2016-08-04, 08:22
Medlem
Värsta skithåla? Några hade nämnt vårt lilla Göteborg och detta är tyvärr så sant. Förljugna politiker som inte gör ett skit för sina medborgare utom att det grävs bokstavligen över hela staden. Vårt stolthet från 70 talet "Nordstan"? Gå inte genom efter kl. 18. Då samlas alla s.k barn. Afganer, somalier osv. som uppför sig som odjur. Listan är lång. Marokanska gatubarn (som vår inrikesminister lovade att alla skickats tillbaka till Marocko senast i junimånad.
Listan är lång. Inga poliser, inga vakter. Samtliga står i smågrupper och röker. Stackars lilla Göteborg, förbannade politiker.!!!
Citera
2016-08-04, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Göteborg

Skitigt, fula byggnader, icke fungerande infrastruktur, mängder med blattar, tiggare, knarkare och gangsters. Värdelösa krogar och nattklubbar. Obefintligt med sevärdheter. En spänd och otrevlig stämning vilar över hela staden. Och dess förorter skall vi ju inte ens tala om....
3 Små Rum, The Rover, Brewers Beer Bar, Ölrepubliken etc. Göteborg har ju en hel del bra krogar.
Citera
2016-08-04, 08:26
Medlem
OnsdagsFyllos avatar
Med tanke på rubriken.
Så minns jag Johan Glans snackade om en by som heter Röven.
Citera
2016-08-04, 08:27
Medlem
Lesjöfors har alltid jag och mina bekanta skrattat åt när man passerat, vilken öde by. Men ändå finns en matvarubutik där och en pizzeria (jag har ätit där, flottigaste pizzan jag ätit)

Dock måste jag säga att dom gamla byggnaderna på andra sidan älven ser jävligt coola ut, det enda positiva man kan säga om den bygden
Citera
2016-08-04, 08:43
Medlem
Svar till gaggzi. Du skriver att Göteborg har bra krogar. Men detta handlar inte om krogar. Detta handlar om; Göteborg liknar nu mer en stad i M Mellanöstern. Det är bara så sorgligt. Här ser det ut bara som bara faaan. Alla dessa hucklor. Överallt. med mera..dessa somaliska kvinnor ständig skrikande i sina mobiler med en fladdrande mantel efter sig. Aldrig snubblar de över ett arbete och ingen vill ha dem ändå. Nu orkar jag inte mer. Så är det bara.
Citera
2016-08-04, 08:46
Medlem
Ördögs avatar
Härlig tråd, här får finnjäveln en mängd tips för sin kommande långluff genom Folkhemmet!

Citat:
Ursprungligen postat av utred
Värmländska bruksorter och bruksorter i Bergslagen är inte så roliga heller. Tänk Degerfors, Björneborg, Grums, Hofors, Hagfors, Storfors....
Citat:
Ursprungligen postat av fidelisandria
Filipstad, Lesjöfors, nykroppa och storfors är alla nämnda i tråden. Kan bara instämma

Jag har aldrig varit i Storfors, men den här gamla specialtråden om orten i fråga är en liten klassiker!

(FB) Storfors - vad är det?

Själv vet jag inte om jag upplevt någon svensk ort, som jag utan förbehåll kunde karakterisera som "skithåla". Under mina resor har jag besökt ett och annat ställe som verkat ohyggligt tråkigt, och där det varit rakt omöjligt att hitta en fungerande bankomat eller ett hyfsat näringsställe. Jag tänker bland annat på Ödeshög (som ju nämnts i tråden) och på Götene. Men båda platserna ligger i synnerligen natursköna omgivningar med en mängd historiska minnen, och i sådana fall har jag överseende med själva centralortens tristess.
Senast redigerad av Ördög 2016-08-04 kl. 09:01.
Citera
2016-08-04, 08:49
Medlem
Jofs avatar
Mjölby.

Sugen på att lägga upp en resa genom Sverige genom dessa nämnda hålor. En kittlande rysarsemester för modiga eller redan självmordssugna.

Börja i Jörn och ett festslut i Klippan. Där har jag jobbat en vecka, bodde då i nåt rum i Folkets hus tror jag det var. Festen kan hållas i den brottarsvettiga samlingskokalen.
Jag tror de flesta sen skulle vara lyckliga med sin lott. Känna att det kunde vara värre.
Citera
2016-08-04, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFotsvett
Blev inspirerad från tråden 'Åk inte hit' och i synnerhet användaren Snitsigares inlägg om Ronneby.

Började själv tänka efter, jag själv kommer förvisso från en liten skithåla i södra Sverige, men jag har utan tvekan besökt ställen som varit ännu värre.

