2016-08-10, 18:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Menar du verkligen att det är helt ointressant om priset var för lågt tidigare eller för högt nu, seriöst?
Priset var relevant i förhållande till lånekostnaden och att vi nyss kommit ur en lånekris tidigt 90 tal, sen har delvis prisutvecklingen stöd i tillväxten men inte fullt ut, samtidigt har lånekostnaderna sjunkit tills nu.
Om inte lånekostnaderna kan sänkas mer så är det som uthålligt kan driva stigande priser stigande tillväxt, om kreditvolymen och med den stiger snabbare än tillväxten( vilket den här gjort länge), vad har vi/får vi?
2016-08-10, 18:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Highbanker, det är tillgångsinflation ja men enligt statistiken från riksbanken och sbc råder varken tillgångs eller konsumtionsinflation. Jag är civilekonom och nationalekonom jag kan det här bättre än dig helt säkert.
Ja nationalekonomer och civilekonomer har alltid förutsett kriser i god tid och på pricken.
2016-08-10, 18:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Priset var relevant i förhållande till lånekostnaden och att vi nyss kommit ur en lånekris tidigt 90 tal, sen har delvis prisutvecklingen stöd i tillväxten men inte fullt ut, samtidigt har lånekostnaderna sjunkit tills nu.
Om inte lånekostnaderna kan sänkas mer så är det som uthålligt kan driva stigande priser stigande tillväxt, om kreditvolymen och med den stiger snabbare än tillväxten( vilket den här gjort länge), vad har vi/får vi?

Skulle det där vara ett svar på frågan jag ställde menar du? Här kommer den igen:

Menar du verkligen att det är helt ointressant om priset var för lågt tidigare eller för högt nu, seriöst?
2016-08-10, 18:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Skulle det där vara ett svar på frågan jag ställde menar du? Här kommer den igen:

Ja ett utmärkt svar dessutom som du inte låtsas förstå.
Vad skall uthålligt driva prisutvecklingen om inte kostnaden för pengar sjunker längre, förutom ekonomisk tillväxt?
2016-08-10, 18:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja ett utmärkt svar dessutom som du inte låtsas förstå.
Vad skall uthålligt driva prisutvecklingen om inte kostnaden för pengar sjunker längre, förutom ekonomisk tillväxt?

Vad som ska driva utvecklingen är en helt annan fråga än den jag ställde till dig.

Du skrev att du anser att det är en bubbla om det stiger för kraftigt och då undrade jag om det inte spelar någon roll om priset var för lågt tidigare eller för högt nu.

Är det för dig aldrig tänkbart att en prissättning kan vara för låg och att det kan korrigeras med följd att priset stiger till en rimlig prisnivå?
2016-08-10, 18:33
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Till att börja med tycker jag det är vansinnigt att definiera bubbla som att priserna har stigit kraftigt under en viss tidsperiod eftersom man då inte alls tar ställning till om priset är för högt nu eller för lågt tidigare.

Det enda rimliga som jag ser det är att se på värderingen som gäller nu när man bedömer om det är övervärderat nu. Här stöter man förstås på ett problem då det är rätt subjektivt vad som är "rätt" värdering. Hur mycket av sin lön det är rimligt att lägga på boendet är förstås inte alls objektivt på något sätt, 5%, 10% eller 40%. Ja det finns väl inget rätt eller fel här, bara subjektiva åsikter som kan ändras över tid.

Definiera "för högt", "nu", "för lågt" och "tidigare".
2016-08-10, 18:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Definiera "för högt", "nu", "för lågt" och "tidigare".

Det får väl den som anser att en bubbla definieras som att priset stiger för kraftigt under en tidsperiod göra. Jag tycker som sagt var inte att detta är en rimlig definition.
2016-08-10, 18:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jaha så en "bubbla" är en grundläggande gymnasienivå term och ändå är ni här i tråden som anser det finns en bubbla inte alls överens om vad ni menar med en bubbla. Ni kanske kan snacka ihop er om det och enas om en definition istället för att du beter dig som en "internetidiot", ett ord som du använde.
Du ser du erkänner att det inte är långsiktigt uthålligt med en kreditexpansion som inte stöds av tillväxt eller stigande löner och nu dessutom inte kan kopplas till sjunkande lånekostnader.

Men ta det lugnt folk, bankerna har koll, ni skall klara 7 % ränta och då kan inte priset sjunka enligt Svenne.

Internetidiot var det ja!
2016-08-10, 18:39
Medlem
Inflationen har inte ens börjat än...
2016-08-10, 18:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du ser du erkänner att det inte är långsiktigt uthålligt med en kreditexpansion som inte stöds av tillväxt eller stigande löner och nu dessutom inte kan kopplas till sjunkande lånekostnader.

Men ta det lugnt folk, bankerna har koll, ni skall klara 7 % ränta och då kan inte priset sjunka enligt Svenne.

Internetidiot var det ja!

Nej jag har inte erkänt något sådant. Istället för att besvara frågan kommer du alltså med en lögn om något annat plus en förolämpning. Är det ditt sätt att fly undan för att slippa svara?
2016-08-10, 18:44
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Det får väl den som anser att en bubbla definieras som att priset stiger för kraftigt under en tidsperiod göra. Jag tycker som sagt var inte att detta är en rimlig definition.

Hur ska jag kunna besvara din fråga om du inte definierar de ord som ingår i den?

Vad är värdet av dina påståenden att vi inte har en bubbla, om du inte definierar vad som är en bubbla?

Eller vill du bara säga att aktuellt pris är aktuellt pris och att det inte finns någon anledning att kalla det något annat med hänsyn till tidigare eller framtida priser?
2016-08-10, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Hur definierar du "nästan alltid fel"?

Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja jag vill gärna se data från Alpha101 som styrker att deras artiklar är felaktiga.
Låt oss säga att han har något fel i ca 9 av 10 inlägg. som rör (national)ekonomiska förhållanden.

Och det är inte så konstigt. Han lägger ned väldigt lite tid på inläggen, och han uttalar sig om sådant han inte har ordentligt på fötterna om. (Och så får han väldiga issues när han blir rättad. Så han har låg förmåga att ta in fakta och gör rätt. I stället fortsätter han att upprepa felen. Det är ett av skälen att han har så mycket fel).

Helt meningslöst att läsa. Inte ens komiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in