2016-06-10, 18:51
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Är den laglig?

Det är väl ett frågetecken i Sverige, dock går den inte fortare än 32 km/h, vilket är en rätt normal hastighet för en analog cykel/cyklist i mitt tycke.

Denna länken tycks påvisa att det bör vara okej med starkare motor än 250 watt år 2016 i Sverige: http://www.nyteknik.se/fordon/elcykel-stark-som-moped-okej-fran-nyar-6344088
Senast redigerad av Nibiruan 2016-06-10 kl. 18:57.
Citera
2016-06-10, 21:13
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiruan
Det är väl ett frågetecken i Sverige, dock går den inte fortare än 32 km/h, vilket är en rätt normal hastighet för en analog cykel/cyklist i mitt tycke.

Denna länken tycks påvisa att det bör vara okej med starkare motor än 250 watt år 2016 i Sverige: http://www.nyteknik.se/fordon/elcykel-stark-som-moped-okej-fran-nyar-6344088

Nu när jag läser mer noggrant på indiegogo sidan så står det ju att EU får en cykel med 250 w motor istället vilket innebär att den räknas som cykel här i Sverige (inget förarbevis lr trafikförsäkring behövs då heller), så speccen är rätt likvärdig på denna cykel och el-cykeln från Yosemite som biltema vill ha 9999:- för, stora skillnaden är vikten (17,3 kg mot 25 kg) och singlespeed mot 7-växlar samt 8700 mah mot 8800 mah batteri.
Citera
2016-06-10, 21:30
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiruan
Nu när jag läser mer noggrant på indiegogo sidan så står det ju att EU får en cykel med 250 w motor istället vilket innebär att den räknas som cykel här i Sverige (inget förarbevis lr trafikförsäkring behövs då heller), så speccen är rätt likvärdig på denna cykel och el-cykeln från Yosemite som biltema vill ha 9999:- för, stora skillnaden är vikten (17,3 kg mot 25 kg) och singlespeed mot 7-växlar samt 8700 mah mot 8800 mah batteri.
Och Sondorn är ful som stryk, varför täcka upp ramen liksom? Sen kostar Sondorn för international shipping $644(+5500:-) plus frakt($247 - ca 2000:-), då är inte prisskillnaden så stor att man köper en cykel från USA, dom har ju aldrig haft en susning vad driftsäkerhet eller kvalitet är.
Citera
2016-06-11, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Inte om du behöver bromsa plötsligt och snabbt!
Haha vad för skitcyklar är det du använder!
Så du menar att skivbromsarna på en cykel inte klara av hastiga inbromsningar i farter över 25 km/h?
Det stämmer iaf inte på min cykel.
Citera
2016-06-11, 11:58
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Den ser häftig ut. Hur långt räcker batteriet i kalla verkligheten?

Jag cyklar ca 16km då är det en prick kvar på batteriet. dock är det väldigt backigt där jag bor och motorn får jobba mycket kör alltid på 9:an (Högsta möjliga styrk nivå på motorn).

Jag använder ju bara cykeln för att pendla till och från jobbet. vilket denna cykel passar utmärkt för. Dock skulle jag ha ett intresse av att cykla långt eller i terräng så skulle jag ha lagt mer pengar för att få en bättre cykel.
Senast redigerad av rakarna 2016-06-11 kl. 12:04.
Citera
2016-06-11, 23:31
Medlem
Mattelols avatar
Försök hålla nivån på diskussionerna i tråden grabbar... Går i tankarna att införskaffa en elcykel men har ett par funderingar som någon ägare av en elcykel säkert kan svara på... 1) Elcyklar bör vara rätt attraktiva för cykeltjuvar, hur låser ni fast cykeln? Med flera bygellås? Om ja, var har ni låsen under färden? 2) Hur gör ni med batteriet, det bör väl också vara rätt stöldbegärligt? Tar ni med er det när ni parkerar cykeln? 3) Vilken cykel är mest prisvärd om man kan tänka sig lägga runt 10k?

