2016-08-03, 21:17
Medlem
praeles avatar
Jag måste ut och resa igen i Sverige, det var längesedan sist och förutom utflyttning av ungdomar, nerläggning av butiker och industrier, hög genomsnittsbefolkning osv så har även de gamla deprimerande bruksorterna numera berikats av invällare. Inte konstigt att ungdomarna tar livet av sig.

Flera har redan skrivit Kramfors och Lesjöfors. Bodde på stadshotellet i Kramfors för typ 8 år sedan och tog en promenad i byn, Någon i tråden skrev DDR...

Jag har kört genom i Lesjöfors och verkligen noterat över hur fult det är där, skrotupplagor överallt, nerlagda butiker. Ser väldigt trist ut. Efter att ha läst i tråden så förstår jag att det måste vara den orten som jag tänker på.

I Norrland har i alla fall befolkningen oftast ett intresse av bilar, skoterkörning, och vinteraktiviteter som fiske, jakt och annat som lämpar sig där. Orter i Skåne har nära till Malmö och Köpenhamn. I Dalarna är det överlag väldigt vackert med röd-vita hus i vackert landskap med mycket sjöar, därför går t.ex Rättvik bort då det faktiskt är väldigt fint där även om de berikats med många babbar.

Någon håla i Värmland ligger säkert bra till som Sveriges värsta håla... Vilken by var det som var med i Uppdrag granskning för några år sedan? Var flera ungdomar i byn som led av ångest och ett flertal som tagit sitt liv.
Citera
2016-08-03, 21:18
Medlem
Veasellls avatar
Att ingen nämnt Floda ännu.
Citera
2016-08-03, 21:19
Medlem
frulinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Ta dig en sväng förbi Broby istället, mindre fulare och just nu överbefolkat av nyadlen.
Såg 50st ensamkommande män promenerande genom hålan sist jag hade vägarna förbi

För att inte tala om hemska Hästveda, 1 mil från Osby och typ samma från Broby. Lika horribelt om inte värre. Har faktiskt bott på alla tre ställena, för hundra år sen men urk.
Citera
2016-08-03, 21:20
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Blå Häst - Det finns ingen anledning att åka till Finspång
Skön låttext

Tänkte precis skriva det.. Vart där ett par ggr och den hålan sätter en bild på ångest. Fylla,knark,inavel och tölpar.
Citera
2016-08-03, 21:27
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praele
Någon håla i Värmland ligger säkert bra till som Sveriges värsta håla... Vilken by var det som var med i Uppdrag granskning för några år sedan? Var flera ungdomar i byn som led av ångest och ett flertal som tagit sitt liv.
Grums. Och då ligger väl ändå det hyfsat vackert beläget intill Vänerns strand. Tänk då hålorna längre upp i de värmländska skogarna...
http://www.svt.se/ug/leva-och-do-i-grums
Citera
2016-08-03, 21:31
Medlem
Alla s.k. bruksorter och generellt orter med < 50.000 invånare är riktiga skithålor egentligen. Hudiksvall och Härnösand t.ex.

Bruksorterna är skithålor eftersom de tidigare pengagenererande bruken ofta bara finns kvar i form av tomma förfallna tegelkåkar, det är spökstäder m.a.o. Eller så finns bruket i enstaka fall kvar, men det är väldigt få som jobbar där idag. Komunerna har så dålig ekonomi så de har inte ens råd att lappa de gamla asfaltsvägarna och parkeringarna, maskrosor växer i asfalten.

Övriga mindre orter är skithålor då även de endast bebos av svenska pensionärer och bidragstagande ulandsblattar. Det enda egentliga näringsliv som finns är som sagt skadedjursdrabbade pizzerior och eventuellt nåt förlustbringande fiffelföretag som håller på med gräsklippning och allfix hemma hos pensionärerna.

Därmed kan man förledas att tro att det är mycket bättre i större orter såsom större residensstäder, universitetsorter o.s.v. i Sverige. Men då misstar man sej, då det bl.a. är svårt eller omöjligt att hitta bostäder till rimlig peng där. Man riskerar även att bli rånad och förfallet syns i form av brända bilar på parkeringarna. Det är bedrövligt hur det är.
Senast redigerad av MrNoShow 2016-08-03 kl. 21:58.
Citera
2016-08-03, 21:39
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Intressant tråd! Själv har jag mest åkt igenom ett stort antal samhällen i Bergslagen, från västra till östra, och skapat mig en hyfsat bra bild av mina egna ryggmärgskänslor vid genomfarten.

Förutom den dominerande faktorn av afroasiatiskt inflytande, finns också saker som arkitektur och omgivande natur samt närhet till mer civiliserade centra som påverkar känslorna.

Som redan nominerats i tråden är Filipstad totalt deprimerande. Arkitekturen, berikningen och människornas inneboende pessimism är rent frånstötande.

