Citat:
Ja, men det finns skillnader i iq distrubitionen. Vi har samma snitt, men de är fördelade olika. Dvs män är både dummare, men också smartare. Kvinnor klustrar kring medelintelligensen medans män har en mer planare kurva åt båda hållen. Jag vet inte hur många gånger jag måste påpeka detta i tråd efter tråd, det verkar vara svårt för vissa att fatta. Detta förklarar varför vi har fler manliga nobelpristagare, samtidigt som vi har fler manliga loosers och idioter. Läs på lite om bell curve. "Same Avarage, Different Variability".http://4.bp.blogspot.com/_tMf89VnFjEE/RrTzq7iu99I/AAAAAAAAB_M/u7r7WI9BNDU/s400/SexIQ+vs+Payment.jpg
Citat:
På 1800-talet kunde inte kvinnor få patent utfärdade i sina namn, och det berodde enbart på att de var kvinnor. Då passade en del av männen på att ta åt sig äran vid upptäckter som gjorts av deras fruar/systrar. Jag kan inte föreställa mig hur många av historiens samlade uppfinningar i själva verket gjorts av kvinnor.
Ge gärna bevis för det, tack!
Citat:
För över hundra år sedan och längre tillbaka i tiden var kvinnorna mer eller mindre utestängda från den offentliga sfären (politik, ekonomi, högre utbildning m m). De fick inte läsa till läkare, ingenjörer och andra "manliga yrken". Istället tvingades de in i hemmasfären där de fick sköta hem och barn. Inte så lätt att uppfinna bilar och andra tekniska prylar när man saknar såväl erforderlig utbildning som rättighet att få patent utfärdade i eget namn. Men diskmaskinen, räddningsflotten, strykjärnet, spisen, kevlarn, glassmaskinen, reflexfritt glas, signalraketen, övervakningskameran, cirkelsågen och så vidare var de snillrika kvinnorna tillräckligt kreativa och smarta till att uppfinna. Den litauisk-amerikanskan Gertrude Belle Elion fick både Nobelpriset och hela 45 medicinska patent.
För över hundra år sedan och längre tillbaka i tiden var kvinnorna mer eller mindre utestängda från den offentliga sfären (politik, ekonomi, högre utbildning m m). De fick inte läsa till läkare, ingenjörer och andra "manliga yrken". Istället tvingades de in i hemmasfären där de fick sköta hem och barn. Inte så lätt att uppfinna bilar och andra tekniska prylar när man saknar såväl erforderlig utbildning som rättighet att få patent utfärdade i eget namn. Men diskmaskinen, räddningsflotten, strykjärnet, spisen, kevlarn, glassmaskinen, reflexfritt glas, signalraketen, övervakningskameran, cirkelsågen och så vidare var de snillrika kvinnorna tillräckligt kreativa och smarta till att uppfinna. Den litauisk-amerikanskan Gertrude Belle Elion fick både Nobelpriset och hela 45 medicinska patent.
Och hur ser det ut nu för tiden? Varför ser vi inte fler kvinnliga innovatörer i modern tid trots att kvinnor har alla möjligheter i världen att satsa på sin karriär? Borde det inte, speciellt i Sverige vara mycket mer utjämnat nu? Varför har världens mest jämställda samhällen en otroligt könsstereotypisk arbetsmarknad? Förklara!