2016-08-01, 08:36
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymnish
Hej! Nu är det så här att jag ska sitta av ett kortare straff och det börjar att bli dags för att ansöka om anstalt (klass 2-3). Så jag har lite frågor jag gärna skulle vilja ha svar på.
Har ni några tips angående val av anstalt?
Vilka anstalter är bäst och sämst enligt era erfarenheter?
Vilka har bäst mat?
Bäst/sämst gym?
Ja ni fattar. Berätta gärna lite om vad ni vet och har upplevt den tiden ni har suttit på en klass 3a. Tacksam för svar! Har suttit och läst igenom tråden och de flesta svaren jag vill ha svar på är några år gamla och därför vill jag veta om det har hänt något nytt.
MVH

Om du vill ha ett rimligt svar så får du nog specificera lite bättre om det är en 2:a eller 3:a du skall sitta på samt var du själv bor även om det inte alltid tas i beaktande av KV.

Ang. gym så har det redan behandlats i tråden ett par inlägg tillbaka men som ExConvict sa så är det val mellan dåligt och sämre gym beroende på vart du hamnar

ExConvict har också mycket bättre koll på svenska anstalter än vad jag har.
Citera
2016-08-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Stor skillnad mellan klass 2 och 3. Kan du bli placerad på 3a så ska du söka det alla gånger.

Ingen jätteskillnad mellan 3or, det är fritt, öppet, bättre gym än på 2or. Dock får man räkna med att jobba mer och skitigare (eller få till en jävligt bra ursäkt). Som alltid styrs tillvaron på stället mkt av vem man sitter med, så går inte svara generellt på vad som är "bäst just nu".

Okej, tack för snabbt svar! Det är mest troligt att det blir en klass 3 då det bara handlar om några månader och det är första gången jag ska sitta. För mig så spelar det inte så stor roll om vad det är för folk på stället då jag sköter mig själv och lägger mig inte i andras skit saker. Men jag tänkte mer på om du/ni vet nån anstalt som är bättre eller sämre av de 12 klass 3orna som finns i Sverige för män. Alltså gällande mat, rum, dusch, jobb med mera. Men som du sa så kanske det inte spelar så stor roll vilken 3:a man hamnar på då det inte är någon jätteskillnad? Jag läste här i tråden att anstalterna ner mot Skåne är sämre än de som ligger högre upp i landet. Är det sant?
Senast redigerad av rymnish 2016-08-01 kl. 14:19.
Citera
2016-08-01, 14:09
Medlem
Sek-Losos avatar
Citat:
Okej, tack för snabbt svar! Det är mest troligt att det blir en klass 3 då det bara handlar om några månader och det är första gången jag ska sitta. För mig så spelar det inte så stor roll om vad det är för folk på stället då jag sköter mig själv och lägger mig inte i andras skit saker. Men jag tänkte mer på om du/ni vet nån anstalt som är bättre eller sämre av de 12 klass 3orna som finns i Sverige för män. Alltså gällande mat, rum, jobb med mera. Men som du sa så kanske det inte spelar så stor roll vilken 3:a man hamnar på då det inte är någon jätteskillnad? Jag läste här i tråden att anstalterna ner mot Skåne är sämre än de som ligger högre upp i landet. Är det sant?

Ska du sitta på öppen dvs kl.3 så är det väl bara att ta den närmast dig, har du dessutom kortvolta så spelar det ju ännu mindre roll...

Kolmården brukar vara populär...
Citera
2016-08-01, 14:48
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Okej, tack för snabbt svar! Det är mest troligt att det blir en klass 3 då det bara handlar om några månader och det är första gången jag ska sitta. För mig så spelar det inte så stor roll om vad det är för folk på stället då jag sköter mig själv och lägger mig inte i andras skit saker. Men jag tänkte mer på om du/ni vet nån anstalt som är bättre eller sämre av de 12 klass 3orna som finns i Sverige för män. Alltså gällande mat, rum, dusch, jobb med mera. Men som du sa så kanske det inte spelar så stor roll vilken 3:a man hamnar på då det inte är någon jätteskillnad? Jag läste här i tråden att anstalterna ner mot Skåne är sämre än de som ligger högre upp i landet. Är det sant?

