Citat:
Ursprungligen postat av
MathiasVonCreme
Säg en by i Norrland eller Värmland som inte är en bruksort, är berikad eller har en stor utflyttning av främst kvinnor?
Norrlands samhällen är inte mer berikade än i södra Sverige.
Värmland uttalar jag mig inte om. Det är liksom en betydligt mindre geografisk yta och generalisera du om den.
Bruksort = en dominant arbetsgivare inm industrin. Eller värre: en f.d. sådan arbetsgivare. Och ja, det finns många städer i Norrland som inte uppfyller det.
Umeå - universitetsstad, länshuvudstad, berikad men knappast mer än Linköping eller Uppsala.
Härnösand - stiftstad, under svår berikningsprocess visserligen, men återigen; det sker lika mycket i södra Sverige
Örnsköldsvik - industristad. Bruk finns, men så även omfattande annan industri. Högst export per capita i landet.
Det där med utflyttning får du nog läsa på lite om. Sist jag kollade var nettoinflyttningen till Stockholms län 5000 pers på året. Det är inte mycket... Stockholm växer genom invandring och födelseöverskott.
Du vet att hela Sverige är under berikning, va? Du kan nog släppa det kriteriet. Alternativt utropa alla Sveriges tätort till skithålor.
Jag vill nog påstå att den process som ger skitehålestatus, d.v.s. ett samhälle på retur eller i nedgång, är starkast i Södra Sveriges inland idag. Norrlandskusten är knappast värst, om ens dålig. Och Norrlands inland, iaf Västernorrland och norrut, genomgick den processen redan för 40-50 år sedan.