Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-08-09, 00:12
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du har naturligtvis rätt till den åsikten och jag respekterar det, men jag är skeptisk (minst sagt).

Detroit, som Trump pratade om, har varit på decline sedan 1950/1960-talet. Packard, den fina och legendariska bilen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Packard_Automotive_Plant

Sen 1958 är detta ett ödeområde, dvs 58 år. Två generationer. Packard var först, men på 1970-1980-talen var läget akut för Detroit. Man hade racial riots 1943, 1969 och 1984.

1973 fick man den första svarte borgmästaren, ett ytterligare tecken på decline.

Så hur tror Trump att Detroit ska blomstra åter väldigt fort genom hans politik? "Its gonna happen, and it is gonna happen fast". Tror du på detta?

Tror inte du att vändningen handlar om flera decenniers (minst) hårt arbete? Bedrar inte Trump väljarna när han talar om en snabb vändning, till arbetare som idag är i 50-60 årsåldern och aldrig kommer att hinna uppleva någon märkbar vändning (om den ens sker, vilket jag tvivlar på).
Det hårda arbetet utförs redan. Om USA bara slapp "trade" med resten av världen så skulle de vara så mycket rikare. Men resten av världen så mycket fattigare.

På två år kan Trump ta tillbaka tiotals miljoner industrijobb till USA!
Mycket snabbare nu än vad Kina tog dem under gångna år. Utvecklingen och anpassningen går mycket snabbare för varje år. Vändningen kommer att komma mycket snabbare än vad någon tror. Q1 2017. Big upturn!
Det handlar om att avskaffa korrumperade regleringar. Pennstreck vid presidentens skrivbord. Sker redan första dagen. Kina är så korrumperat och på randen till krasch att massor av kapital kommer att flyttas därifrån till USA under Trump. De har ju inte råd att betala 55% i tull om de inte bygger sina fabriker på sin exportmarknad USA!
Senast redigerad av Fri 2016-08-09 kl. 00:15.
2016-08-09, 00:13
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
* Those making up to $30,000 will pay 1 percent.

* Income from $30,000 to $100,000 results in a flat 5 percent.

* $100,000 to $1 million income will be taxed at 10 percent.

* On $1 million or above will be taxed 15 percent.

Fyfan jag blir kåt när jag läser det här. Dessutom blir bolagsskatten på bara 15%, lägre än Kina. Blir Trump president och genomför denna reform så kommer USA att direkt hamna i en högkonjuktur som förhoppningsvis drar med sig resten av världen.

Tänk dig själv om Sverige vore i samma sits. En average Joe som tjänar 25.000 i månaden skulle få ut 24.750 i månaden, i dag har samma svensk ut ca 17.000, en inkomstökning på 50%, dessutom blir varorna betydligt billigare.
Risken är ju bara att USA:s budgetundeskott rasar i höjden... Även om det finns poänger i Trumps förslag som att minska antalet brytpunkter, så påminner detta en del om Reagans ekonomiska politik och i värsta fall Greklands - det kommer surt efteråt...
2016-08-09, 00:17
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Risken är ju bara att USA:s budgetundeskott rasar i höjden... Även om det finns poänger i Trumps förslag som att minska antalet brytpunkter, så påminner detta en del om Reagans ekonomiska politik och i värsta fall Greklands - det kommer surt efteråt...
Kanske det. Och varför inte?
Andra stater kommer att tvingas betala USAs budgetunderskott. Så då spelar det ju ingen roll hur stort det är, eller hur?
2016-08-09, 00:30
Medlem
E.Merckxs avatar
Det här är ju lite intressant:

Vaughn Hillyard @VaughnHillyard

NEW FROM IOWA: Steve King, ardent Cruz defender, about to introduce Mike Pence at town hall in Sioux City.

Pence i Iowa:

https://www.youtube.com/watch?v=CoVbm7d7fHU
2016-08-09, 00:51
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Knivigt dock att sänka skatterna, när USA redan har ett budgetunderskott på >100% av BNP, och Trump dessutom vill satsa på försvaret. Hur ska det gå till?
Det finns många som tror att högre skatter ger mer intäkter till staten. I själva verket gör skatter folk mindre produktiva och mindre ambitiösa.

