2016-07-23, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
Nu får du det att låta som att man gjort detta på random person på stan, så är ju inte fallet.

Sen ska det enligt uppgift finnas en video som talar emot att BO i detta fall strävat emot så som man uppgett, har denna kommit ut än eftersom du vet att dennes historia stämmer?

Kvinnan säger själv att hon inte var med i lajven. Och det var på en marknadsplats och ett friluftsmuseum!

Och därför borde man om man försvarar en sån händelse (om den har inträffat och i så fall om det går att bevisa är en sak för rättsväsendet) på ett museum och på en marknad så får man väl förklara varför inte andra ställen funkar lika bra?
Citera
2016-07-23, 14:09
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evets
Kvinnan säger själv att hon inte var med i lajven. Och det var på en marknadsplats och ett friluftsmuseum!

Och därför borde man om man försvarar en sån händelse (om den har inträffat och i så fall om det går att bevisa är en sak för rättsväsendet) på ett museum och på en marknad så får man väl förklara varför inte andra ställen funkar lika bra?
Ja precis, kvinnan säger själv.. Sen har det ju framkommit uppgifter om att det inte ens va kvinnan själv som sagt allt detta eller som ens anmält. Och att det dessutom inte gått till på det vis som beskrivs, och att det finns på film. Men det är klart vi ska ta kvinnans parti..
Citera
2016-07-23, 14:13
Medlem
Videon de presenterade visade sig komma från ett annat tillfälle med en helt annan kvinna.

"Hur kunde ni hävda att ni hade ett medgivande när ni hänvisade till helt fel film?
– Ingen av våra filmer stämmer överens med uppgifterna i polisanmälan. Här fanns det en koppling till kvinnans jobb, så vi kände oss nittio procent säkra på att det var den filmen."

http://www.sydsvenskan.se/2016-07-23/om-mitt-nej-inte-racker--hur-ska-jag-kanna-mig-saker-som-kvinna

[QUOTE

Sen ska det enligt uppgift finnas en video som talar emot att BO i detta fall strävat emot så som man uppgett, har denna kommit ut än eftersom du vet att dennes historia stämmer?[/quote]
Citera
2016-07-23, 14:44
Medlem
krisus avatar
Citat:
Din jämförelse är detsamma som om "vikingarna" skulle ha fångat någon utanför området. Går du på t.ex. Boxning, rugby, paintball eller annan sport där du kan komma till skada och sedan ställer dej mitt i spelområdet då får du faktiskt tänka dej för och inte vara så jävla känslig om du tar skada.

Vilken del av "tusentals vanliga besökare" förstår du inte?
Foteviken är ett friluftmuseum inte ett lajv.
Återigen var är din källa till att detta var ett lajv?
Vart finns infon??

Går du på "Boxning, rugby, paintball eller annan sport" så är spelområdet markerat och det är ganska svårt att missa. Foteviken har inget "markerat område"...
Citera
2016-07-23, 14:46
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ja precis, kvinnan säger själv.. Sen har det ju framkommit uppgifter om att det inte ens va kvinnan själv som sagt allt detta eller som ens anmält. Och att det dessutom inte gått till på det vis som beskrivs, och att det finns på film. Men det är klart vi ska ta kvinnans parti..

"Tidningen har i flera artiklar berättat om vikingamarknaden på Fotevikens museum i Höllviken, där en ung kvinna polisanmält att hon såldes som slav mot sin vilja. Nu väljer Cecilia att träda fram."

"Hon säger ändå att beslutet att polisanmäla var en självklarhet, både för sin egen del och för andra kvinnors."

Du brukar aldrig kolla upp saker innan du spyr ut skit va?
Citera
2016-07-23, 14:55
Medlem
krisus avatar
Citat:
Just det huvudet på spiken! Om man håller sig till att göra det man ska med de som deltar i en match eller i en lajv så slipper man bli polisanmäld och kränkt av det.

