Citat:
Ursprungligen postat av
Yukno
Lånar tråden lite, jag pluggar till IT och funderar på välja Säkerhet de sista två åren på utbildningen. Men kan knappt något inom det just nu, vad rekommenderar du att jag ska lära mig på fritiden?
Vet inte egentligen. Jag har aldrig pluggat varken IT eller Säkerhet. Jag är elektronikingenjör, och halkade in på IT av en slump 1987. Har inte lyckats ta mig loss än. Ett tips kanske är CISSP certifiering. Det kan man gå kurser och tenta. Jag har bara läst böcker på egen hand och tentat.
Säkerhet vid systemutveckling vet jag nästan inget om, det är ett eget område. Utöver det finns det två typer av säkerhetshetsjobb inom IT. IT-säkerhet (teknik) och Informationssäkerhet (icke-teknisk).
Teknisk säkerhet kräver mycket bra IT-tekniska kunskaper. I min erfarenhet (vilket kanske inte är den enda sanningen) så är det bara de bästa IT-teknikerna som klarar det. Man ska förstå tekniken på djupet och i princip vara en hacker själv, och det gissar jag är knepigt att gå en kurs i. De jag träffat som är bra är mycket erfarna IT-tekniker som fokuserat på säkerhetskomponenter och kanske kompletterat med t.ex kurser i forensisk analys m.m. Ingen har kommit direkt från skola.
Informationssäkerhet (mitt område) handlar delvis också om teknik, man måste förstå IT-teknik brett men inte lika djupt. Tyngden ligger på arbetsprocesser, verksamhetsutveckling, kravställning, analys m.m. Jobbet går ut på att utforma system, arbetsprocesser och rutiner så att det sker på ett säkert och effektivt sätt. Att bara förbjuda folk att göra det ena och andra är enkelt (Taliban-säkerhet). Att istället ge användarnas möjlighet att jobba effektivt OCH säkert är en större utmaning. Man måste grundligt förstå vad systemen används till, hur användarna jobbar, vilka krav och utmaningar de har i sina jobb. "Management" kanske man kan sammanfatta det med. Jag vet inte vad det heter egentligen, eller hur man lär sig det. Man måste kunna en del juridik också, det finns ett 50-tal olika lagar som reglerar IT. Allt ifrån PUL som gäller generellt till t.ex Patientdatalagen och andra lagar som reglerar specifika områden.
Ett konkret tips är att lära sig ITIL. Det en en internationell standard för hur man driver IT-verksamhet organiserad i olika processer. Det är väldigft vanligt i svenska IT-avdelningar och mycket användbart. En komplett ITIL - dokumentation tar en hyllmeter i en bokhylla. Man kan gå hur mycket kurser som helst och certifiera sig. Det finns även en definierad Säkerhetsprocess inom ITIL. Den är i sin tur kopplad till ISO-standarden för säker IT (ISO 27 000). Att plugga ITIL eller ISO 27 000 helt teoretiskt tror jag är en utmaning. Men att vara åtminstone grundläggande insatt i dem är nog en stor fördel.