Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Jag menar hans skattepolitik.
Oookay. Äh, bara hälften kommer att gå igenom ändå och han kommer att skylla på Kongressen och inte lägga så mycket ansträngning på det där med skattesänkningar. Avregleringar lär vi nog se däremot! Alla företagare, som inte parasiterar på dem, hatar regleringar. Regleringar förstör både för staten och för medborgarna och är lätta att argumentera mot. Trump är främst utrikespolitiskt inriktad. Energipolitiken är trovärdig för att den är betydelsefull för internationell handel. Men sänkta skatter för företag och medelklass, njae, inte mer än med andra republikanska presidenter skulle jag förvänta mig. Om USAs bolagsskatt är 40% så lär den sänkas, även av Hillary, som en nödvändighet. Nästan lika hög som Sveriges 45% med dubbelbeskattningen (som vissa utländska ägare av svenska börsbolag slipper, vilket förklarar varför det mesta av svenska storbolag har köpts upp av utlänningar).
Trump är libertarian bara i den mån det är ekonomiskt lönsamt. Massor med regleringar och byråkrater kan skäras bort utan att någon väljare klagar. Skattesatserna ska göras konkurrenskraftiga, men inte så att det tullar på statens skattekista. Jag tror han kommer att lansera något slags Rooseveltskt megaprojekt för infrastrukturen, för att tilltala traditionell demokratisk arbetarklass. Storsatsningen på energisektorn kanske är den form det har tagit sig, det skiljer sig från Hillary och sågar klimatpaniken.
Fast han älskar ju att bygga, han talade t.o.m. om 911 ground zero som en utmanande byggarbetsplats när han började svamla om vad hans första tankar var under ett rally. Så det lär bli en infrastruktursatsning New Deal style, om inte utlovat i valrörelsen, så händer det i vart fall under hans administration. Och då kan det behövas lite skatter.