2016-08-07, 09:31
Medlem
Folk pratar om bostadsbubbla här! tänk efter och var realistiska istället för priserna kommer fortsätta öka och det kraftigt för räntorna lär förbli låga, efterfrågan öka, stimulanspaket öka för tillväxten måste upp till varje pris, byggandet kommer aldrig ikapp de närmaste 20 åren, hyrorna öka, när inflationen tar fart på allvar om 20 år kommer priserna tokrusa med den, färre får råd att köpa en lgh och det i sig driver upp priserna och hyror.
2016-08-07, 09:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja staten har ju subventionerat folks lån med hjälp av ränteavdraget så att dom ska kunna låna så mycket som möjligt, så varför inte?

Fel, det är vi med kapitalinkomster som gör det men för min del får gärna både avdrag och skatt på kapital avskaffas.
2016-08-07, 09:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
Generellt sätt har jag varit positiv till att möjligheten att köpa sin egen bostad. Men jag ser också hur sårbart systemet är. Vid räntehöjning med någon enstaka procent skulle många säkerligen få problem med sina höjda bolån, jag tror inte att alla sitter med arslet i brödrosten, men det finns garanterat människor som lever på marginalen. Nu är det visserligen deras personliga problem. Men många ser bostadsrättsköp som sin enda möjlighet till att få en permanent bostad. Och däri ligger såklart grundproblematiken.

Vidare är inte alltid köp av bostadsrätt en vinstlott. Det beror givetvis på hur arbetsmarknaden och din livssituation ser ut. Jag har bekanta som gjort köp och sedan blivit tvungna att flytta och således behöva sälja efter inte så lång tid. Med mäklarkostnader och dylikt hamnar det bra nära förlust om inte annat.

Summan av kardemumman. Jag ser fördelar med en bostadsbubbla. Framförallt för att Sverige i grunden skulle behöva göra om systemet och på riktigt satsa på hyresrätter med en rimlig hyressättning. Naturligtvis skulle det bli lite high chaparall på marknaden för ett tag och många skulle förlora pengar. Men i nuläget ser jag ingen annan utväg på problemet då ingen tar detta på allvar.

Jag har sålt min egen bostadsrätt då jag inser att det KAN bli en bostadsbubbla. Dessutom är kapitalet bundet i bostaden och du kan inte göra aktiva investeringar under kortare perioder, i aktier till exempel, där jag gjort mer pengar än på min bostad. Men som "lat-investering" är naturligtvis en bostadsrätt att föredra. OM nu inte priserna börjar vända nedåt.
Det finns alltid risker med att äga sin bostad. Störst risk löper de som bor på en ort med osäker arbetsmarknad. Lägger ortens störste arbetsgivare ner kan bostaden bli osäljbar. Det är en mycket större risk med större förluster än vad en procents räntehöjning är. Märkligt nog glöms detta ofta bort i debatten, där allt fokus riktas mot risken för bostadsägana i storstäderna.
2016-08-07, 09:45
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Folk pratar om bostadsbubbla här! tänk efter och var realistiska istället för priserna kommer fortsätta öka och det kraftigt för räntorna lär förbli låga, efterfrågan öka, stimulanspaket öka för tillväxten måste upp till varje pris, byggandet kommer aldrig ikapp de närmaste 20 åren, hyrorna öka, när inflationen tar fart på allvar om 20 år kommer priserna tokrusa med den, färre får råd att köpa en lgh och det i sig driver upp priserna och hyror.
Hur höga kvm-priser tror du att vi kommer få se?
2016-08-07, 10:45
Medlem
Vore kul om tech + bank från London flyttar till Sthlm. Om det händer är det bara köpa upp lägenheter i stan (H)
2016-08-07, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Stureplan drar upp statistiken tänk lite din sopa.

Det är lätt att vara tuff på Internet.
2016-08-07, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Fel, det är vi med kapitalinkomster som gör det men för min del får gärna både avdrag och skatt på kapital avskaffas.

Gärna för mig.
2016-08-07, 10:52
Medlem
Kn0llas avatar
Är det bra läge att köpa bostad nu?
2016-08-07, 10:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Gärna för mig.

Ja för dig men inget politiskt parti håller med dig och folket skulle inte acceptera det heller.
2016-08-07, 13:15
Medlem
http://www.di.se/artiklar/2016/8/7/bostadsbrist-far-studenter-att-sluta/

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-solna-kommun-huvudstagatan-19-9595081?utm_medium=app&utm_content=iphone&utm_camp aign=tipsa

17 kvm i huvudsta för 1.840 nu...108k/kvm. Måste vara meeeegarekord.
Senast redigerad av vicjoh 2016-08-07 kl. 13:24.
2016-08-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
http://www.di.se/artiklar/2016/8/7/bostadsbrist-far-studenter-att-sluta/

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-solna-kommun-huvudstagatan-19-9595081?utm_medium=app&utm_content=iphone&utm_camp aign=tipsa

17 kvm i huvudsta för 1.840 nu...108k/kvm. Måste vara meeeegarekord.

Låt oss se vad valueguard säger.
2016-08-07, 14:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Låt oss se vad valueguard säger.

Håller med, enskilda exempel är rätt ointressant men det är bra om man är konsekvent och har den inställningen oavsett vad priset är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in