Skåneplitarna är skit, inte alla men tillräckligt många för att förpesta tillvaron, även på öppna anstalter tyvärr. Många av de som jobbar på öppen vill leka Kumla-plitar och har helt fel inställning till vad en öppen anstalt ska vara.
Håller med Sek-Loso att det är en klar fördel att söka sig till den som ligger närmast.
Citera
2016-08-01, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Skåneplitarna är skit, inte alla men tillräckligt många för att förpesta tillvaron, även på öppna anstalter tyvärr. Många av de som jobbar på öppen vill leka Kumla-plitar och har helt fel inställning till vad en öppen anstalt ska vara.
Håller med Sek-Loso att det är en klar fördel att söka sig till den som ligger närmast.

Okej, då ska jag inte söka neråt i landet med andra ord. Tack för hjälpen gubbar!
Citera
2016-08-04, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Har aldrig hört att det existerar sådant i Sverige. Speciellt inte att fångväktare och fångar börjar slåss. Hur vanligt är det?
Ok. Vilken del är du tvivlar på?

Typ varje sommar är någon form av upplopp i fängelserna runtom i Sverige.
Citera
2016-08-04, 10:12
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SossenLars
Ok. Vilken del är du tvivlar på?

Typ varje sommar är någon form av upplopp i fängelserna runtom i Sverige.

Han hör inte om det eftersom KV inte är intresserade av att sånt ska komma ut. Plitar som åker på stryk av intagna eller vice versa är ganska vanligt. Avdelningar som går ihop och trashar plitkurar likaså.

Det enda som kommer ut är när intagna tar sig upp på taket eller börjar bränna upp grejer - t ex det stora upploppet på Tidan - sånt går inte att sopa under mattan och KV kallar då in snuten, eftersom säkplitarna är förvuxna blöjbarn som inte klarar en fajt på lika villkor.

De känner sig bara bekväma när de kan komma iklädda full skyddsutrustning och fet batong, 5 mot 1 och banka skiten ur någon stackare ensam på cellen.
Senast redigerad av ExConvict 2016-08-04 kl. 10:20.
Citera
2016-08-04, 10:24
Medlem
Copiadyos avatar
Rekommenderar inte Kolmården där du till 99% får dubbelrum om du inte har läkarintyg som visar att du behöver eget rum.

Kan vara jävligt frustrerande att dela rum med någon tjomme oavsett kort eller lång volta.
Citera
2016-08-05, 00:34
Medlem
MoralMorals avatar
Väntar förtillfället på dom.

KV/Frivården gav mig ett bra utlåtande i rätten och förespråkade en ganska stram skyddstillsynd samt att jag skall genomgå programmet OTO.

Då det var återfall under min tidigare skyddstillsyn , redan under första året men noll grejor under intensivtiden (återfallet kom sista månaden av första året, då var det i princip redan över) så kan det ändå bli kurran.

Tredje domen blir detta - har erkänt. Åklagaren yrkade på 4 månader i kurran.

Här har jag dock två frågor:

Jag kommer, som det ser ut ifall det nu blir kurran, inte ha några problem att få elektronisk intensivövervakning. Då jag är sjukskriven pga. arbetsskada så skulle jag istället få göra samhällstjänst liknande sysslor på någon förening. Frivården hade dock det hela inte på det klara hur många timmar det rörde sig om.

Så min fundering här är, ni som vet: Hur jobbigt blir det att vara hemma 4 månader med bojja - 120 dagar - kontra att göra 70 dagar på en höft - på en klass 3? Allt förutom anstalt måste ju vara bättre än just anstalt kan jag tänka och är ju vad jag skulle föredra, men är som sagt nyfiken på andras erfarenheter, även om det bara rör sig om en kortvolta.

