2016-08-05, 20:12
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Jag brukar lägga alla som är ointressanta i en särskild mapp i mitt outlook. När sedan platsen är tillsatt så tar man alla ansökningar och mailar personerna från " hemlig " i adressfältet. Så slipper de se varandras email adresser. Tar 3 minuter och med ett trevligt följebrev ger det företaget ett mer rejält intryck. Mycket enkelt och i min värld ett bra sätt avsluta deras ansökan. Brukar ha 150 ansökningar per tillfälle så ringa är uteslutet.

Kan tänka mig att man inte kan ringa alla.
Har ni dock en sådan standardmall som ni använder?
Citera
2016-08-05, 21:55
Medlem
EnLitenFryss avatar
Notera att jag bara tycker personligt besked krävs till dem som faktiskt fått komma på intervju. Att maila in CV och sen få ett standardsvar är inga konstigheter. Inget svar alls är inte snyggt men inte hela världen, får man 300 ansökningar på ett jobb kan det vara besvärligt att maila alla som inte fick det.
Citera
2016-08-05, 21:55
Medlem
Tilteds avatar
Att inte få besked när man inte ens blir kallad till intervju känns inte så farligt. De kan ju fått flera hundra sökande och kan inte maila alla. Detta har jag full förståelse för.

Däremot har jag också varit med om att bli kallad till intervju utan att få besked. Mailade dem någon vecka efter intervjun, tackade för samtalet och frågade lite hur det gick i anställningsprocessen. De svarade då att de ville intervjua ytterligare en kandidat innan de kunde återkomma med besked. Väntar flera år senare på detta besked, men får anta att de föredrog någon annan sökande.

Tycker det är fruktansvärt dåligt att inte skicka ett "vi har valt en annan sökande" mail när man ändå varit där på intervju. Vi kan max ha varit 3-4 personer som varit aktuella för tjänsten. Kommer inte söka mer jobb hos den arbetsgivaren efter detta.
Citera
2016-08-05, 22:00
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Dock vet jag av erfarenhet att om besked utlovas inom 1-2 veckor så är man över huvudtaget inte förstahandsvalet eller ens tvåa. Om det inte är en hög chefsbefattning eller dyl så brukar man utlovas besked för kompletterande intervju inom tre dagar typ.

Min erfarenhet skiljer sig från din.

Jag upplever att arbetsgivare ofta säger besked inom 1-2v till alla sökande som fått komma på intervju, sen bestämmer de sig för den de vill ha ganska omgående och ringer den personen inom 1-3 dagar. Om personen tackar ja, får de en kråka på kontraktet asap och meddelar sedan övriga sökande inom 1-2v (förhoppningsvis). Anledningen till 1-2v är för att ha marginaler ifall förstavalet säger nej, eller ifall beslut ska gå via högre chefer (godkänna löneanspråk osv).

Men generellt, arbetsgivare hugger snabbt på den de vill ha. Åtminstone i privata sektorn. Att gå omkring och hoppas på positivt besked sista dagen av tidsfristen man fått är naivt.
Citera
2016-08-05, 22:14
Medlem
Har själv varit med om samma sak, varit på intervju eller via telefon och sedan hör man inte av dem. Jävligt oprofessionellt att sedan inte lämna besked. Men jag gör så här. Söker aldrig jobb igen på företaget och använder mig inte heller av deras tjänster eller varor!
Citera
2016-08-05, 22:23
Medlem
Jag var en av 5 som var kallad till en intervju på en tjänst. Det var en rätt personlig intervju där det kändes att vi klickade och att jag var högintressant. Det var ord som att jag var precis den profilen de sökte, både ålder och erfarenhet och jag fick till och med hälsa på alla på kontoret. Även en hel del snack på det privata planet där även chefen bjöd på sig själv. Kändes helt enkelt som det var klart. Gick i undrans tider i dagar som blev till veckor så jag fattade efter ett tag att någon annan fått jobbet.

Sjukt snopet men det kom ett mail efter 3 veckor att tjänsten var tillsatt. Jag undrar fortfarande om jag totalt missuppfattat kemin eller om jag helt enkelt skjutit alldeles för högt över målet angående lönen. Löneanspråket gav jag precis innan vi blev privata och jag blev visad runt. Så vettefan ändå. Kanske fick han nej från högre chef. Men i DET läget tyckte jag i alla fall man kunde fått ett samtal. Sjukt dåligt. Kommer aldrig söka jobb där igen. Liten ort och relativt sett unik tjänst på orten vilket gör det än mer konstigt. Vi kommer garanterat mötas på ICA inom ett par månader liksom..
Senast redigerad av tdeimos 2016-08-05 kl. 22:32.
Citera
2016-08-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Varsågod Ibland önskar jag att folk bara sökte jobb de verkligen vill ha. Förstår inte poängen med att söka jobb man inte ens är intresserad av. Förstår att arbetsförmedlingen trycker på, men sök bara sådana jobb som du kan tänka dig att jobba med.

