2016-08-04, 21:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seankro2
Ja ålder saknar betydelse.. Inte givet att man har egen vilja och förmåga att tänka själv trots ålder på 60. Inte heller självständighet. Det verkar som att det finns en del som känner henne väl här i tråden och då ställer jag mig frågan; varför bodde hon inte hos någon av er, eller Anette? Nära vänner och allt..
Om nu de andra utnyttjade henne så mycket att hon tvingades till en massa saker och behövde försvaras.

Ja väljer nog att avvakta fup och dom innan jag bildar mig en uppfattning om vad som hänt och hur dom egentligen är, det gäller samtliga involverade.

Kliva fram nu kan kännas lite sent..

Ja det är lite så jag tänker givet omständigheterna låter det som efterhandskonstruktioner ibland. Man menar sig veta att hon var hotad eller förföljd av gänget och flaggar samtidigt att det gänget fick i utbyte beror av snällhet och hjälpsamhet.
Citera
2016-08-04, 21:51
Medlem
Passepartouts avatar
Nu har jag läst BO's blogg och blivit rätt illa berörd. Det mesta verkar ha skrivits 2006 och med tanke på att det är en människa över femtio år är den förvånansvärt "ungdomlig"; förstasidan kunde snarare vara skapad av en tioåring. Den är belamrad med hjärtan, ett tantsnuskpar i ett bubbelhjärta; dramatik när ett hjärta går isär med ett trånande par, änglar, hjärtan med vingar, bling bling, sinnesrobönen och en stor text i mitten:

M a d e l e i n e

Bloggen är svårläst pga färgval och textmassornas struktur; men det som känns mest beklämmande är dock hur hämningslöst BO exponerar sitt liv; livsberättelsen, minsta endagarskurs, betyg med fullständigt personnummer. De tre referenserna består endast av namn (inga befattningar) och telefonnummer, i ett fall bara ett förnamn.

En del av BO's utbildningar/kurser och intressen kan vara en nyckel till att det gick så illa. Är inte nästan samtliga av de misstänkta redan inne på en kriminell bana?

- Reikihealing
- Kriminalitet som livsstil
- Teenage power program
- Tolvstegsbehandlare
- Massageterapeut
- Tarot
- Manipulation-Artikulerteknik
- KRIS (Kriminellas Revansch I Samhället)
- IOGT-NTO (Nykterhetsrörelsen)

Stämmer följande?

- Fyra personer 20-24 år är alla misstänkta för mord.
- Ett par 26 och 29 år, är misstänkta för underlåtenhet att avslöja brott.
- Fyra personer 30-45 år är alla misstänkta för mord.
Senast redigerad av Passepartout 2016-08-04 kl. 21:54.
Citera
2016-08-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men ändå är det väl inte så att hon tvingats till vare sig att umgås eller låna ut och bjuda för så jäkla mycket pengar?!?! Stämmer det att det handlar om ett par hundra tusen så hade hon väl kunnat köpa en lägenhet för de pengarna i den delen av landet. Om man nu har prio ett till bostad?!?! Det du beskriver om att hon umgås mycket med f.d. mannen låter som att det skulle kunna vara fråga om att hon försöker skaffa kompisar. Och det behöver inte alls bero att före detta mannen är kontrollerande gentemot Madeleine utan bara kanske att hon var väldigt beroende av någon som är stabil och hon vände sig till några som inte var det (men som för den skull inte nödvändigtvis ville något illa alls initialt när de började umgås).

Är du ute helt och seglar???

Citat "och det behöverr inte alls bero att före detta mannen är kontrollerande gentemot Madeliene utan bara kanske att hon var väkdigt beroende av någon som är stabil och hon vände sig till några som inte var det" slut citat.
Kan DU hitta någonstans i denna tråd, att jag har påstått något dyligt??
Om du läser det jag skriver och har någon slags uppfattningsförmåga, så skriver jag att Madeleine var runt i det område där exmaken bodde, och kanske ville vara i närheten av honom, då han uppger till media, att han var hennes fasta punkt
Jag har just skrivit det, initialt, genom att ta ett exempel.
De lät henne vara inneboende efter branden, det visar medmänsklighet, empati, det skapar förtroende..
Och hon ville inte snylta på dem, hon betalade mat o hyra. So far, so good...
Så vart fan du fått att någon skulle påstå att mannen var kontrollerande ifrån begriper jag inte..
Jävla hittepåhistoria... att någon påstått dyligt.
Antingen måste du vara trött, eller så är det något annat som gör att du inte kan läsa...

