2016-08-04, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hur snabbt stiger temperaturen, egentligen?
Vi har vant oss vid att varje månad få nyheten om att föregående
månads temperatur var rekordhög.
Så här har det sett ut ett tag:
https://www.ncdc.noaa.gov/monitoring-content/sotc/global/2016/jun/mthlyTempDepartures-201606.png

Kan du visa hur den ser ut utan korrigeringar på grund av random hittepå också?

Du vet ju också att de där temperaturerna inte är orörda mätvärden.

Sen kan du också lägga fram bevisen för att:

1. De är orsakade av människor

2. De visar en utveckling som leder till....?

3. De innebär något negativt öht.

Citat:
Vi vet ju dock att temperaturen inte bara har påverkats av den
globala uppvärmningen som CO2-utsläppen orsakar.

Är du så snäll och lägger fram bevis, eller någon form av observation som öht bekräftar, att co2-utsläpp kan öka temperaturen på jorden. Eller att de orsakar något negativt öht.
Citat:
Vi har juockså de cykliska fluktuationer, upp och ner, som t.ex. ENSO
orsakar. Fram till april 2016 hade ENSO en uppvärmande effekt,

Hur kan en cyklisk variation ha en uppvärmande effekt?
Den måste ju snitta ett medel?

Citat:
men juni 2016 räknas som "ENSO-neutral".

Så den har ett genomsnitt i juni som är neutralt( ), men ett genomsnitt som är stigande( )?
Citat:
Trots detta var juni 2016 en rekordvarm månad, totalt, över land och över hav.

Enligt 100~ish år av temperaturdata med så dålig kvalitet så att man går in och ändrar i datan pga att man har börjat mäta automatiserat istället för med en hink när man mäter havstemperatur?

Citat:
Innebär detta att temperaturen nu stiger så snabbt, som en
följd av de accelererande CO2-utsläppen att den relativt lilla
avkylningsperiod som vi nu har framför oss inte kommer att
märkas i jämförelse med CO-utsläppens stora uppvärmnings-
effekt?

Nej. Det innebär att du är dum i huvudet.
Citera
2016-08-04, 23:47
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Eftersom jag visade din beräkning även med de cp-värden som du anser vara "rätt", så kan du väl förklara varför:

960W/4=240W=240W+149W=390W?

Hur kan 149W SKAPAS i atmosfären?
Alltså. Suck. Vad har du i tråden att göra om du inte ens fixar att använda en enkel formel?
Jag har aldrig sagt att 149W skapas. Det absorberas av atmosfären, och åtetstrålas både uppåt och neråt på bekostnad av att mindre strålning från ytan når ut i rymden.

Jag förstår heller inte varför du invänder att jag beskriver vad formerna beskriver?

Varsågod: (0.764*(5.670373*10^-8)*288^4)/2 =149.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-08-04 kl. 23:49.
Citera
2016-08-05, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Alltså. Suck. Vad har du i tråden att göra om du inte ens fixar att använda en enkel formel?
Jag har aldrig sagt att 149W skapas. Det absorberas av atmosfären, och åtetstrålas både uppåt och neråt på bekostnad av att mindre strålning från ytan når ut i rymden.

Du säger att jorden mottar 240W från solen. Solen är det enda som tillför energi till jorden. Sen säger du att det uppstår 149W till i atmosfären, eller hur?

Det är samma sak som att 149W SKAPAS i atmosfären. Din religiösa tönt.

Citat:
Jag förstår heller inte varför du invänder att jag beskriver vad formerna beskriver?

Då gör vi en heat transfer ekvation av detta:

Jordytan:390W
Atmosfären:149W

Q= σ(288^4-222,5^4)=390W-149W=240W

Det är helt solklart varför jag invänder. Du säger att atmosfären tillför värme till jordytan, alla beräkningar som kan göras med formler för värmetransfer visar att jordytan tillför 240W TILL atmosfären och att atmosfären KYLER ytan med 240W.

Jordytan håller en temperatur på 288K. Det KRÄVER 390W/m^2. Du påstår att jordytan får endast 240W från solen.

