Citat:
Ursprungligen postat av
pungspark63
Du vill eller kan inte kommentera kvinnors övergrepp då?
För det första så ställer jag mig frågande till om det finns några våldtäkter som inte är olagliga, det enda jag skulle kunna tänka mig där är dom som sker inom äktenskapet i en religion man inte får kritisera...där samhället styrs av sharia anses det inte som våldtäkt om en man tvingar sin hustru.
Detta är enligt deras sätt att se det inte olagligt eller våldtäkt även om civiliserade människor inte håller med.
Det finns organiserade eller sanktionerade våldtäkter i krig eller terrorhandlingar för att sprida skräck och förenkla ett maktövertagande...här ligger skulden hos den som begår övergreppen och deras ledare som tar beslut att detta skall göras eller tillåter dom.
I enskilda våldtäkter eller gruppvåldtäkter ligger skulden hos förövaren eller förövarna, en viss skuld skulle man kanske lägga på myndigheter som inte lägger resurser på att stävja eller lägger resurserna fel.(läs tafsarmband)
Om du aldrig begått några övergrepp är det ganska absurt att du på något sätt skall hållas ansvarig för eller känna kollektiv skuld till kvinnors övergrepp.
Att kollektivt anklaga alla män för övergrepp är lika korkat...
Det sker förmodligen fler fall av misshandel än våldtäkter och i dom flesta av dessa fall har GM sparkat sitt offer, jag har fötter...måste jag då även ta ansvar för dessa misshandelsfall?
'
Jo visst, jag kan kommentera kvinnors våldtäkter, vad vill du veta?
Jag pratar globalt pungsparken, många här inne verkar inte kunna tänka i större banor än lilla Sverige i kvadrat, men jag försöker alltid tänka så stort som ämnet tillåter.
Våldtäkt är klart sanktionerat i alla de länder som ex. kör med tvångsgifte. Korrekt.
Och så detta "kollektiva ansvar".
Jonglera nu med hjärncellerna lite och ditt prefrontala cortex.
Låt säga vi omedelbart stryker all som har med grupperingar att göra och därmed gruppansvar.
Vore det en bra lösning i mänskliga samhällen? Är det så vi fungerar?
Vit man och plantageägarson i ex. södern, han var väl inte ansvarig för att hans far hade 500 slavar som piskades varje dag? eller hur? Inte hans problem utan farsans…Han fick visserligen mat på bordet, kläder och sina pengar och status i samhället via dessa slavars svett och blod, han skulle en vacker dag ärva en ackumulerad förmögenhet helt byggd av frampiskat arbete och andras död.
Men? inte hans ansvar alls eller hur? så fort någon slav klagade eller någon annan pratade om hur förfärligt vidrigt detta var så kunde han ju bara rycka på axlarna och ignorera, inte hans problem.
Han tillhör ju inte gruppen vita i södern, eller vita i USA, eller vita i världen som automatiskt sitter i maktposition över svarta….han är ju bara han, en helt oskyldig individ.
och don't worry jag tänker inte dra upp nazismen.
Tar vi nu ex. afghanska män och deras maktposition över kvinnor och vad dessa män tjänar på detta, så är det väl lika uppenbart?
Är en bror skyldig om han lever som barn i en familj som satsar allt på honom medan de tvingar syrran att passa upp, tvingar bort henne från skolan så att han ska få gå där, för att sen tvinga någon annans dotter att gifta sig med honom så han ska få någon att knulla när lusten tränger på och slava i hans kök åt honom. Eller är han oskyldig? HAN kan ju inte rå för detta, men när nu någon serverar honom hans syrras liv på ett fat och sin kommande frus liv och arbete på ett fat…så?
går vi sen vidare till svenska förhållanden. Är det svenska mäns ansvar att ta hand om sina barn till 50% så att deras fruar har samma möjligheter till bra löner, pensioner och karriärer, eller? är de oskyldiga till detta ansvar? Tjänar svenska män i grupp något på att de sociala konventionerna att kvinnor ska ta hand om barn inte män? vad tror du?
Behöver jag fortsätta?
Ja! som individ är det absurt att bli anklagad för att din granne just våldtagit någon….men feminismen pratar inte om individer, vi pratar om
grupper, och vi pratar om
genus inte om biologiskt kön.
Gällande sexuellt våld i världen så är detta piskan, som män i grupp håller kvinnor i grupp på "plats". Sexuellt våld och tvång är kittet i många samhällen. Och ja de ansvariga för detta är den grupp som tjänar på det mest…
På ett individuellt plan kan det vara men….oj! det bara blev så, var hon som….bla bla…
för alla individer har oerhört svårt se sig själva som små kuggar, de vill vara individer.
men på det teoretiska bordet, där man ritar de stora gruppdragen så är det uppenbart piskan.
Och beviset för det är just massvåldtäkterna under krig.