Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Densitet är ingen kraft, det är förhållandet mellan massa och volym.
Eftersom allt rör sig i samma hastighet så går det inte att uppleva hastigheten.
Det är bara förändringar av hastighet (påverkan av en kraft) man upplever.
Bevisa vad? Det du beskrev om bollen och tåget stämmer ganska bra.
Ju högre upp du släpper bollen, ju längre åker den innan den tar mark.
Nej, atomsfären och allt annat på jorden följer med i jordens rotation.
Vem har sagt att flygplan inte kompenserar för coriolis-effekten?
Men de är ju inte i närheten av den precision som en prickskytt kräver.
Kulor kan ju som bekant inte justera banan "on the fly", så att säga

)
Vilka de?
Visst skapar densitet kraft, flytkraft. Det är så det hela är uppbyggt i verkligheten. Förstår att det kan vara svårt att få in det i bollen. En heliumballong flyter uppåt så länge den omgivande atmosfären har högre densitet än ballongens. Stenar har högre densitet än omgivande atmosfären och faller till marken. Kastar du stenen i vatten så sjunker stenen eftersom stenens densitet är högre än vattnets. Vatten utgör ca 70 procent av kroppsvikten, motsvarande procent av din kroppsvikt försvinner när du tar en simtur. Förstår du vad jag menar? Allt ni tillskriver gravitation, här på jorden, kan förklaras elegant med densitet, tryck och flytkraft.
Har postat länken tidigare men eftersom du envisas med att babbla om den icke existerande coriolis effekten så får jag väl postad länken igen.
https://www.youtube.com/watch?v=aCaGvCOJBjE
Förklara för mig hur hon har lyckats bemästra den så kallade coriolis effekten.
Du skriver också att ”atmosfären och allt annat på jorden följer med i jordens rotation.”. Förstår inte riktigt, menar du allt som inte drabbas av coriolis effekten eller tvärtom.
Vore tacksam för ett klargörande.