Varifrån kommer resten av energin?

SKAPAS DEN I ATMOSFÄREN?

(Det är väldigt kul att se hur denna frågeställning kvarstår efter varje inlägg du gör. Jag tror att alla läsare i tråden tycker detsamma. Vi suckar inte som du gör, vi skrattar för du har byxorna nere vid knäna, pissråtta.)
Citera
2016-08-05, 00:04
Medlem
Citat:

Varsågod, sätt in dina siffror i en beräkning av hur solen tillför energi till jorden och hur atmosfären skapar energi.
Citera
2016-08-05, 00:05
Medlem
Citat:

Dessutom, hur kan atmosfären hålla 149W som ett resultat av 288K^4 när du säger att jordytan endast mottar 255K^4?

Det är ju sjukt?
Citera
2016-08-05, 00:26
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Varsågod, sätt in dina siffror i en beräkning av hur solen tillför energi till jorden och hur atmosfären skapar energi.
Hur atmosfären absorberar och remitterar 149W är ju precis vad jag visat. Solen tillför energi till jorden genom att stråla nära den ideala svartkroppen. Sigma*T^4. Den totala effekten som solen strålar blir detta multiplicerat med solens totala area = Sigma*T^4 *4pi*rs^2, där rs är solens radie.
Effekten får lägre densitet ju längre från solen något befinner sig. Om vi kallar avståndet för d så blir effekttätheten sigma*T^4*4pi*rs^2/(4 pi*d^2) = Sigma*T^4*rs^2 /d^2. Detta beskriver effekttätheten per m^2 från ett avstånd 'd' från solen. En sfärisk planet kommer att ta emot strålningen på ytan av en cirkel som är vänd mot solen. Det som planeten mottar blir då totalt:
(sigma*T^4*rs^2 /d^2) * pi*rp^2. (rp= planetens radie) . Om vi delar detta med planetens area får vi i snitt vad planeten mottar per m^2. ( (Sigma*T^4 *rs^2 /d^2) *(pi*rp^2)) /4 rp^2 *pi=(Sigma *T ^4 *rs^2 /d^2) /4. Sedan tillkommer albedo för att avgöra vad planeten absorberar av detta.

Notera att jag har bett dig om detta tidigare herr flyktduktig.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-08-05 kl. 00:47.
Citera
2016-08-05, 00:32
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Dessutom, hur kan atmosfären hålla 149W som ett resultat av 288K^4 när du säger att jordytan endast mottar 255K^4?

Det är ju sjukt?
Jorden mottar energi. En viss mängd under en viss tid. Detta kallas för effekt. Det är vad som transporteras. Temperaturer ger upphov till energi som transporteras, temperaturen i sig transporteras ej. Jordytan mottar det som solen når den med och absorberas + det atmosfären åtetstrålar. Energin som emitteras är proportionell mot temperaturen och temperaturen avgör hur effekten är fördelad i frekvens.

Den strålning som lämnar jordytan och ej absorberas av atmosfären blir SOM SAGT (1-f) sigma Tj^4. Detta plus de 149W som lämnar atmosfären blir det totala till rymden.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-08-05 kl. 00:45.
Citera
2016-08-05, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Metafysik
Du relaterar till metafysik. Jag återkommer till det du länkar till.

Ok, jag mår illa bara jag tänker på din matematik.

[
Citat:
B]Räkna på energiflöden[/b]
Om man vill räkna, och det är naturligtvis en bra idé att räkna,
så måste man först skaffa sig bra värden att använda på några
av de parametrar som ingår i beräkningarna.
Alla beräkningar innehåller förenklingar. Det är OK, så länge
inte förenklingarna ger helt felaktiga resultat.

Du menar som att 240W=390W?

Citat:
Några parametrar
Här är exempel på några parametrar som vi behöver värden på.
– Atmosfärens absorption och reflektion av strålning från solen.
Bra!
Citat:
– Jordens albedo för strålning från solen.
Egentligen emissivitet, men låt gå.
Citat:
– Jordens emissivitet för IR (egentligen för jordens "naturliga" värmestrålning).

