2016-08-05, 16:54
Medlem
Jag var på en intervju på en firma för ca 10 år sen. Allt gick bra och dom skulle höra av sig inom 14 dagar. Jag väntar fortfarande. Lite dålig stil kan man tycka

Det roliga är att rekryteraren och min tilltänkta chef jobbar på min arbetsplats numera. Jag springer på honom lite då och då, och nån gång ska jag fråga när han tänker höra av sig...

Den gången jag sökte jobb var det mest på skoj för att se om man fortfarande hade chansen. Trivdes bra där jag var och hade egentligen inga planer på att sluta. (Är kvar fortfarande alltså)
Citera
2016-08-05, 16:56
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Som jag skrev i TS - får man inte tag i människan får man skriva sms/mail eller lämna telefonsvarar-besked. Det ska inte ta mer än max 10 minuter. Självklart är ett samtal att föredra men är arbetssökanden vettig förstår de att en arbetsgivare inte kan lägga särskilt mycket tid på att ge ett negativt besked. Är de vettiga uppskattar de att ni åtminstone ger besked.

Mina egna teorier till varför arbetsgivare inte ger besked:

1. bortkastad tid. Gynnar inte företaget, andra arbetsuppgifter är viktigare.

Här biter man sig själv tyvärr i svansen tycker jag. Att inte höra av sig är oproffsigt och det reflekterar negativt på företaget och dig själv. Har man inte ens sådan ordning att man hör av sig, hur kassa är man i övrigt då? Som någon skrev, gäller att ha ett nätverk av kandidater. Helt plötsligt dyker behovet upp. Om man då betedde sig som ett pucko, då kanske personen inte är intresserad. Eller att en annan person hört negativt om ert företag och väljer att inte söka jobbet.

Sen kan det vara så att era vägar korsas på nytt. Har faktiskt varit med om att en gammal arbetsgivare försökt få mitt ftg som kund. Då har de uppförsbacke direkt pga tidigare beteende.

Men det största skälet till att arbetsgivare inte hör av sig tror jag är:

2. Obekvämt samtal. Att ringa någon och ge negativt besked kan vara jobbigt som fan. Nästan som att göra slut med någon man dejtat ett par gånger. Folk vågar inte, känner sig obekväma, och skippar helt enkelt samtalet. Problemet "löst".

Har själv gjort det samtalet några gånger. Har några tips: gå rakt på sak. Låt inte den sökande tro att det finns en chans, utan direkt efter "hej" sätter man in stöten. Alla jag pratat med har självklart blivit besvikna, men det har aldrig blivit bråk eller tjafs.

Jo jag skrev redan det i mitt första svar. Har ju själv sökt jobb o har helt klart förståelse att man mailar istället. Däremot kunde jag störa mig ibland på hur rekryteraren formulerade sig, tex att de använder utropstecken eller skriver att tjänsten är tillsatt! Som om man skulle ha sökt jobbet för sent.

De jag tackar nej till kommer nog inte vara aktuella i framtiden och det kommer hela tiden nya sökande. Däremot behandlar jag alla schysst och det är många som skriver det senare att de känt sig bra behandlade. Det handlar mer om att jag respekterar dem som söker jobbet än att jag tänker strategiskt.

Arbetsmarknaden är vunnen för arbetsgivaren och de som tror att de besitter någon unik kompetens biter sig själva ofta i svansen. För varje sökande som krånglar kommer det sedan in tio nya kandidater.

Nu när jag varit med på båda sidorna så har jag fått en större förståelse och inser hur dåliga vissa är på att söka jobb. De skickar inte med telefonnummer, skickar inte med cv eller personligt brev, de svarar inte på mail eller telefonsamtal.

De har fjortisattityder, de klär sig illa etc. Vi kommer givetvis inte ändra våra rutiner utan kommer fortsätta på samma inslagna väg. Däremot är jag lite stolt över att kunna ge besked ganska fort. Hos andra jag sökt jobb har jag fått svar två-tre månader efter att jag sökte jobbet. Det är mer pinsamt för arbetsgivaren att inte kunna svara snabbare än så.