Trump talar mycket om ett starkt försvar, men det behöver inte behöva ökade anslag. Det handlar om att Obama har sparkat mängder av kompetenta generaler och andra befälhavare, som inte passar in i Obamas värdegrund. Värdegrunden är homosexuell, pro-islamsk och destruktiv.
2016-08-09, 00:58
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Vem har gjort det? Du kan omöjligt mena mig, för jag är nog en av de mest konservativa på hela forumet.

Men faktum är: USA har ca 106% av GDP i skuld och den ökar rätt kraftigt varje år. I det läget kan man inte bara snacka om att sänka skatterna. Man måste också vara beredd att prata om reduced spending, och där hör jag inte mycket från Trumpen.
En hel del lär ju flyta in i form av tullavgifter, som blir en sorts indirekt beskattning av folket. Deras TV-apparater och KIA-bilar blir dyrare. Samtidigt ska han ju öppna en hel del kolgruvor och det kan ge arbeten, skatteintäkter, konsumtionskraft och så vidare.

Den stora reduced spending hoppas jag ska presenteras snart och då menar jag en rejäl minskning av staten. Tjänstemän och drönare som inte gör någon nytta, borde kunna rensas ut. Beskattningen borde kunna nå ett minimum.

Jag gillar tanken på 15 procent för företag. Hans skatteplan för medelinkomsttagare ser sund ut, även om jag skulle föredra en flat tax. Men mycket av det han förespråkar påminner om Friedman, vad gäller skatteplan.

Fler arbetstillfällen leder givetvis till reduced spending.
2016-08-09, 01:16
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Helt klart har Trump fått tänka om lite. Hans överdrivna provoceringar kanske inte var en så bra strategi trots allt.
Det var ju helt genialt. Helst plötsligt började alla intresserade att prata om hur Hillary stöttar islamister. Hans attack mot Kahn kommer gå till historien. Genast började hela det demokratiska gänget försvara och hylla en shariajurist och green-cardförsäljande islamist.

Och vi såg hur opinionen reagerade positivt.

Det här går ganska bra!
2016-08-09, 01:23
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1321331
"Americanism not Globalism will be our new credo"
Man riktigt ryser av förhoppning. Äntligen en förkämpe för frihet, sanning och fred. Underbart!
2016-08-09, 01:25
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Och förmögna samt bolag har alltid möjligheten att flytta sitt utomlands, vilket de gör när skatten inte faller dom i smaken. Bland annat Sverige har fått uppleva det. Ett förenklat och direktare skattesystem kan också skära ned administrativa kostnader, och ta hem jobb kring dessa räkneuppgifter som i egenskap av tung kostnadspost outsourcats till billigare arbetskraft.
I dagsläget har USA en skattesats som verkar inriktad på att driva företag bort från nationen. De ligger runt 42 procent (taget ur minnet, kanske fel). Kanske är det verkligen dags för en återindustrialisering av västvärlden. Kanske kan Trump gå i spetsen för det. Det är osunt att liberalernas iphones tillverkas av slavarbetare i Kina.
2016-08-09, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det var ju helt genialt. Helst plötsligt började alla intresserade att prata om hur Hillary stöttar islamister. Hans attack mot Kahn kommer gå till historien. Genast började hela det demokratiska gänget försvara och hylla en shariajurist och green-cardförsäljande islamist.

Och vi såg hur opinionen reagerade positivt.

Det här går ganska bra!

Jajjemen, jag tror inte Trump gör ett enda utspel utan att ha tänkt 10 steg framåt och ha rejält med kött på benen kring hur diskussionen kommer utvecklas.
2016-08-09, 01:45
Medlem
bludderbladders avatar
Steve Forbes säger att trumps skatteplan är det bästa sen corn flakes.
2016-08-09, 01:46
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Storlögnaren Trump:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/usavalet2016/article23302769.ab

Pulitzerbelönade Politifact kartlägger sanningshalten i politikernas utsagor. Just nu är 53 procent av det Hillary Clinton säger helt sant, medan samma siffra för Donald Trump är 8 procent.
– Trump ljuger konstant och skamlöst. Jag tycker verkligen att han är i en klass för sig, inne på ett helt nytt område, säger Theda Skocpol, myndighets- och sociologiprofessor vid Harvard, till Huffington Post.
Vad roligt att du litar på en liberal Sorosfinansierad demokratisk organisation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in