det är som att du skulle betala mig för att jag ska måla om ditt hus och se till att det är skyddat från skador, det är inte helt orimligt att jag vill att du betalar 100% för kostnaderna men däremot så skulle det vara orimligt om jag krävde att du skulle betala för kostnaderna för ditt hus och mitt egna.

[Tillagt]

Men jag tror inte vi kan komma så mycket längre än så här, vi har helt enkelt olika syner på det hela och kommer endast att gå runt i cirklar.

Jag får önska dig en trevlig kväll/natt.

Nej jag gråter åt din otroliga tröghet. Du verkar tro att en brandförsäkring betyder att en brandman flyttar hem till dig.

Hint: Trump kommer höja freeloaders premium från 0 till den verkliga kostnaden.

Kunde inte hålla mig, men som sagt lycka till.
2016-08-11, 01:53
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bludderbladder
Nej jag gråter åt din otroliga tröghet. Du verkar tro att en brandförsäkring betyder att en brandman flyttar hem till dig.

Hint: Trump kommer höja freeloaders premium från 0 till den verkliga kostnaden.

Kunde inte hålla mig, men som sagt lycka till.
Det handlar om att NATO-länderna ska betala de 2 procent av BNP som stipuleras i medlemskraven. Det är jobbigt för vänsterpatrask som uppenbarligen uppskattar att USA fattar alla beslut och krigar överallt. Med medfinansiering kommer också inflytande. Det är en jobbig tanke för vänsterpack, att USA:s hegemoni ska avslutas. De är en underlig samling, dessa förvirrade hatare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in