2016-07-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Det här passar nog inte i finöl-tråden...

Jag har fått erbjudande att köpa Carlsbergs IPA, Brewmasters Collection till tysklandspris. 33r i burk 125 kr lådan. Blir ju minst ett 24-pack i alla fall. Det finns ingen billig smuggel-öl där jag bor och jag har aldrig smakat den biran. Bör man handla på sig ett rejält lager? Vad säger panelen?

http://www.carlsberggroup.com/brands/Pages/IndiaPaleAle.aspx#.V449n_mLTIU

Edit: Trettiotreor ska det så klart stå. Går ju inte att skriva med siffror och bokstäver.

Jag haft den två ggr, dels en gång då humlen var intakt och då var det så vitt jag kunde bedöma en ok svag-IPA även om den dracks under något ooptimala testförhållanden (direkt ur burken under kortspel). Inget superspeciellt men smakade som stilen ska. Sen har jag också haft den en gång, jag tror det var på flaska, då all humlebeska var totalt som bortblåst. Efter det har jag inte orkat prova den fler gånger.

PS: Jag vill också tillägga att det var 4,6%-versionen jag hade, den vi har i butik här i Finland. Den du länkar till är förstås lite starkare.
Senast redigerad av EugeneSandberg 2016-07-21 kl. 22:47.
Citera
2016-07-23, 16:26
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
VARFÖR FINNS INTE DENNA I SVERIGE?

Ja, det kan man undra. Den tillverkas konstigt nog i Sverige.

Tack också till EugeneSandberg. Tror att jag kommer att gilla biran.
Citera
2016-08-04, 13:38
Medlem
Mariestads Export är en av Sveriges mest sålda öl och varit rätt länge.
Men har aldrig sett att den finns på fat på pub/restaurang vilket jag tycker är lite anmärkningsvärt.
Inte för att jag saknat den då det finns andra att välja.
Men jag har kanske missat att den finns på fat?
Citera
2016-08-04, 17:12
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Mariestads Export är en av Sveriges mest sålda öl och varit rätt länge.
Men har aldrig sett att den finns på fat på pub/restaurang vilket jag tycker är lite anmärkningsvärt.
Inte för att jag saknat den då det finns andra att välja.
Men jag har kanske missat att den finns på fat?

Jag vet faktiskt inte om Mariestads finns på fat, men jag tror inte det. Anledningen är egentligen väldigt enkel. Mariestads är ett av Spendrups varumärken i premiumsegmentet, en öl som ska vara lite finare än andra, och flaska anses då finare än en stor stark från fat. Det är givetvis bara marknadsföringsknep då Mariestads på intet sätt är "finare" än annan dussinlagers.
Citera
2016-08-04, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag vet faktiskt inte om Mariestads finns på fat, men jag tror inte det. Anledningen är egentligen väldigt enkel. Mariestads är ett av Spendrups varumärken i premiumsegmentet, en öl som ska vara lite finare än andra, och flaska anses då finare än en stor stark från fat. Det är givetvis bara marknadsföringsknep då Mariestads på intet sätt är "finare" än annan dussinlagers.

Så är det nog att de väljer att inte ha Mariestads på fat för att det ska vara lite finare.
Är väl ofta Spendrups kör med Norrlands i öltappen i stället.
Men Staropramen finns även på fat och den framhävs också som finare öl på samma sätt som Mariestads.
Citera
2016-08-04, 20:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Så är det nog att de väljer att inte ha Mariestads på fat för att det ska vara lite finare.
Är väl ofta Spendrups kör med Norrlands i öltappen i stället.
Men Staropramen finns även på fat och den framhävs också som finare öl på samma sätt som Mariestads.
Jo, men Staropramen är ju tjeckisk och man vill väl förknippa den mer med tjeckisk ölkultur, ölhallar med stora glas och massivt drickande, än med öl för de fina salongerna.
På detta sätt täcker man ju upp större delen av marknaden, Norrlands till pöbeln, Staropramen till
nyblivna "ölkännare" och Mariestads till folk som har pengar men ingen koll på öl.
Citera
2016-08-05, 17:00
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jo, men Staropramen är ju tjeckisk och man vill väl förknippa den mer med tjeckisk ölkultur, ölhallar med stora glas och massivt drickande, än med öl för de fina salongerna.
På detta sätt täcker man ju upp större delen av marknaden, Norrlands till pöbeln, Staropramen till
nyblivna "ölkännare" och Mariestads till folk som har pengar men ingen koll på öl.