Nej, jordens emissivitet. Inget annat. All strålning är termostrålning. Det finns inget i strålningslagarna som säger att det är någon skillnad, bara inom växthusteori. Och det har nästlat sig in i wiki-beskrivningar m.m.
Men albedo är inte något som planck, einstein och boltzmann m.fl. använde. Sambanden är beskrivna att fungera enligt T^4 endast.

Citat:
Jag kanske återkommer med en mer detaljerad och fullständig
kalkyl, baserad på "bättre" värden på dessa och andra parametrar,
men under tiden kan vi se på en enkel (förenklad och delvis felaktig)
beräkning på atmosfärens IR-budget.

Det kommer du inte att återkomma med.
Citat:
Atmosfärens IR-budget
Mot atmosfären från jorden: 238,7 W/m2 (1)

Helt fel. Eftersom jordytan håller 288K så MÅSTE den avge 390W. Annars bryter den mot naturlagarna.

Du säger alltså att jordytan bryter mot naturlagarna. Bra!

Då vet vi att du är religiös.
Citat:
Mot jorden från atmosfären: 91,9 W/m2

Atmosfären håller 255K. Om den strålar i båda riktningarna så avger den 255^4/2=120W.

Så nej, fel även där.

Dessutom är det än viktigare med maxwell-boltzmann distribution i detta läget, den omöjliggör en påverkan från atmosfärens 120W.

https://en.wikipedia.org/wiki/Maxwell%E2%80%93Boltzmann_distribution

Titta noga. Där ser du att endast PEAK-våglängd kan höja temperatur. Anledningen får du läsa dig till.

Citat:
Ut i rymden: 146,7 W/m2 (2)

Varför är då TOA-ut: 130W?

(jag vet, vill bara höra ditt svar)
Citat:
Summa: 238,7 - 91,9 -146,7 < 0,1 W/m2

Så att du lyckas subtrahera bort allt visar varför jordytan får 150W från atmosfären utöver solstrålning?

Citat:
(1) Baserat på 288°K (15°C) och emissiviteten 0,612

Sååå....

Tsi=238W
Atmosfären=147W

238W(TSI)=238W(jordytan)=238W(jordytan)+147W(atmos fären)=385W?

Ser du hur 147W dök upp från ingenstans ur atmosfären?

Ser du hur 147W SKAPADES i atmosfären?

Citat:
Jordens energibudget – Enbart själva klotet
Inkommande solstrålning, ca 1367 W/m2, fördelas över jordens
hela yta (en faktor 0,25), passerar genom atmosfären (en faktor
0,702) och tas delvis upp av jorden (en faktor 0,612).
Detta ger oss:
Tas upp av jorden, från solen: 146,8 W/m2 (3)

Ajajaj, nu säger du att 147W=390W. Det är ännu värre.

Citat:
Tas upp av jorden, från atmosfären: 91,9 W/m2

Så atmosfären är varmare än solen?

Fyfan vad dum i huvudet du är.

Citat:
Avges av jordytan: 238,7 W/m2 (4)

Nya bud igen:

238.7W=390W

Något bättre, men du är fortfarande helt jävla dum i huvudet.

Citat:
Summa: 146,8 + 91,9 - 238,7 = 0

Oj, här tycker du visst att 0=390W. Eller vad menar du?

Jag vill inte veta hur du får fram ett nollsummespel i emitterad strålning. Det är helt oviktigt jämfört med hur du får fram 390W ur 240W.

Det här blir bara roligare och roligare.

Citat:
(3) Baserat på solkonstanten, sfärens yta/cirkelns yta, vad atmosfären
släpper igenom och vad jorden tar upp av det som når jorden.

Solen når ju inte hela sfären och i beräkningen du använder så är både cirkelns och sfärens geometri frånvarande. De har reducerats bort via pi.

Citat:
(4) Baserat på 288°K (15°C) och jordens emissivitet (0,612).

Så har du fortfarande inte visat var de extra 150W kommer ifrån.