Det är nästan skrämmande att så många men jag antar att det är sommarlovet tror att om man lajvar så kan man göra saker mot människor som man annars inte får. Att om vuxna män leker så får folk finna sig i saker de annars inte behöver göra.

Att i en grupp av fem stora karlar kasta ett nät på en liten kvinna är ett sjukt beteende. De här männen bör få vård för sin beteendestörning innan det går riktigt illa. Om jag vore polis skulle jag kolla upp dem närmre och se vad som har hänt där de har varit. För det är inte friskt av män i deras ålder!

Återigen källan att det vart ett lajv?
Lajv är = levande rollspel och inget som har åskådare. (vem fan vill titta på folk som leker rollspel??)
Samtliga deltagare i en lajv är FRIVILLIGA
https://sv.wikipedia.org/wiki/Levande_rollspel

Fotevikens egen hemsida talar om "Re-enactors" som inte har nåt med levande rollspel / lajv att göra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_reenactment

Foteviken är INTE något lajv..
Nej går man på ett friluftsmuseum skall man inte behöva bli infångad med nät av fem feta gubbar...
Jag tycker det är ganska självklart..
Citera
2016-07-23, 15:20
Medlem
Jag har inte läst hela tråden men i artikeln står att hennes brukare blev upprörd, hon var alltså där i jobbet med människor som var beroende av hennes omvårdnad och så blir hon kidnappad av vikingar. Jag tycker det är absolut katastrof, om det ska vara ok att ge sig på vilka personer som helst så ska det verkligen framgå TYDLIGT att man ger sitt medgivande till det innan man går in på området.
Citera
2016-07-23, 15:35
Medlem
Om hon vill vara trovärdig borde hon gå ut med foto så man kan ta ställning till om det var rimligt.
Citera
2016-07-23, 16:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Någon kränkning ser jag inte att hon har anmält.
Ofredande är ett uppsåtsbrott, som definitionsvis inte kan ske med någons samtycke - då är det inte ofredande. Så länge teatergruppen rimligt trovärdigt kan hävda att de har uppfattat ett samtycke har jag svårt att se att det här skulle kunna leda till någon fällande dom.

Edit: Saken kompliceras av att den anmälande kvinnan, för det fall hon ursprungligen har givit sitt samtycke, rimligen har åsidosatt sina plikter i arbetet, i och med att hon knappast kunnat tillse sina brukares behov under den tiden, och hon var där å arbetets vägnar. Om jag vore teatergruppens försvarare i en hypotetisk rättegång, skulle jag ha hävdat att det just var när den insikten slog "Cecilia", som hon bestämde sig för att anmäla.
Senast redigerad av Hamilkar 2016-07-23 kl. 16:45.
Citera
2016-07-23, 20:40
Medlem
Socialkonservativs avatar
Finns det filmklipp på hur det brukar gå till?
Citera
2016-07-23, 21:20
Medlem
vigillarfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Finns det filmklipp på hur det brukar gå till?

ja

https://www.youtube.com/user/MrGamalon
Citera
2016-07-23, 23:55
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krisu
Vilken del av "tusentals vanliga besökare" förstår du inte?
Foteviken är ett friluftmuseum inte ett lajv.
Återigen var är din källa till att detta var ett lajv?
Vart finns infon??

Går du på "Boxning, rugby, paintball eller annan sport" så är spelområdet markerat och det är ganska svårt att missa. Foteviken har inget "markerat område"...

Nu var det inte det du skrev i inlägget jag citerade, eller hur?

Det finns vad jag vet ingen källa till att det är ett lajv, men från länken du själv postat står följande:

Citat:
Levande rollspel eller lajv (från engelska live, live role-playing, även LARP av Live Action Role-Playing) är en teaterliknande hobbyverksamhet som har uppstått ur rollspelshobbyn men som numera är en fristående hobby.