Det är både kul och frustrerande att jobba med rekrytering.
Citera
2016-08-05, 17:06
Medlem
Heauxms avatar
Ja jag har varit med om det nästan varje gång. Jag har sökt ca 250 jobb n senare 6 månaderna. Av alla de ansökningarna har jag fått ett negator besked c 10 gånger.

Otroligt vidrigt när arbetsgivare inte ger en besked trots att dem lovat det. Det har lett till att jag tackat nej till arbeten, eftersom det har sett ut så att jag skylle få en anställning. Många gånger.
Citera
2016-08-05, 17:07
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jo jag skrev redan det i mitt första svar. Har ju själv sökt jobb o har helt klart förståelse att man mailar istället. Däremot kunde jag störa mig ibland på hur rekryteraren formulerade sig, tex att de använder utropstecken eller skriver att tjänsten är tillsatt! Som om man skulle ha sökt jobbet för sent.

De jag tackar nej till kommer nog inte vara aktuella i framtiden och det kommer hela tiden nya sökande. Däremot behandlar jag alla schysst och det är många som skriver det senare att de känt sig bra behandlade. Det handlar mer om att jag respekterar dem som söker jobbet än att jag tänker strategiskt.

Arbetsmarknaden är vunnen för arbetsgivaren och de som tror att de besitter någon unik kompetens biter sig själva ofta i svansen. För varje sökande som krånglar kommer det sedan in tio nya kandidater.

Nu när jag varit med på båda sidorna så har jag fått en större förståelse och inser hur dåliga vissa är på att söka jobb. De skickar inte med telefonnummer, skickar inte med cv eller personligt brev, de svarar inte på mail eller telefonsamtal.

De har fjortisattityder, de klär sig illa etc. Vi kommer givetvis inte ändra våra rutiner utan kommer fortsätta på samma inslagna väg. Däremot är jag lite stolt över att kunna ge besked ganska fort. Hos andra jag sökt jobb har jag fått svar två-tre månader efter att jag sökte jobbet. Det är mer pinsamt för arbetsgivaren att inte kunna svara snabbare än så.

Det är både kul och frustrerande att jobba med rekrytering.

Jag håller med om att många arbetssökande är oproffsiga de med, man undrar hur de blivit uppfostrade. Men det kan man som rekryterare inte påverka, man kan däremot se till att hålla rent framför egen dörr. Gör din del. Nu verkar ju du göra det utifrån det du skriver, menar generellt.

Sedan - även om jag håller med om att arbetsgivaren sitter med trumf på hand på arbetsmarknaden, är det förbluffande många företag som inte fattar att en intervju går åt båda hållen. Det är inte bara arbetstagaren som ska sälja sig själv, det är företaget med. Vissa arbetsgivare är så arroganta att de skiter i vilket intryck de lämnar, det är som om de tror att arbetstagaren kommer ta jobbet oavsett vad.
Citera
2016-08-05, 18:17
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Jag jobbar själv som rekryterare och kan hålla med dig till en viss grad. Jag skickar alltid ett "nej tack" till dem som jag har intervjuat och som inte gått vidare. Däremot så kan jag såklart inte ta ansvar för om mailet kommer till skräpboxen.

Att ringa varje person finns det ingen möjlighet till. Många arbetssökande som man får jaga rent av. Rekryterar visserligen inte till något jätte populärt yrke men det är frustrerande att ringa fyra-fem gånger och personen inte bemödar sig med att svara.

En del har sagt "jag svarar inte på okända nummer" men tja, vill de ha jobbet bör de svara på telefonsamtalet. Att behöva börja jaga folk jag bara vill lämna ett nej tack besked skulle kosta allt för mycket energi och tid.

