Jag cyklar inte för att visa upp hur stark jag är, utan för att ta mig från punkt a till punkt b. Att cykla elcykel är som att ha medvind åt alla håll, och alla uppförsbackar plattas ut.
Vill man cykla sig stark/slut kan man använda hjälpmotorn för att fortsätta när man annars skulle gett sig. Har man bara krafter kvar för planmark måste man ge upp inför backarna på en vanlig cykel, medan man på elcykel kan pina sig ännu några kilometer/mil.
Om uppgifterna om räckvidd stämmer så tar ju batteriet slut om man är ute en hel dag. Hur trög blir då en tung elcykel i uppförsbackarna?
Jag skulle skämmas att cykla med en elcykel, hur jävla veka är ni
Skäms du för att åka motorcykel, bil eller buss också?
Elcykel är en transportmedel precis som motorcykel, bil eller buss. Fördelen med elcykel är att man inte behöver körkort och kan åka på cykelvägar, den är billigare än bil och man behöver inte passa busstider. Ytterligare fördel är att man inte bli stillastående om "bränslet" d.v.s batteriet ta slut.
Hittade ingen tråd om dessa nya cyklar som säljs på bl.a Biltema.
Jag är nyfiken, är det något att ha?! 9999kr skall dom ha för dessa.
När jag besökte Biltemas varuhus här på Hisingen i Göteborg, så sa expediten att dessa cyklar säljer som smör. Man kan ej köpa dessa i kartong, utan personalen monterar ihop dom, sedan verkar dom försvinna med en gång tydligen.
Batteriet till elcykeln går att plocka loss, så du behöver inte ta med hela cykeln upp i lägenheten för att ladda. Den hörs vara stark också? Eftersom det är en 36 volts.
Saxat från deras hemsida
"Pedalassisterad elcykel av mountainbikemodell med förstärkt aluminiumram.
Batteriet är integrerat i ramen, det ger en bättre viktfördelning och ett sportigare utseende. Dämpning på framgaffeln. Cykeldator med LCD-display, visar bl a hastighet, trip, ODO och tid. Låga driftskostnader, bra prestanda och en enkel, välbeprövad teknik."
Yosemite's egna hemsida verkar inte hålla högsta kvalité: http://www.yosemitebicycle.com/
Vad heter ens modellen? Hittar inget på Biltemas hemsida heller!
Yosemite verkar inte ens vara etablerade, mer än att Biltema har döpt dessa asiatiska cyklar och säljer dom med det namnet. Lite förvirrande måste jag säga.
Elcykeln kan köras i 60 km om förhållandena är:
Fulladdat nytt batteri, omgivningstemp ca 25 °C, normal last, jämn, torr väg,
ingen vind (beroende på hur mycket hjälpkraft som utnyttjas).
Har du några erfarenheter att dela med dig utav ifrån biltema/yosemites cyklar?
Har du kanske fått förmånen att testa, eller kanske äga en?
yosemite, så länge du inte använder cykeln så håller den toppkvalité. Är det någon som kan rapportera in vad som händer med batteriet och cykeln om man kör cykeln varje dag i ur och skur?
Vet inte om jag vandrat med skygglappar för ögonen sedan årsskiftet men jag har inte sett en enda 1kW elcykel hitintills på svenska marknaden. De skulle ju släppas vid årsskiftet för sju månader sedan. Vart tog dom vägen?
Vet inte om jag vandrat med skygglappar för ögonen sedan årsskiftet men jag har inte sett en enda 1kW elcykel hitintills på svenska marknaden. De skulle ju släppas vid årsskiftet för sju månader sedan. Vart tog dom vägen?
Det stämmer, men det låter inte intressant efter som de ska klassas som klass 1 moped med trafikförsäkring mm då kan lika gärna skaffa en EU moppe.
cyklade lite med den nu och är helt nöjd ser fram emot att använda den till jobbet imorgon och många morgnar framöver. Blev också lite sugen på att trimma den lite och ska kika lite mer på det. förväntar mig såklart inget mirakel för den är ju som sagt byggd för att klara 25km men hade ju varit nice att ändå få lite fart när man är uppe i 30 så man kan hålla den farten.