2016-08-10, 12:09
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Proffsen som använder dessa är just polis, ordningsvakter och väktare.
26 an ger bättre kraft den är längre,
Enkelt kan man säga att de som jobbar i utomhusmiljö dvs ordningspoliser, m.m. har 26an men den mindre används av de som jobbar i stängda, inomhusmiljöer ex krogvakter, personskyddet osv..
Har jobbat i 10 år (vaktchef) nattklubbar med batong, var flera år sen men aldrig använt den. På riskjobb la vi av oss den då sannolikheten att buset skulle kunna använda dem mot oss vid bråk.
Hade dock 26an o en äkta ASP
Brott mot knivlagen och fängelsestraff som påföljd (om du har tidigare straffhistorik) om du har den utanför ditt hem.

Tack för svar.
Är dessa ESP sämre än ASP, eller klarar de likvärdig påfrestning/slag? Kan inte hitta ngn bra jämförelse.
ESP verkar användas av polisen i Tjeckien så bra verkar de ju ändå vara. ASP kräver tyvärr licens för att köpa.

Lutar åt en 26". Men frågan är vilken...?..
Citera
2016-08-10, 12:54
Bannlyst
Jag vill inte föringa din fråga, men har du verkligen så många fiender att du behöver köpa en teleskopbatong?

Vapen är roligt, men man kan spara pengar på att fundera först om man verkligen behöver dom.
Citera
2016-08-10, 13:13
Medlem
HRTs avatar
jag har hört olika..men asp är ju vad rikspolisstyrelsen har o den är dyr men bra.
Citera
2016-08-10, 14:41
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showdown
Tack för svar.
Är dessa ESP sämre än ASP, eller klarar de likvärdig påfrestning/slag? Kan inte hitta ngn bra jämförelse.
ESP verkar användas av polisen i Tjeckien så bra verkar de ju ändå vara. ASP kräver tyvärr licens för att köpa.

Lutar åt en 26". Men frågan är vilken...?..

Bär en ESP 23" som ordningsvakt, en bra kompromiss mellan 21" & 26", tycker faktiskt kvalitén på ESP är snäppet bättre än på ASP..
Citera
2016-08-10, 16:13
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljefaerg
Jag vill inte föringa din fråga, men har du verkligen så många fiender att du behöver köpa en teleskopbatong?

Vapen är roligt, men man kan spara pengar på att fundera först om man verkligen behöver dom.

Kanske bor du i ett Gated Community? Jag gör det inte, jag bor i Sverige - i ett vanligt samhälle. Kanske har du sett hur det ser ut numera i Sverige?
Inbrotten ökar i enorm omfattning och de drar sig inte för att gå in i hus där folk är hemma. Jag ska ha den "under kudden" för extra säkerhet. Jag ska inte ha den på mig ute - även om det också verkar behövas.

Men som svar på din fråga - Ja, det kom cirka 150 000 personer till Sverige förra året varav många vet vi inte en vilka de är, vad de egentligen heter, hur gamla de är, och vad deras syfte med att vara här är.
Sorry för off topic, men det var svar på frågan. :-)

Edit: helst skulle jag ha en Glock under kudden, men vet ej hur införskaffa en sådan på säkert sätt....
Citera
2016-08-10, 20:38
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Kanske bor du i ett Gated Community? Jag gör det inte, jag bor i Sverige - i ett vanligt samhälle. Kanske har du sett hur det ser ut numera i Sverige?
Inbrotten ökar i enorm omfattning och de drar sig inte för att gå in i hus där folk är hemma. Jag ska ha den "under kudden" för extra säkerhet. Jag ska inte ha den på mig ute - även om det också verkar behövas.

Men som svar på din fråga - Ja, det kom cirka 150 000 personer till Sverige förra året varav många vet vi inte en vilka de är, vad de egentligen heter, hur gamla de är, och vad deras syfte med att vara här är.
Sorry för off topic, men det var svar på frågan. :-)

Edit: helst skulle jag ha en Glock under kudden, men vet ej hur införskaffa en sådan på säkert sätt....

