2016-08-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Ser bra ut! Dock kan du skippa USA och Europafonden och byta ut mot svenska 20%. Asienfonden är säkert bra på sikt. Titta även på Länsförsäkringar tillväxtmarknadindex. Den innehåller samma bolag som Asienfonden du nämner men även en del Latinamerika, Afrika och Östeuropa. Bredare fond om du vill investera i tillväxtmarknader. Sedan är frågan om du bör placera räntefonder i ISK. Schablonskatten äter väl upp hela den lilla avkastningen.

Tror dock på någon svensk småbolagsfond 10% (Lannebo, AMF, Handelsbanken) samt mer i Sverige (Spiltan investmentbolag 10%). Kan ju ex byta ut USA och Europafonden mot de svenska jag skrev. T ex är AMF småboalg en mycket bred fond som innehåller bolag både på large och mid cap så några pyttebolag handlar det inte om.

Kanske en global tech-fond kan vara av intresse? Skandia Time Global, Lannebo Vision eller DNB Nordic tech.

Är det månadssparande det handlar om tyckar jag inte du ska vänta utan börja direkt. Om du skulle börjat månadsspara på toppan innan finanskraschen 2008 så skulle du inom bara några år varit på plus och norrut efter det.

Ex

Läns global 40%
DNB tech 10%
Länsför tillväxt 10%
AMF små 15%
Spiltan invest 10%
SPP Sverige 15%

Tack för feedback! Målet är att hålla en jämn och fin avkastning över tid. Därför försöker jag undvika branschfonder och hålla mig till olika börsindex.

Räntefonder kan nog vara värda att ha i ISK om avkastningen överstiger statslåneräntan. Sedan är det en rent praktisk fördel för mig eftersom jag bara behöver ha ett månadssparande på Avanza. Samt en överföring. (Avanzas webbsida tillåter inte att man sätter upp ett månadssparande fördelat på olika konton)
Citera
2016-08-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tallskog4
Skulle hellre se 8-10 år. Börsen står relativt högt nu. Vi kan stå inför en svår period.

Jag tycker du borde ha mer svenska småbolagsfonder eftersom de avkastar mycket bättre än globalfonder och europafonder.

Okej. Men tror man på det så är det väl snarast bäst med att vänta något år för att sedan börja investera?
Citera
2016-08-06, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Ser bra ut! Dock kan du skippa USA och Europafonden och byta ut mot svenska 20%. Asienfonden är säkert bra på sikt. Titta även på Länsförsäkringar tillväxtmarknadindex. Den innehåller samma bolag som Asienfonden du nämner men även en del Latinamerika, Afrika och Östeuropa. Bredare fond om du vill investera i tillväxtmarknader.

Överväger den. Dock är avgiften högre än swedbanks Asienfond. Sedan har den följt Asienfonden ganska exakt sedan den startade.
Citera
2016-08-06, 03:19
Medlem
Tänkte dra igång ett månadspar med denna fördelning

http://imgur.com/a/N4KGW

Sparhorisont: 10år

Vet att jag är tung i Sverige/Småbolag men är villig att ta en viss risk för att få en högre avkastning. Tänker att jag ju i alla fall kommer undan valutarisken i dessa.

Kom gärna med tankar/förlag/tips!
Citera
2016-08-06, 14:53
Medlem
Cadenzas avatar
Vad tror ni om detta upplägg? Indexfonder med låga avgifter, kryddat med lite övervikt på Asien och småbolag

Global 40%

- Access Global (0,2% avg)

Sverige 20%

- Spiltan Aktiefond Investmentbolag (0,2%)
- Lannebo Småbolag (1,6%)
- Didner Gerge Aktiefond (1,22%)

Europa 6%

-Access Europa (0,2%)

Asien 17%

- Access Asien (0,2%)

Småbolag global 17%

- Didner Gerge Small & Micro (1,6%)

Snittavg ca 0,4%
Citera
2016-08-08, 21:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
Vad tror ni om detta upplägg? Indexfonder med låga avgifter, kryddat med lite övervikt på Asien och småbolag

Global 40%

- Access Global (0,2% avg)

Sverige 20%

- Spiltan Aktiefond Investmentbolag (0,2%)
- Lannebo Småbolag (1,6%)
- Didner Gerge Aktiefond (1,22%)

Europa 6%

-Access Europa (0,2%)

Asien 17%

- Access Asien (0,2%)

Småbolag global 17%

- Didner Gerge Small & Micro (1,6%)

Snittavg ca 0,4%

Tror ingenting, det kan gå jättebra eller jättedåligt. Med tanke på att det är en tjurtrend så lär det gå fin-fint för dig, du får be till gudarna att det inte blir någon björntrend bara för du sitter i princip endast med fonder som kommer att gå upp och ned samtidigt. Det är helt okej om du är okej med att 40-50% av ditt innehavs marknadsvärde försvinner på en månad eller två.

