2016-08-04, 09:13
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasVonCreme
Alla byar i Norrland och Värmland.

Norrland? Har du någonsin varit norr om Dalälven, och då inte på skidsemester?

Lika efterblivet som att säga "Svealand" eller "Götaland".

Recept på skithåla:

- Långt från kust eller större vatten.
- Bruksort (endast)
- Berikad
- Utflyttning

Surahammar? Fick jävligt dåliga vibbar där.

Sollefteå kändes också som en katastrof i vardande.
Citera
2016-08-04, 09:15
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Norrland? Har du någonsin varit norr om Dalälven, och då inte på skidsemester?

Lika efterblivet som att säga "Svealand" eller "Götaland".

Recept på skithåla:

- Långt från kust eller större vatten.
- Bruksort (endast)
- Berikad
- Utflyttning

Surahammar? Fick jävligt dåliga vibbar där.

Sollefteå kändes också som en katastrof i vardande.

Säg en by i Norrland eller Värmland som inte är en bruksort, är berikad eller har en stor utflyttning av främst kvinnor?
Citera
2016-08-04, 09:17
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Sverige är unikt med antal skithål.

Sveriges mest deprimerande plats är två ställen som får dela på äran.

Ett ställe var gränsen mellan Blekinge och Smålande rakt norr om Karlshamn påväg mot Växjö.
Det såg så fattigt ut att jag aldrig sett något liknande i Sverige.
Husen var rejält nedgånga, folk gick i trasiga kläder och gumman som satt på Hemköp såg ut som en metadonmissbrukare.
Alla var dock trevliga och jag såg inga invandrare.

Nästa ställe är Borlänge.
Vilket rövhål.
Kallt, fruktansvärt ful stad och en tryckt stämning ligger över skithålan som en tjock dimma.
Sveriges White-trash huvudstad.
Dessutom extremt mycket invandrare.
Det kändes som någon engelsk gammal bruksort i norra England.
Allt kändes hopplöst.

Har rest runt en hel del i mitt tidigare arbete och majoriteten av Sveriges småstäder är extremt deprimerande.

Min teori är att Sverige är unikt i Europa med att här existerar knappt några "riktiga" byar.
Byar som har flerhundraåriga hus, smågränder med levande torg där affärer, arbeten och andra verksamheter samlas.
Där gamla gubbar sitter och spelar schack eller boule. Barn leker på gränderna och lokala bönderna säljer sina grödor på marknaden varje onsdag och lördag på torget.

Inget sådant existerar i Sverige.

Vid slutet av 1700-talet bestämdes det att alla byar skulle "sprängas".
Man flyttade ut gårdar så att varje gård blev en ensam enhet.
Detta för att förbättra jordbruket.

Dock förstörde man all social kontakt mellan folk och flerahundraåriga byar försvann helt.
Det är därför Sverige i dag domineras av ensamma gårdar på landet med rostiga bilar.

När brukssamhället började ta form under 1900-talet och folk flyttade in till orterna var staten återigen involverade och stadsplanerarna inspirerades av funktionalismen. En arkitektur som dödar allt vad stadslivet heter.

När industrin och jordbruket försvann på 70-talet dog dessa orter och blev avfolkningsbyggder.
En massflykt från landet till främst Stockholm.

Det finns avfolkningsbyggder i Blekinge och Norrland som får EU-stöd och klaccificeras som extrem-fattiga områden.
I klass med Syd-Italien och Rumänien m m.
Det måste ha varit en sådan ort i Blekinge jag var i.

Tillägg: Rivningsivern när Sverige skulle moderniseras under 50-70-tal gjorde många mindre samhällen genuint fula. Och fulhet ger inte glada människor. Samma sak finns naturligtvis även i Stockholm mfl. större städer. Men blir inte lika påtagligt där.
Citera
2016-08-04, 09:27
Medlem
Clint Ruins avatar
Skärblacka utanför Norrköping! Eländigt ställe med en stinkande pappersmassefabrik som främsta attraktion
Citera
2016-08-04, 09:29
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasVonCreme
Säg en by i Norrland eller Värmland som inte är en bruksort, är berikad eller har en stor utflyttning av främst kvinnor?

Norrlands samhällen är inte mer berikade än i södra Sverige.

Värmland uttalar jag mig inte om. Det är liksom en betydligt mindre geografisk yta och generalisera du om den.

Bruksort = en dominant arbetsgivare inm industrin. Eller värre: en f.d. sådan arbetsgivare. Och ja, det finns många städer i Norrland som inte uppfyller det.

Umeå - universitetsstad, länshuvudstad, berikad men knappast mer än Linköping eller Uppsala.

