2016-08-03, 13:50
  #9457
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Jag vet att du inte tycker att det är något problem att det inte byggs för vanliga
människor. Men hur ser du på bananerna i sammanhanget ? Din signatur förpliktar
i vart fall ...

Då vet du fel, jag är som jag sagt tidigare med och finansierar bostadsbyggande, är du det?
Om inte, varför inte då då du tycker att detta är viktigt?
Citera
2016-08-03, 13:59
  #9458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Då vet du fel, jag är som jag sagt tidigare med och finansierar bostadsbyggande, är du det?
Om inte, varför inte då då du tycker att detta är viktigt?

Jag har för mig att jag betalar skatt, även till kyrkan ...

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nio-nya-t-banestationer

Men allt hänger ihop. Sedan kan man alltid undra om bostäderna, människorna
eller kommunikationerna kom först. Eller var det kanske bananerna ? Dock dröjde
det till 1909 innan den första bananen anlände till Sverige om jag läste rätt ...
Citera
2016-08-03, 14:02
  #9459
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Jag har för mig att jag betalar skatt, även till kyrkan ...

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nio-nya-t-banestationer

Men allt hänger ihop. Sedan kan man alltid undra om bostäderna, människorna
eller kommunikationerna kom först. Eller var det kanske bananerna ? Dock dröjde
det till 1909 innan den första bananen anlände till Sverige om jag läste rätt ...

Wow du betalar skatt men nu pratar jag om saker du gör personligen trots att du inte är tvungen. Vad har DU gjort för att öka bostadsbyggandet, varför har inte DU som jag gått in och stöttat sådan verksamhet med egna pengar?
Citera
2016-08-03, 14:12
  #9460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Wow du betalar skatt men nu pratar jag om saker du gör personligen trots att du inte är tvungen. Vad har DU gjort för att öka bostadsbyggandet, varför har inte DU som jag gått in och stöttat sådan verksamhet med egna pengar?

Det där med välgörenhet och civilsamhället är inte helt realistiskt OCH ganska opraktiskt
i det moderna, mestadels välmående västerländska samhället ...
Citera
2016-08-03, 14:16
  #9461
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Det där med välgörenhet och civilsamhället är inte helt realistiskt OCH ganska opraktiskt
i det moderna, mestadels välmående västerländska samhället ...

Så du gör inget personligen för att bostäder ska byggas men du vill att andra ska göra det.

Jag är tvärtom, jag kräver inte att andra ska göra något men jag använder egna pengar för att finansiera byggande. Vem av oss är en hycklare?
Citera
2016-08-03, 14:17
  #9462
Medlem
http://www.dn.se/ledare/lo-borde-inte-syssla-med-statistikfiffel/

"Det enda som rapporten visar är alltså att var tredje arbetare, som man kallar gruppen, inte valde att åka på semester det senaste året. Det är möjligt att vissa stannade hemma för att plånboken inte tillät annat. Men hur många det är vet alltså inte LO. Det har man inte undersökt."

Ovanstående handlar inte om bostadsbyggande men åskådliggör ändå i viss mån den
attityd en hel del av inläggen i denna tråd reflekterar. Den som aldrig själv lidit av
pekuniär insufficiens kan ibland ha väldigt svårt att förstå att det finns människor som
drabbas av livslång sådan. Klassresan går inte alltid rakt uppåt utan fastmer ofta
ingenstans.

Och vad gör vi då av människor i nöd, inklusive bostadsnöd ? Ger dem ett miljonlån
av våra egna pengar, skulle kanske Kurtan säga ...
Citera
2016-08-03, 14:23
  #9463
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
http://www.dn.se/ledare/lo-borde-inte-syssla-med-statistikfiffel/

"Det enda som rapporten visar är alltså att var tredje arbetare, som man kallar gruppen, inte valde att åka på semester det senaste året. Det är möjligt att vissa stannade hemma för att plånboken inte tillät annat. Men hur många det är vet alltså inte LO. Det har man inte undersökt."

