2016-08-10, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Har en grabb som blir fyra månader idag. Älskar honom över allt annat men börjar bli riktigt trött=)

Dagarna ser ut som följande:

Byter av med frugan kl 05, som har honom om nätterna. Jag börjar jobba vid 09 och mellan 05 tills dess tar jag hand om grabben, som kanske sover någon timme till under den tiden. Sedan jobbar jag heltid fram till runt 18, sen är det lek/bus etc fram tills grabben somnar vid 21:30, och efter det får jag kasta mig i sängen för att iaf få 6-7 timmar sömn.

Har alltså i princip ingen fritid överhuvudtaget då jag kan göra vad jag vill. Har inte kunnat se en hel film i ett svep på fyra månader.

Saknar verkligen att bara kunna ta det lugnt några timmar, bara ligga i soffan och ha det gött.

När tyckte ni det blev lättare? När barnet kan krypa/gå? När det börjar somna tidigare på kvällen? Vore så skönt om han sov 19-07 eller något liknande, så man inte behövde stressa sig till sömns för att få sina timmar.

När kidsen når 10-års åldern ungefär trappar det ner lite, de skaffar egna intressen och blir mer självgående.
Men även i den här åldern kan det vara svårt att få till en soft kväll med valfri rulle, det blir snarare ett mellanting, familjefilmer typ.
Vid 12-13 kan ni kolla skräckisar och actionfilmer ihop.
Egen fritid kan du glömma, välkommen till vuxenlivet.
Citera
2016-08-10, 20:25
Medlem
Slints avatar
Alltså, det är alltid jobbigt någon period när barnet är litet. Alla föräldrar är trötta första tiden. Det är inte lätt. Du måste se till med din partner att ni ger varandra egentiden, att du kan gå ut någon gång i månaden och slappna av med en kall öl med dina polare och snacka om polarens senaste knull.
Eller om du föredrar, ta in en natt på hotell. Bara du kommer bort från allt en stund och lever som en människa för en kväll. Försök att slappna av lite.
Citera
2016-08-10, 20:26
Medlem
RedXs avatar
Själv tyckte/tycker jag att det var rätt jobbigt hela tiden fram till runt två års ålder då man börjar kunna kommunicera lite tydligare med barnet och ha en lite mer passiv roll som förälder (läs: inte konstant behöver vaka som en hök över dem). Den jobbigaste perioden är i mtt tycke inte den första tiden utan den mellan 6/7 månader och 18 månader när ungen börjar kunna krypa runt själv och utforska världen utan att ha en jävla aning om vad han/hon sysslar med eller minsta känsla för sina egna begränsningar. Då är det svårt att slappna av ens för en millisekund när man ansvarar för barnet i o m att det när som helst kan få för sig att sticka en hittad hårnål i ögat eller slicka på ett eluttag.

Tur som fan att ungarna är jävligt sköna att ha att göra med mellan varven också.

Trösten jag kan erbjuda är att småbarnstiden ändå rör sig om en begränsad del av livet som du (sannolikt) kommer att se tillbaka på genom rosaskimrande glasögon. De härliga sidorna minns man, de jobbiga skrattar man lite igenkännande åt. Lite som lumpen ungefär - medan man genomgår det är det 90% plåga och 10% skoj. I efterhand är det en av de mest minnesvärda tiderna i livet.
Citera
2016-08-10, 20:31
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX

Trösten jag kan erbjuda är att småbarnstiden ändå rör sig om en begränsad del av livet som du (sannolikt) kommer att se tillbaka på genom rosaskimrande glasögon. De härliga sidorna minns man, de jobbiga skrattar man lite igenkännande åt. Lite som lumpen ungefär - medan man genomgår det är det 90% plåga och 10% skoj. I efterhand är det en av de mest minnesvärda tiderna i livet.
Roligt att du nämner lumpen. Precis så var det, 90% helvete och 10% skoj. Men jävligt nyttigt för en, precis som att vara närvarande farsa för ett litet barn. Man växer. Bara att bita ihop.
Citera
2016-08-10, 21:01
Bannlyst
När vår tös var liten och vaknade så tidigt så ammade jag henne, bytte blöja osv, sen gick hennes pappa in med henne i vår säng, fluffade upp lite kuddar runt henne och lade sig riktigt nära. Lite lätt beröring på ryggen så somnade hon om och han kunde lugnt ligga tills det var dags att stiga upp till jobbet.

