2016-08-04, 14:44
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du kan inte hänvisa till några anonyma forskare som bara spekulerar, man kan också fråga sig hur "djupgående" dina privata studier varit?

Vikingarna hade väl trälar och tog fångar?

http://varldenshistoria.se/civilisationer/vikingar/vikingarna-salde-slavar-vid-medelhavet
http://www.svd.se/vikingarnas-tralar-var-en-del-av-familjen

Ovanstående är definitivt av relevans för den aktuella händelsen i Höllviken/Vellinge då en fullvuxen kvinna fick vara med om en liten teaterföreställning i våra nutida "vikingarnas" regi.

Tror inte sådana som Thomas Lindkivst, Maria Sjöberg och Stefan Brink håller med dig, sedan så är träl och slav inte samma sak.

En träl är en krigsfånge som du inte säljer medan en slav är en person som du köper/säljer för ekonomisk vinst och enbart ses som redskap.

Sedan så skulle jag vilja att du inte hänvisar till populärhistoria utan hänvisar till forskningsrapporter, avhandlingar eller åtminstone folk som genuint forskar inom området då jag inte riktigt tar sidor som älskar att skriva om Hitler för att de tjänar pengar på det på fullt allvar.
Citera
2016-08-04, 15:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Tror inte sådana som Thomas Lindkivst, Maria Sjöberg och Stefan Brink håller med dig, sedan så är träl och slav inte samma sak.

En träl är en krigsfånge som du inte säljer medan en slav är en person som du köper/säljer för ekonomisk vinst och enbart ses som redskap.

Sedan så skulle jag vilja att du inte hänvisar till populärhistoria utan hänvisar till forskningsrapporter, avhandlingar eller åtminstone folk som genuint forskar inom området då jag inte riktigt tar sidor som älskar att skriva om Hitler för att de tjänar pengar på det på fullt allvar.

Skillnaden mellan att vara träl eller slav är rätt försumbar men för att gå en smått omöjlig kverulant som dig till mötes så borde kanske tråden döpas om till såldes som träl vid vikingaspel, först då trillar kanske polletten ned hos dig

Här är en intressant länk där begreppet träl/slav reds ut på ett bra sätt herr viktigpetter: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4l
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-08-04 kl. 15:36.
Citera
2016-08-04, 15:41
Medlem
Citat:
Skillnaden mellan att vara träl eller slav är rätt försumbar men för att gå en smått omöjlig kverulant som dig till mötes så borde kanske tråden döpas om till såldes som träl vid vikingaspel, först då trillar kanske polletten ned hos dig

Här är en intressant länk där begreppet träl/slav reds ut på ett bra sätt herr viktigpetter: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4l

Vad är det för vikingaspel du pratar om? Deras lekande har ju inget att göra med vikingatiden?
Citera
2016-08-04, 16:32
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Ändrar dock inte på det faktum att vikingaslavar är i stort drag sedda som extremt överdrivna och i viss mån använda för att skrämma barn.

Så slavmarknader hör absolut inte hemma på ett museum då det inte finns fakta som backar upp att det fanns slavmarknader.
Citera
2016-08-04, 16:44
Medlem
Citat:
Ändrar dock inte på det faktum att vikingaslavar är i stort drag sedda som extremt överdrivna och i viss mån använda för att skrämma barn.

Så slavmarknader hör absolut inte hemma på ett museum då det inte finns fakta som backar upp att det fanns slavmarknader.

Det här är vad gruppen säger själva. Det ska INTE vara autentiskt! Det är en lek de leker. Med flickor och unga kvinnor som är ouppmärksamma. Det är en show de gör med ouppmärksamma flickor och unga kvinnor.

Citat:

Jag känner dessa arkeologer och pluggade också arkeologi i Lund samtidigt som tre av dem då jag var ordförande i Lunds Arkeologiska Student Förening.

