2016-08-06, 00:23
Medlem
Jag har också arbetat med rekrytering och självklart ringde vi alla som vi nekade som vi hade träffat, även om vi i vissa fall fick jaga dom. Allt annat är oseriöst och ger ett dåligt intryck. Även om vi nekade folk så ville vi att de skulle ha fått ett bra intryck av oss och inte börjar prata illa om oss. Sen även om vi nekade dom så är de faktiskt inte helt ointressanta eftersom de fick komma på en intervju och det kan absolut finnas en möjlighet att dom kan bli aktuella senare, kanske till en annan tjänst.

Nu var det inget rekryteringsföretag jag arbetade på utan vi rekryterade personal till oss själva. Kanske är det skillnad då, jag har alltid fått känslan av att rekryteringsföretag tillhör en slaskbransch och är lite mindre seriösa än andra företag. Jag menar, har man inte ens tid att ringa till dom som inte gick vidare så måste personalen vara sönderstressad. Kan inte tänka mig att man gör ett bra arbete då.
Citera
2016-08-06, 14:31
Medlem
Min erfarenhet har varit enbart negativ med rekrytering/bemanning. Senaste gången jag var arbetslös kallades jag på ett tiotal intervjuer under en tvåveckorsperiod. De arbetsgivarna som skötte sin egen rekrytering hörde av sig inom 1-3 dagar medans jag fortfarande inte fått svar från någon av de externa rekryterarna.
Citera
2016-08-06, 19:20
Medlem
Askenars avatar
Jag sökte ett jobb inom kärnkraftbranschen i Nyköping.

Intervjun var i mitten av april, jag fick negativt besked I JULI!!! Visserligen från intervjuaren (?) men jag hade kontakt med de direkt efter intervjun och fick höra gång på gång att de hade många sökanden och inte var färdiga. Vafan liksom.
Citera
2016-08-06, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Angående att man "måste" söka ett visst antal jobb. Jag upplevde aldrig själv att arbetsförmedlingen ifrågasatte mig, utan jag fick veta att antalet var inte det viktiga och arbetsförmedlingen kollar nästan aldrig upp vilka jobb man sökt. Det är inga problem att bara söka sådana jobb man vill ha (förutsatt att man inte bara vill söka jobb som skådespelare eller modell).

Det tycks vara så att det beror mkt på hur din handläggare prioriterar sina arbetsuppgifter. Det ingår i handläggarens arbetsuppgifter att kontrollera antal söka jobb och vid för lågt antal sökta ska det rapporteras o lämnas ut varningar (som i slutändan kan innebära förlust av a-kassa).
Citera
2016-08-07, 00:08
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squie
Det tycks vara så att det beror mkt på hur din handläggare prioriterar sina arbetsuppgifter. Det ingår i handläggarens arbetsuppgifter att kontrollera antal söka jobb och vid för lågt antal sökta ska det rapporteras o lämnas ut varningar (som i slutändan kan innebära förlust av a-kassa).

Ja en del säger sådär. Dock sa min handläggare och andra på arbetsförmedlingen till mig när jag sökte jobb att jag inte behövde oroa mig för det där utan det är mer om man bara söker typ fem jobb per månad som de skulle tipsa om att söka fler. Så jag sökte inga jobb jag inte kunde tänka mig att jobba med.
Citera
2016-08-07, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ja en del säger sådär. Dock sa min handläggare och andra på arbetsförmedlingen till mig när jag sökte jobb att jag inte behövde oroa mig för det där utan det är mer om man bara söker typ fem jobb per månad som de skulle tipsa om att söka fler. Så jag sökte inga jobb jag inte kunde tänka mig att jobba med.

Ah. I see. Vet människor som fått mer höra skräckvarianten med förtäckta hot om inte x antal arbeten söks. Så det är väl som alltid...vi får olika information.
Citera
2026-07-11, 13:00
Medlem
Skriver under på det här till 100%. Har själv suttit i exakt samma sits — intervju, "du hör av oss inom två veckor", sen bara tomrum. Det värsta är osäkerheten, inte avslaget i sig. Man vet inte om man ska följa upp, vänta, eller om det redan är kört och man bara inte fått veta.

Det som förvånar mig mest när jag läser bombaccis inlägg är att det uppenbarligen finns rekryterare som faktiskt tycker att det är för betungande att skicka ett nej-mail. Det tar ju bokstavligen någon minut per person om man redan har mallen klar. Känns mer som prioritering än tidsbrist.

Efter ett halvår av att själv föra anteckningar i ett Excel-ark över alla ansökningar (vem jag sökt hos, när, om jag hört något) började jag fundera på om det inte borde gå att se mönster här — vissa företag svarar alltid, andra aldrig, oavsett bransch. Blev så pass provocerad av det att jag faktiskt börjat bygga ett litet verktyg för det (Svarstid.se heter det) som håller koll på just det åt en. Mest för egen del i början, men kul om det kan hjälpa fler som känner igen sig i den här tråden.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in