Citat:
Ursprungligen postat av
Scrofa
Så!
Jag började på ett nedtrappningsschema under gårdagen men kände idag att jag nog skulle föredra att gå kall kalkon på det hela. Körde på tipset att snusa upp allt på kort tid (och visst funkade det i den mening att den sista inte var vidare njutbar) och är nu utan sedan kanske fem timmar. Kommer inte att köra på tobaksfritt "snus" då vanan att ha något under läppen antagligen är minst lika viktig att bryta, men har dock köpt lite nikotinsugtabletter att ha i nödfall vid speciella tillfällen nu den närmaste tiden (vissa jobbgrejjer, möjligen). Sammanfattningsvis: So far, so good.
Välkommen i gänget. Om du lyckas hålla dig från snuset de närmsta dagarna och tar udden av det värsta begäret med nikotintabletterna vill jag bara höja ett litet varningens finger: Det finns en risk att du börjar gilla de tabletterna för mycket.
Du kommer troligen omedvetet skylla på att "behandlingen är ännu inte klar, jag behöver fler" eller nåt liknande. Då håller du på att bara byta drog, inte sluta.
Märk väl, du ska avsluta ett begär, inte föda ett nytt. 1-2 förpackningar MAX av tabletter, allt över det och du är på en slippery slope mot att fastna i tabletter och ett starkt case av att bedra dig själv.
Det går nämligen inte att helt undgå obehag när man slutar snusa. Det ska kännas, annars är du inte fri. Tabletternas fördel är att de fintar en lite medan man separerar sig från snuset, men all den lindring de ger tar de igen när man ska sluta med dem.
Vad flummigt det lät, men det bjuder jag på.
Kör hårt och akta dig för Ursäkterna. (Tankarna du kokar ihop och lurar dig med för att kunna börja igen: Jag är värd det, jag bestämmer själv, det passar inte just nu att sluta, efter tentorna, det är körigt på jobbet, bara en enda, bara en om dagen...)
Ska detta funka och du menar allvar kan du aldrig snusa igen, ever. Nolltolerans.
/Snusfri i tre år efter 19 års snusande och saknar det inte one bit.