Intressant inlägg, jag hade på mig en känsla om att det handlade om att det är många sökanden till en tjänst. Har man 150 sökanden så har man inte tid eller möjlighet att ringa alla personligen, och meddela att dom inte har gått vidare i rekryteringsprocessen.
Citera
2016-08-05, 18:20
Medlem
Elementarts avatar
Det är riktigt dåligt, men detta verkar bli allt vanligare vad jag har märkt. Jag har till o med varit med om företag som inte ens skickar en bekräftelse på att de har tagit emot ens ansökan.
Citera
2016-08-05, 18:22
Medlem
Det blir bättre ju mer kvalificerade tjänster man söker men man måste komma förvånansvärt högt upp för att det skall fungera bra.

På ingångsjobb med hög omsättning kan jag förstå att man inte medelar folk att de inte kallats till interjvu (även om seriösa företag med en webtjänst skickar ett schablonmail till alla som ej kallats) samt att man medelar folk per mail om man haft mer än 5 på intervju och de ej fått jobbet.

Men alla andra jobb är det faktiskt extremt pinsamt från rekryteraren om man inte medelar per mail att sökanden ej kallats och efter intervju försöker ringa och sedan medelar per mail/intervju om man ej får svar.

Jag skiter i om rekryteraren tycker det är jobbigt, vill man vara ett seriöst företag med hög standard så ger man ALLA de besked man utlovat. Punkt.
Citera
2016-08-05, 18:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Varsågod Ibland önskar jag att folk bara sökte jobb de verkligen vill ha. Förstår inte poängen med att söka jobb man inte ens är intresserad av. Förstår att arbetsförmedlingen trycker på, men sök bara sådana jobb som du kan tänka dig att jobba med. En del människor stänger av sina mobiler eller skickar inte ens med ett nummer dit man kan kontakta dem o sen skriver de "jag vill jätte gärna jobba för er" jomen visst.

Min sambo arbetar på en arbetsplats där det inte går att ringa henne direkt på hennes telefonnummer under arbetstid. Många arbetsplatser ger inte möjlighet för arbetstagarna att svara på samtal under arbetid, utan det får tas vid raster och därför är det viktigt att man lämnar besked till telefonsvararen.

En rekryterare borde också skicka meddelanden via linkedin om det är en seriös rekryteringsfirma och den sökande har en aktiv linkedin-profil.

Dock vet jag av erfarenhet att om besked utlovas inom 1-2 veckor så är man över huvudtaget inte förstahandsvalet eller ens tvåa. Om det inte är en hög chefsbefattning eller dyl så brukar man utlovas besked för kompletterande intervju inom tre dagar typ.
Citera
2016-08-05, 18:36
Medlem
Blommor och chokladask borde de allt kunna skicka till dem som får nobben.
Citera
2016-08-05, 19:32
Medlem
elgecys avatar
Att få ett negativt besked över telefon är kanske lite för mycket begärt i dagens arbetsliv, men ett via mail tycker jag absolut man borde få. Men har precis som du investerat tid och energi på intervjuer (som jag dessutom känt gått skitbra och under intervjun nästan blivit lovad jobbet) för att sedan inte höra ett pip efter.. Nå väl, life goes on.
Citera
2016-08-05, 19:56
Medlem
Har aldrig fått ett personligt "nej". Massutskick några månader senare har jag dock fått.

Har också lagt märke till att diverse rekryterare ringer oanmält och vill "ställa några frågor". Dessa samtal kan ta över 10 minuter. De verkar inte ens bry sig om att fråga om man har tid.
Citera
2016-08-05, 19:57
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Intressant inlägg, jag hade på mig en känsla om att det handlade om att det är många sökanden till en tjänst. Har man 150 sökanden så har man inte tid eller möjlighet att ringa alla personligen, och meddela att dom inte har gått vidare i rekryteringsprocessen.

Jag brukar lägga alla som är ointressanta i en särskild mapp i mitt outlook. När sedan platsen är tillsatt så tar man alla ansökningar och mailar personerna från " hemlig " i adressfältet. Så slipper de se varandras email adresser. Tar 3 minuter och med ett trevligt följebrev ger det företaget ett mer rejält intryck. Mycket enkelt och i min värld ett bra sätt avsluta deras ansökan. Brukar ha 150 ansökningar per tillfälle så ringa är uteslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in