2016-08-11, 00:19
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tror inte du seriöst menar det och trist att du inte vågar vara konkret och svara på exemplet. Enklare att kasta ur sig floskler som man vägrar argumentera för antar jag.

Vad är ditt problem? Jag kan inte på ett övertygande sätt definiera vad som är en bubbla, och måste därför konstatera att det inte funnits någon bubbla på någon marknad någonsin. Om du vill argumentera för att det förekommit någon bubbla på någon marknad någonsin, så får du gärna göra det.
2016-08-11, 00:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Vad är ditt problem? Jag kan inte på ett övertygande sätt definiera vad som är en bubbla, och måste därför konstatera att det inte funnits någon bubbla på någon marknad någonsin. Om du vill argumentera för att det förekommit någon bubbla på någon marknad någonsin, så får du gärna göra det.

Frågan är väl vad ditt problem är när du varken kan komma med en som du själv säger övertygande definition om vad en bubbla är och heller inte kan besvara om det var en bubbla i det konkreta exemplet jag gav. Så svårt är det inte att svara ja eller nej i det konkreta fallet.
2016-08-11, 01:10
Medlem
gersmans avatar
Bubbla eller inte? Nja, det här kan försäkringsmatematiker bättre än jag men det finns en skillnad mellan byggda bostäder och byggda skolor. Aktuarierna har koll på sådant. De visste AIDS spridning långt innan WHO gjorde det. Kanske, kanske låter banker och kommuner tillåta ett vilda västern-byggande på bekostnad av infrastruktur.
2016-08-11, 01:28
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Kunde du kanske svara på om du anser att det var en bubbla i mitt exempel eller vill du mest kasta skit?

Om jag läser första meningen i ditt inlägg och det är ren humoristisk gojja, förväntar du dig då att man fortsätter läsa ditt inlägg som om det vore en avhandling i ekonomi?

Men om du nu, efter 3 dagar och 100 inlägg senare, faktiskt vill försöka göra en poäng som är mer än "alla som inte tycker som jag tycker inte samma sak" eller "ditt vaga minne hade fel, den bekräftar att jag, jag och ingen annan, vet sanningen i ett ämne där den fundamentala principen är att inget är skrivit i sten", ja, swing away bobby!
2016-08-11, 07:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och om priserna faller till noll pga ett jordskred kan man i efterhand också konstatera att det var en fastighetsbubbla, antar jag. Du är nog rätt ensam i din definition av fastighetsbubbla.
Du är tyvärr inte ensam i den här tråden om "men om en komet slår ner" argumentet för att bevisa att du har rätt. Helt meningslöst att prata om att ett jordskred skulle utlösa en bubbla. Kom tillbaka när du är intresserad av att diskutera med sakliga argument.
2016-08-11, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
SCB skrev jag. Det är väl bara att du knallar iväg dit och börjar räkna. Dom har sammanställning över hushållens finansiella tillgångar. Fast egendom får du lägga till själv.

Du ville av okänd anledning bara tala om likvida tillgångar. Med avista menas utan uppsägningstid. (Det hade du kunnat ta reda på själv).
Men som jag skrev så ser jag inget skäl till att inte beakta tillgångar som inte är avista.

Det hör tvärtom till diskussionen, då du talat om att de med tillgångar skulle behöva betala till de med nettoskuld. Har du glömt det. Då är det synnerligen relevant att påtala att man kan fortsätta att vara låntagare även om skulden är större än panten.

Nu var det inte hans bostadsbubbelprat jag syftade på. De bokför jag mer som hans fria fantasier, snarare än fel.

Ok sammafattingsvis kan vi säga att du har inga referenser/länkar eller andra källor att visa på att det är korrekt att säga "hushållen sitter med stora nettotillgångar även om tillgångarna i bostäder halveras." mer än att du ber mig "knalla iväg till SBC och börja räkna".
Senast redigerad av johnez 2016-08-11 kl. 08:17.
2016-08-11, 08:23
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Frågan är väl vad ditt problem är när du varken kan komma med en som du själv säger övertygande definition om vad en bubbla är och heller inte kan besvara om det var en bubbla i det konkreta exemplet jag gav. Så svårt är det inte att svara ja eller nej i det konkreta fallet.

