2016-08-03, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
1) Alla utom du och övriga misogyna stollar vet att kvinnor är minst lika intelligenta som män.

Ja, men det finns skillnader i iq distrubitionen. Vi har samma snitt, men de är fördelade olika. Dvs män är både dummare, men också smartare. Kvinnor klustrar kring medelintelligensen medans män har en mer planare kurva åt båda hållen. Jag vet inte hur många gånger jag måste påpeka detta i tråd efter tråd, det verkar vara svårt för vissa att fatta. Detta förklarar varför vi har fler manliga nobelpristagare, samtidigt som vi har fler manliga loosers och idioter. Läs på lite om bell curve. "Same Avarage, Different Variability".http://4.bp.blogspot.com/_tMf89VnFjEE/RrTzq7iu99I/AAAAAAAAB_M/u7r7WI9BNDU/s400/SexIQ+vs+Payment.jpg

Citat:
På 1800-talet kunde inte kvinnor få patent utfärdade i sina namn, och det berodde enbart på att de var kvinnor. Då passade en del av männen på att ta åt sig äran vid upptäckter som gjorts av deras fruar/systrar. Jag kan inte föreställa mig hur många av historiens samlade uppfinningar i själva verket gjorts av kvinnor.

Ge gärna bevis för det, tack!

Citat:

För över hundra år sedan och längre tillbaka i tiden var kvinnorna mer eller mindre utestängda från den offentliga sfären (politik, ekonomi, högre utbildning m m). De fick inte läsa till läkare, ingenjörer och andra "manliga yrken". Istället tvingades de in i hemmasfären där de fick sköta hem och barn. Inte så lätt att uppfinna bilar och andra tekniska prylar när man saknar såväl erforderlig utbildning som rättighet att få patent utfärdade i eget namn. Men diskmaskinen, räddningsflotten, strykjärnet, spisen, kevlarn, glassmaskinen, reflexfritt glas, signalraketen, övervakningskameran, cirkelsågen och så vidare var de snillrika kvinnorna tillräckligt kreativa och smarta till att uppfinna. Den litauisk-amerikanskan Gertrude Belle Elion fick både Nobelpriset och hela 45 medicinska patent.

Och hur ser det ut nu för tiden? Varför ser vi inte fler kvinnliga innovatörer i modern tid trots att kvinnor har alla möjligheter i världen att satsa på sin karriär? Borde det inte, speciellt i Sverige vara mycket mer utjämnat nu? Varför har världens mest jämställda samhällen en otroligt könsstereotypisk arbetsmarknad? Förklara!
Citera
2016-08-03, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Ja, men det finns skillnader i iq distrubitionen. Vi har samma snitt, men de är fördelade olika. Dvs män är både dummare, men också smartare. Kvinnor klustrar kring medelintelligensen medans män har en mer planare kurva åt båda hållen. Jag vet inte hur många gånger jag måste påpeka detta i tråd efter tråd, det verkar vara svårt för vissa att fatta. Detta förklarar varför vi har fler manliga nobelpristagare, samtidigt som vi har fler manliga loosers och idioter. Läs på lite om bell curve. "Same Avarage, Different Variability".http://4.bp.blogspot.com/_tMf89VnFjEE/RrTzq7iu99I/AAAAAAAAB_M/u7r7WI9BNDU/s400/SexIQ+vs+Payment.jpg
Kan du länka studien/studierna så jag får se mer?
Citera
2016-08-03, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
Kan du länka studien/studierna så jag får se mer?

Du får väl googla. Men här är en, som inkluderar flera andra studier och som är en bra början: http://personal.lse.ac.uk/kanazawa/pdfs/PAID2011.pdf

Dock beskriver den mer hur olika typer av intelligenser är fördelade mellan könen, och den är avgränsad till en väldigt ung målgrupp. Men värd att läsa ändå. Notera hur flickor har ett högre medelvärde i yngre år, medans pojkar har högre vid & efter puberteten.
Citera
2016-08-03, 23:57
Medlem
Citat:

Ge gärna bevis för det, tack!

Och hur ser det ut nu för tiden? Varför ser vi inte fler kvinnliga innovatörer i modern tid trots att kvinnor har alla möjligheter i världen att satsa på sin karriär? Borde det inte, speciellt i Sverige vara mycket mer utjämnat nu? Varför har världens mest jämställda samhällen en otroligt könsstereotypisk arbetsmarknad? Förklara!