..
Antingen har du tagit dig en torrfylla, är ellef så är det något annat.
Citera
2016-08-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Hur personer uppfattas är ju subjektivt och står i relation till ens övriga personliga uppfattningar - inte värt att hänga upp sig på som något objektivt.
De första reaktioner (om detta fall) som framkommit från personer i detta gängs närhet är nästan uteslutande av karaktären "det trodde vi aldrig om dem". Verkar typ endast ha varit exmaken som kännt oro för det umgänget.

Fast den objektiva bedömningen om hur de umgås och uppfattas spelar väl roll för att fastställa rubricering och straffmätning. Det är ju därför det frekvent bedöms som dråp med relativt modesta straff ibland fast vad som förevarit innan och vid själva gärningen varit rätt grovt och långt ifrån vad de förmodligen de flesta inte skulle ge sig till att hålla på med.
Citera
2016-08-04, 22:00
Medlem
Citat:
Jag fattar det som att Madde först kände BH i det gänget..

Aha, okej, det förklarar ju ännumer kopplingar...
Det har jag missat.
Citera
2016-08-04, 22:04
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Fast den objektiva bedömningen om hur de umgås och uppfattas spelar väl roll för att fastställa rubricering och straffmätning. Det är ju därför det frekvent bedöms som dråp med relativt modesta straff ibland fast vad som förevarit innan och vid själva gärningen varit rätt grovt och långt ifrån vad de förmodligen de flesta inte skulle ge sig till att hålla på med.
Nu befinner vi oss dock i en flashbacktråd om gärningen så vill man göra obektiva bedömningar så borde man vara beredd på att plöja igenom hela tråden, samt allt länkat..
Citera
2016-08-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seankro2
Ja ålder saknar betydelse.. Inte givet att man har egen vilja och förmåga att tänka själv trots ålder på 60. Inte heller självständighet. Det verkar som att det finns en del som känner henne väl här i tråden och då ställer jag mig frågan; varför bodde hon inte hos någon av er, eller Anette? Nära vänner och allt..
Om nu de andra utnyttjade henne så mycket att hon tvingades till en massa saker och behövde försvaras.

Ja väljer nog att avvakta fup och dom innan jag bildar mig en uppfattning om vad som hänt och hur dom egentligen är, det gäller samtliga involverade.

Kliva fram nu kan kännas lite sent..

Det kan jag tala om för dig, hur det är för mig, och min familj...
Hade vi vetat om hur hon hade det, hade vi åkt direkt till Borlänge och hämtat henne.
Då hon varit inneboende hos mig förut. Några månader. Efter en separation, och skulle få en fristad att fundera ut på vad hon skulle göra i livet just då. Det resulterade till flytt och jobb, och ännumer jobb i norge.. och där tappade vi kontakten, när hon flyttade till norge.. tyvärr..
Citera
2016-08-04, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Finns det någon speciell anledning till att du manisk maler om att hon skulle ha gjort något annat? Rätt ofta finns det inga djupare förklaringar, det kan vara så enkelt som att hon ville ordna med enkelt boende en tid och fick det via MJ med boyfriend som kanske, huga, hade föreslagits som kandidater av BHs mamma som frågat sin dotter om hon kände några kandidater. Och kom nu inte dragande med att bo på vandrarhem eller hyra stuga innan du kollat vad sånt kostar.
Brädgårdsjuristen får försöka skilja på samband och kausala samband.

Hon har väl bott med före detta mannen, så jag antar att hon hade något hum om människorna på orten. När hon hyrde in sig där presumerar jag att hon inte hyrde in sig hos totala främlingar.

Innan jag köpte det huset jag bor i nu så hyrde jag för en rimlig summa betydligt närmare Stockholm. På den lokala mataffären brukar det dyka upp notiser om personer som önskar hyra bostad. Såväl ensamstående och familjer och det brukar alltid vara några tel nr lappar som rycks trots att önskemålet i annonsen är "rimlig hyra" eller specificerat till visst belopp som faktiskt ligger inom intervallet för allmännyttans hyror relaterat till storleken på bostaden.

Eller menar du att just folk i Dalarna är särskilt ockriga och kräva 20 -30 000 i månaden för en obebodd stuga som annars väl stor tom och bara kostar (för obebodda hus brukar det ju finnas någon tillgång på i glesbygd)? Det är ju möjligt förstås.

