2016-04-29, 09:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det säger ingenting att den måste ha suttit på huvudet.

Har han sopat till henne kan makroskopisk mängd blod komma in i hjälmen via en fläskläpp (stänk).
Vi vet väl inte ens om det är nytt eller från när hon vurpat tidigare?

Vurpa kan betyda glida med mopeden och ge de skrap som ses. Hon behöver inte ens ha slagit i huvudet/hjälmen men kan lika väl ha bitit sig i läppen.

Visst, självklart kan blod ha skvätt vid sidan av och landat i den redan avplockade hjälmen.
Det kan också vara en gammal blodfläck.

Jag försöker inte pracka på min gissning, men jag försöker prova den mot klipskheten här.
2016-04-29, 10:01
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Jag ser det som att hon går fram till mopeden och sätter i nyckeln och har den fortfarande hängande på armen. Står och kollar på mobilen eller fixar med musik.
Han ber henne om hjälp och hon kanske hon kommer åt uppringningen då hon stoppar ner den i fickan i all hast.
Sen följer hon med direkt ("går som hon står") med hjälmen kvar på armen.

Ja, jag tror hon står i sin egen värld, lite disträ, och blir överrumplad. Hör kanske inte att han kommer (hörlurar, kraftigt blåsväder) och därefter kanske mobilen hanteras i all hast (fickringning av misstag).
Precis.
Är man i hennes ålder och är lite blyg så blir det också fullt fokus på situationen, den hon pratar med, är ju en vuxen man som hon inte känner utan bara känner igen.
Hon är mån om att verka avslappnad men är i själva verket lite spänd - överrumplad av en oväntad situation när hon höll på att greja med mobilen och strax skulle iväg.
Inte är hon så pass avslappnad och komfortabel med situationen att hon ger sig tid att tänka praktiskt och lämna hjälmen utan hon gör som hon blir "tillsagd" och följer bara med.
2016-04-29, 10:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Precis.
Är man i hennes ålder och är lite blyg så blir det också fullt fokus på situationen, den hon pratar med, är ju en vuxen man som hon inte känner utan bara känner igen.
Hon är mån om att verka avslappnad men är i själva verket lite spänd - överrumplad av en oväntad situation när hon höll på att greja med mobilen och strax skulle iväg.
Inte är hon så pass avslappnad och komfortabel med situationen att hon ger sig tid att tänka praktiskt och lämna hjälmen utan hon gör som hon blir "tillsagd" och följer bara med.
Ja, om det sammanfaller med de ord hon säger (det är klart) och att hon var lugn så tror jag hon inte ens tänker till om hon överraskas. Kanske hoppar till och svarar ja direkt (service minded) och kommer åt uppringningen i all hast.
Jag tror han kan ha tänkt sig vinka över henne (nåt liknande som med Adriana) men står hon med ryggen emot och hörlurarna i öronen så uppfattade hon kanske inte det hela.

Pekar han sen mot AJs lada som inte alls är långt bort (kanske säger nåt typ "I work there") så tror jag inte hon ens såg det som farligt område. Det är ju fullt dagsljus i en miljö hon uppfattade som trygg.
2016-04-29, 10:23
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ja, om det sammanfaller med de ord hon säger (det är klart) och att hon var lugn så tror jag hon inte ens tänker till om hon överraskas. Kanske hoppar till och svarar ja direkt (service minded) och kommer åt uppringningen i all hast.
Jag tror han kan ha tänkt sig vinka över henne (nåt liknande som med Adriana) men står hon med ryggen emot och hörlurarna i öronen så uppfattade hon kanske inte det hela.

Pekar han sen mot AJs lada som inte alls är långt bort (kanske säger nåt typ "I work there") så tror jag inte hon ens såg det som farligt område. Det är ju fullt dagsljus i en miljö hon uppfattade som trygg.
Ja.

HON: Lite blyg, snäll, hjälpsam, tror att arbetsplatsen och närområdet är en trygg plats. Tror att NB som "tillhör" området och arbetar åt AJ inte är någon att oroa sig för.

HAN: Planerande, manipulativ och har fullt fokus på att spela sin roll väl, denna dag får det inte bli ett misslyckande igen. Nu gäller det, rovdjuret är på helspänn och han satsar allt.