Nu tillhör varumärket Staropramen förvisso inte Spendrups utan den konkurrerande koncernen Carlsberg. Dock har jag ett svagt minne av att det tillhörde Spendrups när det först lanserades i Sverige. Marknadsföringsstilen känns igen. Man tog en tjeckisk fulöl (för hemma i Tjeckien tillhör Staropramen verkligen inte kategorin "finöl"), och bestämmer sig för att det ska vara ett premiummärke så man prissätter det därefter och marknadsför det så. Svensken köper tricket med hull och hår. Många förknippar ju fortfarande Staropramen med nån slags premiumkänsla trots att kunskapsnivån när det gäller öl generellt är mycket högre än för typ 20 år sen.
Senast redigerad av Feadog 2016-08-05 kl. 17:05.
Citera
2016-08-05, 18:06
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Nu tillhör varumärket Staropramen förvisso inte Spendrups utan den konkurrerande koncernen Carlsberg. Dock har jag ett svagt minne av att det tillhörde Spendrups när det först lanserades i Sverige. Marknadsföringsstilen känns igen. Man tog en tjeckisk fulöl (för hemma i Tjeckien tillhör Staropramen verkligen inte kategorin "finöl"), och bestämmer sig för att det ska vara ett premiummärke så man prissätter det därefter och marknadsför det så. Svensken köper tricket med hull och hår. Många förknippar ju fortfarande Staropramen med nån slags premiumkänsla trots att kunskapsnivån när det gäller öl generellt är mycket högre än för typ 20 år sen.
Okej, det kanske är så att märket tillhör Carlsberg, men det är ju en detalj i sammanhanget. Jag ska ändå tacka, vilka det än var som tog in Staropramen från början, eftersom det var i början på min "ölresa" och var ett av de öl som gjorde att jag såg utanför Sveriges gränser vad gäller öl. Jag hade kort därefter min "belgarperiod" och därifrån har det bara fortsatt.
Citera
2016-09-24, 10:26
Medlem
Jag tycker det är synd att i stort sett all öl är mer eller mindre beskt.
Jag känner ju att det finns god smak där, men beskan förstör allt tycker jag.
Det är ungefär som att ha ketchup på en tårta, man känner att det finns god smak där, men ketchupen förstör allt.
Varför, vaaaaarför måste öl vara beskt? Det är så synd.
Det är svårt för mig att förstå hur någon kan gilla beska. Beska är väl ingen naturlig "smak" så egentligen borde ingen gilla det.

Men nu kommer jag ihåg att när jag var yngre så tyckte jag samma sak om kaffe. Men nu känner jag ingen beska alls i kaffe.
Det kanske blir så med öl också..? Fast tveksamt eftersom även veteran-öldrickare pratar om beska i öl.

Känns nästan som att myndigheterna har gjort ölen besk med flit för att halva befolkningen inte ska bli alkoholister.
Men nej, jag tror förstås inte på det. Bara en liten tanke som man kan få.
Citera
2016-09-24, 10:50
Medlem
Scallions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panterlon
Det är ungefär som att ha ketchup på en tårta, man känner att det finns god smak där, men ketchupen förstör allt.
Det är svårt för mig att förstå hur någon kan gilla beska. Beska är väl ingen naturlig "smak" så egentligen borde ingen gilla det.

Men nu kommer jag ihåg att när jag var yngre så tyckte jag samma sak om kaffe. Men nu känner jag ingen beska alls i kaffe.
Det kanske blir så med öl också..? Fast tveksamt eftersom även veteran-öldrickare pratar om beska i öl.

Känns nästan som att myndigheterna har gjort ölen besk med flit för att halva befolkningen inte ska bli alkoholister.

Det finns ölstilar som knappt har någon beska alls. Belgiska stilar har generellt väldigt låg beska. Prova tex en witbier eller någon tripel.
Citera
2016-09-24, 11:25
Medlem
Ålens avatar
Citat:

Du gillar inte öl med andra ord.

Lambic och andra klassiska suröl innehåller mycket lite humle. Där är humlen mer tillsatt för sina bakteriehämmande egenskaper. Men du kanske även tycker surt är en icke "naturlig" smak?
Citera
2016-09-24, 11:36
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Beska är absolut en naturlig smak. I öl så kommer beskan vanligtvis från den högst naturliga växten humle. Öl utan någon form av smaksättare förutom malt och jäst skulle vara en vedervärdig historia. Man har alltid använt någon form av krydda för att ge smak och djup åt öl. Från början var det ofta olika örter, men sen den tidiga medeltiden så är humle totalt dominerande. Och ja, visst lär man sig att uppskatta beska. Den totala aversionen mot beska smaker som vissa känner är egentligen en kvarleva från spädbarnsstadiet. Eftersom många gifter har en besk smak så är man från början programmerad att inte tycka om beska då små barn annars kan stoppa i sig vad som helst. För de flesta växer rädslan mot beska bort i takt med att man blir mentalt kapabel att själv avgöra om något är farligt eller säkert att stoppa i sig. För andra kan det krävas aktiv tillvänjning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in