• 1
  • 2
2016-08-10, 14:29
Medlem
Min mormor, en gammal bondfru från landet som levt på husmanskost hela livet, kommer och hälsar på i Stockholm.

Är därför ute efter en restaurang som serverar bra, enkel mat, men ändå med lite finess.

Hon gillar fisk väldigt mycket, så det hade varit bra om restaurangen hade brett utbud av det. Särskilt förtjust är hon i rödspätta. Den enda restaurang jag hittat som serverar det är Grodan, vilket kan vara ett alternativ. Andra ställen jag funderat på är Gondolen, Wedholms fisk, Blå dörren. Pelikan, Kvarnen, Tennstopet och Tranan skulle kanske kunna duga i strid, men de har för dåligt fiskutbud, tror jag. Stockholm fisk, Räkan, Lisa Elmqvist passar nog ännu sämre.

Vad har ni för tips till mig?
Citera
2016-08-10, 15:17
Medlem
Andersdamaans avatar
Sturehof är riktigt bra på fisk men tyvärr så verkar det inte finnas rödspätta på menyn. Rödtunga finns, men det är ju inte samma sak även fast den firren smakar fint den med.

Kanske finns något annat som passar damen dock. Tag en titt här:
http://www.sturehof.com/mat-och-dryck/
Citera
2016-08-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Sturehof är riktigt bra på fisk men tyvärr så verkar det inte finnas rödspätta på menyn. Rödtunga finns, men det är ju inte samma sak även fast den firren smakar fint den med.

Kanske finns något annat som passar damen dock. Tag en titt här:
http://www.sturehof.com/mat-och-dryck/

Tack för tips. Hade faktiskt kollat på det, men glömde nämna bland alla andra. Även Sturehof har jag tittat på.
Citera
2016-08-10, 15:56
Medlem
Kaustis avatar
Prinsen är en personlig favorit när det gäller husman. Oklart om dom har rödspätta dock, men bra mat det har dom definitivt.
Citera
2016-08-10, 18:12
Medlem
Kolla melanders på söder
Citera
2016-08-10, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benja81
Kolla melanders på söder

Ligger inte det i Söderhallarna? Känns som sjukt tråkig lokal och inga öppettider som passar.
Citera
2016-08-10, 20:30
Medlem
Shamdons avatar
Som ovan, men med tillägget att Melanders Fisk har öppnat små restauranger lite här och där.
Den vid Vasaparken är de trevliga på.
Citera
2016-08-10, 21:08
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Ta med din mormor ut på Djurgården och ät på Ulla Winbladh. De har alltid ett par fiskrätter på menyn och utöver det ett gäng klassiska rätter husman. Trevlig miljö och inte tillgjort och låtsas-snobbig.
Citera
2016-08-10, 21:09
Medlem
Melanders eller Kajsas fisk i Hötorgshallen.
Citera
2016-08-10, 21:11
Medlem
speeeds avatar
Wedholms, alla dagar i veckan.
Deras Fricasse på sjötunga är att dö för.
Citera
2016-08-10, 23:17
Medlem
Driver82s avatar
Ulla Winbladh, Wedholms och Gondolen som nämnts är bra, Stockholm Fisk kan vara en trevlig outsider.

Tyvärr är det inte många av dom som serverar just rödspätta, har fått en helstekt på Wedholms en gång för länge sen på en lunch då gubben Wedholm själv var i livet, det var nog den bästa rödspätta jag ätit IMHO.

Tycker det är sorgligt att rödspättan är så styvmoderligt behandlad på krogen då det är en utmärkt matfisk och färsk spätta är som bäst just nu och fram till senhösten...
Citera
2016-08-11, 00:36
Medlem
Tack för alla svar.

Ulla Winbladh har jag varit på en del och tanken har slagit mig. Wedholms känns i dyraste laget, men jag är inte oäven för det om det är bäst. Ingen som har nåt att säga om Grodan, som serverar just rödspätta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in