Kruxet är att om du som arbetssökande går på a-kassa finns det ett visst krav på dig att du måste söka x antal arbeten...för att behålla din a-kassa. Alltså måste du söka jobb du inte vill ha för att kunna fylla i aktivitetsrapporten.

Sen att det drabbar dig i ditt jobb ...det existerar inte i den arbetssökandes ögon eller i regelfattarnas ögon. Där handlar det om att få behålla sin a-kassa o att bevisa för regelfattarna att den arbetssökande är aktiv i sin sökning av arbeten.
Citera
2016-08-05, 23:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Varsågod Ibland önskar jag att folk bara sökte jobb de verkligen vill ha. Förstår inte poängen med att söka jobb man inte ens är intresserad av. Förstår att arbetsförmedlingen trycker på, men sök bara sådana jobb som du kan tänka dig att jobba med. En del människor stänger av sina mobiler eller skickar inte ens med ett nummer dit man kan kontakta dem o sen skriver de "jag vill jätte gärna jobba för er" jomen visst.
Orsaken till att många söker jobb de inte vill ha, är för att de inte vet om de är intresserade av dem eller ej när de söker. Orsaken till det? Att jobbannonserna är så otydliga. Rekryterings- och bemanningsföretag återanvänder sina standardformuleringar från tidigare annonser och skriver nästintill likadant fast jobben skiljer sig åt en hel del. Det vet dom arbetssökande om och söker därför allt som kanske kan tänkas visa sig intressant.

Vill du få ner antalet ointressanta sökande och få ner antalet ointresserade sökande, skriv tydligare jobbannonser.
Citera
2016-08-05, 23:46
Medlem
Prodelins avatar
Jag jobbar inom en bransch där det är vår marknad så det är extremt viktigt arbetsgivaren eller rekryteraren sköter sitt jobb, har ofta tackat nej till fortsatt dialog med hänvisning att de inte skött det hela professionellt.

Hela arbetsmarknaden har ju gått mot arbetstagaren då det är extremt svårt få tag på kompetent personal idag, då är det av stor vikt rekryterare sköter sina åtaganden på ett bra sätt för annars sticker ju kandidaten och väljer ett annat företag.

Man pratar mycket idag om kandidatupplevelse då man vill ha en god relation med dom som sökt jobb och att det är återkommande, samtidigt så ligger ju inte makten idag hos arbetsgivaren som för 7-8 år sedan, man vet att seriösa kandidater har höga krav och med den konkurrens det är inom rekrytering gäller det man brandar sig väl, har man några rekryterare som inte återkopplar till sökanden sprids ryktet ganska fort.
Senast redigerad av Prodelin 2016-08-05 kl. 23:49.
Citera
2016-08-05, 23:50
Medlem
Hamstrutss avatar
Ni som är arbetsgivare, det skadar liksom inte att skicka ett sketet mass mail till de sökande som inte fick jobbet med tack men tyvärr fuck off eller liknande.

Är inte så jävla svårt, gör att man kan gå vidare istället för att knata runt och fundera.

En gång hörde de av sig tre veckor efter intervjun och frågade om jag var intresserad av jobbet, tackade nej då jag fått ett bättre och antog att de gått vidare med någon annan.
Citera
2016-08-05, 23:52
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys

Men generellt, arbetsgivare hugger snabbt på den de vill ha. Åtminstone i privata sektorn. Att gå omkring och hoppas på positivt besked sista dagen av tidsfristen man fått är naivt.

Jo så är det, vill företaget anställa en så går det ofta extremt fort, inom 2 veckor oftast.
Citera
2016-08-05, 23:58
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Orsaken till att många söker jobb de inte vill ha, är för att de inte vet om de är intresserade av dem eller ej när de söker. Orsaken till det? Att jobbannonserna är så otydliga. Rekryterings- och bemanningsföretag återanvänder sina standardformuleringar från tidigare annonser och skriver nästintill likadant fast jobben skiljer sig åt en hel del. Det vet dom arbetssökande om och söker därför allt som kanske kan tänkas visa sig intressant.

Vill du få ner antalet ointressanta sökande och få ner antalet ointresserade sökande, skriv tydligare jobbannonser.

Nej, det är extremt tydligt vad vi söker i våra annonser. Kan man läsa går det inte att missförstå. Jag berättar även det per telefon när jag ringer upp.

Angående att man "måste" söka ett visst antal jobb. Jag upplevde aldrig själv att arbetsförmedlingen ifrågasatte mig, utan jag fick veta att antalet var inte det viktiga och arbetsförmedlingen kollar nästan aldrig upp vilka jobb man sökt. Det är inga problem att bara söka sådana jobb man vill ha (förutsatt att man inte bara vill söka jobb som skådespelare eller modell).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in