Vad vet vi om nobelpristagares IQ? Och är de pristagare för att de har så hög IQ, eller finns det kanske andra och/eller flera skäl? Om man tänker lite till? Och vad säger egentligen detta förhållandevis lilla urval människor om människan?

Det är knappt så att första generationen där det ses som självklart att kvinnor har samma möjligheter att försörja sig själva och t.o.m. skaffa sig en karriär, har gått i pension än. Vi lever fortfarande med ena foten kvar i ett samhälle där en graviditet kunde innebära att en kvinnas alla framtidsdrömmar försvann minst 18 - 20 år framåt i tiden, eller där hon inte ens vågade drömma om något annat än möjligen hushållsskola tills hon blev gift. Allt är inte så himla ristat i sten och självklart som man kan tro, och det känns ännu.

Detta är en övergångsperiod. Det är därför vi fortfarande ser så skrattretande slutsatser om manligt och kvinnligt att det enda rimliga vore att manlig intelligens, den som givetvis alltid är större än den kvinnliga, måste nedärvas enbart från far till son och liksom skutta över de kvinnliga släktingarna på något ännu icke upptäckt vis. Vete fan hur det går till, men det är väl nåt elektroooniskt kanske.

Kanske när du och jag ligger i graven sen ett bra tag, att de efter kan se varandra klart och inte genom kristallen Kön, som bryter ljuset så konstigt för somliga.
Citera
2016-08-04, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Vad vet vi om nobelpristagares IQ? Och är de pristagare för att de har så hög IQ, eller finns det kanske andra och/eller flera skäl? Om man tänker lite till? Och vad säger egentligen detta förhållandevis lilla urval människor om människan?

Det är knappt så att första generationen där det ses som självklart att kvinnor har samma möjligheter att försörja sig själva och t.o.m. skaffa sig en karriär, har gått i pension än. Vi lever fortfarande med ena foten kvar i ett samhälle där en graviditet kunde innebära att en kvinnas alla framtidsdrömmar försvann minst 18 - 20 år framåt i tiden, eller där hon inte ens vågade drömma om något annat än möjligen hushållsskola tills hon blev gift. Allt är inte så himla ristat i sten och självklart som man kan tro, och det känns ännu.

Detta är en övergångsperiod. Det är därför vi fortfarande ser så skrattretande slutsatser om manligt och kvinnligt att det enda rimliga vore att manlig intelligens, den som givetvis alltid är större än den kvinnliga, måste nedärvas enbart från far till son och liksom skutta över de kvinnliga släktingarna på något ännu icke upptäckt vis. Vete fan hur det går till, men det är väl nåt elektroooniskt kanske.

Kanske när du och jag ligger i graven sen ett bra tag, att de efter kan se varandra klart och inte genom kristallen Kön, som bryter ljuset så konstigt för somliga.

Det krävs ett IQ över medel för att få ett nobelpris, inget snack om saken. Så de är högintelligenta individer. Idiotiskt att tro något annat.

Men jag håller väl delvis med dig, typ. Men vi borde ha sett större resultat hos kvinnor i arbetslivet och inom akademin vid det här laget även om man väger in den faktorn som du beskrev. Det är rätt intressant att de mest jämställda samhällen i världen har de mest könsstereotypa arbetsmarknaderna. Feministerna kliar sig i huvudet och skyller på patriarkatet. Men det visar sig att ju friare män och kvinnor är i ett samhälle, desto mer segregerar dom sig in till typiska könsroller i arbetsliv och utbildning. Man har "råd" att satsa på sina intressen i livet när man lever i ett fritt och jämställt samhälle, och det resulterar i olika yrkesval.

Btw så verkar det som att intelligens nedärvs från modern i högre grad. Men det spelar mindre roll när man tittar på ett makroperspektiv då män och kvinnor har olika intelligenskurvor generellt. Undantag finns alltid och detta gäller inte på individnivå.
Senast redigerad av frusciantelo 2016-08-04 kl. 00:09.
Citera
2016-08-04, 00:22
Medlem
Citat:
Du får väl googla. Men här är en, som inkluderar flera andra studier och som är en bra början: http://personal.lse.ac.uk/kanazawa/pdfs/PAID2011.pdf

Dock beskriver den mer hur olika typer av intelligenser är fördelade mellan könen, och den är avgränsad till en väldigt ung målgrupp. Men värd att läsa ändå. Notera hur flickor har ett högre medelvärde i yngre år, medans pojkar har högre vid & efter puberteten.
Ja de verkar som att kvinnor slutar utvecklas mentalt tidigare än män. Hence varför kvinnor är som tonåringar mentalt.