I levande rollspel försöker varje deltagare åskådliggöra en påhittad person, kallad rollperson, roll eller figur, i tal och uppförande. Levande rollspel skiljer sig från vanligt rollspel (bordsrollspel) genom att man använder rekvisita och fysiskt agerar vad rollpersonen gör, och från exempelvis improvisationsteater genom att agerandet normalt sker utan publik.
  1. Teaterliknande - Check
  2. Spelar en roll i tal och uppförande - Check
  3. Har rekvisita (en hel vikingaby, kläder, accessoarer etc.) - Check
  4. Agerar fysiskt vad rollpersonen gör - Check

Sker visserligen normalt utan publik, inte alltid.

Och vilken person ser inte vart marknaden och området börjar/slutar? du måste skoja..

Citat:
"Tidningen har i flera artiklar berättat om vikingamarknaden på Fotevikens museum i Höllviken, där en ung kvinna polisanmält att hon såldes som slav mot sin vilja. Nu väljer Cecilia att träda fram."

"Hon säger ändå att beslutet att polisanmäla var en självklarhet, både för sin egen del och för andra kvinnors."

Du brukar aldrig kolla upp saker innan du spyr ut skit va?

Den artikeln kom ut under en period jag inte följde tråden, dock står detta i inlägg 126 och kommer väl från twitter eller facebook eller nått:

Citat:
"Jag antar att många av er har nu sett eller hört talats om denna superlöjliga artikeln ifrån Sydsvenskan! Jag vill vara väldigt tydlig här. Det finns ingen som protesterade eller skrek! Tvärt om var alla glada och skrattade som vanligt. Vi har dessutom detta på film ifall det skulle komma till fråga, och inget av detta som hon beskriver ägde någonsin rum! Det är någon feminist crap som i efterhand försöker göra något av ingenting! Fattar man inte skillnaden mellan lek och allvar så bör man nog stanna hemma alltid! Jag blir så förbannad över detta. Kvinnan som anmälde var dessutom inte den kvinnan som blev såld, utan det var personen hon var med. Först i efterhand berättade kvinnan att hon var den andras ledsagare, men under hela processen var de båda vid gott humör. Vi berättade dessutom att den filmen inte skulle läggas upp på Youtube eftersom hon var rädd att det kanske skulle reflektera på henne som handledare till den andra tjejen (att hon på något sätt gjort något fel). Själv upplevde jag att tjejen i fråga hade roligt och tyckte det var kul att få vara en del av spexet. Efter spexet fick de till och med pengarna tillbaka, och vi frågade ifall allt var muntert och glatt och de båda svarade "Javisst!"
Alla som vi fångar som uttrycker att de absolut inte vill delta, släpper vi utan bekymmer. Vi hade 2 sådana fall under just Foteviken helgen. En som hade bråttom till en buss och en annan som helt enkelt var för blyg, och då släpper vi förstås dem. Det ska ju vara roligt för alla inblandade!
Det tråkigaste i det hela är att många av dem som känner oss och vet hur vi funkar i vår lilla spex (i 11 år nu), helt plötsligt vänder oss ryggen så fort någon kastar lite grus! Istället för att säga: "Nej, glöm det, detta kan inte stämma. Jag känner dessa personer och litar hellre på dem än på en främling"! Men det är förstås i de svåra stunderna som man får reda på vem som verkligen är sina vänner."

Jag har för mig att fler har skrivit om att kvinnans historia inte skulle stämma. Men du litar blint på tidningen?

Citat:
Återigen källan att det vart ett lajv?
Lajv är = levande rollspel och inget som har åskådare. (vem fan vill titta på folk som leker rollspel??)
Samtliga deltagare i en lajv är FRIVILLIGA
https://sv.wikipedia.org/wiki/Levande_rollspel

Fotevikens egen hemsida talar om "Re-enactors" som inte har nåt med levande rollspel / lajv att göra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_reenactment

Foteviken är INTE något lajv..
Nej går man på ett friluftsmuseum skall man inte behöva bli infångad med nät av fem feta gubbar...
Jag tycker det är ganska självklart..

Nä okej, så för att alla deltagare inte är FRIVILLIGA så är det inte ett lajv, då är det en teater då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in