De har ju dock inte sett vad vi sysslar med och heller aldrig talat med oss. De uttalar sig främst kring det autentiska, och visst, det vi gör är inte helt autentiskt och ska heller inte vara. Precis som slagen som krigarna visar upp som heller inte är autentiska, då vi har betydligt bättre kunskaper kring hur det ser ut, men var ska man dra gränsen.

Alla shower vi gör ska vara underhållande och då får autenticiteten ibland ge lite vika!

Men det allra flesta fattar att det är shower och inget ska tages på allvar.

/Nordic International Slave Trade Company

Detta angående arkeologer som kritiserar dem för att inte visa något som har med vikingatiden alls att göra.

Inget ska tas på allvar anser de!
Senast redigerad av Evets 2016-08-04 kl. 16:48.
Citera
2016-08-04, 17:05
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evets
Det här är vad gruppen säger själva. Det ska INTE vara autentiskt! Det är en lek de leker. Med flickor och unga kvinnor som är ouppmärksamma. Det är en show de gör med ouppmärksamma flickor och unga kvinnor.

Detta angående arkeologer som kritiserar dem för att inte visa något som har med vikingatiden alls att göra.

Inget ska tas på allvar anser de!

Du drar allt för långt, överdriver och verkar inte vara helt klar i knoppen. Dom säger ett det inte ska vara helt autentiskt, och att det autentiska ibland får ge vika lite. Det innebär inte att dom siktar på att inget ska likna hur det kan ha sett ut, snarare att en del detaljer kanske har ändrats.
Citera
2016-08-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
Du drar allt för långt, överdriver och verkar inte vara helt klar i knoppen. Dom säger ett det inte ska vara helt autentiskt, och att det autentiska ibland får ge vika lite. Det innebär inte att dom siktar på att inget ska likna hur det kan ha sett ut, snarare att en del detaljer kanske har ändrats.

Lite vika? Att fånga in en fri kvinna på en marknad är att förändra det hela lite?

Det får du gärna utveckla?
Citera
2016-08-04, 19:05
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Jag har redan pekat ut hennes grova överdrifter/lögner för dig och alla andra. Det är verkligen något fel på din läsförståelse.
Hur har du pekat ut hennes grova överdrifter? gör det igen då jag missat det.
Citera
2016-08-04, 19:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Men vikingaträlar fanns ju helt uppenbart och gränsen mellan att vara träl eller slav är hårfin. Man kan faktiskt fråga sig varför en kortslutning i skallen hos en ung kvinna med väldigt livlig fantasi är så viktig för dig så att du lägger ner tid på att försöka övertyga människor om att ett brott ägt rum när det i själva verket bara tycks ha varit frågan en totalt harmlös offentlig teaterföreställning?
Citera
2016-08-04, 19:11
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Menar du att detaljerna kan vara att man bara fångar in snygga unga kvinnor och skiter i historien?
Citera
2016-08-04, 19:19
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
OY citat;

försöker efterlikna historiska miljöer

Inte någonstans påstår jag att vikingarna försöker visa upp något historiskt korrekt.

Hur som helst så levde varken du eller jag under vikingatiden, ingen av oss kan med trovärdighet berätta hur den historiskt korrekta bilden ser ut.
Jo, historia med trovärdighet finns, det är bara du som förnekar det.
Senast redigerad av exceptional 2016-08-04 kl. 19:55.
Citera
2016-08-04, 20:56
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Hur har du pekat ut hennes grova överdrifter? gör det igen då jag missat det.

Nä jag har inte det, jag har gjort det 3-4 gånger i tråden och jag tänkte att Evets kunde få chansen att visa att Hen inte har läsförståelse-problem. Jag tror inte att ytterligare en gång hjälper Hen annars.

Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Menar du att detaljerna kan vara att man bara fångar in snygga unga kvinnor och skiter i historien?

Jag menar att om man skriver ett till Evets så tolkar Hen det som fem, fjorton eller varför inte femtiotvå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in