Dock så går de inte in så mycket på variation bara att den finns där. Jag kan tänka mig att fler män hoppar av skolan, blir kriminella, knarkar och så vidare och det kan bidra till att fler män har riktigt låg IQ.
Citera
2016-08-04, 00:22
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Menar du att det är 50% kvinnliga sophämtare i Sverige? I den mån det finns kvinnor i manliga yrken handlar det om PK-kvotering.

2) Men majoriteten av allt som säljs är skräp som kvinnor köper (på mäns pengar). Gå på stan och räkna antalet kvinno-affärer vs mans-affärer. Det är typ 10-1.

3) Det får kvinnor sköta hemma precis som de senaste 3000 åren.

4) Nej. Kvinnliga läkare väljer de lättaste områdena och jobbar deltid. Manliga läkare väljer de svåraste områdena och jobbar övertid. Manliga läkare är obviously mycket mer kompetenta än kvinnliga läkare.

5) Nej det enda som kvinnor gör är att klaga och parasitera på mäns arbete och resurser. Män är kriminella för att få sex med kvinnor. Om kvinnor slutade att ha sex med kriminella män då skulle män sluta vara kriminella.

6) Du inser inte att män ser på dig (kvinnor generellt) på samma sätt som utvecklingsstörda?

7) Posta en bild på en enda kvinna då?

1) Vem bryr sig?

2) Men kriminella män kan bli användbara om de får jobb. Kvinnor kommer aldrig att bli användbara och kommer aldrig att ha något investerat i samhället för att de kan alltid välja att leva på en mans resurser.
Har du tänkt utföra röntgen, hjärttransplantationer och neurokirurgi hemma i köket? Lycka till!
😅
Citera
2016-08-04, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare

Om två föräldrar får en son och en dotter så kommer sonen oftast var mer intelligent. Vad är så konstigt med det? Män är större, starkare, har större hjärnor, mer grå massa i hjärnan o sv och det är bara på grund av kön.
Citera
2016-08-04, 00:28
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Ja pappers-påsen, blöjor, och diskmaskinen är bra men really now?

1) Ja det finns säkert en massa kvinnliga saker som män har tagit åt sig äran för från sina fruar. Just lol.

2) Nej förr i tiden ställdes det högre krav på utbildning och då kunde varken kvinnor eller låg-begåvade män komma in på utbildningarna. Idag har man tagit bort alla krav så att även lätt utvecklingsstörda människor (aka kvinnor) kan klara av utbildningar och få diplom. Men det betyder inte att de är kompetenta för jobbet.

3) Till exempel i Sovjet Unionen var typ 60% av ingenjörerna kvinnor. Men om man tittar på de jobb som kvinnorna gjorde då gjorde de administrativt arbete (aka vända papper och koka kaffe) medan det riktiga jobbet gjordes av männen. Det bevisar att även om du ger kvinnor utbildning klarar de inte av jobbet i praktiken.

4) Det betyder att alla låtsas som att Joel i Joelbitar, https://www.youtube.com/watch?v=oX6NNZY6c-0 är lika bra som de begåvade barnen men alla utom Joel (och hans kompisar) vet hur det ligger till i verkligheten.

1) Jag tror att du är en butthurt kvinna som inte kan få en pojkvän.

2) Posta en kvinna som är lika bra eller bättre. Det borde inte vara några problem eller hur?

3) Det som påverkar mitt liv i praktiken är hur bra jag servar min man. Om han är nöjd med mig då får jag ett bättre liv. Att jag får rösta om saker som jag inte har någonting att göra med typ utrikespolitiken påverkar inte mitt liv. Men det kan påverka livet för män som måste göra något viktigt.

4) Om man är kåt, glad, och tacksam som kvinna finns det alltid män som tar om dig. Rösträtt är för kvinnor som ingen man vill betala för därför måste de rösta till sig mäns pengar som bidrag (kvinnlig parasitism).
Vilken invandrad rumän (du är väl rumän?) känner ens till Joelbitar?
Citera
2016-08-04, 00:35
Medlem
Citat:
Det krävs ett IQ över medel för att få ett nobelpris, inget snack om saken. Så de är högintelligenta individer. Idiotiskt att tro något annat.