Mycket bättre är inte heller Hagfors, Ludvika, Borlänge, Fagersta, Norberg och Avesta. Efter att Elsa Anderssons kondis brann upp sjönk Norberg som ett blysänke i listan.

Fortfarande positiva vibbar av landsdelen får jag av Nora och Falun. Även i viss mån Hedemora trots starkt inflytande av tredje världen.

Helt plötsligt påminner jag mig om Karlskoga som en vidrig plats.

Horndal är lite lustigt. Jag åker förbi där ofta, känner mycket bra för orten, men det är säkert av personliga skäl. Däremot tror jag tiggaren utanför ICA måste ha den minst lukrativa platsen i Sverige.

Hofors-check. Hålan var ju redan tidigare känd som Sveriges mest självmordsfrekventa. Fortfarande i topp?

En stark bubblare på helveteslistan är Sandviken. Där börjar det mörkna rejält. Det verkar som den ekonomiska boomen som PWC spådde hittills har låtit vänta på sig.

Alla de där ställena är iaf längs någon större väg och därmed klarar sig.

Vikmanshyttan och Långshyttan där har du bättre kandidater.

Hålor där "allmän väg" slutar bör tas i första hand som nominerade..
Citera
2016-08-03, 21:39
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytandekycklingen
Är du efterbliven? Skulle Stockholm ligga i USA skulle det var 9:e största staden i landet.

Korkat påstående. Cirka 25 skulle jag säga (MSI). Typiskt någon som flyttat in från Hofors, Högfors eller Hällefors.

Efter det av lantisar uppfyllda Stockholm sätter jag just Hällefors. Storuman förstår jag mig inte heller på. Lesjöfors har i alla fall ett kul museum och en hel del intressanta saker runtomkring.
Citera
2016-08-03, 21:40
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Grums. Och då ligger väl ändå det hyfsat vackert beläget intill Vänerns strand. Tänk då hålorna längre upp i de värmländska skogarna...
http://www.svt.se/ug/leva-och-do-i-grums

Krävs ett starkt psyke för att bo där uppe. Bodde i Filipstad under en period och det var en speciell tid. Helgerna dränktes i alkohol i en mängd jag aldrig upplevt innan, inte heller efter jag gjorde sorti ifrån orten så har jag kommit upp i dessa mängder.

Sen att lokalborna spenderade i princip varje kväll med att dra raggen i sina volvos runt, runt i stan i all evighet var ett speciellt fenomen. Förmodar att detta var allt de kunde roa sig med. Det kändes även som att i princip alla tjejer som såg hyfsat bra ut hade fått ungar i samband med att de gick ur gymnasiet.

Nej jag har inte saknat stället en enda sekund sedan jag flyttade därifrån. Tycker synd om de som är fast där uppe i skogen.
Citera
2016-08-03, 21:45
Medlem
Bengtsfors. Söderköping. Grums. Och valfri ort i väst - Trollhättan, Uddevalla, Borås osv. Riktigt tragiska ställen allihop.

Ingen tvekan om att jag skulle kunna nämna platser i Skåne också. Men vill inte göra det då jag känner med skåningarna vars landskap inte bara rustats ned allmänt utan de verkar dessutom dra det tyngsta lasset gällande invandringen. Vill ge er en kram istället.
Citera
2016-08-03, 21:46
Medlem
Stoppables avatar
Jag kan endast tala för södra sverige.
Jag har nog besökt samtliga orter söder om varberg iallafall.
Bjuv är en sorglig ort.
Åstorp ligger snäppet över.
Klippan är ljusår bättre än ovan nämnda.

Men om jag hör ordet "skithåla" så finns det endast en ort jag alltid tänker på.
Teckomatorp.

Det känns som en död jävla westernstad. Samtliga företag som någonsin funnits där har lagts ner. Plankor för fönstrena. Skit överallt. Folket är som de är.

Nä, Teckomatorp.
Vill ni åka till en riktig jävla håla - åk då dit. Fi fan.
Citera
2016-08-03, 21:48
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Göteborg

Skitigt, fula byggnader, icke fungerande infrastruktur, mängder med blattar, tiggare, knarkare och gangsters. Värdelösa krogar och nattklubbar. Obefintligt med sevärdheter. En spänd och otrevlig stämning vilar över hela staden. Och dess förorter skall vi ju inte ens tala om....

Absolut. Håller med till 100 procent. Om vi ska prata städer. Annars finns det mängder av små samhällen som inte är nåt att garva ihjäl sig åt, men jag antar att dessa är för många för att räkna upp. Exempelvis Segmon, Ucklum, Harads eller Korpilombolo bara för att nämna några ställen jag besökt. Jag hade skjutit mig i huvudet om jag hade bott på ett sådant ställe. Inte för att Göteborg är bättre, men det är åtminstone större. Mer skit alltså. Men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in