Sen undrar jag med om någon har något att säga om det här OTO programmet som känns väldigt flum. Kan dock säga att jag är klar med krimminalitet och att hålla på såhär. Har gått vidare helt enkelt och denna gång känner jag aldrig mer att jag utför sådant här för egen vinning.
Citera
2016-08-05, 10:14
Medlem
Novus4212s avatar
"Så min fundering här är, ni som vet: Hur jobbigt blir det att vara hemma 4 månader med bojja - 120 dagar - kontra att göra 70 dagar på en höft - på en klass 3? Allt förutom anstalt måste ju vara bättre än just anstalt kan jag tänka och är ju vad jag skulle föredra, men är som sagt nyfiken på andras erfarenheter, även om det bara rör sig om en kortvolta."

Jag hade boja ett par månader efter en tid av fängelse både i utlandet och sedermera i Sverige så det är svårt att jämföra för efter vad jag varit med om så var boja som rena friheten och rena jackpoten.

Men lägger man allt det åt sidan, och att jag försöker tänka utifrån din situation, så kan jag ge dig följande feedback.

Jag har inte suttit på en 3:a men vet att det är rena lekstugan. Både på gott och ont. Mycket frihet men beror mycket på vem du sitter med. det kan gå pt båda hållen.

Ett fängelse är dock alltid ett fängelse. Och allt blir gammalt väldigt snabbt.

Ju kortare tid man skall sitta, desto längre känns den.

När det gäller fotboja så måste du ha sysselsättning. Det är alltså inget man bara kan sitta hemma hela tiden och kolla på TV som så många tror.

Nu är du sjukskriven så jag vet inte vad som gäller för dig så jag låter det vara osagt.

Fotboja generellt är mycket jobbigare än vad man tror att det är och många blir så trötta på skiten att de hellre sitter av tiden.

Du blir extremt bunden av exakta tider då du skall vara utanför ditt boende (vi snackar nästan exakt på minuten) och när du skall vara tillbaka i ditt boende. Allt övervakas.

Du kan bli övervakad att du verkligen är på den plats där du säger att du skall vara (arbetsplats eller vad det nu är) genom pejling och folk kommer hem till dig för blåstester med mycket kort varsel.

Du får vissa timmar utöver ovan som är fritt men då skall du hinna göra allt annat som att handla, gå ner i tvättstugan eller vad det nu kan vara.

Nu var mitt val inte som ditt. Dvs antingen mindre tid i kurran eller mer tid med fotboja.

Jag gjorde min sista tid med fotboja vilket är lite annorlunda. Då är det ganska klart att man tar det alternativet.

Har du en meningsfull tillvaro utanför murarna och kan sköta dig så blir boja inga problem men enormt frustrerande och gränserna är utsuddade med många frestelser.

4 månader blir en lång tid. Inget drickande. Kan bli svårt med det sociala. Enormt styrt. Folk som skall få dig att blåsa hemma hos dig ganska ofta. Du skall vara ute ur bostaden fasta tider och du skall vara i bostaden fasta tider.

Med bakgrund av vad jag vet nu så hade jag tagit 70 dagar och bara få det överstökat.
Citera
2016-08-05, 12:51
Medlem
MoralMorals avatar
[quote=Novus4212|58071240.[/QUOTE]

Tack för jättebra svar.

Gällande det här med sjukskrivning och fotboja så tog jag upp det på mitt personutredningsmöte.
Jag sa efteråt, att mellan oss (min frivårdare är samma jag haft genom åren, vi har en proffsig men god relation) om jag borde byta arbete för att kunna gå till jobbet trots skadan och få boja, om sjukskrivningen var ett hinder.

