Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Vem har gjort det? Du kan omöjligt mena mig, för jag är nog en av de mest konservativa på hela forumet.
Men faktum är: USA har ca 106% av GDP i skuld och den ökar rätt kraftigt varje år. I det läget kan man inte bara snacka om att sänka skatterna. Man måste också vara beredd att prata om reduced spending, och där hör jag inte mycket från Trumpen.
En hel del lär ju flyta in i form av tullavgifter, som blir en sorts indirekt beskattning av folket. Deras TV-apparater och KIA-bilar blir dyrare. Samtidigt ska han ju öppna en hel del kolgruvor och det kan ge arbeten, skatteintäkter, konsumtionskraft och så vidare.
Den stora reduced spending hoppas jag ska presenteras snart och då menar jag en rejäl minskning av staten. Tjänstemän och drönare som inte gör någon nytta, borde kunna rensas ut. Beskattningen borde kunna nå ett minimum.
Jag gillar tanken på 15 procent för företag. Hans skatteplan för medelinkomsttagare ser sund ut, även om jag skulle föredra en flat tax. Men mycket av det han förespråkar påminner om Friedman, vad gäller skatteplan.
Fler arbetstillfällen leder givetvis till reduced spending.