Du verkar inte veta vad konkret betyder.
2016-08-11, 08:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför skulle det behöva hjälpa Kalle och Lisa?
Du behöver detaljera mer.

"Lät"?? Vad har det med saken att göra.
Ta och svara på frågan om du kan. Jag tror inte att du klarar det.
Så fort jag synar så blir det personangrepp, trams och förvirrat yrande från din sida.

Byggkostnaden har stigit på samma sätt som småhuspriserna.
Att begagnatpriserna stiger är bara en funktion av att nyproduktion stiger i pris.

Är det enligt ditt förmanande så att vi har en ohållbar bubbla i byggkostnaden?
Hur kan den i så fall pysa ur?

Se ovan om byggkostnaden.

Hyran i nyproducerade HR är hägre än boendekostnaden i BR. Vad är det enligt ditt förmenande som skulle göra att folk säljer av sina BR och flyttar till nya HR med högre boendekostnad?
Eller hur tänker du dig att prisfallet ska gå till?

För du har väl tänkt?

Vad är det som skulle driva upp KPI och löneökningar så kraftigt?
Dina svar är ekon av dina egna tankar men inga svar på det jag skriver, svara på vad jag skriver istället för att jämföra päron med äpplen.
2016-08-11, 08:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej jag har inte erkänt något sådant. Istället för att besvara frågan kommer du alltså med en lögn om något annat plus en förolämpning. Är det ditt sätt att fly undan för att slippa svara?
Så det är långsiktigt hållbart? Jaha så på sikt även 30-40 år framåt i tiden så kan det här fortgå, bostadspriserna stiger snabbare än tillväxt och löner, kreditvolymerna som växer snabbare än tillväxt och löner

Är du helt dum i huvudet? På riktigt! Förstår du vad du påstår?

Du är beviset på att vi har en bubbla SvenneB, titta dig själv i spegeln, så ser du bubblan.
2016-08-11, 08:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så det är långsiktigt hållbart? Jaha så på sikt även 30-40 år framåt i tiden så kan det här fortgå, bostadspriserna stiger snabbare än tillväxt och löner, kreditvolymerna som växer snabbare än tillväxt och löner

Du är beviset på att vi har en bubbla SvenneB, titta dig själv i spegeln, så ser du bubblan.

Varför har alla bubbelbabblare ett sånt stort behov av att hitta på saker om vad andra har sagt, kan ni inte förhålla er till vad vi faktiskt har påstått istället?

Ge citat av det som har skrivits och bemöt det istället för att bemöta dina egna fantasier halmgubbe.
2016-08-11, 08:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Varför har alla bubbelbabblare ett sånt stort behov av att hitta på saker om vad andra har sagt, kan ni inte förhålla er till vad vi faktiskt har påstått istället?

Ge citat av det som har skrivits och bemöt det istället för att bemöta dina egna fantasier halmgubbe.
Så det är inte hållbart! Okey vi har haft en ohållbar situation under åratal menar du? kan priserna fortsätta stiga snabbare än löner och tillväxt?
2016-08-11, 09:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Citat:
Så det är inte hållbart! Okey vi har haft en ohållbar situation under åratal menar du? kan priserna fortsätta stiga snabbare än löner och tillväxt?

Du är inte på något sätt konkret angående t.ex. hur mycket kraftigare ökning du avser och 30-40 år är så lång period framåt att det är omöjligt att uttala sig om. Väldigt mycket kan hända under så lång tid.

Men svara gärna på mitt exempel som jag gav tidigare är en bubbla om du vågar det. Få bubbelbabblare verkar våga vara konkreta och säga vad de tycker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in