Tackar i förväg för svar.
Citera
2016-06-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Försök hålla nivån på diskussionerna i tråden grabbar... Går i tankarna att införskaffa en elcykel men har ett par funderingar som någon ägare av en elcykel säkert kan svara på... 1) Elcyklar bör vara rätt attraktiva för cykeltjuvar, hur låser ni fast cykeln? Med flera bygellås? Om ja, var har ni låsen under färden? 2) Hur gör ni med batteriet, det bör väl också vara rätt stöldbegärligt? Tar ni med er det när ni parkerar cykeln? 3) Vilken cykel är mest prisvärd om man kan tänka sig lägga runt 10k?

Tackar i förväg för svar.

1. Godkänt bygellås genom ramen för att låsa fast cykeln i något "stabilt", sen en klass 2 kätting med ett klass 2 lås som jag låser genom bakhjul och ram (och om den räcker även genom något "stabilt". Förvara oftast cykeln i låst förråd på natten.

2. Sitter kvar på cykeln (batteriet fastlåst i ramen).

3. Vet ej, jag beställde från Tyskland för <10 000 som jag iaf är nöjd med efter 2400 km
pratat med de som haft cykeln som denna tråd handlar om och de har också varit nöjda.

"stabilt" = något kraftigt cykelställ/räcke/stolpe eller något annat som inte går att klippa med en bultsax/bryta upp eller att få upp på annat sätt än med en vinkelkap eller en timmes nötande med bågfil.
Citera
2016-07-04, 21:11
Medlem
Har också varit fundersam på denna elcykel från biltema!
Frågat 2 varuhus om feedback om dem, men enligt dem så säljs dem och "alla" är nöjda.Få problem :s

Valet för mig sitter mellan denna och en Giant på 20.000 på kampanj! Finns knappt nåt mer i marknaden att välja ifrån då det gäller MTB.
Så frågan är om det är värt och lägga dubbla, och hur denna cykel från biltema håller?! Det är det jag är mest orolig för. Annars så känns den hyffsad byggd.
Dock bromsarna och stötdämpare är inte så bra i mitt tycke i jämförelse med övriga cyklar jag testat samt äger.

Någon här som har testat denna? Finns fan inget info förutom denna ämne att hitta om den och någon bloggare som skrivit lite om den! Han verkar vara nöjd, men det är enda info om folk som Äger den och inte bara Tror och tycker! 20.000 är ju fan mycket pengar för nån som inte använder den dagligen :S
Citera
2016-07-06, 12:43
Bannlyst
Jag skulle skämmas att cykla med en elcykel, hur jävla veka är ni
Citera
2016-07-06, 17:02
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFemiNaziSlayer
Nja,skämmas skulle jag inte,men cyklar mellan 20-30km/h på en o-växlad,betydligt snabbare med liggcykeln....

Så det skulle ju bara vara för att det är roligt med prylar,som jag skulle skaffa en..
Citera
2016-07-31, 15:31
Medlem
Torshammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arboga-Conny
är det någon risk med att lämna batteriet på laddning över natten?

glömmer ofta att dra ut sladden efter batteriet är fulladdat.

Det ska inte vara någon risk om det inte är nån skräp laddare du använde. Kör bara lap top hemma o har de alltid på laddaren när jag använder de. Laddaren för cykeln brukar stoppa ladda när batteriet har nått 95+% detta för att inte överladda.
Citera
2016-08-01, 10:31
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFemiNaziSlayer
Jag cyklar inte för att visa upp hur stark jag är, utan för att ta mig från punkt a till punkt b. Att cykla elcykel är som att ha medvind åt alla håll, och alla uppförsbackar plattas ut.
Vill man cykla sig stark/slut kan man använda hjälpmotorn för att fortsätta när man annars skulle gett sig. Har man bara krafter kvar för planmark måste man ge upp inför backarna på en vanlig cykel, medan man på elcykel kan pina sig ännu några kilometer/mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in