Härnösand - stiftstad, under svår berikningsprocess visserligen, men återigen; det sker lika mycket i södra Sverige

Örnsköldsvik - industristad. Bruk finns, men så även omfattande annan industri. Högst export per capita i landet.

Det där med utflyttning får du nog läsa på lite om. Sist jag kollade var nettoinflyttningen till Stockholms län 5000 pers på året. Det är inte mycket... Stockholm växer genom invandring och födelseöverskott.

Du vet att hela Sverige är under berikning, va? Du kan nog släppa det kriteriet. Alternativt utropa alla Sveriges tätort till skithålor.

Jag vill nog påstå att den process som ger skitehålestatus, d.v.s. ett samhälle på retur eller i nedgång, är starkast i Södra Sveriges inland idag. Norrlandskusten är knappast värst, om ens dålig. Och Norrlands inland, iaf Västernorrland och norrut, genomgick den processen redan för 40-50 år sedan.
Citera
2016-08-04, 09:31
Medlem
badobidamdams avatar
Men snälla nån, ingen som varit i Holmsveden?! Där får man gråten i halsen
Senast redigerad av badobidamdam 2016-08-04 kl. 09:33.
Citera
2016-08-04, 09:41
Medlem
Bluebeast72s avatar
Säffle.

Återvänder inte ens om jag blir bjuden på en hotellnatt.
Citera
2016-08-04, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Tror vi har en vinnare här:

http://mensworld.se/byn-som-gud-glomde/

Något senare:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/asylboende-i-lesjofors-toms?mobilmeny=1

Fan vad deprimerande.
Glöm Stockholm - det är Lesjöfors som gäller om man vill ha en karriär!

Går nog upp som nummer ett på min sunkiga lista.
Citera
2016-08-04, 09:50
Medlem
KaptenFotsvetts avatar
Vad har jag gjort?!

Detta kan vara en av de deppigaste trådarna jag någonsin läst, och det var jag som startade den

Men det ligger något förbryllande och fängslande i att läsa hur folk verkar ha upplevt samma fenomen som jag, fast på helt olika ställen här i Sverige.
Citera
2016-08-04, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFotsvett
Vad har jag gjort?!

Detta kan vara en av de deppigaste trådarna jag någonsin läst, och det var jag som startade den

Men det ligger något förbryllande och fängslande i att läsa hur folk verkar ha upplevt samma fenomen som jag, fast på helt olika ställen här i Sverige.

Ja, det var en jävla fart det tog i den här tråden. Grattis! Lär bli förbannat stor tråd till slut.

Om man ska följa tråden till fullo är i stort sett halva Sverige ett enda stort rövhål.
Citera
2016-08-04, 09:59
Medlem
KaptenFotsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
De värsta hålorna hittar man mycket riktigt i Skåne, Sjöbo har ett rykte av någon anledning. Skurup, Klippan, Perstorp och Bjuv är andra hålor värda att studera.
Skall jag dra till med något extremt blir det Lönsboda, där man fortfarande talar en ålderdomlig dialekt, byn är uppdelad i släkter.

För en så där 15 år sedan bestämde några kompisar och jag för en övernattning i ett vindskydd en bit från sjön Immeln, cirka 1 mil söder om Lönsboda. På morgonen (söndag) erbjöd jag kompisarna en sightseeing, de hade aldrig besökt Skånes "bakgård".
Det var folktomt när vi kom in, vi stannade vid ett övergångsställe för en äldre man som skulle gå över gatan. Den ena kompisen utbrast: - se på hans skägg! Det är en pirat!
Mycket riktigt, det var en skäggig gubbe som säkert hade grävts upp någonstans. Mer än honom såg vi inte ifråga av levande människor, kanske för att alla var bakis av skogsstjärnan.
Vi körde förbi korgfabriken och sedan hem igen.

På helgerna dansar Lönsbodaniterna på Granada: Stensons Får jag låna din fru ikväll (live Granada)

Geten Bartilsson i stenbrottet utanför Lönsboda

Lönsboda Bilbingo med ekoeffekt mellan husfasader 2011.12/8

Lonsboda(9) Jag pratar i radio Kristianstad

Nej, det är med glimten i ögat jag tar upp Lönsboda, en verkligt provinsiell ort i Göinge. Mycket trevliga människor, så det får bli Stockholm istället.

Hahaha, Lönsboda har jag varit i många gånger. Festade en del där i ungdomens dagar. Herregud vilket deppigt ställe. Ätit på deras pizzeria (som det då fanns en av) en gång, och då fick jag grus i pizzan.

Folket gick runt i träningskläder. Och dialekten... Herregud...
Citera
2016-08-04, 10:01
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr3
Perstorp,Eslöv,Järbo nog dem sämsta ställena jag besökt.

Påminner alltså om hur du handskas med "De,Dem,Dom"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in