Andra frågor?

(Jag maler på "maniskt" för att argumenten låter som pastich. Man går så långt att man påstår att hon i det närmaste var en grönsak. Att hon inte var medveten om att det gänget var jävliga, efterblivna, kriminella eller vad man menar fastän man menar att väninnor och före detta mannen varnat henne. Fast man menar att hon ville hjälpa dem..."hjälpa" har en kvalitativ betydelse man vill göra något för att underlätta för någon som vanligtvis har något problem men det kan ju vara något obetydligt utan att personen har problem. Det är inget problem att lägga brevet på lådan men eftersom jag ändå går förbi kan jag lägga den på lådan.
Man vill ha den den välvilliga hänsynen utifrån att hon haft problem men kan inte tillstå att dessa problem är hennes). I sin iver att argumentera hennes utsatthet, som förmodligen fanns i någon grad, går man så långt att det blir non sequitors, jämförlig visuell liknelse kanske att bita sig i svansen.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-08-04 kl. 22:23.
Citera
2016-08-04, 22:11
Medlem
Citat:
Nu befinner vi oss dock i en flashbacktråd om gärningen så vill man göra obektiva bedömningar så borde man vara beredd på att plöja igenom hela tråden, samt allt länkat..

Tack, det är som att börja i alla trådar som dragits.. länkar etc..
Verkar inte som det går in, att det redan finns i tråden...
Citera
2016-08-04, 22:15
Medlem
Citat:
Hon har väl bott med före detta mannen, så jag antar att hon hade något hum om människorna på orten. När hon hyrde in sig där presumerar jag att hon inte hyrde in sig hos totala främlingar.

Innan jag köpte det huset jag bor i nu så hyrde jag för en rimlig summa betydligt närmare Stockholm. På den lokala mataffären brukar det dyka upp notiser om personer som önskar hyra bostad. Såväl ensamstående och familjer och det brukar alltid vara några tel nr lappar som rycks trots att önskemålet i annonsen är "rimlig hyra" eller specificerat till visst belopp som faktiskt ligger inom intervallet för allmännyttans hyror relaterat till storleken på bostaden.

Eller menar du att just folk i Dalarna är särskilt ockriga och kräva 20 -30 000 i månaden för en obebodd stuga som annars väl stor tom och bara kostar (för obebodda hus brukar det ju finnas någon tillgång på i glesbygd)? Det är ju möjligt förstås.

Andra frågor?

Vad menar du??
Citera
2016-08-04, 22:16
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Andra frågor?
Ja, varför tror du att din egen situation är intressant? Tror du att du och Madde och alla vi andra ingår i någon sorts Master Plan där man alltid kan finna enkla samband som förklarar allting och där det bara finns en möjlig förklaring? Och att du ensam sitter på nyckeln och svaren?
Så fungerar inte livet och det tillför ingenting att du ältar ditt evangelium om hur Madde borde ha förfarit med boende, umgänge och gud vet vad.
Nu blev det på ett annat vis. Slump (glöm GW för en stund), sammanträffanden, vardagliga händelser. Saker blir inte alltid som man, med facit i hand, hade önskat.
Citera
2016-08-04, 22:25
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Jag kan inte tänka mig att M har gjort ett medvetet val att umgås med detta gäng. Det kan jag nog säga med 100 procent säkerhet.
[...]

Vad grundar du det på? Med hennes intresse av att rädda kriminella på glid framstår det som högst troligt att hon drogs till de personer som nu mördat henne; eller tror du att hon gick kurser om kriminalitet för sin egen skull?

Citat:
Hon var väl inte i koma? Medvetet var det väl om än kanske motvilligt (ifall hon umgicks med dem fast hon inte ville och inte kommunicerade det på något sätt).

Stämmer det som sägs, att hon betalade hyra, mat och kläder till sin hyresvärd så tror jag inte att det a priori skulle vara större svårigheter att hitta annat digligt boende för de pengarna. Såvitt det inte finns någon historik som försvårar att hon får hyra, kfm registrering eller att hon dömts för något och finns på lexbase.

Jo, där fanns hon (Lexbase) fast det visste du kanske redan? https://lexbase.se/personsok?Search%5Bfullname%5D=delbom&Search%5Bper sonal_id%5D=&Search%5Bcity%5D=&_=&
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in