RESULTAT: Hon blir för honom det perfekta offret.
2016-04-29, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det var höger handske som hittades vid brunnen i ladan, men det är oklart om Lisa var höger eller vänsterhänt.
Absolut är det möjligt att hon själv knäppt av sig hjälmen med bara en fri hand, eller rent av krånglat med handskar, men var skulle hon gjort det då (ihop med fickringningen...)?

Ska försöka bygga lite kedja utifrån hur jag tänker...

Om det varit NB som närvarat vid fickringningen (lugnt läge), är det mest troliga att Lisa i så fall knäppt av sig hjälmen vid mopeden, och tagit ur hörlurarna samtidigt som hon "fickringt" sin pappa genom handsfree´n, med lurarna hängande nerför bringan.
Här blir det då i min mening väldigt osannolikt att NB valt att ta med sig hjälmen från moped-platsen, samtidigt som han lämnat andra tillhörigheter vid mopeden.

Om det varit ett lugnt kontaktinitiativ (vägbeskrivning, bärhjälp etc), skulle då Lisa rört sig självmant över vägen med hjälmen på huvudet?
För att vid ladan, ta av sig hjälmen och på denna plats råkat fickringa?
Föga troligt i min mening. I ett sådant läge, borde hon lämnat hjälmen vid mopeden.
Vänsterhandsken i jack-ärmen skvallrar i riktning om att hon vid mopeden/på väg över vägen/intill ladan, troligtvis inte klätt av sig mer, än sin högra handske.

Nerijus misslyckades fatalt dagen innan med ett lugnt tillvägagångssätt. Han var inte tillräckligt övertygande. Kan detta vara en reflektion hos honom, i samband med att Adriana sprang vidare?

Är han modig/dristig nog att med våld ta Lisa från mopeden över vägen, in i ladan?
Med grann-husen intill, och vägen med sin trafikdensitet i två motsatta riktningar?
Vågar han sig på att lita på att han har en sådan 360°-koll, att han vågar överfalla henne bakom caféet?
Det vore i så fall en ganska enorm evolution jämfört mot hur tillvägagångssättet var med Adriana. Henne hade han ju alldeles vid landsvägs-kanten vid infarten till kopplingsstationen.
Det vore väl ett sekund-förlopp att överfalla henne och ta iväg henne till osynlighet, men han gör inte detta alltså. Jag tror inte han är skapt så.
Därmed skulle han osannolikt ställa till med en sådan scen på Söndagen.

Jag tror inte heller på överfall vid mopeden och sedan bära/slita/dra henbe till ladan.

Tycker alternativ ett låter rimligt, men med tillägg att det är LH själv som bär hjälmen över gatan.
Det räcker att hon gick ett par steg i riktning mot NB samtidigt som hon tog av hjälmen för att den ska följa med i handen istället för att lämnas vid mopeden.

Påsen med tillhörigheter låg redan i sadelfacket, nycklarna i tändningslåset glömde hon helt enkelt.

Edit. Ok. Högerhänt är vanligare än vänsterhänt. Talar i alla fall inte emot en handske av för att lossa hjälmen.

Edit 2. Blodet i hjälmen beskrivs inte så noga, men visst kan det eventuellt tyda på att hjälmen suttit på huvudet i något skede av överfallet.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-29 kl. 10:31.
2016-04-29, 10:28
Bannlyst
Citat:
SH talar dock för att hon frivilligt gått med, om det handlat om en nödsituation.
Han nämner det som ett tydligt undantag.

Eftersom karttrick ej fungerade dagen innan, kanske Nerijus insåg vilken kass skådespelare han är.
Att Adriana kände obekväm, undrar om han själv märkte av det?
Samt att försöket helt enkelt verkade lite dumt, så kanske upplägget var helt annorlunda till Söndag?

Jag har bara så svårt att se att han lyckats få med Lisa, genom ett lugnt kontaktinitiativ.
Lika svårt som att föreställa sig att han med våld, vågat ta henne över vägen själv.
Rädsla för passerande bil, och rädsla för skrik så nära caféets grannhus-område borde vara stor?

Parkerat så att han skär av hennes väg ut med radion på och låtsas punka. Ber kattsnällt från liggande. LH Svarar -Jaa visst! och närmar sig med det han bett om och möts omedelbart av en Svepspark från liggande rätt i höger knäveck
-Krack
-Samtalet kopplas av från telefonen-
Vit säck blå handtag i bilen över vägen. Snabbt in till höger hjälm av. Till pallen med tejp vid brunnen. Hundarna hittar sedan bara spår runt mopeden.

