2016-07-19, 23:31
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Vad bra..då vet jag vad du tycker...som OM jag BRYR mig
Jag bryr mig verkligen. Människor med hög moral saknas i det här sketna landet.
Citera
2016-07-19, 23:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Är inte det här fallet lite likt både ikeamorden och yxmannen i Frankrike?
Citera
2016-07-20, 00:22
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Är inte det här fallet lite likt både ikeamorden och yxmannen i Frankrike?
Jag ser fler likheter med Palmemordet i det här fallet. Genom slapphet och flathet går mördaren fri.
Citera
2016-07-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag ser fler likheter med Palmemordet i det här fallet. Genom slapphet och flathet går mördaren fri.

Eller så är det lättare för gärningsmannen att hålla sig undan än vad folk tror. Han kanske inte har någon egentlig koppling till Linköping. I så fall hjälper inte dna-bevisen, eftersom det endast är till någon egentlig nytta om man faktiskt hittar gärningsmannen och kan ta ett prov.

Jag tror att det är någon från södra Sverige, alternativt ett sydligt grannland.
Citera
2016-07-26, 18:37
Medlem
Yinool0401s avatar
Har nagon denna artikel?

Aftonbladet plus.

Dubbelmördaren i Linköping går lös – trots dna-profilen
”Kan handla om en lejd torped utifrån”
Det finns drygt 500 olösta mord i Sverige.
I en ny artikelserie väljer några av landets främsta kriminal- och rättsexperter ut ett av dessa fall som har berört dem extra mycket.
I dag: Thomas Bodström, 54, före detta justitieminister.
En man från Nordeuropa, med mellanblont hår som röker eller snusar.
Det är allt vi vet om den mördare som bestialiskt högg ihjäl Mohammed, 8, och Elisabeth, 56, i Linköping 2004.
Thomas Bodström var Sveriges justitieminister när det hände – och han har aldrig kunnat släppa fallet:
– Det finns väldigt många frågetecken här, säger han.
Citera
2016-07-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Har nagon denna artikel?

Aftonbladet plus.

Dubbelmördaren i Linköping går lös – trots dna-profilen
”Kan handla om en lejd torped utifrån”
Det finns drygt 500 olösta mord i Sverige.
I en ny artikelserie väljer några av landets främsta kriminal- och rättsexperter ut ett av dessa fall som har berört dem extra mycket.
I dag: Thomas Bodström, 54, före detta justitieminister.
En man från Nordeuropa, med mellanblont hår som röker eller snusar.
Det är allt vi vet om den mördare som bestialiskt högg ihjäl Mohammed, 8, och Elisabeth, 56, i Linköping 2004.
Thomas Bodström var Sveriges justitieminister när det hände – och han har aldrig kunnat släppa fallet:
– Det finns väldigt många frågetecken här, säger han.

Jag har läst artikeln. Den tillför inget nytt, utan är mest Thomas Bodströms tankar. Han säger bland annat att när det hände trodde han att det skulle vara löst inom en vecka, då det finns DNA. Hans främsta teori är att mordet var planerat, och att det troligen var ett motiv mot pojkens familj. Han utesluter inte att mördaren bor i Baltikum. Däremot tror han inte på GW:s teori att mördaren är en tonåring, Bodström menar att en så ung GM inte skulle kunna hålla tyst så länge.
Citera
2016-07-26, 23:35
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag har läst artikeln. Den tillför inget nytt, utan är mest Thomas Bodströms tankar. Han säger bland annat att när det hände trodde han att det skulle vara löst inom en vecka, då det finns DNA. Hans främsta teori är att mordet var planerat, och att det troligen var ett motiv mot pojkens familj. Han utesluter inte att mördaren bor i Baltikum. Däremot tror han inte på GW:s teori att mördaren är en tonåring, Bodström menar att en så ung GM inte skulle kunna hålla tyst så länge.
Fallet är invecklat och omfattar - möjligen - även GM:s familj på ett sätt som många inte tänker sig. Ibland krävs en elektriker för att finna alla kopplingar, om jag säger så.