Mitt nuvarande innehav efter köp av USD vid 8,38 och sälj vid 8,63:

16,66% SPP Aktiefond Global A
16,66% Swedbank Robur Realinvest
0% Spiltan Aktiefond Investmentbolag (omplacerad till Spiltan Räntefond Sverige)
33,32% Spiltan Räntefond Sverige
16,66% AMF Räntefond Lång
16,66% iShares Comex Gold Trust (ETF)

För tillfället ett enkelt MA10 för köp/omplacering. Kommer förmodligen ändra innehavet nästa månad med en nyare och lite bättre optimerad taktik.
Citera
2016-08-09, 10:07
Medlem
Cadenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Tror ingenting, det kan gå jättebra eller jättedåligt. Med tanke på att det är en tjurtrend så lär det gå fin-fint för dig, du får be till gudarna att det inte blir någon björntrend bara för du sitter i princip endast med fonder som kommer att gå upp och ned samtidigt. Det är helt okej om du är okej med att 40-50% av ditt innehavs marknadsvärde försvinner på en månad eller två.

Bra poäng. Vad skulle du stoppa in för typ av fond för att balansera upp det?

På ett sätt känns det ändå OK, eftersom sparandet är långsiktigt. Skulle allt rasa har jag inställningen att det är rea och man kan tanka på sig mer fonder till ett billigare pris. Sitter alltid med en hel del kapital i räntefonder också för just sådana tillfällen.
Citera
2016-08-09, 11:01
Medlem
chran508s avatar
Vad tror ni om ett långsiktigt sparande i Spiltans räntefond i en ISK? Kommer schablonskatten käka upp all avkastning?
Citera
2016-08-09, 12:10
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Vad tror ni om ett långsiktigt sparande i Spiltans räntefond i en ISK? Kommer schablonskatten käka upp all avkastning?
Efter den kommunistideologiska höjningen av avkastningsskatten så kommer korta räntefonder aldrig att löna sig i ett ISK. Sådant som Ev* *ndersson i V aldrig kommer att fatta (* = a).
Citera
2016-08-09, 14:53
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Efter den kommunistideologiska höjningen av avkastningsskatten så kommer korta räntefonder aldrig att löna sig i ett ISK. Sådant som Ev* *ndersson i V aldrig kommer att fatta (* = a).
Jag var rädd för det. Vad rekommenderar du för fond om man vill ha ett långsiktigt sparande? Helst nåt som inte går upp och ner som en jojo utan något som sakta men säkert stiger över tid.

Just nu har jag Alfred Bergs fastighetsfond som det går väldigt bra för, men det lär den ju inte göra för evigt. Sen köpte jag lite Handelsbanken Brasilien också, inga jättesummor utan mest på skoj och för att den går så jävla bra just nu.
Citera
2016-08-09, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Jag var rädd för det. Vad rekommenderar du för fond om man vill ha ett långsiktigt sparande? Helst nåt som inte går upp och ner som en jojo utan något som sakta men säkert stiger över tid.

Just nu har jag Alfred Bergs fastighetsfond som det går väldigt bra för, men det lär den ju inte göra för evigt. Sen köpte jag lite Handelsbanken Brasilien också, inga jättesummor utan mest på skoj och för att den går så jävla bra just nu.

Det är inte direkt sant att det inte lönar sig med räntefonden, beror ju helt på hur mycket den går upp. Den har ju redan gått upp nästan 1.5% i år och då lönar det sig.
Citera
2016-08-09, 15:52
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla
Det är inte direkt sant att det inte lönar sig med räntefonden, beror ju helt på hur mycket den går upp. Den har ju redan gått upp nästan 1.5% i år och då lönar det sig.
Statslåneräntan + 0,75% är i år 1,4%. Spiltans fond har gått ovanligt bra på sistone men frågan är om den fortsätter med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in