"Två blånader med underhudsblödningar på baksidan av högra knäleden och högra underbenet."
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-04-29 kl. 10:32.
2016-04-29, 10:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja.

HON: Lite blyg, snäll, hjälpsam, tror att arbetsplatsen och närområdet är en trygg plats. Tror att NB som "tillhör" området och arbetar åt AJ inte är någon att oroa sig för.

HAN: Planerande, manipulativ och har fullt fokus på att spela sin roll väl, denna dag får det inte bli ett misslyckande igen. Nu gäller det, rovdjuret är på helspänn och han satsar allt.

RESULTAT: Hon blir för honom det perfekta offret.
Lägger man till att Adriana inte uppfattade honom minsta konstig inledningsvis så är han nog tillräckligt driven.. Det är ju först sen hon får en känsla att nåt är fel ihop med att hon uppfattar honom nervös och svettig. Jag skulle aldrig heller gå upp mot en skogsbryn till en mans bil på detta konstiga ställe.
För Lisa blir det annorlunda (trygg känd miljö), det blåser kraftigt (gissar att hennes hår flög över hela ansiktet) och hon kan kanske inte uppfatta subtila saker på samma sätt.
2016-04-29, 10:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Parkerat så att han skär av hennes väg ut med radion på och låtsas punka. Ber kattsnällt från liggande. LH Svarar -Jaa visst! och närmar sig med det han bett om och omedelbart av Svepspark från liggande rätt i höger knäveck, hon faller stuprakt på det enda sätt hon kan falla för Nerijus.
-Krack
Telefonen dör
Vit säck blå handtag i bilen över vägen. Snabbt in till höger hjälm av. Till pallen med tejp vid brunnen. Hundarna hittar sedan bara spår runt mopeden.

"Två blånader med underhudsblödningar på baksidan av högra knäleden och högra underbenet."

Tänkbart.

Men, jag finner frågetecken.

Svarar Lisa honom på svenska?
Eller pratar han plötsligt svenska, till skillnad från med Adriana?

Hans tidsfönster är minimalt, och bör beaktas.
Från det att kollegorna skiljs åt vid caféets entré, är det inte många minuter han har på sig att agera.
Hur ska hans spaning gått till?
Har han suttit i bilen och väntat på tillfället?
Eller har han gluttat från ladans dubbeldörr-öppning och därefter hoppat in i bilen, startat upp den, och farit fram?

Överfall vid mopedplatsen, även inkl att ha sin bil där?

Hur stort projekt blir det att hålla styr på henne, samtidigt som han ska ratta sin bil, iofs bara kort tvärs över vägen?
Senast redigerad av rotesau 2016-04-29 kl. 10:58.
2016-04-29, 10:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad Lisa svarar hastigt säger ingenting om vad han sa: Blir hon överrumplad om hon står och är disträ kan hon mycket väl svara en kort mening på svenska i all hast (det är klart!)
Har hänt mig vid möte av engelskspråkande personer (svarade javisst!)
Utöver detta så kan han ord på svenska (säger byggställning i förhör) och "kan du hjälpa" är inte avancerat.
2016-04-29, 11:23
Bannlyst
Citat:
Tänkbart.

Men, jag finner frågetecken.

Hans tidsfönster är minimalt, och bör beaktas.
Från det att kollegorna skiljs åt vid caféets entré, är det inte många minuter han har på sig att agera.
Hur ska hans spaning gått till?
Har han suttit i bilen och väntat på tillfället?
Eller har han gluttat från ladans dubbeldörr-öppning och därefter hoppat in i bilen, startat upp den, och farit fram?

Överfall vid mopedplatsen, även inkl att ha sin bil där?

Hur stort projekt blir det att hålla styr på henne, samtidigt som han ska ratta sin bil, iofs bara kort tvärs över vägen?
Han åker och rekar efter att ha sett henne stänga och lämna de andra och får då syn på henne när han befinner sig just där i den vinkeln utanför. Praktiskt och rakt fram hela tiden. Han stannar med radion på och börjar pjollra, det är så snabbt det kan blir, sedan rätt in.