Ovanstående handlar inte om bostadsbyggande men åskådliggör ändå i viss mån den
attityd en hel del av inläggen i denna tråd reflekterar. Den som aldrig själv lidit av
pekuniär insufficiens kan ibland ha väldigt svårt att förstå att det finns människor som
drabbas av livslång sådan. Klassresan går inte alltid rakt uppåt utan fastmer ofta
ingenstans.

Och vad gör vi då av människor i nöd, inklusive bostadsnöd ? Ger dem ett miljonlån
av våra egna pengar, skulle kanske Kurtan säga ...

Halmdocka
Citera
2016-08-03, 14:44
  #9464
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Jag vet att du inte tycker att det är något problem att det inte byggs för vanliga
människor. Men hur ser du på bananerna i sammanhanget ? Din signatur förpliktar
i vart fall ...
Det är hyresrätter det inte finns nån marknad för i bollnäs. Och det är inte konstigt eftersom det är så pass låga priser som det är i det ägda beståndet (hemnet).

Det måste väl även du kunna köpa? Det är inte gratis att bygga i bollnäs och byggarna bedömer det inte lönsamt att bygga hyresrätter där helt enkelt.

Detta eftersom de sannolikt kommer stå med tomma lgh...

Hur 17 kan man hävda att det är "bostadsbrist" när priserna på bostadsrätter ligger mellan 4 och 6 k per m^2 ?

http://www.hemnet.se/bostader?utf8=%E2%9C%93&location_ids%5B%5D=17881&i tem_types%5B%5D=bostadsratt
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2016-08-03 kl. 15:16.
Citera
2016-08-03, 15:32
  #9465
Medlem
spoilers avatar
"Nyligen uppmärksammade Avpixlat att Vallentuna kommun efter budgivning köpt en bostadsrätt för 1 650 000 kronor som man sedan hyr ut till en migrant. SD Vallentuna har tittat närmare på hur kommunen specialbehandlar nyanlända migranter och avslöjar att man köpt totalt 17 stycken bostadsrätter till en summa av 33 miljoner av skattebetalarnas kronor.

Vallentuna är långt ifrån ensamma om att ge nyanlända migranter denna typ av gräddfil, och förfarandet beror på den nya lagen om mottagande av vissa nyanlända invandrare för bosättning som trädde i kraft den 1 mars."

http://avpixlat.info/2016/08/03/bostadsratter-for-33-miljoner-till-nyanlanda-i-vallentuna/
Citera
2016-08-03, 15:45
  #9466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heino
I vissa sammanhang går det inte att tala om vinst och förlust utan ngt som måste till bara. Återigen har jag inte läst ngn som sagt att man skall tvinga företag att göra förlustaffärer så vettetusen hur man kan komma fram till ett sådant argument...
Det förekommer då och då att folk i tråden skriver att vi har för svag vänster i Sverige som inte tvingar profitjägarna att bygga billigt.
Och det får väl sägas vara just det du säger inte förekommer.

Sedan kan man säga att hyresregleringen är i den andan, iom att den stipulerar förlust för fastighetsbolaget.

Resultatet blir dock snarare att det inte byggs HR om inte Fastighetsbolaget subventioneras på något sätt. Det kan vara genom att sälja marken billigare. Eller att dom kommer över tomter för byggen av BRF/småhus som de kan tjäna på så att totalen blir acceptabel.

