2016-08-03, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
OY citat;

försöker efterlikna historiska miljöer

Inte någonstans påstår jag att vikingarna försöker visa upp något historiskt korrekt.

Hur som helst så levde varken du eller jag under vikingatiden, ingen av oss kan med trovärdighet berätta hur den historiskt korrekta bilden ser ut.

Men gruppen säger att de har intentionen att de INTE ska visa på något som helst som har med vikingar och slavar att göra. De säger att det är INTE meningen att det ska vara autentiskt.
Citera
2016-08-03, 19:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evets
Men gruppen säger att de har intentionen att de INTE ska visa på något som helst som har med vikingar och slavar att göra. De säger att det är INTE meningen att det ska vara autentiskt.

Vikingar fångar en träl, men det ska inte se ut som att vikingarna fångar en träl?

Kan du förtydliga lite, jag förstår faktiskt inte vad du menar nu, vad är det vikingarna visar upp när de klädda i kläder som liknar medeltidskläder med ett nät fångar en träl?
Citera
2016-08-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vikingar fångar en träl, men det ska inte se ut som att vikingarna fångar en träl?

Kan du förtydliga lite, jag förstår faktiskt inte vad du menar nu, vad är det vikingarna visar upp när de klädda i kläder som liknar medeltidskläder med ett nät fångar en träl?

Gruppen menar att det är INTE meningen att det ska vara autentiskt. Det är vad de säger!

Och jag kan hålla med dig det låter konstigt.
Citera
2016-08-03, 21:26
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
För alla oss som förstått att vikingamännen ville återge det hela autentiskt i den offentliga teaterföreställningen så är det ju rätt självklart att dom väljer unga kvinnor i 20-års åldern för det var nog såna som betingade högst värde på forna tiders slavmarknader.

Hade de velat visa upp autentiska vikingar så hade de inte visat upp slavar då det fortfarande är hett diskuterat huruvida vikingar verkligen hade slavar eller om de var mer livegna än slavar.

Svenska vikingar hade inte slavar (finns inga fasta bevis för detta) och de norska vikingarna finns det inte heller starka bevis som säger att de verkligen sysslade med slavhandel.
Citera
2016-08-04, 02:21
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Hade de velat visa upp autentiska vikingar så hade de inte visat upp slavar då det fortfarande är hett diskuterat huruvida vikingar verkligen hade slavar eller om de var mer livegna än slavar.

Svenska vikingar hade inte slavar (finns inga fasta bevis för detta) och de norska vikingarna finns det inte heller starka bevis som säger att de verkligen sysslade med slavhandel.

Du glömmer helt bort att teatergruppen som lekte att dom sålde slavar under vikingaspelen kanske tillhör de personer som tror på fullt allvar att slavhandel var ett faktum på 900-talet? Vad är det som säger att våra nutida vikingamän och kraftkarlar har fel och du har rätt? Vad rättfärdigar din kritik?
Citera
2016-08-04, 06:55
Medlem
Citat:
Du glömmer helt bort att teatergruppen som lekte att dom sålde slavar under vikingaspelen kanske tillhör de personer som tror på fullt allvar att slavhandel var ett faktum på 900-talet? Vad är det som säger att våra nutida vikingamän och kraftkarlar har fel och du har rätt? Vad rättfärdigar din kritik?

Teatergruppen säger själva att "teaterleken" INTE ska vara något som har med historien att göra!
Citera
2016-08-04, 10:30
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Du menar förutom att jag har studerat ämnet djupgående och pratat med forskare som är eniga om att det skandinaviska slaveriet är kraftigt överdrivet det knappt finns några bevis för att vikingar skulle ha ägt slavar?
Citera
2016-08-04, 12:41
Medlem
Citat:
Du menar förutom att jag har studerat ämnet djupgående och pratat med forskare som är eniga om att det skandinaviska slaveriet är kraftigt överdrivet det knappt finns några bevis för att vikingar skulle ha ägt slavar?

I "Röde Orm" av Frans G. Bengtsson står det inget heller om slavar i Norden. Men det är en kul idé att skoja till det lite med slavmarknader.
Citera
2016-08-04, 12:50
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
I "Röde Orm" av Frans G. Bengtsson står det inget heller om slavar i Norden. Men det är en kul idé att skoja till det lite med slavmarknader.

Jo men vill man leka slavmarknad så skulle jag personligen inte vilja se det på ett museum, ioförsig den nivå av professionalism samt opartiskhet som jag skulle vilja se på ett museum är betydligt högre än vad den är i verkligheten så mina önskemål är väl egentligen inte att eftersträva.
Citera
2016-08-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat

Jomen som sagt man kan skoja till saker lite här och var som på ICA eller utanför Carl Mikael Bengtssons ytterdörr. Så är det lagligt att i en grupp om fem att kasta ett stort när över någon bakifrån kan man ju leka det där då. Carl Mikael är säkert avslappnad när han går ut igenom ytterdörren och blir överrumplad och det är ju det som är kul.
Citera
2016-08-04, 13:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Du kan inte hänvisa till några anonyma forskare som bara spekulerar, man kan också fråga sig hur "djupgående" dina privata studier varit?

Vikingarna hade väl trälar och tog fångar?

http://varldenshistoria.se/civilisationer/vikingar/vikingarna-salde-slavar-vid-medelhavet
http://www.svd.se/vikingarnas-tralar-var-en-del-av-familjen

Ovanstående är definitivt av relevans för den aktuella händelsen i Höllviken/Vellinge då en fullvuxen kvinna fick vara med om en liten teaterföreställning i våra nutida "vikingarnas" regi.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-08-04 kl. 13:22.
Citera
2016-08-04, 14:01
Medlem
Citat:
Du kan inte hänvisa till några anonyma forskare som bara spekulerar, man kan också fråga sig hur "djupgående" dina privata studier varit?

Vikingarna hade väl trälar och tog fångar?

http://varldenshistoria.se/civilisationer/vikingar/vikingarna-salde-slavar-vid-medelhavet
http://www.svd.se/vikingarnas-tralar-var-en-del-av-familjen

Ovanstående är definitivt av relevans för den aktuella händelsen i Höllviken/Vellinge då en fullvuxen kvinna fick vara med om en liten teaterföreställning i våra nutida "vikingarnas" regi.

Men hör du inte vad jag säger, de säger själva att det inte alls är meningen att det ska ha något att göra med något historiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in