Jag är verkligen inte för att folk beväpnar sig, knivar och kriminellt folk gillar jag inte men jag förstår hur du menar. Jag gillar bara inte vapen ihop med kriminella
När ordentligt folk har dem är jag inte det minsta bekymrad.
Dock så är ju allt som kan användas som vapen förbjudet beroende på var du är och när etc.
En skruvmejsel är ett brott mot knivlagen om du bär den på stan..
Däremot är denna inte alls dum, gällande försvar dock har man den med på krogen en solig sommarkväll och den är tänkt att använda som vapen blir det olagligt.
Denna är rätt intressant för personskyddet i de länder de är obeväpnade

https://www.youtube.com/watch?v=bO8G5zsQohg
Citera
2016-08-19, 22:09
Medlem
showdowns avatar
Fått hem min ESP 26" som jag beställt från Best buy.
Verkar väldigt stabil, solid och "hård".
Det enda att klaga på att den är väldigt svår att få in igen efter jag har fällt ut den. Man ska ju slå på den från sidan med handen för att "lossa" den och sedan kunna fälla in den. Men då den är så hård får man ont i handen när man gör det. Vek? Jo, jag vet... :-(

Tänkte köpa en till. 26" kändes för lång att ha hemma, trångt att kunna slå pga väggar o möbler. Blir nog en 21", och 26" får läggas i bilen.

Smith & Wesson finns att köpa på garderoben.se. Någon som har erfarenhet av dessa? Bra kvalitet? Motsvarande ESP o ASP?
Citera
2016-08-19, 23:18
Medlem
Citat:
Fått hem min ESP 26" som jag beställt från Best buy.
Verkar väldigt stabil, solid och "hård".
Det enda att klaga på att den är väldigt svår att få in igen efter jag har fällt ut den. Man ska ju slå på den från sidan med handen för att "lossa" den och sedan kunna fälla in den. Men då den är så hård får man ont i handen när man gör det. Vek? Jo, jag vet... :-(

Tänkte köpa en till. 26" kändes för lång att ha hemma, trångt att kunna slå pga väggar o möbler. Blir nog en 21", och 26" får läggas i bilen.

Smith & Wesson finns att köpa på garderoben.se. Någon som har erfarenhet av dessa? Bra kvalitet? Motsvarande ESP o ASP?

Skaffa en stabil kabelstump av koppar och lägg i bilen istället. Blir du stoppad så kan du säkert prata bort den. Något svårare att förklara bort en teleskopsbatong för Kling & Klang ;-)
Citera
2016-08-20, 01:32
Medlem
HRTs avatar
asp slår man igen mot hårt underlag rakt ned. Sten, betong eller asfalt.
ska gå att vrida också men fick lära oss att slå spetsen rakt mot hårt underlag nedåt.
Citera
2016-08-20, 09:23
Medlem
showdowns avatar
Citat:
asp slår man igen mot hårt underlag rakt ned. Sten, betong eller asfalt.
ska gå att vrida också men fick lära oss att slå spetsen rakt mot hårt underlag nedåt.

Tror jag kan göra samma med ESP, i allafall gör de så på youtube när de testar batongen.

ASP behöver man ha polis eller väktar id för att få köpa :-(

Varför kräver vissa batonger detta för att få köpas? Måste säga att det är konstigt då det är samma funktion.
Citera
2016-08-20, 11:30
Medlem
HRTs avatar
De som säljer ASP har avtal med säkerhetsbranschen och polis och en försäkran att bara sälja till utbildad personal. Dessutom har RPS godkänt produkten. När det dyker upp en ny batong som saknar dessa avtal och börjar sälja till vem som helst vilket i sin tur gör att oseriös handel aldrig kommer leda till ett RPS avtal.
Citera
2016-08-21, 19:42
Medlem
showdowns avatar
Citat:
De som säljer ASP har avtal med säkerhetsbranschen och polis och en försäkran att bara sälja till utbildad personal. Dessutom har RPS godkänt produkten. När det dyker upp en ny batong som saknar dessa avtal och börjar sälja till vem som helst vilket i sin tur gör att oseriös handel aldrig kommer leda till ett RPS avtal.

Ok, fast Smith & Wesson batongerna verkar även dessa ha RPS godkännande.

http://www.garderoben.se/knivar/batonger/smith-wesson-batong-21-med-fodral
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in