Citat:
Trots att de här beräkningarna är förenklade och även
innehåller en del fel, så är dom vida överlägsna de du
länkar till.

Citat:
Joseph E Postma's metafysiska "analys"
Bilden du länkar till har ingen sortangivelse på y-axeln.

Och de spektran du och dina korgossar länkat till har visat solen som jämställd med jorden. Det där spektrat är helt korrekt. Jag har funderat på att rita ett själv för att visa men äntligen fann jag ett som var korrekt.

Citat:
Proportionerna mellan effekttätheten från solen och från
jorden är sådan att den är fel.

Ta fram ett som är rätt då.

Citat:
Den stämmer inte om beräkningen är gjord vid jorden. Den stämmer inte
heller om jordstrålningen beräknas vid jordens yta och
solstrålningen vid solens yta. Den är helt enkelt fel.

Du kan visa samma som trumpetflugan visade då, där han missade att solen visades med 10^6.
Eller vilket som helst som passar dig. Jag är helt trygg med att vad du än tar fram så hjälper det inte dig, för jag kan räkna.
Citat:
Joseph gör några stora fel och några alltför grova förenklingar.
Han bortser från jordytans albedo.

Albedo är växthustrams.

Citat:
Han räknar med att atmosfären avger 2 x 239,7 W/m2 och att den bara
tar emot 239,7 W/m2.

Och vad i detta ger dig rätt?

Citat:
Han anger att detta kan han göra därför att han utgår
från ontologi, en filosofisk gren av metafysiken, något
förenklat.

Japp, men han är väldigt mycket mer kunnig än du.

Citat:
Jag är skeptisk till metafysik, som t.ex.
använts för att motivera skapelseberättelsen trots
att den strider mot vetenskapliga observationer och
resultat.

Det är jag med. Men jag är ännu mer skeptisk till din religion som skapar energi i luft:

240W=390W

Citat:
Jag delar neopositivismens syn på metafysik.
Ayer: "Metafysiska utsagor är meningslösa".

Men ändå så är du inte rädd för att säga:

240W=390W

Sjukt.

Citat:
Joseph har en akademisk grundutbildning i astrofysik.
Det han skriver hänger inte ihop.

Nej, just det. Det här hänger ihop mycket bättre:

240W=390W

Citat:
Det är ologiskt och
förvirrat. Han kan inte räkna. Han förstår inte fysik.
Han kan inte skriva.

Jag vet, tänk om han bara fattade att:

240W=390W

Citat:
Han är kort sagt en värdig representant för alla
klimatförnekare. Astrologer, alkeminster och nu
metafysiker. Vad kommer härnäst?

Och du är en fullvärdig representant för:

240W=390W
Senast redigerad av bottenslam 2016-08-05 kl. 00:47.
Citera
2016-08-05, 01:06
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Och jorden mottar 240W/m^2 och strålar ut 240W/m^2 ×(atmosfär + yta). Ingen energi har alltså skapats.
Citera
2016-08-05, 01:22
Medlem
Citat:
Hur atmosfären absorberar och remitterar 149W är ju precis vad jag visat. Solen tillför energi till jorden genom att stråla nära den ideala svartkroppen. Sigma*T^4.

Alltså 960W/m^2?

Eller står du fast vid att den ger 240W?

Vilket då blir 240W=390W.

Citat:
Den totala effekten som solen strålar blir detta multiplicerat med solens totala area = Sigma*T^4 *4pi*rs^2, där rs är solens radie.

Är du dum i huvudet?

Vi mottar inte energi från solens bortre halva.

Citat:
Effekten får lägre densitet ju längre från solen något befinner sig. Om vi kallar avståndet för d så blir effekttätheten sigma*T^4*4pi*rs^2/(4 pi*d^2) = Sigma*T^4*rs^2 /d^2.

Nej, vi mottar inte strålning från hela solens yta.

Citat:
Detta beskriver effekttätheten per m^2 från ett avstånd 'd' från solen. En sfärisk planet kommer att ta emot strålningen på ytan av en cirkel som är vänd mot solen.

