2016-08-04, 09:07
  #9469
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Jag har varit för marknadshyror som princip hela tiden. Det är du, sune och gromph som läser illa och drar förhastade slutsatser.

Mina invändningar är av praktisk natur och gäller rådande situation. Jag anser att det just nu inte går att införa marknadshyror utan oacceptabla ekonomisks och sociala konsekvenser.

Rätt motsägelsefullt det här så det är inte konstigt att du blir "missförstådd". Du är alltså emot att marknadshyror införs nu och är bara för i teorin.
Citera
2016-08-04, 09:24
  #9470
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det förekommer då och då att folk i tråden skriver att vi har för svag vänster i Sverige som inte tvingar profitjägarna att bygga billigt.
Och det får väl sägas vara just det du säger inte förekommer.

.
Nej, det är fortfarande rena fantasier och idiotargument. Går inte att tvinga någon till något i en marknadsekonomi. Då är man ett litet barn som inte förstår det basala i samhället.
Det handlar då i sådanafall att folk förordar subventioner och klassisk socialdemokratisk politik. Att politikerna styr genom subventioner och företagen blir kompenserade.
Citera
2016-08-04, 09:28
  #9471
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Nej, det är fortfarande rena fantasier och idiotargument. Går inte att tvinga någon till något i en marknadsekonomi. Då är man ett litet barn som inte förstår det basala i samhället.
Det handlar då i sådanafall att folk förordar subventioner och klassisk socialdemokratisk politik. Att politikerna styr genom subventioner och företagen blir kompenserade.

Subventioner som alla skattebetalare ska vara med och betala, inte bara de som får de subventionerade bostäderna. Låter inte särskilt rättvist och dessutom driver alltid subventioner upp kostnaderna, och göder producenterna. Inte särskilt smart.

Klassisk socialdemokratisk politik, ja det var du som sa det, ett rätt i alla fall.
Citera
2016-08-04, 09:36
  #9472
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Subventioner som alla skattebetalare ska vara med och betala, inte bara de som får de subventionerade bostäderna. Låter inte särskilt rättvist och dessutom driver alltid subventioner upp kostnaderna, och göder producenterna. Inte särskilt smart.

Klassisk socialdemokratisk politik, ja det var du som sa det, ett rätt i alla fall.

Precis. Och det är alltså fråga om rena bidrag till en viss boendeform. Helt oberoende av inkomstnivåer hos bidragstagarna.

Hyresrätten i nyproduktionsform är absolut inget för fattiga bostadslösa, utan snarare för rika som säljer av bostadsrätten eller villan som pensionär.

Det är väl för de flesta tänkande människor självklart att marknaden inte kommer bygga underprissatta hyresrätter. Precis på samma sätt som Ica inte skulle sälja mjölken för halva priset för att vara schysst.

Var exakt är provocerande med det? Jag förstår inte...
Citera
2016-08-04, 09:42
  #9473
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är hyresrätter det inte finns nån marknad för i bollnäs. Och det är inte konstigt eftersom det är så pass låga priser som det är i det ägda beståndet (hemnet).

Det måste väl även du kunna köpa? Det är inte gratis att bygga i bollnäs och byggarna bedömer det inte lönsamt att bygga hyresrätter där helt enkelt.

Detta eftersom de sannolikt kommer stå med tomma lgh...

Hur 17 kan man hävda att det är "bostadsbrist" när priserna på bostadsrätter ligger mellan 4 och 6 k per m^2 ?

http://www.hemnet.se/bostader?utf8=%E2%9C%93&location_ids%5B%5D=17881&i tem_types%5B%5D=bostadsratt

Jag vill inte äga en bostadsrätt i Bollnäs och det vill inte du heller ! Däremot vill du
tvinga människor att (låtsas)äga saker mot sin vilja.

Ett (eget) hus är en helt annan sak än en lägenhet. Och det är faktiskt så folk oftast
bor i småstäder och på landsbygden. Hyreslägenhet på sådana orter indikerar på
något sätt låg ekonomisk standard. Och bostadsrätt där är egentligen bara löjligt.

Men ett eget hus, med egen ingång och egen tomt, är något annat och har man
råd med det kan man väl skaffa ett sådant och eventuellt äga på riktigt ...
Citera
2016-08-04, 09:52
  #9474
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
1. Bostadsbedtåndets storlek och sammansättning motsvarar inte befolkningens sammansättning och storlek. Jag kallar fenomenet bostadsbrist.

Det här stämmer inte på långa vägar då vi i princip är världsledande på boyta/capita. Om man använder den yta som redan finns på ett bättre sätt blir det inte brist.

Boverket konstaterade hur "bristen" på hyresrätter uppstod.

http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2013/marknadsrapport-nov-2013.pdf


Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Om nu Stockholms kommun skulle stycka av en absurd massa tomter av olika storlek, obebyggda, och auktionera ut dessa - vi antar att exploatering är möjlig/garanterad - så skulle priserna på mark sjunka. Det, om jag förstår dig rätt, bokför du som en förlust för skattebetalarna. Det gör inte jag.
det du snackar om nu är en utopi och ej genomförbart av juridiska skäl. Priserna måste hållas uppe i princip för att inte bryta mot EU:s konkurrenslagstiftning osv.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2016-08-04 kl. 09:55.
Citera
2016-08-04, 10:53
  #9475
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Jag vill inte äga en bostadsrätt i Bollnäs och det vill inte du heller ! Däremot vill du
tvinga människor att (låtsas)äga saker mot sin vilja.