Hon sade då att eftersom jag har ett arbete och ordnade förhållanden så hittar man istället någon form av samhällstjänst syssla under tiden man har boja. Hon hämtade även en av killarna som arbetade just med det så jag kunde få ställa lite frågor direkt, eftersom jag berättade att vi talat om det hemma hur de skulle bli framöver osv. Han bekräftade att så var fallet att det inte var några problem att lösa, och utan att säga något innan utredning och beslut så skulle jag inte ha några problem att få just boja.

Däremot vill jag ju helst slippa anstalt pga. att det skulle försvåra så otroligt mycket och knappast bidra till att jag inte faller tillbaka i brottslighet.

Helst, och de jag tror vore bäst för mig, är just skyddstillsynen med det är OTO programet, det verkar bra, men jag vet förlite om det men utifrån mig själv så tror jag det absolut vore det bästa.
Men får ju förbereda mig o familjen på värre påföljder, vilket var anledningen till posten.

Gällande att vara hemma med bojan, det är just det jag funderar över. Frestelser och blåskontroller har jag absolut inga problem med, det är ingen fara på taket alls där skulle jag säga. Däremot just det är med att vara väldigt, väldigt låst i sitt egna hem tror jag skulle vara betydligt värre än 70 dagar i kurran, men det är ändå betydligt mindre än att sitta hela tiden hemma så att säga.

Har försökt hitta lite mer info om hur det fungerar mer exakt med tiden utanför arbetet och de här "fria passen" men tycker det är svårt att få det mer konkret. Har man en timeframe varje dag eller ett par gånger i veckan när man inte behöver vara "pejlad" mot stationen så att säga? Anmäler man då vad man ska göra för något osv?

Hur som helst, tack för bra svar ovan med.
Citera
2016-08-05, 13:56
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av MoralMoral
Väntar förtillfället på dom.

KV/Frivården gav mig ett bra utlåtande i rätten och förespråkade en ganska stram skyddstillsynd samt att jag skall genomgå programmet OTO.

Då det var återfall under min tidigare skyddstillsyn , redan under första året men noll grejor under intensivtiden (återfallet kom sista månaden av första året, då var det i princip redan över) så kan det ändå bli kurran.

Tredje domen blir detta - har erkänt. Åklagaren yrkade på 4 månader i kurran.

Här har jag dock två frågor:

Jag kommer, som det ser ut ifall det nu blir kurran, inte ha några problem att få elektronisk intensivövervakning. Då jag är sjukskriven pga. arbetsskada så skulle jag istället få göra samhällstjänst liknande sysslor på någon förening. Frivården hade dock det hela inte på det klara hur många timmar det rörde sig om.

Så min fundering här är, ni som vet: Hur jobbigt blir det att vara hemma 4 månader med bojja - 120 dagar - kontra att göra 70 dagar på en höft - på en klass 3? Allt förutom anstalt måste ju vara bättre än just anstalt kan jag tänka och är ju vad jag skulle föredra, men är som sagt nyfiken på andras erfarenheter, även om det bara rör sig om en kortvolta.

Sen undrar jag med om någon har något att säga om det här OTO programmet som känns väldigt flum. Kan dock säga att jag är klar med krimminalitet och att hålla på såhär. Har gått vidare helt enkelt och denna gång känner jag aldrig mer att jag utför sådant här för egen vinning.

För det första blir det 80-82 dagar, beroende vilken månad du ställer in dig på. 2 Månader + 20 dagar blir domen så som de räknar dagar inom KV.

Jag skulle tagit fängelse alla dagar i veckan om jag inte hade familj osv. Det brukar vara så att du minst måste göra 50% arbeta, alltså 4h om dagen.

Edit -Sen är det som tidigare sa väldigt speciellt med öppen anstalt, på vissa sätt är det bättre men på vissa sätt är det sämre eftersom det är sådan enorm jäkla sandlåda. Beroende på hur social du är som peson och hur lätt du har för att umgås med idioter får du fundera på alternativen.

Men i ditt fall som det verkar skulle jag rekommendera bojan.
Senast redigerad av Copiadyo 2016-08-05 kl. 14:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in