Men jag håller väl delvis med dig, typ. Men vi borde ha sett större resultat hos kvinnor i arbetslivet och inom akademin vid det här laget även om man väger in den faktorn som du beskrev. Det är rätt intressant att de mest jämställda samhällen i världen har de mest könsstereotypa arbetsmarknaderna. Feministerna kliar sig i huvudet och skyller på patriarkatet. Men det visar sig att ju friare män och kvinnor är i ett samhälle, desto mer segregerar dom sig in till typiska könsroller i arbetsliv och utbildning. Man har "råd" att satsa på sina intressen i livet när man lever i ett fritt och jämställt samhälle, och det resulterar i olika yrkesval.

Btw så verkar det som att intelligens nedärvs från modern i högre grad. Men det spelar mindre roll när man tittar på ett makroperspektiv då män och kvinnor har olika intelligenskurvor generellt. Undantag finns alltid och detta gäller inte på individnivå.

Den "felande länken" kan vara våra hormoner. Testosteron ger män driv och tävlingsinstinkt. Orkar inte leta källhänvisningar och givetvis betyder det inte att kvinnor skulle sakna driv och tävlingsinstinkt men det är en generell aspekt att ta med i beräkningarna. Kvinnors hormoner gör dem generellt mer omhändertagande.

Citat: Hormonet verkar vara knutet till statusmedvetande,[15] med angelägenhet om sitt sociala rykte, och med tävlingsinstinkt.
Slut citat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Testosteron
Citera
2016-08-04, 00:35
Medlem
Citat:

Jag tror också det, ett IQ över medel, men vad vet vi? Jag vet i alla fall inte vad som gäller, men jag tror inte att högst IQ vinner mest utan det är andra faktorer som kommer in också. Dessutom börjar allt bli så komplext att vetenskapsmannen som sitter ensam på sin kammare och funderar ut lösningar på problem med sin fantastiska, unika hjärna, hamnar i en återvändsgränd om han inte har möjlighet att vända sig till andra för att få hjälp att utvecklas. Det är en brist med Nobelpriset som man inte förutsåg, att det bara kan ges till enskilda och inte till grupper, som idag är vad som gör de stora upptäckterna i de flesta fall.

Jag tycker inte att det är så konstigt som de som står och kliar sig i huvudet, feminister eller ej. Tiden vi lever i är faktiskt extrem på många sätt. Feminismen. P-pillret - något så enormt stort att vi som nu ser det som självklart inte kan fatta hur stor denna revolution faktiskt var. Det trygga, gamla (fast det inte var det egentligen men det KÄNDES så) industrisamhällets upplösning och förvandling till något vi inte riktigt kan se klart än. Kommunikation? Tjänster? Information? Något helt annat? Vem vet. Den största folkförflyttningen någonsin. I vår tid.

Människan är som alla andra djur. Somliga av oss blommar upp under otrygga och osäkra tider och ser nya möjligheter medan andra ser minsta förändring som ett hot och blir rädda. De senare vill tillbaka till gamla, trygga tider. Spela roll att de har försvunnit, vi kan väl låtsas i alla fall! Så det KÄNNS bra åtminstone! På med förklädet igen, baka lite bullar, gräva lite trädgårdsland, åka 50-talsbil med flott i håret. Det är grejer det. Man vet vad man har men inte vad man får.

Det vore bra kul att få vara med om sisådär hundra år och se vad som händer, men det är väl för mycket begärt förstås.
Senast redigerad av Varmare 2016-08-04 kl. 00:39.
Citera
2016-08-04, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
Ja de verkar som att kvinnor slutar utvecklas mentalt tidigare än män. Hence varför kvinnor är som tonåringar mentalt.

Dock så går de inte in så mycket på variation bara att den finns där. Jag kan tänka mig att fler män hoppar av skolan, blir kriminella, knarkar och så vidare och det kan bidra till att fler män har riktigt låg IQ.

Nu spekulerar jag bara, men jag har för mig att jag har läst någon rapport som stödjer min tes, som är att kvinnor inte behöver förlita sig så mycket på rå intelligens för att få fortplanta sig utan endast behöver falla tillbaka på fysiskt utseende eftersom det räcker för att attrahera män. Män däremot har evolutionärt haft högre krav på att prestera både fysiskt och mentalt för att dels attrahera kvinnor samt beskydda & underhålla sina närmaste. Att underhålla en kvinna med humor har också haft stort värde för en man då det drastiskt har ökat hans chanser till reproduktion.

Givetvis har flera miljoner års evolution satt sina spår både mentalt och fysiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in