Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Som jag skrev i TS - får man inte tag i människan får man skriva sms/mail eller lämna telefonsvarar-besked. Det ska inte ta mer än max 10 minuter. Självklart är ett samtal att föredra men är arbetssökanden vettig förstår de att en arbetsgivare inte kan lägga särskilt mycket tid på att ge ett negativt besked. Är de vettiga uppskattar de att ni åtminstone ger besked.
Mina egna teorier till varför arbetsgivare inte ger besked:
1. bortkastad tid. Gynnar inte företaget, andra arbetsuppgifter är viktigare.
Här biter man sig själv tyvärr i svansen tycker jag. Att inte höra av sig är oproffsigt och det reflekterar negativt på företaget och dig själv. Har man inte ens sådan ordning att man hör av sig, hur kassa är man i övrigt då? Som någon skrev, gäller att ha ett nätverk av kandidater. Helt plötsligt dyker behovet upp. Om man då betedde sig som ett pucko, då kanske personen inte är intresserad. Eller att en annan person hört negativt om ert företag och väljer att inte söka jobbet.
Sen kan det vara så att era vägar korsas på nytt. Har faktiskt varit med om att en gammal arbetsgivare försökt få mitt ftg som kund. Då har de uppförsbacke direkt pga tidigare beteende.
Men det största skälet till att arbetsgivare inte hör av sig tror jag är:
2. Obekvämt samtal. Att ringa någon och ge negativt besked kan vara jobbigt som fan. Nästan som att göra slut med någon man dejtat ett par gånger. Folk vågar inte, känner sig obekväma, och skippar helt enkelt samtalet. Problemet "löst".
Har själv gjort det samtalet några gånger. Har några tips: gå rakt på sak. Låt inte den sökande tro att det finns en chans, utan direkt efter "hej" sätter man in stöten. Alla jag pratat med har självklart blivit besvikna, men det har aldrig blivit bråk eller tjafs.
Jo jag skrev redan det i mitt första svar. Har ju själv sökt jobb o har helt klart förståelse att man mailar istället. Däremot kunde jag störa mig ibland på hur rekryteraren formulerade sig, tex att de använder utropstecken eller skriver att tjänsten är tillsatt! Som om man skulle ha sökt jobbet för sent.
De jag tackar nej till kommer nog inte vara aktuella i framtiden och det kommer hela tiden nya sökande. Däremot behandlar jag alla schysst och det är många som skriver det senare att de känt sig bra behandlade. Det handlar mer om att jag respekterar dem som söker jobbet än att jag tänker strategiskt.
Arbetsmarknaden är vunnen för arbetsgivaren och de som tror att de besitter någon unik kompetens biter sig själva ofta i svansen. För varje sökande som krånglar kommer det sedan in tio nya kandidater.
Nu när jag varit med på båda sidorna så har jag fått en större förståelse och inser hur dåliga vissa är på att söka jobb. De skickar inte med telefonnummer, skickar inte med cv eller personligt brev, de svarar inte på mail eller telefonsamtal.
De har fjortisattityder, de klär sig illa etc. Vi kommer givetvis inte ändra våra rutiner utan kommer fortsätta på samma inslagna väg. Däremot är jag lite stolt över att kunna ge besked ganska fort. Hos andra jag sökt jobb har jag fått svar två-tre månader efter att jag sökte jobbet. Det är mer pinsamt för arbetsgivaren att inte kunna svara snabbare än så.
Det är både kul och frustrerande att jobba med rekrytering.