Min mormor, en gammal bondfru från landet som levt på husmanskost hela livet, kommer och hälsar på i Stockholm.
Är därför ute efter en restaurang som serverar bra, enkel mat, men ändå med lite finess.
Hon gillar fisk väldigt mycket, så det hade varit bra om restaurangen hade brett utbud av det. Särskilt förtjust är hon i rödspätta. Den enda restaurang jag hittat som serverar det är Grodan, vilket kan vara ett alternativ. Andra ställen jag funderat på är Gondolen, Wedholms fisk, Blå dörren. Pelikan, Kvarnen, Tennstopet och Tranan skulle kanske kunna duga i strid, men de har för dåligt fiskutbud, tror jag. Stockholm fisk, Räkan, Lisa Elmqvist passar nog ännu sämre.
Sturehof är riktigt bra på fisk men tyvärr så verkar det inte finnas rödspätta på menyn. Rödtunga finns, men det är ju inte samma sak även fast den firren smakar fint den med.
Sturehof är riktigt bra på fisk men tyvärr så verkar det inte finnas rödspätta på menyn. Rödtunga finns, men det är ju inte samma sak även fast den firren smakar fint den med.
Ta med din mormor ut på Djurgården och ät på Ulla Winbladh. De har alltid ett par fiskrätter på menyn och utöver det ett gäng klassiska rätter husman. Trevlig miljö och inte tillgjort och låtsas-snobbig.
Ulla Winbladh, Wedholms och Gondolen som nämnts är bra, Stockholm Fisk kan vara en trevlig outsider.
Tyvärr är det inte många av dom som serverar just rödspätta, har fått en helstekt på Wedholms en gång för länge sen på en lunch då gubben Wedholm själv var i livet, det var nog den bästa rödspätta jag ätit IMHO.
Tycker det är sorgligt att rödspättan är så styvmoderligt behandlad på krogen då det är en utmärkt matfisk och färsk spätta är som bäst just nu och fram till senhösten...
Ulla Winbladh har jag varit på en del och tanken har slagit mig. Wedholms känns i dyraste laget, men jag är inte oäven för det om det är bäst. Ingen som har nåt att säga om Grodan, som serverar just rödspätta?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!