Förstår inte problemet med att bo i en BRF om det är mycket billigare än en HR. Du ska bara ha och ha du, men betala vill du inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Ett (eget) hus är en helt annan sak än en lägenhet. Och det är faktiskt så folk oftast
bor i småstäder och på landsbygden. Hyreslägenhet på sådana orter indikerar på
något sätt låg ekonomisk standard. Och bostadsrätt där är egentligen bara löjligt.
Varför skulle det vara "löjligt" att bo billigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Men ett eget hus, med egen ingång och egen tomt, är något annat och har man
råd med det kan man väl skaffa ett sådant och eventuellt äga på riktigt ...
ja absolut, så varför skulle jag "tvinga" någon. Alla får väl bo som de önskar. Men du kan inte tvinga någon annan att göra förlustaffärer på att bygga nya svindyra hyresrätter som ingen vill bo i.

Jag konstaterar bara att priserna är mycket låga i Bollnäs och de flesta med normala inkomster har råd att köpa något utan det minsta problem. Troligtvis även helt utan lån på längre sikt.
Citera
2016-08-04, 11:51
  #9476
Medlem
kurt-sunes avatar
Den som spar hen har....

https://www.nrk.no/norge/bsu-sparingen-har-okt-med-30-prosent-pa-to-ar-1.13068996

Norge visar vägen med ett system vi också borde ha här hemma...


Men kommunisterna i tråden är väl emot som vanligt då de vill åt andra människors sparkapital för de egna levnadskostnaderna?
Citera
2016-08-04, 12:01
  #9477
Medlem
http://www.dn.se/ekonomi/bostadsjatte-manar-kommuner-att-salja/

Kurtans våta dröm kommer allt närmare och närmare ...

Och gissa vems intresse koncernchefen för Stena talar i ...

Saknar i och för sig uppgift om hur det politiska styret ser ut i de kommuner det
handlar om. Men man kan ju gissa. Och i Landskrona vet man hur det är ...
Citera
2016-08-04, 13:28
  #9478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Nej, det är fortfarande rena fantasier och idiotargument.
Det har dock inte hindrat folk att framföra de.
Det finns mycket fantasier och ren idioti framförd i den här tråden. (Liksom många andra på Flashback).

Citat:
Ursprungligen postat av heino
Går inte att tvinga någon till något i en marknadsekonomi. Då är man ett litet barn som inte förstår det basala i samhället.
I Sverige dock, kan den lagstiftande makten tvinga folk till både de ena och det andra. Och gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av heino
Det handlar då i sådanafall att folk förordar subventioner och klassisk socialdemokratisk politik. Att politikerna styr genom subventioner och företagen blir kompenserade.
Nej det har handlat om tämligen vanlig vänsterretorik från väljare. Dvs de gamla vanliga tvångsåtgärderna som fyller 90-100% av gamla kommunistpartiets åtgärdslista.

Det är med tvångsåtgärder som vänstern styr. För vänstern är det mer en fråga om hur de ska se ut.
Citera
2016-08-04, 13:59
  #9479
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här stämmer inte på långa vägar då vi i princip är världsledande på boyta/capita. Om man använder den yta som redan finns på ett bättre sätt blir det inte brist.

Boverket konstaterade hur "bristen" på hyresrätter uppstod.

http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2013/marknadsrapport-nov-2013.pdf


det du snackar om nu är en utopi och ej genomförbart av juridiska skäl. Priserna måste hållas uppe i princip för att inte bryta mot EU:s konkurrenslagstiftning osv.

Storlek och sammansättning skrev jag. Människor med asperger tittar på m2/näsa. Du kan lägga till "lokalisering" också.

Lagar kan ändras genom politiska beslut och den här tråden handlar om bostadspolitik. Fan vad dum du är. Ungefär som att jag skulle hävda att marknsfshyror inte kan införas av juridiska skäl.
Citera
2016-08-04, 16:14
  #9480
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Storlek och sammansättning skrev jag. Människor med asperger tittar på m2/näsa. Du kan lägga till "lokalisering" också.

Jaha jag har "Aspbergers" när jag konstaterar samma sak som Boverket gjort. Har de också Aspbergers för att deras resultat inte stämmer överens med din värlsbild?

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Lagar kan ändras genom politiska beslut och den här tråden handlar om bostadspolitik. Fan vad dum du är. Ungefär som att jag skulle hävda att marknsfshyror inte kan införas av juridiska skäl.

Ja men just det du efterlyser är en ren och skär utopi som skulle kräva ett swexit och betydligt mer där till.

Att handskas vårdslöst med statens tillgångar är kriminellt och lär fortsättningsvis också vara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in