Sverige är inte befriat från korruption och vissa näringar som byggsvängen är ökända. Kriminalvården i Norrköping då ett nytt superfängelse skulle byggas solkades ned av en mutskandal på 40 miljoner kr: man hade struntat i lagen om offentlig upphandling. Fastighetschefen för kriminalvården - som fått sköna slantar i sin ficka - fick tre års fängelse.

I Dubbelmordet i Linköping kan finnas okända kopplingar av liknande art. Säg så här: tjänster och gentjänster, där gentjänsten skyddar mördaren.

Ribban ligger högt när jag är med och hoppar...

Skulle mördaren bo i Baltikum? Bodström läser kiosklitteratur o dåliga deckare
Senast redigerad av MossTrums 2016-07-26 kl. 23:42.
Citera
2016-07-27, 00:17
Medlem
Citat:

Ifall mördaren bor i Baltikum så är han förmodligen inte balt. Då skulle förmodligen Dna-profilen varit annorlunda. Med nordeuropé får man nog tänka "de germanska länderna".
Citera
2016-07-27, 01:01
Medlem
Citat:
Fallet är invecklat och omfattar - möjligen - även GM:s familj på ett sätt som många inte tänker sig. Ibland krävs en elektriker för att finna alla kopplingar, om jag säger så.

Sverige är inte befriat från korruption och vissa näringar som byggsvängen är ökända. Kriminalvården i Norrköping då ett nytt superfängelse skulle byggas solkades ned av en mutskandal på 40 miljoner kr: man hade struntat i lagen om offentlig upphandling. Fastighetschefen för kriminalvården - som fått sköna slantar i sin ficka - fick tre års fängelse.

I Dubbelmordet i Linköping kan finnas okända kopplingar av liknande art. Säg så här: tjänster och gentjänster, där gentjänsten skyddar mördaren.

Ribban ligger högt när jag är med och hoppar...

Utan att vara alltför oförskämd så tycker jag att dina teorier om att mördaren på något sätt skyddas, också känns som ett deckarmanus, därmed inte sagt att det är uteslutet. Det motiv Bodström angivit är väl dessutom troligen det som avhandlats mest i den här tråden. Problemet med det är att det borde vara utrett till max.
Hursomhelst är detta ett mord som bara ska vara uppklarat, man har DNA och gärningen är mer än störd. Risken är dock uppenbar att det är ett fall där sanningen inte kommer fram. Man ska dock inte tappa hoppet, 12 år har gått i höst, om jag minns rätt greps Ulf Olsson för mordet på Helen Nilsson efter 16 år.
Citera
2016-07-27, 11:35
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ja, det finns en vägarpärm.

Källa: http://www.corren.se/nyheter/linkoping/jag-letar-inte-efter-nagra-genvagar-8635046.aspx

Det kan vara svårt att ta ett DNA-prov med tvång av en person som håller sig undan. Rättsfallet Calle gav prov på att man kan hålla sig undan lagens långa arm. Och jorden är som bekant rund.

Oh fan! Jag var säker på att detta var en typisk situation där polisens oinskränkta rättigheter att göra vad fan de vill var garanterade. Typ vägrar du är det misstänksamt nog för att få tvinga dig.
Citera
2016-08-04, 20:15
Medlem
Är det någon som har en aning om ifall Svartenbrandt var i Linköping när mordet begicks?
Han kände till trakten o har bott där plus gjort en del brott.
Visserligen satt han på Norrtäljeanstalten då men kan ha haft permission o hälsat på kompisar.
Citera
2016-08-04, 21:54
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är det någon som har en aning om ifall Svartenbrandt var i Linköping när mordet begicks?
Han kände till trakten o har bott där plus gjort en del brott.
Visserligen satt han på Norrtäljeanstalten då men kan ha haft permission o hälsat på kompisar.
Va f-n spelar det för roll om han så satt på en bänk i närheten? Gärningsmannens DNA-profil är känd och likaså Svartens. Han rånade posten på Djurgårdsgatan i Linköping 1996 och flydde på en stulen cykel in i Trädgårdsföreningen så nog f-n hittade han i området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in