Det tvistas om huruvida man ska ha barnen i sängen hos sig men båda våra har sovit ett otal nätter mellan oss från de var nyfödda tills de var runt ett år, och det har räddat oss från många nervösa sammanbrott 😊
Citera
2016-08-10, 21:07
Medlem
Citat:
Har en grabb som blir fyra månader idag. Älskar honom över allt annat men börjar bli riktigt trött=)

Byter av med frugan kl 05, som har honom om nätterna. Jag börjar jobba vid 09 och mellan 05 tills dess tar jag hand om grabben, som kanske sover någon timme till under den tiden. Sedan jobbar jag heltid fram till runt 18, sen är det lek/bus etc fram tills grabben somnar vid 21:30, och efter det får jag kasta mig i sängen för att iaf få 6-7 timmar sömn.

Har alltså i princip ingen fritid överhuvudtaget då jag kan göra vad jag vill. Har inte kunnat se en hel film i ett svep på fyra månader.

Saknar verkligen att bara kunna ta det lugnt några timmar, bara ligga i soffan och ha det gött.

När tyckte ni det blev lättare? När barnet kan krypa/gå? När det börjar somna tidigare på kvällen? Vore så skönt om han sov 19-07 eller något liknande, så man inte behövde stressa sig till sömns för att få sina timmar.

Det blir ju mycket lättare när barnet börjar sova hela nätter, ofta i samband med att de börjar äta fast föda.

Men! Varför går du upp med barnet kl 05? Låt mamman sova/ta natten med barnet de dagar du jobbar. När du är ledig tar du nattpasset.

Försök få in en bra sovrutin tidigare på kvällen, typ leka-äta-bada och sedan i säng senast 20. Då får ni vuxna en lugn stund på kvällen också.
Citera
2016-08-10, 21:09
Medlem
jack.danielss avatar
Vad jag vill minnas, var det framåt treårsåldern man kunde se lite lättare på livet! De har då blivit mer "människor" av dem
Jag har två barn födda med dryga året mellan varandra, småbarnsåren på 90 talet så kan jag säga att jag var helt borta från film, tv, sportevenemang under några års tid! Men vaddå? Soffhäng har du tid för både före och efter de jobbiga åren!
Citera
2016-08-10, 21:23
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Du kanske skulle ha tänkt på detta innan du skaffade barn. Just sayin'.
Skitjobbig och tyvärr vanlig åsikt, håll tyst bara, hjälper inte ett dugg!

Ja, det är jobbigt i början.
Det blir lättare i steg, håller nappflaskan själv, går på toa själv, de är mycket lättlärda.

Lär ungen att äta gröt på kvällen, då sover de hela natten...
Citera
2016-08-10, 21:30
Medlem
Dawlishs avatar
Heheh.

Aldrig.

Din unge har nu övertagit din primära levnadsfunktion. För alltid.

Du borde såklart rationaliserat dina instinkter. Men nu i efterhand är det bara att härda ut.

Lycka till!
Citera
2016-08-10, 21:30
Medlem
Skartaks avatar
Du har nog ca 19-20 år kvar
Citera
2016-08-10, 21:38
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:

Byter av med frugan kl 05, som har honom om nätterna. Jag börjar jobba vid 09 och mellan 05 tills dess tar jag hand om grabben, som kanske sover någon timme till under den tiden. Sedan jobbar jag heltid fram till runt 18, sen är det lek/bus etc fram tills grabbens somnar vid 21:30, och efter det får jag kasta mig i sängen för att iaf få 6-7 timmar sömn.

Det blir lättare då de är 6-7 år. Individuellt förstås, så fråga din mamma hur jobbig du var
Citera
2016-08-10, 21:38
Medlem
Guitarsmokes avatar
Som barnlös singel räcker det att läsa såna här trådar med några månaders mellanrum för att påminna sig själv om hur förbaskat skönt det är att inte ha någon annan än sig själv att tänka på

Lycka till TS!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in