I genomskärning av planeten, och ekvatorn hamnar närmare solen än den cirkeln.

Citat:
Om vi delar detta med planetens area får vi i snitt vad planeten mottar per m^2. ( (Sigma*T^4 *rs^2 /d^2) *(pi*rp^2)) /4 rp^2 *pi=(Sigma *T ^4 *rs^2 /d^2) /4. Sedan tillkommer albedo för att avgöra vad planeten absorberar av detta.

Du vidhåller alltså att solen bestrålar jordytan med 240W/m^2 under bestrålning?

Och att jordytan avger 390W trots att solen ger 240W?

Citat:
Notera att jag har bett dig om detta tidigare herr flyktduktig.

Sluta tramsa pissråttefitta.

Det är du som måste visa hur 240W=390W.

Varför ska jag göra dina uträkningar på religiöst trams när jag har mätdata?

Kolla in översta grafen här, dra lite i den och se vad som händer. Kolla hur stor del av jorden som mottar närmare 1000W/m^2:

www.pveducation.org/pvcdrom/properties-of-sunlight/calculation-of-solar-insolation

Hur står det till med dina 240W/m^2, fittskalle?

Kolla även här:

http://pveducation.org/pvcdrom/2-properties-sunlight/photon-flux

Här ser du vad maxwell-boltzmann gör för skillnad på photonflux. Samt att fotoner har olika energi.

Din teori krackelerar mer och mer desto längre du driver mig att hitta motargument. Det är bara smulor kvar nu och det är du mycket medveten om.

Jag är tacksam för din dumhet för jag lär mig hela tiden nya saker om strålning och universum. Du retarderar längre och längre in i mörkret.
Citera
2016-08-05, 01:32
Medlem
Citat:
Jorden mottar energi. En viss mängd under en viss tid.

Där kom det en sak jag har väntat på att någon av er idioter ska påstå.

Det är realtid. Det står inte kWh. Det står W/m^2. All beräkning av temperatur är realtid, inte över tid.

Citat:
Detta kallas för effekt.

Nej, effekt är inte över tid. Det är W/m^2 vi snackar om här.

Temperatur handlar om fluxdensitet. Det borde du ha uppfattat om du hade läst tillräckligt om strålning.

Citat:
Det är vad som transporteras. Temperaturer ger upphov till energi som transporteras, temperaturen i sig transporteras ej.

Exakt. Temperatur är en siffra som upphöjt till 4 ger fluxdensitet. Temperatur i sig är inte en relevant siffra i sig självt, dess poäng är att den indikerar vilken densitet som flux har genom en yta vid VILKEN TIDPUNKT SOM HELST!

Citat:
Jordytan mottar det som solen når den med och absorberas + det atmosfären åtetstrålar. Energin som emitteras är proportionell mot temperaturen och temperaturen avgör hur effekten är fördelad i frekvens.

En rad med ordbajs som har sitt ursprung i att du inte vet vad fluxdensitet är och hur temperatur relaterar dimensionslöst till fluxdensitet.

Citat:
Den strålning som lämnar jordytan och ej absorberas av atmosfären blir SOM SAGT (1-f) sigma Tj^4. Detta plus de 149W som lämnar atmosfären blir det totala till rymden.

DU VET INTE VAD FLUXDENSITET ÄR.

Jordytan håller en temperatur på 288K. Det KRÄVER 390W/m^2. Du påstår att jordytan endast mottar 240W/m^2 från solen.

SKAPAS DEN I ATMOSFÄREN?
Citera
2016-08-05, 01:36
Medlem
Citat:
Och jorden mottar 240W/m^2 och strålar ut 240W/m^2 ×(atmosfär + yta). Ingen energi har alltså skapats.

Jordytan håller en temperatur på 288K. Det KRÄVER 390W/m^2. Du påstår att jordytan endast mottar 240W/m^2 från solen.

SKAPAS DEN I ATMOSFÄREN?

Här, läs på:

http://www.physics4kids.com/files/thermo_laws.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här