Det väsentliga språket är våld och dessförinnan speglar han bara vägen dit. Ingen aning om detaljerna i övrigt. In i påse. Objekt gör sig bäst i påse. Gärna säckväv med starka handtag. Han är snickare, han är praktisk.

Nerijus har påsen över säten i bilden för att inte skita ner sin genomskitiga bil. Finner det därför logiskt att främmandeobjekt även försätts med påse för att inte kontaminera herrns autostrada när han erbjuder lokalbefolkningen på en åktur utan tanke på att ta betalt härför. Han är irrationell som fan men följer ändå logiska lagar. Detaljerna i övrigt, nej har inte en susning och tycker inte att det spelar någon större roll, det är snabbaste vägen för att åstadkomma den spårbilden vi nu står inför.

Han tänker inte på att undvika spår av henne, lortgrisen vill bara vara ren i sin egna värld.
2016-04-29, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Ber om ursäkt för att jag "stökade till" detta inlägg men det är letsdoit som skrivit och svarat på följande utdrag av förhör med "Grannen":

Vid det andra tillfället sade han att han mött/sett LH:s pappa vid caféet och att pappan hade "stelt ansikte men ögonen log".QUOTE=letsdoit|57103636]

NB:s enorma kontrollbehov inkluderar givetvis - om möjligt - LH:s far. NB skulle säkert ha velat närma sig honom, om inte annat så för att det bör ha varit den person han känt störst hot från: En modig, ihärdig person som NB kände på sig inte skulle ge upp i varken första eller andra taget; dvs fadern skulle inte ge sig förrän hans dotters mördare hittades, häktades och dömdes.

Hade LH:s far varit av en annan kaliber; någon som NB känt sig kunna styra och manipulera, hade NB erbjudit sina tjänster och kanske t.o.m. ett rum att övernatta i - för att så småningom putta ned honom i en liten ask där AJ redan befann sig.

LH:s far var den person som t.o.m. hemsökte NB i häktet.

NB insåg nog relativt snart att han inte skulle rå på LH:s far, med mindre än att han själv riskerade att råka illa ut. Fadern är dock med honom i tankarna och det presumtiva hot som denne utgör får NB att i princip söka förringa honom; tala illa om honom inför andra - vilket bl.a. manifesteras av vad han säger till olika personer, bl.a. till förhörsledaren:En granne som kort talar med NB två gånger under veckan säger följande (s. 264):Sammanfattningsvis: Vem - annat än en mycket sjuk människa med förvridna tankebanor - hade fällt dessa kommentarer om en förtvivlad far som gjorde allt i sin makt för att hitta sin dotter?

Och det är intressant hur NB uppfattar Lisas pappas blick: "han hade stelt ansikte men ögonen log"

Jag tror inte att Lisas pappas ögon log - det var mördarens blick som log[/quote]

Jag har funderat mycket på pappans ord "den blicken glömmer jag aldrig". Pappan tycker sig ha sett i NB:s blick att NB är skyldig. Det kan man ju inte se, man kan bara anta. Varför antog han då att NB var skyldig. Jag anar oro i detta resonemang.

Förklarningen kan vara det att dessa herrar hade träffat varandra flera gånger tidigare. De hade flera möjligheter till det, för SH körde väl både sin fru och Lisa till Blomberg och även hämtade dem. Ni kan väl räkna ut hur många möjligheter hade de att träffas, om NB jobbade på lördagar och satte uppe på taket till ladan.
2016-04-29, 11:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag har funderat mycket på pappans ord "den blicken glömmer jag aldrig". Pappan tycker sig ha sett i NB:s blick att NB är skyldig. Det kan man ju inte se, man kan bara anta. Varför antog han då att NB var skyldig. Jag anar oro i detta resonemang.

Förklarningen kan vara det att dessa herrar hade träffat varandra flera gånger tidigare. De hade flera möjligheter till det, för SH körde väl både sin fru och Lisa till Blomberg och även hämtade dem. Ni kan väl räkna ut hur många möjligheter hade de att träffas, om NB jobbade på lördagar och satte uppe på taket till ladan.
Varför antar du att han såg honom som skyldig. Jag har inte sett nån värdering i meningen nånstans? Han talar om en viss blick och kan lika gärna handla om kall, arg, genomträngande, obehaglig. Att han stirrade på honom intensivt. Granskande.
Det finns mycket man kan se i ett öga förutom skuld.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in