Dock ledde hyresregleringen till att HR-byggandet närmast upphörde för ett antal år sedan. Då fick HGF kalla fötter. Dom insåg att systemet höll på att haverera fullkomligt. Och inför att tappa sin maktposition så lanserade dom presumtionshyra. Dvs ett avsteg från hyresregleringen, för att nyproduktion skall kunna ske.
Så med presumtionshyra kan nyproduktion ske. Då är det upp till den lokala HGF att besluta hur stor presumtionshyra ett bygge får ha. Är dom för griniga blir inget byggt.
Citera
2016-08-03, 16:22
  #9467
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Nyligen uppmärksammade Avpixlat att Vallentuna kommun efter budgivning köpt en bostadsrätt för 1 650 000 kronor som man sedan hyr ut till en migrant. SD Vallentuna har tittat närmare på hur kommunen specialbehandlar nyanlända migranter och avslöjar att man köpt totalt 17 stycken bostadsrätter till en summa av 33 miljoner av skattebetalarnas kronor.

Vallentuna är långt ifrån ensamma om att ge nyanlända migranter denna typ av gräddfil, och förfarandet beror på den nya lagen om mottagande av vissa nyanlända invandrare för bosättning som trädde i kraft den 1 mars."

http://avpixlat.info/2016/08/03/bostadsratter-for-33-miljoner-till-nyanlanda-i-vallentuna/

Varav fyra bostadsrätter med 4 rum och kök. Man kan ju gissa vilka de är till.

Jag skickade ett meddelande till Vallentuna kommun och frågade om de kan köpa en bostadsrätt till mig nu.

Jag uppmanar fler att göra likadant. http://www.vallentuna.se/?contactpage=23e49c25-5ad5-4574-9b0a-251ee56e2413&mode=email
__________________
Senast redigerad av JustZlatan 2016-08-03 kl. 16:54.
Citera
2016-08-04, 08:57
  #9468
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så du är för marknadshyror då menar du nu?

Men du verkar inte övertygad, vad skulle vara problemet med att sälja mark till marknadspris?

Jag har varit för marknadshyror som princip hela tiden. Det är du, sune och gromph som läser illa och drar förhastade slutsatser.

Mina invändningar är av praktisk natur och gäller rådande situation. Jag anser att det just nu inte går att införa marknadshyror utan oacceptabla ekonomisks och sociala konsekvenser.

Felen är tre idag:

1. Bostadsbedtåndets storlek och sammansättning motsvarar inte befolkningens sammansättning och storlek. Jag kallar fenomenet bostadsbrist.

2. Kommunen kontrollerar allt byggande. Expansionen av all bebyggelde sker alltså under vad som kan kallas socialistiska former. I bästa fall under direkt politisk styrning (illa nog). I sämsta fall - den lilla människan - undet tjänstemannadiktatur. När du och andra uppmanar "men bygg då!" så visar ni er okunskap på detta område.

3. Det socialistiska kommunala markinnehavet.

När det gäller avyttring av mark så roar det mig att du som liberal inte verkar se något problem med uttrycket "marknadspris" i ett sammanhang där en kommun kontrollerar 75% av alla varor på en viss marknad.
Exempel: Jag bodde i brf tidigare och satt i styrelsen. Föreningen fick "erbjudande" av kommunen om att friköpa marken som föreningens byggnader stod på. Vad är marknadspriset? Föreningen har ingen alternativ användning av marken, inte heller kommunen.

Det går utmärkt väl att bygga enkla bostäder till en vettig kostnad - vore det inte för markanskaffningskostnaden. Den kostnaden skulle sjunka rejält om kommunen sålde ut stora delar av sitt obebyggda markinnehav OCH samtidigt gjorde det möjligt för medborgarna att planera vad som där ska byggas (vilket väl kräver lagändringar).
Titta på priserna på byggbara villatomter t.ex. De är absurda. I Göteborg har man en kö till dessa. Alltså, du köar i åratal för att köpa en helt ordinär obebyggd villatomt för flera miljoner. Förmodligen finns något liknande i Stockholm.

Om nu Stockholms kommun skulle stycka av en absurd massa tomter av olika storlek, obebyggda, och auktionera ut dessa - vi antar att exploatering är möjlig/garanterad - så skulle priserna på mark sjunka. Det, om jag förstår dig rätt, bokför du som en förlust för skattebetalarna. Det gör inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in