Citat:
Ser bra ut! Dock kan du skippa USA och Europafonden och byta ut mot svenska 20%. Asienfonden är säkert bra på sikt. Titta även på Länsförsäkringar tillväxtmarknadindex. Den innehåller samma bolag som Asienfonden du nämner men även en del Latinamerika, Afrika och Östeuropa. Bredare fond om du vill investera i tillväxtmarknader. Sedan är frågan om du bör placera räntefonder i ISK. Schablonskatten äter väl upp hela den lilla avkastningen.
Tror dock på någon svensk småbolagsfond 10% (Lannebo, AMF, Handelsbanken) samt mer i Sverige (Spiltan investmentbolag 10%). Kan ju ex byta ut USA och Europafonden mot de svenska jag skrev. T ex är AMF småboalg en mycket bred fond som innehåller bolag både på large och mid cap så några pyttebolag handlar det inte om.
Kanske en global tech-fond kan vara av intresse? Skandia Time Global, Lannebo Vision eller DNB Nordic tech.
Är det månadssparande det handlar om tyckar jag inte du ska vänta utan börja direkt. Om du skulle börjat månadsspara på toppan innan finanskraschen 2008 så skulle du inom bara några år varit på plus och norrut efter det.
Ex
Läns global 40%
DNB tech 10%
Länsför tillväxt 10%
AMF små 15%
Spiltan invest 10%
SPP Sverige 15%
Tror dock på någon svensk småbolagsfond 10% (Lannebo, AMF, Handelsbanken) samt mer i Sverige (Spiltan investmentbolag 10%). Kan ju ex byta ut USA och Europafonden mot de svenska jag skrev. T ex är AMF småboalg en mycket bred fond som innehåller bolag både på large och mid cap så några pyttebolag handlar det inte om.
Kanske en global tech-fond kan vara av intresse? Skandia Time Global, Lannebo Vision eller DNB Nordic tech.
Är det månadssparande det handlar om tyckar jag inte du ska vänta utan börja direkt. Om du skulle börjat månadsspara på toppan innan finanskraschen 2008 så skulle du inom bara några år varit på plus och norrut efter det.
Ex
Läns global 40%
DNB tech 10%
Länsför tillväxt 10%
AMF små 15%
Spiltan invest 10%
SPP Sverige 15%
Tack för feedback! Målet är att hålla en jämn och fin avkastning över tid. Därför försöker jag undvika branschfonder och hålla mig till olika börsindex.
Räntefonder kan nog vara värda att ha i ISK om avkastningen överstiger statslåneräntan. Sedan är det en rent praktisk fördel för mig eftersom jag bara behöver ha ett månadssparande på Avanza. Samt en överföring. (Avanzas webbsida tillåter inte att man sätter upp ett månadssparande fördelat på olika konton)