Jag vill till exempel påstå att ett av de mest deprimerande orterna jag någonsin varit i var Hyltebruk. En gammal bruksort där det idag enligt Wikipedia finns ett väldans stort pappersbruk, och en befolkningsmängd på 3716 personer (2010).

Vad som slog mig var hur otroligt illa det luktade, hur många pensionärer som gick på ortens gator, och hur många människor såg eländiga ut.

Så, Flashback, vilken är enligt er Sveriges Värsta Skithåla?

Malmö är en skithåla som slå allt med ljusår. Där finns allt som en normal människa inte behöver i sitt liv. Det enda man kan skryta om är att man är ensam om att ha shoot-outs mellan kriminella mitt på ljusa dagen och att knark handeln är så utbredd och sker helt öppet att man nu använder formuleringar som: "alla gör det" när man blir ertappad med knark eller vapen på sig. Eller när muslimerna blir tagna att köra bil utan körkort så brukar de säga att de kör bättre än de som har körkort.
Senast redigerad av BEHZADIRAD 2016-08-04 kl. 08:55.
Citera
2016-08-04, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaramira
Svar till gaggzi. Du skriver att Göteborg har bra krogar. Men detta handlar inte om krogar. Detta handlar om; Göteborg liknar nu mer en stad i M Mellanöstern. Det är bara så sorgligt. Här ser det ut bara som bara faaan. Alla dessa hucklor. Överallt. med mera..dessa somaliska kvinnor ständig skrikande i sina mobiler med en fladdrande mantel efter sig. Aldrig snubblar de över ett arbete och ingen vill ha dem ändå. Nu orkar jag inte mer. Så är det bara.

Du glömde alla zigenare som vill ha inträde för att man ska in och handla i butiken.
Citera
2016-08-04, 08:53
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tord.A
Enl wiki:
I Lesjöfors finns Esperanto-Gården, som är en konferens- och kursgård som drivs av esperantister i de nordiska länderna

I rest mycket case.
Tror vi har en vinnare här:

http://mensworld.se/byn-som-gud-glomde/

Något senare:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/asylboende-i-lesjofors-toms?mobilmeny=1

Citera
2016-08-04, 08:58
Medlem
Det finns en plats där solen aldrig ler, den platsen heter Boden och dit vill jag aldrig mer.

M v h Biffen
Citera
2016-08-04, 09:06
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Sverige är unikt med antal skithål.

Sveriges mest deprimerande plats är två ställen som får dela på äran.

Ett ställe var gränsen mellan Blekinge och Smålande rakt norr om Karlshamn påväg mot Växjö.
Det såg så fattigt ut att jag aldrig sett något liknande i Sverige.
Husen var rejält nedgånga, folk gick i trasiga kläder och gumman som satt på Hemköp såg ut som en metadonmissbrukare.
Alla var dock trevliga och jag såg inga invandrare.

Nästa ställe är Borlänge.
Vilket rövhål.
Kallt, fruktansvärt ful stad och en tryckt stämning ligger över skithålan som en tjock dimma.
Sveriges White-trash huvudstad.
Dessutom extremt mycket invandrare.
Det kändes som någon engelsk gammal bruksort i norra England.
Allt kändes hopplöst.

Har rest runt en hel del i mitt tidigare arbete och majoriteten av Sveriges småstäder är extremt deprimerande.

Min teori är att Sverige är unikt i Europa med att här existerar knappt några "riktiga" byar.
Byar som har flerhundraåriga hus, smågränder med levande torg där affärer, arbeten och andra verksamheter samlas.
Där gamla gubbar sitter och spelar schack eller boule. Barn leker på gränderna och lokala bönderna säljer sina grödor på marknaden varje onsdag och lördag på torget.

Inget sådant existerar i Sverige.

Vid slutet av 1700-talet bestämdes det att alla byar skulle "sprängas".
Man flyttade ut gårdar så att varje gård blev en ensam enhet.
Detta för att förbättra jordbruket.

Dock förstörde man all social kontakt mellan folk och flerahundraåriga byar försvann helt.
Det är därför Sverige i dag domineras av ensamma gårdar på landet med rostiga bilar.

När brukssamhället började ta form under 1900-talet och folk flyttade in till orterna var staten återigen involverade och stadsplanerarna inspirerades av funktionalismen. En arkitektur som dödar allt vad stadslivet heter.

När industrin och jordbruket försvann på 70-talet dog dessa orter och blev avfolkningsbyggder.
En massflykt från landet till främst Stockholm.

Det finns avfolkningsbyggder i Blekinge och Norrland som får EU-stöd och klaccificeras som extrem-fattiga områden.
I klass med Syd-Italien och Rumänien m m.
Det måste ha varit en sådan ort i Blekinge jag var i.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2016-08-04 kl. 09:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in